Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Erlend Svardal Bøe, Kristin Ørmen Johnsen og lederen
Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland
og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til Prop. 5 L (2022–2023), som omhandler
avvikling av fritt behandlingsvalg. Helse- og omsorgsminister Ingvild
Kjerkol har i brev av 21. november 2022 besvart spørsmål fra komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Pasientfokus. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår regelverksendringer i pasient- og brukerrettighetsloven
og spesialisthelsetjenesteloven for å avvikle godkjenningsordningen
i fritt behandlingsvalg. Komiteen merker seg at de foreslåtte
lovendringene innebærer at private leverandører ikke lenger kan
få godkjenning for å levere spesialisthelsetjenester mot betaling
fra staten. Videre innebærer endringene at godkjenningen til å yte
spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten bortfaller, selv
om godkjenningsperioden ikke har utløpt. Endringene innebærer også
at pasientenes valgmuligheter reduseres noe. Pasienter med rett
til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten vil fremdeles
kunne velge mellom offentlige virksomheter og private virksomheter
som har avtale med regionale helseforetak.
Komiteen merker seg at regjeringen
videre foreslår en teknisk endring i pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-6 første ledd. Endringen innebærer at reiser til spesialisthelsetjenester
som omfattes av fritt behandlingsvalg etter spesialisthelsetjenesteloven
§ 4-3, fjernes fra bestemmelsen om dekning av utgifter til pasientreiser.
Komiteen merker seg at regjeringen
tar sikte på at godkjenningsordningen i fritt behandlingsvalg oppheves
fra 1. januar 2023, med en overgangsordning for behandlingsforløp
som er påbegynt, men ikke fullført, innen ikrafttredelsen av lovendringene.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å endre ordlyden i andre ledd slik at alternativet privat
virksomhet som er godkjent etter forskrift med hjemmel i spesialisthelsetjenesten
§ 4-3, fjernes. Pasienten har ikke rett til å velge behandling,
men hvor behandlingen skal mottas. Komiteen merker seg at regjeringen
mener dette bør tydeliggjøres, og foreslår at overskriften til bestemmelsen
endres fra «rett til fritt behandlingsvalg» til «rett til valg av
behandlingssted».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at disse medlemmer oversendte
brev til statsråden 16. november 2022. Disse medlemmer mener det er
usikkerhet rundt hvilke konsekvenser den raske avviklingen av fritt
behandlingsvalg har for pasientene og hvor forberedt den offentlige
helsetjenesten er til å overta pasientene som i dag mottar behandling
gjennom fritt behandlingsvalg. Disse medlemmer viser til at
det er behov for klarhet i disse spørsmålene.
Disse medlemmer mener det er
urovekkende at fritt behandlingsvalg (FBV) avvikles 1. januar 2023, når
statsråden i sitt svarbrev til komiteen bekrefter at de regionale
helseforetakene først har frist til 31. desember 2022 med å vurdere
status og utfordringsbildet innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling
(TSB)-området og hvordan den foreslåtte avviklingen av fritt behandlingsvalg
vil påvirke TSB. Disse
medlemmer er bekymret for at det totale behandlingstilbudet
innenfor TSB trappes ned når fritt behandlingsvalg avvikles, og
er engstelige for at pasientene i større grad da henvises til poliklinisk
dagbehandling. Disse
medlemmer merker seg også at det først er i mars 2023, nærmere
tre måneder etter avviklingen av fritt behandlingsvalg, at de regionale helseforetakene
skal rapportere hvorvidt det er FBV-virksomheter som bør vurderes
viktige for å oppfylle et nasjonalt eller regionalt behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener reformen fritt behandlingsvalg
har bidratt til å sikre særskilte pasientgrupper mer valgfrihet,
et større mangfold av behandlingstilbud å velge mellom og reduserte
ventetider. Disse
medlemmer mener retten til fritt behandlingsvalg bør styrkes,
ikke avvikles. Basert på evalueringsrapporten fra 2021 vil disse medlemmer vise
til at det foreligger et betydelig forbedringspotensial særlig knyttet
til å sikre at pasienter blir informert om sin rettighet til å velge
fritt mellom behandling i offentlige sykehus, hos institusjoner
som har avtale med det offentlige, og blant godkjente fritt behandlingsvalg-leverandører.
For komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil
valgfrihet for pasientene og å sikre pasienter makt i møte med systemet
alltid være viktig. Disse
medlemmer vil derfor stemme imot tilrådingen.
Disse medlemmer mener regjeringen
må sikre at de regionale helseforetakene inngår anbudsavtaler tilsvarende
det antall behandlingsplasser som leveres innenfor tverrfaglig spesialisert
rusbehandling og psykisk helse gjennom ordningen fritt behandlingsvalg
ved avviklingstidspunktet. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen pålegge de regionale helseforetakene å inngå anbudsavtaler
tilsvarende den behandlingskapasiteten som leveres gjennom fritt
behandlingsvalg frem til 31. desember 2022.»
Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre at pasienter kan velge fritt på tvers av helseregioner
gjennom regjeringens nye ordning fritt behandlingssted. En slik
rettighet må gjelde uavhengig av om det bare er et regionalt helseforetak
som har inngått anbudsavtale med en leverandør av helsetjenester. Disse medlemmer forutsetter
også at reiseutgifter dekkes for pasientene til og fra behandling. Disse medlemmer viser
til at Barnas Fysioterapisenter i Bergen er et eksempel på en behandlingsinstitusjon
hvor det er avgjørende viktig at barn og unge fra hele landet kan
få tilgang til intensiv trening, uavhengig av hvilken helseregion
de bor i. Disse
medlemmer er sterkt kritiske til at regjeringen ikke allerede
har sikret for barna det gjelder, at dette tilbudet er ivaretatt
gjennom bindende avtaler med helseforetakene. Disse medlemmer forutsetter
også at de samme ordningene for dekning av reiseutgifter for barn
og familien, samt tapt arbeidsfortjeneste for dem som følger barnet
til trening, blir ivaretatt i en ny ordning når regjeringen nå velger
å avvikle fritt behandlingsvalg. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at pasienter kan velge fritt mellom behandlingssteder
i hele landet, uavhengig av det regionale helseforetaket som har
inngått avtale med behandlingsstedet.»
Disse medlemmer mener
ordningen fritt behandlingsvalg har vært viktig for å sikre pasienter
rask tilgang til helsehjelp, og at den kapasiteten som har ligget
hos fritt behandlingsvalg-leverandører bidrar til å sikre kapasitet
i den norske helsetjenesten. Disse medlemmer viser til at
ordningen med hjemler for avtalespesialister også er en viktig måte
å sikre økt behandlingskapasitet på, og mener antallet hjemler bør økes. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke kjøp av behandlingskapasitet i helsesektoren
gjennom å opprette betydelig flere avtalespesialisthjemler.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus er svært bekymret over at
regjeringen nå avvikler fritt behandlingsvalg. Ordningen har vært
viktig for mange, og spesielt for dem som over tid har blitt svingdørspasienter
i det offentlige, og som ikke har opplevd å motta tilstrekkelig
hjelp.
Disse medlemmer er bekymret
for at pasienter som nå får god behandling gjennom fritt behandlingsvalg,
vil bli kastet ut i behandlingskø, som stadig blir lengre. Dette
kan få alvorlige konsekvenser for dem som er midt i et behandlingsløp
og som kanskje ikke vil få fullført behandling. Avbrudd i påbegynt
behandling gir stor risiko for tilbakefall og er også et brudd på
viktige pasientrettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til høringsinnspill fra NHO Geneo, som er bekymret for at en så
rask avvikling som det er lagt opp til fra 1. januar 2023, vil føre
til at flere institusjoner må legge ned. Dette vil igjen føre til
at regjeringens ambisjoner om at helseforetakene selv skal inngå kontrakter
med enkelte institusjoner vil være umulig. Når helseforetakene etter
hvert skal ut for å foreta anskaffelser, vil sannsynligvis mange
av tilbudene allerede være lagt ned. Det vil ha store konsekvenser
for mangfoldet av tilbud som tilbys norske pasienter. Det er svært
kritikkverdig at mange av de spesialiserte behandlingsplassene som
i dag tilbys gjennom fritt behandlingsvalg, nå vil være utilgjengelig
for pasientene, fordi tilsvarende behandling ikke finnes i det offentlige.
