Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til Prop. 20 S (2022–2023) Endringar i statsbudsjettet 2022 under Justis-
og beredskapsdepartementet.
Komiteen viser til at dette
er en proposisjon der Justis- og beredskapsdepartementet legger
frem forslag til endringer i tildelingene under diverse kapitler
i statsbudsjettet for 2022. Endringene er først og fremst en følge
av oppdaterte regnskapstall og forventet utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til brev av 29. november 2022
fra justiskomiteen til Justis- og beredskapsdepartementet med spørsmål
til proposisjonen, og statsrådens svar mottatt av komiteen den 7. desember
2022. Begge brev er vedlagt denne innstillingen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår å øke bevilgningen på kap. 430 Kriminalomsorgen, post
1 Driftsutgifter med 110 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner knytter
seg til driftskostnader. Begrunnelsen for forslaget er at Kriminalomsorgen
har hatt «særskilde og upårekna høge driftskostnader relatert til
m.a. ein aldrande bygningsmasse». Disse medlemmer mener det er
uheldig at et forslag om tilleggsbevilgning fremmes med en så knapp
begrunnelse. I svar til komiteen utdyper statsråden forslaget slik:
«Fengslene omfatter
et areal på nærmere 400 000 kvm og en betydelig andel av dette er
eldre og lite energieffektive bygg, som innsatte og ansatte bor
og jobber i. Kriminalomsorgen blir derfor rammet spesielt sterkt
av de høye prisene på strøm. Koronapandemien har gitt merkostnader
til bl.a. smittevernutstyr, ekstra renhold og i forbindelse med
høyt sykefravær. Innsatte har dårligere helse enn den øvrige befolkningen
og er derfor svært viktig å unngå smitte inn i fengslene. Dette,
i tillegg til økt husleie til Statsbygg og høy prisstigning, har gjort
en allerede krevende økonomisk situasjon ekstra krevende i 2022.»
Disse medlemmer har forståelse
for at Kriminalomsorgen i likhet med andre offentlige etater har opplevd
utfordringer med ekstraordinære strømpriser og prisstigning. Samtidig
mener disse medlemmer at
regjeringen burde forutsett behovet for en tilleggsbevilgning på
et tidligere tidspunkt. Disse
medlemmer mener flere av forholdene regjeringen peker på, har
vært kjent siden 2021, og at det også har vært klart at kostnadsøkningene
ville vedvare ut 2022.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er riktig av
regjeringen å balansere merforbruket til Kriminalomsorgen i nysalderingen
slik at Kriminalomsorgen ikke drar med seg dette merforbruket inn
i driftsåret 2023. I tillegg er det svært viktig at det nye stortingsflertallet
har valgt å styrke Kriminalomsorgen med 145 mill. kroner siden regjeringen
Støre overtok.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartietviser videre til spørsmål fra
komiteen om hvorvidt regjeringens fremgangsmåte er i tråd med Bevilgningsreglementet
vedtatt av Stortinget 26. mai 2005. Budsjettendringer i løpet av
budsjettåret er regulert i Bevilgningsreglementet § 11. Disse medlemmer viser
til bestemmelsens første avsnitt, som lyder slik:
«Oppstår det i budsjettåret
en uforutsett og nødvendig utgift for staten som det ikke er mulig
å dekke av en gitt bevilgning, kan det fremmes forslag til Stortinget om
tilleggsbevilgning eller gis samtykke til å pådra utgifter uten
bevilgningsmessig dekning etter annet og tredje ledd. Mot slutten
av budsjettåret skal endringene i budsjettet oppsummeres i egen
proposisjon om ny saldering av budsjettet.»
Disse medlemmer peker på at
bestemmelsen oppstiller tre vilkår for å tilføre ekstra midler ut
over en allerede gitt bevilgning som en tilleggsbevilgning etter § 11.
Tilleggsutgiften må være uforutsett, nødvendig og ikke pådratt uten
at det er gitt hjemmel til det ved en tilleggsbevilgning eller samtykke. Disse medlemmer viser
til statsrådens begrunnelse for at forslaget ikke er i strid med
Bevilgningsreglementet:
«Ut fra departementets
forståelse av situasjonen, mener vi at fremgangsmåten er i henhold
til bevilgningsreglementet §§ 5 og 11. Utgiftene er i tråd med formål
forutsatt av Stortinget, har vært uforutsette og nødvendige å pådra.
