5.1 Merknader til endringer NIM-loven
Til lovens tittel
og omtalen av NIM i loven
Lovens tittel og
omtalen av institusjonen i lovteksten endres til «Norges institusjon
for menneskerettigheter», forkortet til «institusjonen». Endringen
innebærer at begrepsbruken i loven blir i samsvar med det som faktisk
benyttes som det offisielle navnet på institusjonen i dag. Det å
utelate ordet «nasjonal» fra institusjonens navn anses ikke å være
i strid med Paris-prinsippene. Det presiseres likevel innledningsvis
i § 1 at loven etablerer en nasjonal institusjon for menneskerettigheter,
for å forhindre uklarhet om hvorvidt tittelendringen er ment å innebære
noe annet enn kun et navneskifte.
I forlengelsen av
navneendringen endres institusjonens navn til «Norges institusjon
for menneskerettigheter» alle steder i loven der det er relevant.
«Den nasjonale institusjonen» foreslås gjennomgående erstattet med «Institusjonen»
i lovteksten.
«NIM-loven» fastsettes
videre som offisiell korttittel på loven.
Til § 1 Formål og virkeområde
Første ledd fastslår
at formålet med loven er å etablere en nasjonal institusjon for
menneskerettigheter, «Norges institusjon for menneskerettigheter».
Endringen innebærer
ingen realitetsendringer ut over at institusjonens offisielle navn
endres.
Til § 2 Forholdet til Stortinget
Som et resultat
av at NIMs virksomhet i sin helhet reguleres i lov, oppheves gjeldende
instruks og § 2 første punktum. Bestemmelser som regulerer forholdet
til Stortinget, er nå samlet i § 2, som får endret tittel til «Forholdet
til Stortinget».
Første ledd fastslår
at Norges institusjon for menneskerettigheter utfører sine oppgaver
selvstendig og uavhengig, og at NIM selv bestemmer hvordan arbeidet skal
innrettes og organiseres. Dette er en videreføring av nåværende
§ 2 andre punktum.
Andre ledd første
punktum regulerer at institusjonen skal gi Stortinget årlig melding
om sin virksomhet og utviklingen av menneskerettighetssituasjonen
i Norge. Dette er en videreføring av nåværende § 11 første ledd.
Annet punktum fastsetter at slike meldinger skal gis innen 1. april
hvert år og omfatte institusjonens virksomhet i perioden 1. januar
til 31. desember det foregående året. Dette er en videreføring av
regelen i den nåværende instruks § 7, med den endring at «tidsrommet» er
erstattet med «perioden» for å harmonisere ordlyden med sivilombudsloven
§ 5 og lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret § 5. Omformuleringen
innebærer ingen realitetsendring.
Tredje ledd inneholder
en ny bestemmelse som fastslår at NIM, dersom institusjonen avdekker
forhold av en slik karakter at Stortinget bør varsles, kan gi særskilte
meldinger til Stortinget. Bestemmelsen innebærer at NIM – i likhet
med Stortingets øvrige eksterne organer – har mulighet til å avgi
meldinger i tillegg til årsmeldingen. Det forutsettes likevel at
slike særskilte meldinger i hovedsak vil være aktuelle dersom institusjonen
avdekker forhold av en slik karakter at det anses påkrevd at Stortinget
varsles om dette utenom eller i tillegg til den årlige meldingen.
Det legges derfor til grunn at det kun unntaksvis vil være aktuelt
at NIM avgir slik særskilt melding. Dette er også i tråd med uttalelser
fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon i Dokument
21 (2020–2021) punkt 6.10, hvor det uttrykkes at særskilt melding
fra et eksternt organ er aktuelt dersom «det oppdager noe av alvorlig
karakter». Det vises til drøftelse i punkt 4.1.4.
Fjerde ledd fastslår
at meldingene skal være offentlige. Dette gjelder både den årlige
meldingen regulert i andre ledd og eventuelle særskilte meldinger
som omtalt i tredje ledd. Prinsippet om offentlighet følger i dag av
gjeldende § 11 andre ledd, hvor det heter at meldingen trykkes og
offentliggjøres av institusjonen. Mens regelen om at NIMs meldinger
skal være offentlige foreslås videreført, foreslås det å oppheve
regelen om at meldingene skal trykkes, da det bør være opp til institusjonen
selv å vurdere hvordan meldingene mest hensiktsmessig kan publiseres.
Etter femte ledd
kan Stortinget gi utfyllende bestemmelser om institusjonens virksomhet.
Stortinget gis med dette mulighet til å fastsette utfyllende, generelle
bestemmelser til loven ved alminnelig stortingsvedtak. Det vises
til nærmere omtale i punkt 4.1.2.
Til § 3 Institusjonens oppgaver
Loven § 3 fastsetter
institusjonens oppgaver og er justert språklig i tråd med institusjonens
nye offisielle navn. Formuleringen i instruksen § 1 om at institusjonen
skal bidra til å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene
«i samsvar med Paris-prinsippene om nasjonale institusjoners status»,
tas inn i loven § 3 første ledd. Presiseringen innebærer ingen realitetsendring. NIM
har et bredt mandat og prioriterer selv sine oppgaver innenfor gjeldene
lovverk og rammer for øvrig.