Disse medlemmer mener det
er mange viktige tilbud som nå står i fare for å forsvinne. Et eksempel
på dette er Barnas Fysioterapisenter i Bergen. Der får barn med
ulike diagnoser og motoriske problemer hjelp til intensiv trening
som har gitt svært god effekt for mange av barna. Noen av barna
som har fått behandling ved Barnas Fysioterapisenter, har gått fra
å omtrent ikke kunne sitte oppreist, til å kunne gå for egen maskin.
Dette tilbudet er nasjonalt og har gjennom fritt behandlingsvalg
vært et tilbud for barn og deres familier over hele landet. Nå står
de i fare for å måtte avvikles, og mange barn vil miste et tilbud
som er helt uvurderlig for deres livskvalitet og mestring.
Disse medlemmer mener det
må tas hensyn til at poliklinisk behandling ikke nødvendigvis er
løsningen for alle pasienter. For noen er også det å kunne få behandling
et annet sted i landet, vekk fra belastende miljøer og andre kjente,
en viktig forutsetning for å lykkes med behandling. Noe flere pasienter
som er bekymret for behandlingstilbudet sitt innenfor rus og psykiatri
viser til, er nettopp at de ansatte på flere av de ideelle og private
behandlingsinstitusjonene selv har egen ruserfaring, noe som for
mange er nyttig. Det kan bidra til større forståelse og en dypere
tillit mellom behandler og pasient. Mange av dem som driver disse
institusjonene, har selv jobbet i eller vært pasient i det offentlige
og har opprettet egne, faglig sterke tilbud på bakgrunn av mangler
og utilstrekkelige tilbud i det offentlige helsevesenet. Dette er
viktige initiativ som burde belønnes, ikke straffes.
Disse medlemmer viser til
høringssvar fra Colosseumklinikken, som sier at det er grunnlag
for å si at liv og helse vil stå i fare når ordningen avvikles.
Dette bør tas på største alvor. Disse medlemmer ser med stor
bekymring på at regjeringen ikke har noen plan for å erstatte de
behandlingsplassene som nå risikerer å legges ned. Det offentlige
helsevesenet er allerede svært presset, og det har ikke vært noen
store satsinger i budsjettforslaget fra regjeringen som gir grunnlag
for å tro at disse plassene kan erstattes i det offentlige med det
første. Det vil resultere i enda lengre behandlingskø og færre pasienter
som får behandlingen de trenger, når de trenger den.
Disse medlemmer mener det
ikke er noen motsetning mellom å styrke det offentlige tilbudet
og å videreføre fritt behandlingsvalg og sørge for valgfrihet og
mangfold i tjenestene. Det regjeringen nå gjør, er å legge ned gode
behandlingsplasser, uten å styrke det offentlige tilbudet. I praksis
vil det kunne føre til en svekkelse av helsetjenestene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, reagerer på retorikken fra Colosseumklinikken. Gjennom
høringen i komiteen tilbakeviste Helse Sør-Øst påstandene, de skriver
i høringsnotatet at
«Omfanget av aktivitet
innen somatikk i FBV-ordningen er begrenset og dreier seg i hovedsak
om konsultasjoner og enkle utredninger innen hjerte-kar og skopiundersøkelser
av mage og tarm. Helse Sør-Øst RHF har i 2022 gjennomført en anbudskonkurranse
og inngår nå nye avtaler innen somatikk fra 1. januar 2023. Den
samlede økonomiske rammen er fire ganger høyere enn rammen for tidligere
avtaler, inkludert mulighet for utvidelser for bestemte tjenester.
Helse Sør-Øst RHF vurderer at det vil være mulig å håndtere behovet ved
bruk av kapasitet i sykehusene og innen nye avtaler med private
leverandører innen somatikk.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus er
spesielt bekymret for pasienter innenfor rusbehandling og psykiatri.
Med avviklingen av fritt behandlingsvalg står nærmere 500 behandlingsplasser
innenfor rus i psykiatri i fare for å forsvinne. Det er lange køer
i det offentlige for disse pasientene, i tillegg til at det er varslet
kutt i det offentlige tilbudet i neste års budsjett. Disse medlemmer mener
det er et svik mot disse pasientene at regjeringen lar seg styre
av ideologiske skylapper og kamp mot det private fremfor å sørge
for at noen av de mest sårbare pasientene får god og verdig behandling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener denne politikken bare vil
føre til én ting – en mer todelt helsetjeneste. Når det offentlige
ikke lenger skal dekke behandlingsplasser i det private, går vi
tilbake til et system der det er de som har mest, som kan betale
seg frem i køen, på bekostning av de som har minst.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus har fått tilbakemeldinger fra distriktene
i Finnmark og i Nord-Norge som viser at ordningen med fritt behandlingsvalg
er viktig for pasientene i nord. Dette medlemviser til at fordelen
med at pasienter har hatt rett til å velge mellom tjenester fra
offentlige behandlingssteder, private med avtale og private som
er godkjent av Helfo, er at pasienter som ellers ville vært sykemeldt
en lengre periode, har unngått prognosetap, kroniske helseproblemer
og kommet raskere tilbake til jobb. Dette medlem vil understreke
den samfunnsøkonomiske verdien av rask pasientbehandling. Både arbeidstakere, arbeidsgivere
og staten tjener på at pasientene kommer raskere tilbake til sine
respektive yrker.
Dette medlem viser til at
i debattene om fjerning av fritt behandlingsvalg er temaet ofte
økonomi. Det vises til helseforetakenes utgifter når pasienter velger
fritt behandlingsvalg-aktører. Dette medlem vil peke på at
motsatsen til helseforetakenes utgifter, slik dette medlem ser det, er at
pasientene vinner helse. Dermed får pasienten og hele familien bedre
helse og mer livsglede, og dette medlem mener at det
er der fokuset bør ligge.
Dette medlem viser til at
antallet som har mottatt behandling hos godkjente leverandører innen
fritt behandlingsvalg fra 2016 til utgangen av første tertial 2022,
ifølge proposisjonen totalt er 79 632. Dette medlem viser til at
noen mener at bruken av fritt behandlingsvalg har vært liten, og
at det utgjør et argument for å avskaffe ordningen. Dette medlem vil vise
til at nær 80 000 pasienter er mange mennesker, og at en pasient
har familie – og at når far, mor eller barn blir friske raskt, har
det direkte innvirkning på hele familier. Hvis en gjennomsnittsfamilie
i Norge teller fire personer, er det opp mot 320 000 mennesker som
får økt sin livskvalitet betraktelig fordi sykdom blir behandlet
tidligst mulig. Plusser vi på at bestemor og bestefar også er berørt,
blir det opp mot 480 000 mennesker som får et bedre liv.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil påpeke at i Helse Nords opptaksområde har 172
pasientbehandlinger blitt gitt fra godkjent leverandør, hvorav 54
av pasientene var fra Finnmarkssykehuset. Flertallet viser til at alle
de godkjente leverandørene i Helse Nords opptaksområde også har
avtaler direkte med Helse Nord RHF. Flertallet viser for øvrig
til Helse Nord RHFs høringssvar, hvor det uttrykkes at avviklingen
ikke vil ha negative konsekvenser for pasientene. Det forventer flertallet at
vil bli overholdt.
