1.1 Proposisjonens hovedinnhold
Helse- og omsorgsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen regelverksendringer for å avvikle
godkjenningsordningen i fritt behandlingsvalg. Det foreslås som
følge av dette endringer i lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og
brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) § 2-4 og lov
2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven)
§ 4-3.
Departementet viser
i proposisjonen til at målet med å innføre godkjenningsordningen
i fritt behandlingsvalg var å redusere ventetidene, øke valgfriheten for
pasientene og stimulere de offentlige sykehusene til å bli mer effektive.
Fritt behandlingsvalg har bidratt til økt valgfrihet for noen pasienter,
men godkjenningsordningen har i liten grad bidratt til å redusere
ventetidene i spesialisthelsetjenesten eller stimulert de offentlige
sykehusene til å bli mer effektive. Dette fremkommer i evalueringen
av fritt behandlingsvalg (Kaarbøe, Lindén, Ervik, Holmås, Iversen,
Hagen m.fl. Evaluering av fritt behandlingsvalg (2021)), se fyldig
omtale under punkt 3.3 i proposisjonen.
Det er de regionale
helseforetakene som har ansvaret for å sørge for forsvarlige spesialisthelsetjenester
til befolkningen på statens vegne, og som finansierer tjenestene
som tilbys av de godkjente virksomhetene i fritt behandlingsvalg.
De regionale helseforetakene har imidlertid liten mulighet til å
påvirke innholdet og kvaliteten på spesialisthelsetjenestene som
tilbys av disse leverandørene. Godkjenningsordningen har videre
redusert forutsigbarheten for den offentlige spesialisthelsetjenesten
ved at de godkjente leverandørene ikke har volumbegrensninger. Utfordringene
forsterkes i tillegg ved at det er uforutsigbarhet knyttet til behandlingslengde.
Dette kan svekke de regionale helseforetakenes evne til å utøve
god planlegging og styring av ressursbruken. For noen helseforetak
utgjør godkjenningsordningen en stor utfordring med klare økonomiske
konsekvenser.
De foreslåtte lovendringene
innebærer at private leverandører ikke lenger kan få godkjenning
for å levere spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten. Videre innebærer
endringene at godkjenningen til å yte spesialisthelsetjenester mot
betaling fra staten bortfaller, selv om godkjenningsperioden ikke
har utløpt. Endringene innebærer også at pasientenes valgmuligheter
reduseres noe. Pasienter med rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten
vil imidlertid fremdeles kunne velge mellom offentlige virksomheter
og private virksomheter som har avtale med regionale helseforetak.
Avviklingen av godkjenningsordningen
i fritt behandlingsvalg innebærer at midlene de regionale helseforetakene
i dag bruker på pasientbehandling i denne ordningen, i stedet kan
brukes på pasientbehandling i egenregi eller ved kjøp fra private
aktører gjennom anbud. Departementet understreker at avviklingen
ikke innebærer en omprioritering av innsats mellom tjenesteområder,
herunder psykisk helsevern, tverrfaglig spesialisert rusbehandling,
habilitering og rehabilitering.
Departementet foreslår
i tillegg at rett til fritt behandlingsvalg i stedet kalles rett
til valg av behandlingssted. Dette for å synliggjøre at pasientens
rett til å velge knytter seg til hvor behandlingen skal skje, ikke
hvilken behandling pasienten skal tilbys.
Departementet tar
sikte på at godkjenningsordningen i fritt behandlingsvalg oppheves
fra 1. januar 2023. Det foreslås en overgangsordning for behandlingsforløp
som er påbegynt, men ikke fullført, innen ikrafttredelsen av lovendringene.
I disse tilfellene legges det opp til at behandlingen kan ytes mot
betaling fra staten inntil behandlingen er avsluttet, men ikke ut
over 12 måneder.