Søk

Innhold

2. Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

2.1 Sammendrag fra Prop. 33 S (2022–2023)

Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Etter at Nasjonalbudsjettet 2023 og Gul bok 2023 ble ferdigstilt, har det kommet ny informasjon om skatte- og avgiftsinntektene i 2022. Den nye informasjonen tilsier at anslaget for faktiske skatter og avgifter fra Fastlands-Norge til staten i 2022 settes opp med om lag 1,0 mrd. kroner sammenlignet med anslaget i Nasjonalbudsjettet 2023.

Avgiftene er nedjustert med om lag 3,7 mrd. kroner. Det skyldes særlig en noe svakere utvikling i merverdiavgiften, drivstoffavgiftene og elavgiften. Direkte skatter er oppjustert med om lag 4,7 mrd. kroner. Både personskatter og etterskuddsskatter trekker opp anslaget.

Etter dette anslås statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2022 til 1 220,8 mrd. kroner, en nominell vekst på 11,0 pst. fra 2021. Sammenlignet med Saldert budsjett 2022 er anslaget for statens samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge oppjustert med nærmere 51,7 mrd. kroner, jf. tabell 2.1.

Når en tar hensyn til den anslåtte virkningen av blant annet konjunkturutviklingen, er anslaget for strukturelle skatte- og avgiftsinntekter mv. satt ned med 0,8 mrd. kroner sammenlignet med anslagene i Nasjonalbudsjettet 2023.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2022 anslås til 713,6 mrd. kroner. Anslaget er med det 553,3 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett. Oppjusteringen må ses i sammenheng med at gassprisen og oljeprisen i år har utviklet seg vesentlig sterkere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås nå til 7,5 mrd. kroner, noe som er om lag 0,5 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år og utskrevet terminskatt for inntektsåret 2022.

Forslag om endringer av inntekter fra skatter og avgifter

Mill. kroner

Kap.

Post

Formål

Endringer før nysalderingen

Endringer i nysalderingen

Sum endringer

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Trinnskatt mv.

0

4 966

4 966

72

Fellesskatt mv. fra personlige skattytere

0

14 902

14 902

74

Selskapsskatter mv. fra upersonlige skattytere utenom petroleum

0

10 080

10 080

75

Formuesskatt

0

2 103

2 103

76

Kildeskatt på utbytte

0

2 100

2 100

77

Kildeskatt på rentebetalinger

0

-20

-20

78

Kildeskatt på royaltybetalinger

0

-10

-10

79

Kildeskatt på leiebetalinger for visse fysiske eiendeler

0

-300

-300

5502

Finansskatt

70

Skatt på lønn

0

-200

-200

71

Skatt på overskudd

0

-720

-720

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

0

50

50

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

-600

196 600

196 000

72

Særskatt på oljeinntekter

-22 100

379 400

357 300

74

Arealavgift mv.

0

-100

-100

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

0

-409

-409

5511

Tollinntekter

70

Toll

0

500

500

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

0

15

15

5521

Merverdiavgift

70

Merverdiavgift

-200

8 170

7 970

5526

Avgift på alkohol

70

Avgift på alkohol

0

880

880

5531

Avgift på tobakkvarer mv.

70

Avgift på tobakkvarer mv.

0

-110

-110

5536

Avgift på motorvogner mv.

71

Engangsavgift

0

-2 710

-2 710

72

Trafikkforsikringsavgift

0

-10

-10

73

Vektårsavgift

0

-35

-35

75

Omregistreringsavgift

-25

-125

-150

5538

Veibruksavgift på drivstoff

70

Veibruksavgift på bensin

0

100

100

71

Veibruksavgift på autodiesel

0

430

430

72

Veibruksavgift på naturgass og LPG

0

-9

-9

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Avgift på elektrisk kraft

4

-1 120

-1 116

5542

Avgift på mineralolje mv.

70

Grunnavgift på mineralolje mv.

0

50

50

71

Avgift på smøreolje mv.

0

-15

-15

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift

0

1 483

1 483

71

Svovelavgift

0

-4

-4

5546

Avgift på forbrenning av avfall

70

CO2-avgift

0

20

20

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

70

Trikloreten (TRI)

0

0

0

5548

Miljøavgift på visse klimagasser

70

Avgift på hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK)

0

-50

-50

5549

Avgift på utslipp av NOX

70

Avgift på utslipp av NOX

0

-15

-15

5551

Avgifter knyttet til mineralvirksomhet

70

Avgift knyttet til andre undersjøiske naturforekomster enn petroleum

0

0

0

71

Årsavgift knyttet til mineraler

0

6

6

5552

Avgift på produksjon av fisk

70

Avgift på produksjon av fisk

0

70

70

5533

Avgift på viltlevende marine ressurser

70

Avgift på viltlevende marine ressurser

0

10

10

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

70

Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.