Bakgrunn
Komiteen viser til at godkjenningsordningen
i fritt behandlingsvalg ble innført av regjeringen Solberg i 2015
gjennom endringer i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-4 og ny
§ 4-3 i spesialisthelsetjenesteloven med tilhørende forskrift. Endringene
trådte i kraft 1. november 2015. Komiteen viser til at endringen innebærer
at private leverandører kunne få godkjenning fra Helfo for å levere
spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til mindretallsmerknadene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i helse- og omsorgskomiteens innstilling
da fritt behandlingsvalg ble behandlet i Stortinget i 2015, jf.
Innst. 224 L (2014–2015):
«Innføring av FBV
vil gjøre det vanskeligere å planlegge, organisere og bygge opp
helsetjenestetilbudet i regionen siden man ikke vet hvor mange og
hvilke pasienter som faktisk vil benytte seg av tilbudet. FBV vil være
en ordning hvor pasientene kan velge å motta helsehjelp utenfor
det systemet som de regionale helseforetakene styrer, og vil vanskeliggjøre
helseforetakene sine sørge-for-ansvar for helsetilbudet til sine
innbyggere. FBV vil også sannsynligvis virke sentraliserende i og
med at nye private tilbud erfaringsmessig blir etablert i sentrale
strøk.»
Flertallet merker seg at innvendingene
fra 2015 viste seg å stemme. I dag er det 6 godkjente tilbydere
i opptaksområdet til Helse Nord RHF, 11 i opptaksområdet til Helse
Midt-Norge RHF og 17 i opptaksområdet til Helse Vest RHF, mens det
er hele 62 godkjente tilbud i opptaksområdet til Helse Sør-Øst RHF. Flertallet merker
seg også at Helse Sør-Øst, det området med flest aktører, også melder
om at ordningen vanskeliggjør deres sørge-for-ansvar, slik de også
beskrev det under komiteens høring i denne saken.
Flertallet viser til omfanget
av aktivitet i godkjenningsordningen, som framgår av tabellen nedenfor.
Her vises refusjoner fra hvert RHF fordelt på TSB, psykisk helsevern
og somatikk (i mill. kroner).
|
TSB
|
Psyk.
voksne
|
Somatikk
|
|
2020
|
2021
|
Per
2. tert. 2022
|
2020
|
2021
|
Per
2. tert. 2022
|
2020
|
2021
|
Per
2. tert. 2022
|
Helse
Sør-Øst
|
160,9
|
228,1
|
201,7
|
60,0
|
72,3
|
43,2
|
62,3
|
73,6
|
58,7
|
Helse
Vest
|
37,8
|
57,9
|
33,2
|
5,1
|
21,7
|
14,0
|
12,2
|
13,6
|
9,4
|
Helse
Midt-Norge
|
4,5
|
5,8
|
5,5
|
13,5
|
11,9
|
9,4
|
0,3
|
0,4
|
0,2
|
Helse
Nord
|
14,0
|
9,6
|
14,2
|
10,1
|
9,7
|
9,1
|
1,2
|
0,8
|
0,8
|
Ukjent
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,1
|
0,0
|
0,0
|
Totalt
|
217,2
|
301,4
|
254,6
|
115,6
|
115,6
|
75,6
|
76,1
|
88,4
|
69,1
|
Flertallet vil understreke
at ordningen med fritt sykehusvalg blir videreført under det nye
begrepet rett til valg av behandlingssted, dermed sikrer vi fortsatt
pasientenes valgfrihet. Flertallet mener at det er
svært viktig at pasientene får gode og helhetlige behandlingsforløp
med høy kvalitet. Det gjøres best gjennom å sikre robuste fagmiljø
og sørge for at vår felles helsetjeneste har mulighet og forutsigbarhet
til å planlegge. Den viktigste ressursen i helsevesenet er de gode
fagfolkene som jobber og som i fremtiden skal jobbe i vår felles
helsetjeneste. Ved å styrke sykehusenes evne til å planlegge, dimensjonere
og utvikle tjenester over tid så vil vi skape en bedre helsetjeneste
over hele landet for alle som trenger vår felles helsetjeneste.
Flertallet er i likhet med
Helse- og omsorgsdepartementet, Kastvollen rehabiliteringssenter
og flere høringsinstanser bekymret for variasjonene i kvaliteten på
behandlingstilbudet mellom de ulike godkjente virksomhetene og at
kunnskapsnivået ved enkelte institusjoner har vært lavt. Det er
en svært krevende situasjon hvor det har vært liten eller ingen
innsyn i tilbudene, og det har vært en manglende kontroll av kvaliteten på
tilbudene til virksomheter som er godkjent gjennom ordningen med
fritt behandlingsvalg. Helseforetakene har ikke hatt muligheter
til å komme i en posisjon for å ha en dialog med de godkjente aktørene
for å sikre kvalitet og forsvarlighet. Dette står i sterk kontrast
til de private aktørene som har avtaler med helseforetakene, som
gjennom avtalen har løpende dialog om kompetanse, tilbudsutvikling
og kvalitet. Flertallet mener det
er svært problematisk at helseforetakene har måttet betale for behandlinger
som de ikke kan forsikre seg om at er gode nok, og at de i liten
grad har virkemidler for å sikre at pasientene som de har ansvar
for, får et forsvarlig helsetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at da regjeringen
Solberg tiltrådte i 2013, var det mange pasienter, særlig innenfor
rusbehandling og psykisk helse, som ventet lenge på å få komme til
behandling. Pasienters mulighet til å velge begrenset seg til det
tilbudet det offentlige helseforetaket kunne tilby. Disse medlemmer viser
til at Stoltenberg-regjeringen også kjøpte behandlingsplasser av
private, men bare begrensede kvoter når forholdene ble uholdbare
for pasientene som ventet. I praksis betød det at det var en stor
gruppe pasienter som hadde behov for og rett på behandling, som
likevel ikke fikk det, fordi kapasiteten i det offentlige var sprengt
og kvotene i det private brukt opp. Frem til regjeringen Solberg
innførte fritt behandlingsvalg i 2015, var det dessverre mange pasienter
som så seg nødt til å betale av egen lomme for behandling de var
henvist til av det offentlige og helt avhengig av å få. Disse medlemmer vil
at alle skal ha muligheten til å velge, uavhengig av tykkelsen på
lommeboken.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt
av at fritt behandlingsvalg har bidratt til kortere ventetid for
tusenvis av somatisk syke pasienter og for dem som sliter med utfordringer
innen rusbehandling og psykisk helse. Disse medlemmer vil vektlegge
at det å velge selv hvor en vil ha behandling har vært særlig viktig
for dem som trenger rusbehandling eller psykisk helsehjelp. Det
finnes ikke bare én kur, eller én riktig behandling for disse menneskene.
Dette er lidelser som må møtes med individuell hjelp. Det som er
riktig hjelp og behandling for én person, er ikke nødvendigvis riktig
for en annen. Disse
medlemmer mener derfor det er særlig viktig å skape et mangfoldig
helsetilbud med flere ulike behandlingssteder og behandlingsmetoder
som ivaretar behovene til disse pasientene, og mener fritt behandlingsvalg
har bidratt til dette. Fritt behandlingsvalg har åpnet opp helsetjenesten,
gitt mer mangfold, mer variasjon og mer kapasitet for dem som trenger
det aller mest. Det er kvalitet.
Disse medlemmer viser til
at det skal stilles strenge krav til de som skal behandle pasienter,
både i offentlig regi og gjennom private. For å kunne levere helsetjenester
innenfor ordningen fritt behandlingsvalg viser disse medlemmer til forskrift
om private virksomheters adgang til å yte spesialisthelsetjenester mot
betaling fra staten, § 3, som gir en utfyllende beskrivelse av krav
til kompetanse, bemanning, internkontrollsystemer, rapportering
og samhandling med helseforetak, kommuner og andre helsetjenesteytere.