Det er vurdert og iverksatt tiltak for å holde forbruket innenfor
gitt bevilgning, men det har utover høsten vist seg å ikke være
tilstrekkelig. Dette er uheldig, og departementet vil ha tett oppfølging
av den økonomiske situasjonen i kriminalomsorgen fremover, herunder
arbeidet med gjennomføring av tiltak for å oppnå budsjettbalanse.
Det vises for øvrig til svar på komiteens siste spørsmål.»
Slik disse medlemmer forstår
svarene fra statsråden, bekrefter statsråden at tilleggsutgiften
allerede har blitt pådratt på det tidspunktet forslaget ble fremmet
for Stortinget. Ettersom disse medlemmer ikke kan se
at regjeringen har innhentet tilleggsbevilgning eller samtykke etter
§ 11 andre og tredje avsnitt, er det etter disse medlemmers oppfatning
klart at regjeringen har handlet i strid med Bevilgningsreglementet § 11.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at statsråden
i sitt svarbrev har redegjort for at det har vært tett styringsdialog
mellom Justis- og beredskapsdepartementet og Kriminalomsorgsdirektoratet
(KDI). Allerede på våren satte KDI i verk en rekke tiltak for å
oppnå budsjettbalanse, herunder midlertidig stenging av flere fengselsavdelinger,
redusert bruk av overtid og redusert innkjøp. Det framgår av svarbrevet
at tiltakene har hatt effekt.
Disse medlemmer viser til at
departementet hadde tiltro til at tiltakene ville ha sterk nok effekt
til å oppnå budsjettbalanse, noe som på høsten viste seg likevel
ikke å være tilfelle. Det har vært betydelige svingninger og uvanlig
sterk økning i prisene på en rekke viktige innsatsfaktorer den siste
tiden. Dette er en utfordring for mange sektorer, men noen sektorer
rammes hardere enn andre. Da det ble klart for departementet at merforbruket
ville bli større enn effekten av de iverksatte tiltakene, hadde
departementet tett dialog med KDI. Det er fast praksis at uforutsette
endringer balanseres ut i nysalderingen, og i dagens situasjon er
det rimelig å forvente større balanseringer enn vanlig. Disse medlemmer mener
budsjettreglementet er fulgt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg også at statsminister
Jonas Gahr Støre og justis- og beredskapsminister Emilie Mehl har
fremstilt forslaget som en styrking av Kriminalomsorgen. Disse medlemmer mener
det er en feilaktig fremstilling, all den tid økningen går til å dekke
et allerede pådratt merforbruk i inneværende budsjettår. Disse medlemmer mener
det kan stilles spørsmål ved om regjeringens budsjettforslag for
2023 er i tråd med prinsippet om realistisk budsjettstyring, ettersom
en slik tilleggsbevilgning er nødvendig for å få budsjettet til
å gå opp i 2022.
Disse medlemmer peker også
på at regjeringen foreslår å redusere bevilgningen på kap. 440 Politiet, post
1 Driftsutgifter med 363,2 mill. kroner. Siden økningen til Kriminalomsorgen
er en «satsing», konstaterer disse medlemmer at det må bety
at reduksjonen i bevilgningen til politiet er et over tre ganger
så stort kutt i politiet. Disse medlemmer viser også
til at det samlede kuttet i programkategori 06.40 Politi og påtale
er på 973,4 mill. kroner, hvorav halvparten ikke er ventet å påløpe
i 2023. Disse medlemmer stiller seg
undrende til at når regjeringen reduserer politietatens budsjett
med nesten 1 mrd. kroner, er det fremstilt som en teknisk endring.
Samtidig fremstiller regjeringspartiene Høyres lignende og vesentlig
mindre endringer, begrunnet blant annet i realistisk budsjettstyring, som
kutt i politiets operative evne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at mindreforbruket
i politiet i stor grad skyldes reduserte internasjonale forpliktelser,
utfordringer i globale forsyningskjeder og nødvendige beredskapsbevilgninger for
å kunne håndtere et ukjent antall ukrainske flyktninger.
Disse medlemmer minner om at
det er forskjell på nysaldering og budsjettvedtak. Satsinger og
prioriteringer ligger i budsjettet, mens nysalderingen balanserer
ut regnskapet. Midlene politiet har tilgjengelig til å prioritere
beredskap, forebygging og tilstedeværelse i lokalsamfunn, avgjøres
derfor av budsjettbehandlingen. Høyres foreslåtte kutt i politiet
for 2023 vil derfor gå ut over den operative evnen i 2023, noe endringer
i nysalderingen for 2022 ikke vil gjøre.