Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til at Dokument 12:5 (2019–2020) er et forslag om å endre en rekke
grunnlovsbestemmelser for å ta kirkens særstilling ut av Grunnloven.
Komiteen viser til at begrunnelsen
for forslaget er å fullføre skillet mellom staten og Den norske
kirke. Forslagsstillerne mener at en moderne statskonstitusjon må
sikre en lik og rettferdig behandling av alle innbyggere, uavhengig
av tro eller livssyn. De mener Den norske kirke favoriseres som
«Norges folkekirke», og at den på den annen side underlegges politisk
styring. Forslagsstillerne foreslår å innføre en ny verdiparagraf
i § 2 og endre edsavleggelsen for Kongen etter § 9 og eden etter
§ 44 for prinsen eller prinsessen som er nærmeste arving til tronen.
Forslagsstillerne vil også oppheve Kongens bekjennelsesplikt etter
§ 4. Til sist vil de endre og flytte bestemmelsen om religionsfrihet
fra § 16 til § 99, som er en ledig paragraf i kapittel E om menneskerettigheter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at Den norske kirke er en folkekirke med svært dype røtter
her i landet. Kirken og den kristne og humanistiske kulturarven
har preget Norge i mer enn tusen år og må anses som sentral i forståelsen
av verdigrunnlaget for nasjonen. Flertallet mener derfor at
Den norske kirke fortsatt skal ha en særskilt forankring i Grunnloven. Flertallet mener
at en slik forankring ikke er til hinder for at alle innbyggerne i
landet sikres lik og rettferdig behandling, uavhengig av tro og
livssyn.
Flertallet viser videre til
at flere av bestemmelsene det er foreslått endringer i, ble det
enighet om i stat–kirke-forliket, jf. Innst. 233 S (2011–2012).
I tillegg ble de revidert i 2014 som en del av den grundige gjennomgangen
som ble foretatt da. Flertallet viser
til at det har vært et klart flertall på Stortinget som har slått
fast at Den norske kirke skulle ha en særskilt forankring i Grunnloven. Flertallet viser
videre til at arbeidet med en ny samlet lov for trossamfunn er fullført.
Stortinget vedtok 17. april 2020 en ny lov om tros- og livssynssamfunn,
jf. Innst. 208 L (2019–2020) og Prop. 130 L (2018–2019). Flertallet viser
til at denne loven er en fullføring av kirkeforliket og bygger på
Grunnlovens formuleringer, særlig § 16.
Flertallet vil på denne bakgrunn
anbefale at forslagene i Dokument 12:5 (2019–2020) ikke bifalles.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til bakgrunnen
for Grunnlovsforslag 5 (2019–2020) om endring i § 2, § 4, § 9, § 16,
§ 44, § 99 og tittel på kapittel B (om å fullføre skillet mellom
staten og Den norske kirke). Tross grunnlovsendringene som ble gjennomført
i forbindelse med stat–kirke-forliket i 2008, gjenstår det å fullføre
skillet mellom stat og kirke og sikre reell likebehandling mellom
tros- og livssynssamfunn i Norge. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens situasjon – der Den norske kirke på den ene siden favoriseres
som «Norges folkekirke», men på den andre siden underlegges politisk
styring ved at Stortinget fastsetter kirkens ordning – utfordrer
både likebehandlingsprinsippet og Den norske kirkes religionsfrihet. Disse medlemmer mener
videre at Grunnloven som statens verdierklæring må uttrykke fellesverdier som
innbyggerne kan slutte opp om uavhengig av deres egen livssynsmessige
tilhørighet. Disse
medlemmer mener avslutningsvis at statsoverhodet ikke med rimelighet
kan pålegges en bekjennelsesplikt, og at den ed som avlegges, bare
bør forholde seg til konstitusjonen og lovene og slik være en ed
knyttet til troskap til folkestyret og folkeviljen.
På denne bakgrunn
anbefaler disse
medlemmer at forslaget bifalles, og at Grunnloven endres som følger:
Ǥ 2 skal lyde:
Denne Grunnlov skal
sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.
–
Denne grunnlova
skal tryggje demokratiet, rettsstaten og menneskerettane.
Kapittel B overskriften
skal lyde:
B. Om den utøvende
makt, kongen og den kongelige familie
–
B. Om den utøvande
makta, om kongen og den kongelege familien
§ 4 oppheves.
§ 9 første ledd
skal lyde:
Så snart kongen,
som myndig, tiltrer regjeringen, avlegger han følgende ed for Stortinget:
’Jeg lover og sverger å ville regjere kongeriket Norge i overensstemmelse
med dets konstitusjon og lover.’
–
Så snart kongen,
som myndig, tek til med regjeringa, gjer han denne eiden for Stortinget:
’Eg lovar og sver at eg vil regjere Kongeriket Noreg i samsvar med
konstitusjonen og lovene.’
§ 16 oppheves.
§ 44 første ledd
skal lyde:
Den prins eller
prinsesse som i de tilfeller som er anført i § 41, forestår regjeringen,
skal skriftlig avlegge følgende ed for Stortinget: ’Jeg lover og
sverger å ville forestå regjeringen i overensstemmelse med konstitusjonen og
lovene.’
–
Den prinsessa eller
prinsen som står for regjeringa i dei tilfella som er nemnde i § 41,
skal skriftleg gjere denne eiden for Stortinget: ’Eg lovar og sver
at eg skal stå for regjeringa i samsvar med konstitusjonen og lovene.’
§ 99 skal lyde:
Alle innbyggere
i riket har fri religions- og livssynsutøvelse. Alle tros- og livssynssamfunn
skal understøttes på lik linje.
–
Alle innbyggjarane
i riket har fri religions- og livssynsutøving. Alle trus- og livssynssamfunn
skal bli stødde på lik line.»