Det er tilsynsmyndighetene som skal følge opp at offentlige og private
helseaktører overholder sine plikter.
Disse medlemmer er glad for
at regjeringen Solberg prioriterte rusavhengige og alvorlig psykisk
syke som de første pasientene som fikk rett til å velge friere gjennom
ordningen fritt behandlingsvalg. Etter mange år med Arbeiderpartiet
i regjering var mangfoldet og tilbudet for disse pasientene bygget
ned, og valgfriheten var fraværende. Disse medlemmer viser til
at fordi regjeringen Solberg raskt økte kjøpet av plasser i private institusjoner
med 200 plasser i året, satte krav til at veksten i sykehusene skulle
være større innen rusbehandling og psykisk helse enn somatikk, og
innførte fritt behandlingsvalg, ble ventetiden for rusavhengige
halvert.
Disse medlemmer viser til
at samtidig som regjeringen Solberg innførte fritt behandlingsvalg,
sikret den også sterke sykehusbudsjetter og offensive investeringsbudsjetter
for nye sykehusbygg og moderne medisinteknisk utstyr. Disse medlemmer er
opptatt av at vi skal ha en sterk offentlig helsetjeneste i Norge.
Det er likevel ikke slik at de offentlige sykehusene blir svakere
av konkurranse. Den offentlige helsetjenesten har alle muligheter
til å tiltrekke seg fagfolk og pasienter. Den er en driver for utdanning,
forskning, nytenkning og innovasjon, og har alle muligheter til
å være ledende. De sterkeste innovasjonsmusklene ligger i den offentlige
helsetjenesten. Disse
medlemmer mener likevel at ordningen fritt behandlingsvalg
bør videreføres, først og fremst fordi pasientene fortjener et større
mangfold å velge blant, men også fordi selv en sterk offentlig sykehussektor
blir bedre av samspill med private og ideelle aktører.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til Statens helsetilsyns høringssvar datert
20. juni 2022. Der skriver de følgende:
«Vi viser til at
vi 14. august 2015 uttalte oss til forslaget om å innføre ordningen
med fritt behandlingsvalg. I uttalelsen påpekte vi utfordringer
knyttet til grensene mellom Helfos og tilsynsmyndighetens ansvar
for å føre kontroll med om virksomhetene i fritt behandlingsvalg yter
forsvarlige tjenester, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-2.
Våre tilsynserfaringer
har vist at grenseoppgangen mellom Helsetilsynets og Helfos rolle
i flere tilfeller har vært utfordrende. Det har vært tilfeller der
det er avdekket brudd på vilkårene som lå til grunn for godkjenning av
driften og de forpliktelsene virksomheten har påtatt seg ved avtaleinngåelsen
med Helfo, for eksempel om bemanning og kompetanse. Ansvaret for
å rette opp vilkårsbrudd hviler først og fremst på virksomheten
selv. Tilsynsmyndigheten har begrensede muligheter til å følge opp
avtalebrudd eller foreta kvalitetssikring av virksomheten.»
Flertallet ser med bekymring
på antallet og alvorligheten av tilsynssaker i godkjente institusjoner. Det
er alvorlig når aktører som for eksempel Haraldvangen har drevet
uten formell godkjennelse. Et annet eksempel er WeCare Sotra, der
Helsetilsynet kom til at de ikke ivaretok kravet om forsvarlig helsehjelp
og hadde brudd på kravene i spesialisthelseloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det etterlates et inntrykk
av at det ikke er tilsyn og kontroll med behandling som foretas
i helseinstitusjoner i fritt behandlingsvalg. Disse medlemmer viser til
at det er tilsynsmyndighetene som fører tilsyn med at virksomheter
og helsepersonell yter faglig forsvarlige tjenester, herunder at virksomheten
har tilstrekkelig bemanning og kompetanse til å yte forsvarlige
spesialisthelsetjenester. Helfo kan varsle tilsynsmyndighetene dersom
de mener at en virksomhet driver uforsvarlig. Disse medlemmer viser til
at Helfo skal veilede og følge opp virksomheter som har fått godkjenning
etter fritt behandlingsvalg-ordningen, og påse at vilkårene for
godkjenning er oppfylt. Godkjente virksomheter er på sin side forpliktet
til å ha et samarbeid med Helfo om oppfølging. Disse medlemmer viser til
at veiledningen blant annet skjer gjennom oppfølgingsmøter som Helfo
har med godkjente virksomheter, og at referat fra disse oppfølgingsmøtene
ligger tilgjengelig på Helfo sine hjemmesider.
Disse medlemmer viser til
at plikten til å yte forsvarlige helsetjenester er en grunnleggende
plikt for alle som yter helsetjenester, offentlige som private.
Denne plikten gjelder også virksomheter som er godkjent for å levere
spesialisthelsetjenester gjennom fritt behandlingsvalg-ordningen.
Ansvaret for å yte forsvarlige tjenester ligger hos tjenesteyteren
– det vil si den godkjente virksomheten. Blant annet plikter virksomheten å
tilpasse bemanningen avhengig av hva pasientene har behov for.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil
særlig påpeke viktigheten av valgfrihet for den enkelte når det
kommer til behandling innenfor rusbehandling og psykisk helse. Disse medlemmer mener
de ideelle aktørene utgjør en verdifull del av helsetjenesten, og
anerkjenner deres behov for forutsigbarhet. I tillegg har personer
over hele landet gjennom fritt behandlingsvalg kunnet velge det
tilbudet de mener passer best, så lenge tilbudet er godkjent i godkjenningsordningen
for fritt behandlingsvalg. Disse medlemmer deler Legeforeningens
oppfatning, som i sitt høringsnotat sier:
«Det er særlig grunn
til å trekke frem rus og psykiatri, der Legeforeningen er bekymret
for om RHF-ene vil rekke å få på plass et tilbud til sine pasienter.
Årsakene til manglende tilbud i offentlig regi er sammensatt og dreier
seg blant annet om mangel på spesialister, lokaler og ressurser
forøvrig. Det er vanskelig å se hvordan dette skal kunne løses på
så kort tid. Det er også grunn til å nevne at ordningen har bidratt
til større utvalg i behandlingsmetoder for disse pasientgruppene,
noe det vil være synd å miste.»
Disse medlemmer viser
til at fritt behandlingsvalg har gjort anerkjente og spesialiserte
tilbud, som for eksempel behandlingstilbudet på Modum Bad, tilgjengelig
for alle, uavhengig av bostedsadresse. Disse medlemmer er sterkt
bekymret for kapasiteten i det norske helsevesenet på slike spesialiserte
tilbud ved fjerningen av fritt behandlingsvalg, og for om det offentliges
egen oppbygging vil tvinge ideelle aktører ut. Etter disse medlemmers oppfatning
vil det fortsatt være slik at ulike tilbud kan fungere godt for
ulike mennesker, og det bør behandlingstilbudet gjenspeile.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, dersom fritt behandlingsvalg avvikles, sørge for
at de regionale helseforetakene utlyser anbudskonkurranser reservert
for bare ideelle aktører innenfor tverrfaglig spesialisert rusbehandling.»
Evaluering av fritt behandlingsvalg
Komiteen merker seg at det
i proposisjonen er referert til evalueringen av fritt behandlingsvalg
(Kaarbøe, Lindén, Ervik, Holmås, Iversen, Hagen m.fl. Evaluering av
fritt behandlingsvalg (2021)). Målet med å innføre godkjenningsordningen
i fritt behandlingsvalg var å redusere ventetidene, øke valgfriheten
for pasientene og stimulere de offentlige sykehusene til å bli mer
effektive.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil understreke at ordningen ble evaluert under regjeringen
Solberg, og at evaluator fant en svært lav måloppnåelse. Det var
daværende helseminister Høie som selv valgte tidspunktet for evalueringen.
