Grunnlovsforslag 12:29 (2019–2020)
er fremmet av Svein Harberg, Silje Hjemdal, Freddy André Øvstegård, Geir
Jørgen Bekkevold, Une Bastholm og Bjørnar Moxnes og gjelder opphevelse
av Grunnloven § 116 første punktum om Opplysningsvesenets fond,
slik at denne bestemmelsen ikke blir til hinder for en hensiktsmessig forvaltning
av fondets verdier etter at fondet er delt mellom staten og Den
norske kirke, og det er blitt statens fond.
Forslagsstillerne
viser til at Opplysningsvesenets fond historisk har hatt en viktig
funksjon. Fondet har sin opprinnelse i eiendommer som fra gammelt
av lå til det enkelte presteembetet til underhold av presten. I Grunnloven
§ 116 første punktum er disse eiendommene – det gods som er benefisert
geistligheten – gitt en særskilt beskyttelse, blant annet ved at
kjøpesummer og inntekter fra eiendommene bare kan benyttes til kirkelige
formål og til utdanningsformål.
Grunnloven § 116
første punktum lyder:
«Så vel kjøpesummer
som inntekter av det gods som er benefisert geistligheten, skal
bare anvendes til geistlighetens beste og til opplysningens fremme.»
I 2012 ble bestemmelsene
i Grunnloven som regulerte statskirkeordningen, opphevet. Grunnlovsendringene
åpnet for ytterligere reformer av forholdet mellom staten og Den
norske kirke, og ved lovendringer i 2016 ble Den norske kirke skilt
fra staten 1. januar 2017. Med de dyptgripende endringene som de
siste årene er gjennomført i forholdet mellom staten og Den norske
kirke, bestemte Stortinget ved behandlingen av Innst. 209 S (2019–2020),
jf. Meld. St. 29 (2018–2019) Opplysningsvesenets fond, at fondets
verdier skal deles mellom kirken og staten. Denne delingen av fondet
er ikke i strid med Grunnloven § 116, slik det er grundig redegjort
for i meldingen.
Ved delingen av verdiene
i Opplysningsvesenets fond vil statens eierandel utgjøre størstedelen
av fondets verdier. I lys av fondets opprinnelse, formål og kirkelige
betydning i alle år er det bestemt at den reelle verdien av de eiendelene
som staten blir eier av, skal komme Den norske kirke til gode. Dette
gjøres ved at de verdiene i fondet som staten blir eier av, skal
motsvares ved en tilsvarende statlig innsats for istandsetting og
sikring av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene.
Kirken skal overta
de eiendommene som har særlig kirkelig verdi. Kirken overtar eiendomsretten
uten at kirken som eier skal være underlagt andre begrensninger
enn dem som følger av den alminnelige lovgivningen.
For den gjenstående
delen av verdiene i Opplysningsvesenets fond som staten blir eier
av, vil Grunnloven § 116 første punktum fortsatt gjelde. Etter forslagsstillernes
oppfatning gir det ikke mening å beholde bestemmelsen i Grunnloven
§ 116 om det benefiserte godset når det nå er avklart hvordan fondet
skal deles mellom kirken og staten. Staten bør stå fritt i sin forvaltning
av det statlige fondets verdier til fellesskapet beste, uten de
begrensningene som følger av Grunnloven § 116 første punktum. Forslagsstillerne
går ut fra at det lovmessige grunnlaget for delingen av fondet mellom staten
og kirken er vedtatt i tråd med Stortingets forutsetninger i god
tid før grunnlovsforslaget kommer til behandling.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«§ 116 første
punktum oppheves.
Nåværende § 116
annet punktum blir første punktum.»