0

7

7

5557

Avgift på sukker mv.

70

Avgift på sukker mv.

0

-10

-10

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje

0

400

400

72

Miljøavgift på plast

0

10

10

73

Miljøavgift på metall

0

5

5

74

Miljøavgift på glass

0

-95

-95

5561

Flypassasjeravgift

70

Flypassasjeravgift

-880

0

-880

5565

Dokumentavgift

70

Dokumentavgift

0

-2 300

-2 300

5570

Sektoravgifter under Kommunal- og distriktsdepartementet1

70

Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

-1

0

-1

5571

Sektoravgifter under Arbeids- og inkluderingsdepartementet2

70

Petroleumstilsynet – sektoravgift

-7

-18

-25

5572

Sektoravgifter under Helse- og omsorgsdepartementet3

74

Tilsynsavgift

0

-4

-4

5574

Sektoravgifter under Nærings- og fiskeridepartementet4

71

Avgifter immaterielle rettigheter

-16

0

-16

74

Fiskeriforskningsavgift

0

27

27

75

Tilsynsavgift Justervesenet

0

3

3

76

Kontrollavgift fiskeflåten

0

5

5

77

Sektoravgifter Kystverket

-98

62

-36

5576

Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet5

70

Forskningsavgift på landbruksprodukter

0

25

25

72

Jeger- og fellingsavgifter

7

0

7

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet6

72

Fiskeravgifter

-2

0

-2

5580

Sektoravgifter under Finansdepartementet

70

Finanstilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene

0

2

2

5582

Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet7

70

Bidrag til kulturminnevern i regulerte vassdrag

25

48

73

5583

Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser

70

Avgift på frekvenser mv.

0

-2

-2

5584

Diverse avgiftsinntekter mv.

70

Utgåtte avgifter, og renter og tvangsmulkt på særavgifter

0

10

10

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

0

2 937

2 937

72

Arbeidsgiveravgift

0

11 343

11 343

Sum

-23 892

628 427

604 535

Herav skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

-1 192

52 936

51 744

1 Jf. Prop. 23 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Kommunal- og distriktsdepartementet.

2 Jf. Prop. 16 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

3 Jf. Prop. 19 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Helse- og omsorgsdepartementet.

4 Jf. Prop. 26 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Nærings- og fiskeridepartementet.

5 Jf. Prop. 25 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet.

6 Jf. Prop. 22 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under Klima- og miljødepartementet.

7 Jf. Prop. 27 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Olje- og energidepartementet.

Finansdepartementet.

2.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til petroleumssektorens store betydning for norsk økonomi, velferdssamfunnet og arbeidsplasser. Det kan legges til grunn at mer enn 150 000 arbeidsplasser er knyttet til denne næringen, som har stor betydning for både by og land. Inntektsveksten fra sektoren i 2022 har vært formidabel, men Norge som stabil energileverandør er av betydning for hele Europa. Norge er nå Europas viktigste energileverandør. Disse medlemmer mener at dette gir oss muligheter, men også forpliktelser. Disse medlemmer peker på at dette forplikter Norge til å forvalte sin rolle som stabil energileverandør klokt og også sørge for å videreutvikle sine ressurser for fremtidens behov. Stabil energiproduksjon er en del av sikkerhetspolitikken. Disse medlemmer legger til grunn at norsk petroleumssektor skal videreutvikles, og at det skal produseres så mye olje og gass som mulig så lenge dette etterspørres.

Disse medlemmer ser med bekymring på at krefter som ønsker nedbygging av petroleumssektoren, får innflytelse på rammebetingelsene. Disse medlemmer advarer mot en utvikling som baseres på at å erstatte den lønnsomme olje- og gassnæringen med virksomhet som må subsidieres, er bærekraftig for Norge eller Europa. En avvikling av norsk petroleumssektor vil undergrave velferdsstaten. Bedrifter og arbeidsplasser vil forsvinne, og dette vil være alvorlig også for Europas energisituasjon.

Disse medlemmer viser til at i budsjettet for 2022 kuttet flertallet ordningen for fradrag i skatt for gaver gitt til frivillige organisasjoner fra maksimalt 50 000 til 25 000 kroner. Ordningen var før kuttet en viktig inntektskilde for frivillige organisasjoner som utfører et stort arbeid, og som betyr mye. Disse medlemmer foreslår at det for skatteåret 2022 gis skattefradrag for gaver som gis eller er gitt i inneværende år, med fradrag for inntil 50 000 kroner, og reduserer bevilgningen med 80 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2022 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt mv. fra personlige skattytere, økes med

14 822 222 000

fra kr 128 467 778 000 til kr 143 290 000 000»