Ordningen har i liten grad bidratt til å få ned ventetidene i spesialisthelsetjenesten
og har ikke ført til effektivisering av de offentlige sykehusene.
Den økte valgfriheten har vært mer tilgjengelig for pasienter med kapasitet
til å manøvrere seg gjennom systemet, og man ser at personer med
høy sosioøkonomisk status i større grad velger seg til godkjente
virksomheter. Flertallet mener
at ordningen ikke har fungert som den var tiltenkt, og ser det som
urealistisk at målene vil nås ved å justere ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er viktig å merke seg at det pasientgrunnlaget som ligger til
grunn for evalueringen av ordningen, er om lag 8 500 pasienter.
Evalueringens datagrunnlag er antall pasienter i godkjenningsordningen
per tjenesteområde og totalt i perioden fra 2015 til 2018. Disse medlemmer viser
til at det i dag er betydelig flere pasienter som benytter fritt
behandlingsvalg, og at det siste rapporterte tallet per 2. tertial
2022 er om lag 88 500.
Disse medlemmer mener likevel
at evalueringen viser at de som hadde benyttet seg av ordningen
til og med 2018, har fått kortere ventetider, og at det har bidratt
til økt valgfrihet og mangfold. Evalueringen understreker det disse medlemmer har
vært opptatt av helt siden 2015, at valgfrihet og mangfold oppleves
som svært viktig for noen pasienter, særlig innen psykisk helse,
rusbehandling og rehabilitering. Det er gledelig at evalueringen
også viser at fritt behandlingsvalg har hatt en effekt på ventetid
i områder der fritt behandlingsvalg-leverandører er lokalisert,
og at pasientene som benytter seg av fritt behandlingsvalg, venter
kortere enn pasienter som får tilsvarende behandling i offentlige
sykehus, til tross for at antallet pasienter på det tidspunktet
var om lag 8 500 mot dagens om lag 88 500 pasienter. Disse medlemmer vil
understreke at over 2 millioner pasienter behandles i Norge hvert
år, og at det tross alt er et lite antall pasientbehandlinger som
skjer gjennom fritt behandlingsvalg. Det er derfor åpenbart at forskerne
i evalueringen fant at fritt behandlingsvalg i liten grad hadde
bidratt til å redusere den gjennomsnittlige totale ventetiden. Disse medlemmer vil
understreke at for svært mange av de mer enn 80 000 menneskene som
har valgt fritt behandlingsvalg, har ordningen både medført kortere
ventetid og et større mangfold å velge blant. Dette er en viktig
verdi i seg selv.
Disse medlemmer viser til
at evalueringen er tydelig på at det er et forbedringspotensial
knyttet til å forenkle prosessen med å velge behandlingssted og
å gi bedre informasjon om pasientens rettigheter. At det trekkes
særlig frem de utfordringer som er knyttet til pasientenes og helsepersonellets
kjennskap til retten til å velge behandlingssted, mener disse medlemmer er bekymringsfullt,
og særlig er det trist å lese i evalueringen at den dokumenterer
at enkelte pasienter på ulike måter blir forhindret fra å bruke
retten til fritt behandlingsvalg. Det viste seg at mange ikke ble
informert om ordningen, og noen ble direkte motarbeidet hvis de ønsket
å velge et annet behandlingssted enn det de ble henvist til. Disse medlemmer mener
dette er alvorlig, siden fritt behandlingsvalg er en pasientrettighet. Disse medlemmer understreker
at dette er en side av ordningen fritt behandlingsvalg som vi ville
ha prioritert å rette opp dersom regjeringen Solberg hadde fortsatt
etter valget i 2021.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen i sin begrunnelse for å avvikle ordningen med
fritt behandlingsvalg baserer seg på momenter fra en evaluering
som ble gjennomført med et betydelig mindre pasientgrunnlag enn
det som faktisk er i ordningen i dag. At fritt behandlingsvalg frem
til og med 2018 ikke hadde innvirkning på de totale ventetidene
i spesialisthelsetjenesten, er åpenbart. Det forklares også godt
i rapporten:
«I perioden vi har
data fra, var omfanget at FBV såpass lite at det ikke var å forvente
at reformen – det være seg godkjenningsordningen eller kjøp fra
private gjennom anbud – hadde noen stor effekt på de offentlige
sykehusenes ventetid og effektivitet.»
Disse medlemmer mener det
var viktig at reformen fritt behandlingsvalg ble evaluert tidlig.
Evalueringen ga viktig kunnskap om hvordan ordningen kunne videreutvikles. Disse medlemmer beklager
at regjeringen av rent ideologiske grunner velger å avvikle og ikke
utvikle ordningen, en ordning som har bidratt til raskere helsehjelp
for de pasientene som har valgt ordningen, og som har bidratt til
økt valgfrihet for en pasientgruppe hvor større mangfold og valgmuligheter
er viktig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil understreke at innføringen av fritt behandlingsvalg
var en ideologisk motivert privatiseringsreform. Fra faglig hold
ble det sterkt advart mot å innføre ordningen. Helse Sør-Øst skrev
i sitt høringssvar i 2014 blant annet:
«Helse Sør-Øst RHF
vil heller anbefale at intensjonen med ordningen virkeliggjøres
ved utvidet kjøp fra private leverandører, jf. over. Kjøp fra private
leverandører ved konkurranseutsetting og avtaleinngåelse anses som
gode virkemidler for å sikre prioritering, kvalitet, omfang og pris.
Helse Sør-Øst RHF mener ordningen, slik den er foreslått, må justeres
i vesentlig grad for å unngå negative effekter, særlig for svakere
pasientgrupper med komplekse behov.»
Flertallet viser videre til
Statens helsetilsyn, som i samme høring skrev:
«Vi vil imidlertid
påpeke at fritt behandlingsvalg i tillegg til fritt sykehusvalg
og ‘sørge for-plikten’ samlet sett fremstår som kompleks. Dette
vil etter vår vurdering bli krevende for pasienter og for foretakene.»
Flertallet vil også understreke
at det ikke finnes noen dokumentasjon på at ventetiden har blitt
kortere etter innføringen av ordningen.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at en av evalueringens hovedkonklusjoner
viser følgende (jf. Prop. 5 L (2022–2023), kap. 3.3, s. 15):
«Valgfriheten som
følger med fritt behandlingsvalg, oppleves som svært viktig for
noen pasienter. Andre pasienter ønsker seg denne valgfriheten, men
har ikke hatt kjennskap til retten til fritt behandlingsvalg. Henvisere
informerer ikke konsekvent pasienter om denne retten, og noen motarbeider
pasientens ønsker. Valgfriheten er derfor mer tilgjengelig for pasienter
med kapasitet til å manøvrere seg gjennom systemet. Dette støttes av
at personer med høy sosioøkonomisk status i større grad velger seg
Helfo-godkjente institusjoner.»
Dette medlem viser til at
Pasientfokus har fått innspill fra flere pasienter som beskriver
et system der tjenester er vanskelige å finne fram i, der det kreves
høy digital kompetanse, og der det er vanskelig å sende refusjonskrav. Dette medlem mener
valgfrihet forutsetter tilgjengelighet og et pasientvennlig system. Dette medlem mener
fritt behandlingsvalg-systemet burde ha vært bedre, og at pasientene
burde ha fått bedre veiledning.
Avvikling, avviklingstidspunkt og
overgangsordning
Komiteen viser til at Helse-
og omsorgsdepartementet i høringsnotatet som ble sendt 1. april
2022, foreslo at godkjenningsordningen skulle avvikles fra 1. januar
2023, med en overgangsordning foreslått begrenset til seks måneder. Komiteen merker
seg at tidspunktet for avvikling av ordningen i proposisjonen til
Stortinget er at det skal skje tidligst 1. januar 2023, men at regjeringen
har vurdert at overgangsordningen bør gjelde i 12 måneder, ikke
seks som foreslått i høringsnotatet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, støtter at godkjenningsordningen for fritt behandlingsvalg
avvikles fra 1. januar 2023. Flertallet mener ordningen
ikke har hatt de positive effektene som var målet for ordningen.
