Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til forslag om tilskudd til Alfred Nobels minnestiftelse og
økning i rammetilskuddet til kommunene og de respektive merknader
til disse, jf. punkt 5.1 og 5.2 nedenfor, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
9 798 360 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 309 874 846 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til egne forslag om bevilgningsendringer
i statsbudsjettet for 2022 på samlet om lag 4 mrd. kroner og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
13 432 360 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 313 508 846 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Rødt viser til egne bevilgningsforslag i Dokument 8:55
S (2022–2023) – Representantforslag om hastetiltak mot priskrisa
før jul, og omtalen av disse i kapittel 5.1 i denne innstillingen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
9 528 360 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 309 604 846 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Venstre er svært positiv til regjeringens invitasjon til
et bredt forlik i Stortinget om støtte til Ukraina, men mener likevel
at det haster med å få på plass en stor engangsbevilgning til Ukraina
og matvaresikkerhet raskt. Ukrainske og globale behov er allerede
godt kjent, og behovene er akutte gjennom vinteren. Dette medlem understreker
at Venstres forslag om en ekstrabevilgning på 75 mrd. kroner til
Ukraina og matvaresikkerhet gjelder for inneværende år, og at det
er naturlig å følge opp i 2023 med nye bevilgninger. Dette medlem ønsker
et bredt forlik om ekstra midler til Ukraina og matvaresikkerhet
så raskt som mulig og er åpen for å diskutere innretningen på støtten
og hvilke mekanismer midlene bør kanaliseres i for å gi best mulig
effekt.
Dette medlem viser til at
råvareprisene varierer stort i en usikker verden, og at det dermed
er svært vanskelig å forskuttere hva Norges ekstrainntekter som
konsekvens av krigen i Ukraina i 2023 vil bli. Det er derimot langt
lettere å se hva Norge har tjent ekstra i 2022. Dette medlem mener Norge
har et særlig ansvar for å bidra med mer penger til det ekstraordinære
behovet i Ukraina og humanitær nødhjelp som direkte konsekvens av
krigen i Ukraina. Dette
medlem understreker at forslaget ikke innebærer en ny praksis
i bistandspolitikken, og at hovedregelen bør være at bistandsmidler
bevilges som del av ordinære budsjettprosesser. Dette medlem mener likevel
det er riktig og nødvendig med en ekstraordinær overføring av inntekter
direkte utløst av krigen i Ukraina, til de ekstraordinære behovene
utløst av Russlands brutale angrepskrig.
Dette medlem viser til Venstres
løse forslag ved behandlingen av Innst. 112 (2022–2023), der det
foreslås å bevilge 25 mrd. kroner til sivil bistand til Ukraina, herunder
driftsstøtte til den ukrainske staten, humanitær bistand og gjenoppbygging. Dette medlem mener
felleseuropeiske løsninger bør benyttes der slike foreligger. I
tillegg foreslås 25 mrd. kroner i tilskudd til flernasjonale finansieringsmekanismer
som plasserer kjøp av våpen og materiell direkte hos forsvarsindustrien. Dette medlem viser
til at forslagene totalt utgjør 50 mrd. ekstra i støtte til Ukraina
i 2022.
Dette medlem viser samtidig
til at mennesker over hele verden rammes av krigens ringvirkninger.
Vi er i dag vitne til den største matkrisen i moderne tid, drevet
av konflikt, klimasjokk og trusselen om global resesjon. Innen utgangen
av 2022 forventer UNOCHA at minst 339 millioner mennesker vil trenge
nødhjelp for å overleve. Om lag 45 millioner mennesker i hele 37 land
står overfor en reell risiko for hungersnød. Til sammen kommer hver
23. person i verden til å trenge humanitær hjelp i 2023. Til sammenligning
var det hver 95. person i 2015. Dette medlem viser til Venstres
løse forslag ved behandlingen av Innst. 112 (2022–2023) om en ekstrabevilgning
på 15 mrd. kroner til Verdens matvareprogram, 5 mrd. kroner UNHCR
og 5 mrd. kroner UNICEF for å håndtere den ekstraordinære situasjonen.
På bakgrunn av
de løse forslagene ved behandlingen av Innst. 112 (2022–2023) foreslår dette medlem å
øke overføringene fra Statens pensjonsfond utland med 75 mrd. kroner
sammenlignet regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
84 398 360 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 384 474 846 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne foreslår at det bevilges 1 000
mrd. kroner ekstra til et solidaritetsfond. Dette er de ekstraordinære
inntektene fra olje- og gassnæringen som følge av de høye prisene
på grunn av krigen i Ukraina. Dette medlem viser til at
dette ville ha ført til en ekstra overføring fra SPU.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
1 009 398 360 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 1 309 474 846 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til sine forslag til endringer
i statsbudsjettet for 2022 på om lag 2,2 mrd. kroner og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, økes med
|
11 639 660 000
|
|
|
fra
kr 300 076 486 000 til kr 311 716 146 000»
|
|