Samtidig har ordningen skapt en rekke negative konsekvenser.
Flertallet viser til at departementet
har lyttet til høringsinstansene, og at overgangsordningen ble foreslått
utvidet fra 6 måneder til 12 måneder. En overgangsordning på 12
måneder vil kunne gi forutsigbarhet for pasientene om at de får
fullført sin behandling.
Flertallet viser til medieomtaler
og avsløringer av en rekke aktører innen FBV som har vist at ordningen ikke
fungerer etter hensikten og har vært til skade for pasienter og
for helsevesenets bæreevne og bærekraft. Flertallet finner det helt
uakseptabelt med pasienter som blir behandlet på institusjoner som
mangler godkjenning, som ikke har nok personell, som mangler nøkkelpersonell,
og som ikke har gode nok rutiner til å ivareta pasienter på en forsvarlig
måte. Dette blir spesielt kritisk når helseforetakene ikke har mulighet
til å kontrollere eller stille krav til tilbudet som gis av institusjonene
som er godkjent i ordningen.
Flertallet vil løfte frem
høringsinnspillene fra helseforetakene og deres konkrete planer
for og analyser av dimensjoneringen av behandlingstilbudene for de
ulike pasientgruppene. Planene fremstår som grundige og realistiske
og vil sikre pasientrettighetene og behandlingstilbudet også etter
avviklingen 1. januar 2023. Flertallet vil understreke
at det finnes et handlingsrom i anbudsregelverket for å reservere
konkurranser for ideelle aktører, og at dette handlingsrommet må
utnyttes for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler
basert på kvalitet i fremtidige anbudsprosesser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus merker
seg at regjeringen avvikler ordningen med fritt behandlingsvalg
samtidig som ventetidstallene fra Helsedirektoratet viser at ventetidene
går opp uansett hvilken sykdom man trenger behandling for. Disse medlemmer er
svært bekymret for at en avvikling av ordningen skjer altfor raskt,
uten at det er bygget opp kapasitet til å tilby samme helsehjelp
i det offentlige eller hos private gjennom anbud. På kort sikt er
det derfor stor risiko for at pasienter må vente lenger på helt
nødvendig helsehjelp, og at behandlingssteder som har levert tjenester
pasientene ønsker seg, må legge ned. På lang sikt kan man komme
tilbake til det som var situasjonen før fritt behandlingsvalg ble
innført, nemlig at reell valgfrihet gjøres om til et spørsmål om
størrelsen på lommeboken til hver enkelt pasient. Disse medlemmer mener dette
er realiteten i Arbeiderpartiets politikk, og det er en todeling
av helsetjenesten som Høyre ikke kan akseptere. Disse medlemmer mener at selv
om regjeringen velger å avvikle ordningen basert på rent ideologiske
standpunkter, har den et overordnet ansvar for å sikre at mennesker
som henvises til helsehjelp av det offentlige, skal kunne få den hjelpen
så raskt som mulig. Derfor mener disse medlemmer at ordningen
med fritt behandlingsvalg ikke kan avvikles før det minimum er bygget
opp tilstrekkelig kapasitet i offentlige sykehus og gjennom anbudsavtaler. Disse medlemmer mener
at FBV-leverandører bør kunne få levere helsetjenester gjennom godkjenningsordningen
frem til avtaleperioden for den enkelte aktør utløper. Det er svært
uheldig at regjeringen opptrer med så stor grad av uforutsigbarhet
i avtaleforhold. En slik ordning som disse medlemmer skisserer,
vil kunne innebære at det tar noe lengre tid for regjeringen å avvikle
ordningen, men det vil gi tid til å sikre at pasienter ikke blir
skadelidende ved at ventetidene øker samtidig som godkjente behandlingssteder
må legge ned.
Disse medlemmer er svært bekymret
for at regjeringen avvikler fritt behandlingsvalg før det er sikret kapasitet
i offentlig egenregi samt inngått avtaler med eksisterende fritt
behandlingsvalgleverandører for å sikre pasientene den samme helsehjelpen
etter avviklingen. Disse
medlemmer er bekymret for at regjeringens avvikling av ordningen
kan bidra til å svekke pasienters rett til rask helsehjelp, at ventetidene
vil øke for helt nødvendig helsehjelp, og at mangfoldet i behandlingstilbudet
ikke ivaretas i stor nok grad. Disse medlemmer mener regjeringen
ikke bør avvikle ordningen før pasientene er sikret den samme kapasiteten,
og mener derfor avviklingstidspunktet bør utsettes. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utsette avviklingen av godkjenningsordningen for
fritt behandlingsvalg innen helsesektoren med minst ett år, slik
at den tidligst avvikles 1. januar 2024.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen er i ferd med å avvikle fritt behandlingsvalg
før avtaleperioden utløper for mange av de behandlingssteder som yter
helsehjelp gjennom ordningen. Behandlingssteder som blir godkjent
som fritt behandlingsvalgleverandører, får en avtaleperiode på fem
år. Disse medlemmer frykter
at den raske avviklingen vil bidra til at mange av helseinstitusjonene
vil måtte legge ned sin virksomhet, og er kritiske til at regjeringen
brått avslutter avtaler som er inngått mellom staten og private
leverandører. Disse
medlemmer har forståelse for at regjeringens avvikling av
fritt behandlingsvalg oppleves krevende for behandlingssteder som
har bygget opp kapasitet og kompetanse til å bidra med pasientbehandling
for den offentlige helsetjenesten. Disse medlemmer vil også vise
til at man gjennom koronapandemien har sett hvor viktig det er med
beredskap og tilgjengelig kapasitet også i privat sektor av helsetjenesten. Disse medlemmer mener
regjeringen bør respektere de avtaler som er inngått, og at den
ved avviklingen av fritt behandlingsvalg lar private leverandører
få bidra ut den avtaleperiode som er inngått mellom dem og staten. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde de avtalene som er inngått med leverandører
gjennom godkjenningsordningen i Helfo, frem til sluttidspunktet
for de respektive inngåtte avtalene, så fremt leverandøren leverer
i tråd med Helfos kvalitetskrav.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt deler bekymringen fra
en rekke høringsinstanser om at psykisk helsevern er et felt som
lett blir nedprioritert, til tross for tydelige politiske signaler.
Blant annet er dette tydelig når regjeringen i statsbudsjettet løfter
fram at det er foreslått 150 mill. kroner til psykisk helsevern,
samtidig som OUS foreslår å kutte med 200 mill. kroner til det samme
feltet. Disse
medlemmer vil understreke at det er avgjørende at helseforetakene
nå lytter til de klare politiske signalene som ligger i innstillingen
fra komiteen og lovforslaget, og viser til at det i proposisjonen
står:
«Departementet understreker
at avviklingen ikke innebærer en omprioritering av innsats mellom
tjenesteområder, herunder psykisk helsevern, tverrfaglig spesialisert
rusbehandling, habilitering eller rehabilitering.»
Disse medlemmer forutsetter
derfor at en avvikling av FBV ikke betyr reduksjon i ressurser til
TSB.
Disse medlemmer understreker
at de ideelle private aktørene også er viktige bidragsytere og ofte
tilbyr alternativ og god behandling, og disse bør fortsatt benyttes
i framtiden. Nye anbud bør forbeholdes de ideelle, og disse medlemmer viser
til tidligere stortingsvedtak om å prioritere ideelle aktører.
Disse medlemmer viser til
at Sosialistisk Venstreparti og Rødt har vært mot selve foretaksmodellen siden
den ble innført. Å avvikle fritt behandlingsvalg gir foretakene
en helt nødvendig kontroll med egne midler. Det løser imidlertid
ikke problemet med den manglende demokratiske kontrollen med helseforetakene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er bekymret for at pasienter i enkelte
deler av landet vil få lang reisevei og stor avstand til hjemmet
sitt for å motta rusbehandling dersom avviklingen gjennomføres med
planlagt tidshorisont. For eksempel i Agder-regionen er en stor
andel av plassene innen rusbehandling hos private og ideelle aktører,
og Sykehuset Sørlandet har ingen konkrete planer om å bygge opp
egen kapasitet. Det betyr at pasienter fra Agder-regionen kan måtte
reise ut av eget fylke for å motta rusbehandling frem til Helse
Sør-Øst (HSØ) skal gjennomføre en større planlagt anskaffelse i
2025, dersom ikke noe gjøres. Det er etter dette medlems oppfatning ikke
en holdbar situasjon for disse pasientene. Dette medlem mener HSØ bør
gjennomføre en begrenset anskaffelse med leverandørene av dagens
behandlingstilbud, slik at pasienter fra Agder-regionen ivaretas
på en trygg og forutsigbar måte. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, dersom fritt behandlingsvalg avvikles, sikre at
Helse Sør-Øst RHF gjennomfører en begrenset anskaffelse for å sikre
et lokalt behandlingstilbud til rusavhengige i Agder-regionen, slik
at pasientene ikke må reise til andre fylker i påvente av den planlagte
anskaffelsen fra 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Helse Sør-Øst RHF har klargjort at det vil komme en geografisk
avgrenset tilleggsanskaffelse innen rusbehandling.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus er svært bekymret for fremtidens behandling
av rusavhengige når fritt behandlingsvalg fjernes. Dette medlem vil understreke
behovet for et mangfold i behandlingstilbudet. Vi er alle født ulike,
og vi har ulike behov både når vi er friske og når vi er syke. Dette medlem er
særlig bekymret for rusbehandlingstilbudet i distriktene. Dette medlem vil
understreke ansvaret de regionale helseforetakene nå ved avviklingen har
for å inngå avtaler med ideelle og private aktører for å sikre et
mangfoldig og tilstrekkelig godt behandlingstilbud. Dette medlemviser
i denne sammenheng til at det blant annet er behov for flere akuttplasser
for unge pasienter med psykiske lidelser i Alta, og at hele Finnmark
vil tjene på dette. Dette
medlem mener det må ansettes flere psykiatere, slik at psykisk
syke og rusavhengige får raskest mulig behandling. Ettervern må
ikke tidsbegrenses, men gis i henhold til pasientenes behov.
Dette medlem er svært bekymret
for at avviklingen av ordningen med fritt behandlingsvalg vil ramme både
dem som har behov for behandling, og deres familier. I distriktene
er familier helt prisgitt et legetilbud som ofte består av utenlandske
leger som ikke har nok norskkunnskap, noe som har ført til utfordringer
med å lese pasientjournaler og med å skrive journaler. Dette har
beviselig ført til store helsetap for pasienter. Dette medlemviser til at pasienter
i distriktene mottar ett tjenestetilbud og som regel må ta til takke
med det de får, og ikke det de har behov for. Dette medlem mener alle pasienter,
også pasienter i distriktene, bør kunne velge lege og behandling
ut ifra egne individuelle behov. Ingen pasienter er like, og de
bør derfor heller ikke behandles likt. Dette medlem viser til at
kultur- og likestillingsministeren arbeider for å fremme likestilling
og mangfold i alle sektorer. Dette medlem er bekymret for
at avvikling av godkjenningsordningen i fritt behandlingsvalg vil
gi mindre likestilling og mangfold i helsesektoren. Dette medlem vil
særlig peke på utfordringer den samisktalende befolkningen i Finnmark har
når språkkompetansen i norsk blir redusert ved sykdom. Samisk språk
har for eksempel få ord for å beskrive smerte, og i samisk kultur
er det ofte lite fokus på formidling av egen sykdom. Dette medlem viser
til at når samiske pasienter møter leger fra Polen, Finland, Tyskland
og andre land, er det ofte utfordrende å ha et tillitsforhold til
legen grunnet språkbarrieren. Det er vanskelig å bli forstått når
man selv er samisktalende og formidlingsspråket er norsk, og legen
ikke har norsk språkkompetanse – langt mindre samisk språkkompetanse. Dette medlem minner
om at samisk er likestilt med norsk språk i Grunnloven, og at Norge
skal være et foregangsland for urfolks rettigheter.
Dette medlem mener at avviklingstidspunktet for
ordningen med fritt behandlingsvalg bør settes senere enn 1. januar
2023, da det er en altfor kort tidsfrist. Når avviklingen skjer
for raskt, må private institusjoner nedbemanne eller legge ned samtidig
som det er usikkert om det finnes kapasitet i det offentlige. Pasienter
vil bli skadelidende som følge av dette.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen mener avvikling av godkjenningsordningen i fritt
behandlingsvalg vil ha konsekvenser for pasienter, for godkjente
leverandører, for den offentlige spesialisthelsetjenesten og for
den sentrale helseforvaltningen. Komiteen merker seg videre
at regjeringen mener avvikling av godkjenningsordningen ikke vil
ha bevilgningsmessige konsekvenser for de regionale helseforetakene, men
at en avvikling vil innebære at midlene de regionale helseforetakene
i dag bruker på pasientbehandling i denne ordningen, kan omprioriteres
til pasientbehandling i egenregi eller gjennom kjøp fra private
aktører gjennom anbud. Komiteen merker
seg at det ved avvikling av godkjenningsordningen vil være behov
for å videreføre oppgjørsordningen over kap. 740 post 72 i en periode
på minst fire år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg høringsinnspillene fra de fire regionale helseforetakene og
mener de har gode planer for avviklingen av ordningen, slik at avviklingen
ikke vil føre til lengre ventetider eller et dårligere tilbud til
pasientene. Disse
medlemmer vil understreke, slik som Helse Sør-Øst gjorde i
høringen, at de regionale helseforetakene besitter ulike virkemidler
for å ivareta pasienters behov og etablere tilstrekkelig behandlingskapasitet:
-
1. Benytte restkapasitet
i helseforetak, i ideelle sykehus og hos private avtaleparter.
-
2. Utvide behandlingskapasiteten
i helseforetakene og ideelle sykehus.
-
3. Utvide volumene
i eksisterende avtaler med private avtaleparter.
-
4. Gjennomføre
nye anskaffelser gjennom anbudskonkurranser.
Disse medlemmer vil
understreke at virkemidlene gjelder for alle typer pasientgrupper,
også de som faller utenfor godkjenningsordningen for fritt behandlingsvalg,
og at helseforetakene har og skal ha en aktiv rolle i å bygge opp
og dimensjonere behandlingstilbudet til pasientene i sitt opptaksområde. Disse medlemmer forutsetter
at de regionale helseforetakene har et aktivt forhold til dette
virkemiddelapparatet, og vil presisere at det er de regionale helseforetakene
som har et ansvar for å ha riktig kapasitet ut fra behovene i helseregionene.
Disse medlemmer viser til
at helse- og omsorgsministeren har gitt de regionale helseforetakene
i oppdrag å kartlegge og sikre videre drift for godkjente aktører
som har en viktig nasjonal eller regional funksjon. Dette arbeidet
må fortsette, og det må sluttføres.
Disse medlemmer vil berømme
de regionale helseforetakene for å ha gjort detaljerte og grundige analyser
som sikrer pasientene et godt tilbud også etter avviklingen av fritt
behandlingsvalg.
Disse medlemmer viser til
Helse Nord RHFs uttalelse:
«Helse Nord har
gått gjennom all bruk av FBV-ordningen i 2021. Det er få pasienter
fra regionen som benytter seg av ordningen. Det er mest bruk av
avtaler om rusbehandling. Her utgjør forbruket av fritt behandlingsvalg
ca 15 døgnplasser. Så langt i 2022 har Helse Nord et lavt forbruk
på avtalene med private institusjoner. Dette utgjør mer enn 15 døgnplasser.
Helse Nord har vurdert FBV-leverandører fra Nord-Norge. Vår vurdering
er at ingen av de aktuelle leverandørene er å anse som at de utfører
tjenester som er viktige nasjonalt eller regionalt, og ikke kan
løses gjennom våre helseforetak eller private leverandører som Helse
Nord har avtale med.»
Disse medlemmer viser til
uttalelsen fra Helse Midt-Norge RHF:
«Vi vil gjerne opplyse
komiteen om at vi har inngått nye avtaler innen TSB fra 1.7.22 der
vi også har kartlagt mulig restkapasitet, og vi har fra 1.7.22 også
inngått fire nye avtaler om polikliniske tjenester innen psykisk helsevern
for både barn/unge og voksne med mulighet for utvidelse. Kapasiteten
innen psykisk helsevern er dermed betydelig økt. Anskaffelsen innen
TSB ble reservert for ideelle virksomheter og avtaler er inngått
med Blå Kors, Lade Behandlingssenter og Tyrilistiftelsen i Trondheim
og i Molde for inntil 8 år.»
Videre uttaler helseforetaket:
«For tjenestene
psykisk helsevern for voksne og for TSB vil behovet dekkes i helseforetakene,
evt. gjennom avtaler for TSB. For somatikk vil behovet dekkes i
eksisterende avtaler med private leverandører eller i helseforetakene.
For rehabilitering vil det foretas en nærmere vurdering av behovet
og om det dekkes innenfor eksisterende avtale eller om det vil gjennomføres
en anskaffelse for å supplere det tilbudet vi allerede har.»
Disse medlemmer vil berømme
Helse Midt-Norge RHF for å ha gjennomført anbud innen TSB som var
reservert for ideelle aktører, og mener at dette er et eksempel
til etterfølgelse i fremtidige anbudsprosesser.
Disse medlemmer viser videre
til høringsuttalelsen fra Helse Vest RHF:
«Volumet innen TSB-feltet
var i det alt overveiende for å betale for døgnplasser, og i 2021
var det i gjennomsnitt 39 pasienter innlagt til enhver tid i Helfo
godkjent institusjon under fritt behandlingsvalg, samtidig var det imidlertid
i gjennomsnitt 77 ledige plasser i helseforetakene våre eller andre
private institusjoner vi har inngått avtale med.»
Disse medlemmer viser til
Helse Sør-Øst RHs høringsuttalelse
«Helse Sør-Øst RHF
har i 2022 gjennomført en anbudskonkurranse og inngår nå nye avtaler
innen somatikk fra 1. januar 2023. Den samlede økonomiske rammen
er fire ganger høyere enn rammen for tidligere avtaler, inkludert
mulighet for utvidelser for bestemte tjenester. Helse Sør-Øst RHF
vurderer at det vil være mulig å håndtere behovet ved bruk av kapasitet
i sykehusene og innen nye avtaler med private leverandører innen
somatikk.»
Disse medlemmer vil også påpeke
at aktiviteten i FBV-ordningen innen psykisk helsevern innenfor opptaksområdet
til Helse Sør-Øst utgjør ca. 45 døgnplasser. Gjennom egne sykehus
og avtaler med private har Helse Sør-Øst ca. 1 160 døgnplasser tilgjengelig.
I 2021 var belegget på disse plassene på 83 pst. Disse medlemmer merker seg
at helseforetaket mener det er fullt mulig å absorbere FBV-pasientene
inn i dagens kapasitet, og at Helse Sør-Øst RHF vil utvide tilbudet
om det skulle vise seg å være et behov. Samtidig vil disse medlemmer påpeke
at aktiviteten i psykisk helsevern i godkjenningsordningen ser ut
til å være nedadgående i opptaksområdet til Helse Sør-Øst RHF.
Disse medlemmer viser til
Helse Sør-Øst sin redegjørelse for kapasiteten innen tverrfaglig
spesialisert rusbehandling:
«Helse Sør-Øst RHF
har i 2022 kartlagt og vurdert kapasiteten innen TSB i helseforetak.
Helseforetakene i Helse Sør-Øst har en ledig kapasitet på om lag
45 døgnplasser. Helse Sør-Øst RHF har avtaler om tjenester innen
TSB med 22 avtaleparter, og noen av avtalepartene driver behandling
flere steder. Vi har inngått avtaler om totalt 260.779 døgn innen
TSB. Det faktiske antall døgn benyttet i 2021 var 240.959 (dvs.
en utnyttelsesgrad på 92 prosent). Hvis denne kapasiteten utnyttes fullt
ut, representerer dette en ledig kapasitet hos private avtaleparter
på om lag 54 ledige døgnplasser.»
Disse medlemmer viser til
Helse Sør-Øst sin redegjørelse i forbindelse med komiteens høring,
der det fremgikk at flere av dagens private avtaleparter, som i hovedsak
er ideelle, har lav kapasitetsutnyttelse som følge av at mange pasienter
mottar behandling hos leverandører i godkjenningsordningen fremfor
hos leverandører med avtale. Dette gir dårlig ressursutnyttelse
i helsetjenesten og vanskeliggjør god drift hos dagens avtaleparter
fordi det stilles krav om tilbakebetaling fra leverandører som ikke
oppnår et belegg slik det er fastsatt i gjeldende avtaler. Godkjenningsordningen
bidrar på denne måten indirekte til å svekke økonomien og derigjennom
også behandlingstilbudet hos dagens avtaleparter.
Disse medlemmer merker seg
at Helse Sør-Øst RHF har anslått at det reelle forbruket av døgnplasser innen
TSB hos FBV-leverandørene i regionen i 2021 tilsvarte om lag 200
plasser. Samtidig har de anslått at ledig kapasitet hos egne HF
og avtaleparter er om lag 100 plasser forutsatt fult belegg. Det
betyr at Helse Sør-Øst RHF har noe underdekning dersom de skal erstatte døgnkapasiteten
som faller bort ved avvikling av godkjenningsordningen «plass for
plass». Helse Sør-Øst RHF har uttalt at de vurderer flere ulike
tiltak for å sikre tilstrekkelig kapasitet, herunder en hurtig tilleggsanskaffelse
innen TSB dersom godkjenningsordningen avvikles, og de presiserte
i høringen på Stortinget at denne vil kunne avgrenses til et geografisk
område.
Disse medlemmer vil løfte
frem at på habiliteringsområdet har Helse Sør-Øst RHF inngått en
avtale med PTØ Gardermoen, som tilbyr intensiv trening og habilitering
til barn, ungdom og voksne med nevrologiske sykdommer og skader
der bevegelse er en av hovedutfordringene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt viser til høringsuttalelsen
fra Helse Vest RHF og deler deres bekymring for rekruttering av
kvalifisert helsepersonell.
«Helse Vest mener
Helfo-godkjente institusjoner bidrar til rekrutteringsutfordringer
til våre egne institusjoner da de kan rekruttere våre spesialister
gjennom å tilby høyere lønn, gunstigere arbeidstid og lavere vaktbelastning
til sine ansatte. Ofte mister våre sykehus da spesialister som de
har brukt mange år på å utdanne.»
Under høringen var
det en rekke andre aktører som var bekymret for at de godkjente
aktørene henter ut viktig kompetanse fra de offentlige sykehusene
og deres avtalepartnere. Disse medlemmer mener at en
slik utvikling vil svekke vår felles helsetjeneste og over tid vil forringe
kapasiteten og kompetansen i tjenesten.