Til § 4 Institusjonens ledelse
Loven § 4 fastsetter
at NIM skal ledes av et styre og en direktør. Det er kun gjort språklige
endringer i bestemmelsen i tråd med endret tittel og begrepsbruk
i loven.
Til § 5 Styrets sammensetning og oppnevning
Første ledd endres
i tråd med endret tittel og begrepsbruk i loven.
Tredje ledd fastslår
at Stortinget velger NIMs styre, herunder leder og nestleder. I
bestemmelsen foreslås det presisert at dette skjer etter innstilling
fra Stortingets presidentskap, hvilket er i samsvar med etablert praksis.
Stortingets presidentskap, eller den det gir fullmakt, skal aktivt
informere om adgangen til å fremme forslag til kandidater til styret.
Dette var tidligere regulert i NIM-instruksen § 2 og tas nå inn
i loven, med enkelte språklige forenklinger. Det tas i tillegg inn
en presisering i lovteksten som slår fast at oppnevningen av styret
skal skje etter et åpen og konsultativ prosess. Det er en klar forutsetning
at prosessen for oppnevning av nytt styre skjer i samsvar med en
prosedyre en som ivaretar prinsippet om pluralisme og bred representasjon, som
omtalt i Paris-prinsippene. Det anses imidlertid ikke nødvendig
å fastslå dette konkret i loven.
Bestemmelser om
funksjonstid og adgang til gjenoppnevning, som i dag følger av § 5
tredje ledd andre punktum, er flyttet til et nytt fjerde ledd. I
første punktum videreføres regelen om at styremedlemmene velges
for en periode på fire år. Etter andre punktum kan styrets medlemmer
gjenvelges, men ingen kan sitte i styret i mer enn to perioder.
Dette innebærer en viss innstramming sammenlignet med nåværende
lov § 5 tredje ledd, hvor det er fastsatt at «ingen kan sitte sammenhengende
i styret i mer enn to perioder». Nytt tredje punktum fastslår at
det bør unngås at flere enn tre medlemmer skiftes ut samtidig. Bestemmelsen
har en parallell i EOS-kontrolloven § 3 om utvalgets sammensetning.
Det vises også til Dokument 21 (2020–2021) punkt 6.9.4, hvor det
blant annet uttales følgende:
«Utvalget
mener at styremedlemmene bør velges for fire år av gangen, og at
maksimal funksjonstid bør være åtte år. Kontinuitetshensyn tilsier
at ikke alle styremedlemmene byttes ut samtidig, slik at tilnærmet
halvparten fortsetter ved utløpet av en valgperiode, og oppnevningen
bør knyttes til stortingsperioder.»
Nytt femte ledd
regulerer at Stortingets presidentskap fastsetter godtgjørelse til
styrets medlemmer. Sistnevnte bestemmelse er flyttet fra instruksen
§ 2 siste ledd, som kom inn ved en endring fastsatt 17. juni 2021, jf.
Innst. 668 S (2020–2021) fra Stortingets presidentskap.
Til § 6 Styrets oppgaver
Første ledd regulerer
styrets oppgaver. Det er i første og andre punktum kun gjort språklige
endringer i bestemmelsen i tråd med endret begrepsbruk i loven.
I bestemmelsen fastslås det uttrykkelig at styret skal avgi årsregnskap
og fremme forslag til budsjett overfor Stortingets presidentskap.
Det er derfor ikke behov for i tillegg å inkorporere den særskilte
bestemmelsen om dette i instruksen § 9.
Tredje punktum er
nytt og innebærer at det skal fastsettes et eget økonomireglement
basert på statens økonomireglement. Det forutsettes at reglementet oversendes
Stortinget til orientering. Tilsvarende bestemmelse foreslås i EOS-kontrolloven
§ 20 første ledd, og det vises til omtale i punkt 3.2.5 og til kontroll-
og konstitusjonskomiteens uttalelser i Innst. 392 S (2020–2021)
pkt. 2 om at det er naturlig at de øverste organene i virksomheten
fastsetter økonomireglementet, og at statens økonomireglement legges
til grunn.
Andre ledd fastslår
at styret er beslutningsdyktig når minst tre medlemmer er til stede.
Bestemmelsen er flyttet fra instruksen § 2 femte ledd. Øvrig regulering
av gjennomføring av styremøtene i instruksen § 2 fjerde ledd anses
det ikke nødvendig å videreføre i lovs form.
Til § 7 Direktøren
Første ledd fastsetter
at NIMs daglige virksomhet ledes av en direktør. Nåværende bestemmelse
i første ledd om at direktøren oppnevnes av Stortinget etter ekstern
kunngjøring og innstilling fra Stortingets presidentskap, foreslås
opphevet og erstattet med nye bestemmelser i andre ledd om at styret
ansetter direktøren.
Andre ledd første
punktum fastsetter at direktøren ansettes for en periode på seks
år av institusjonens styre etter ekstern kunngjøring. Det vises
til nærmere omtale av dette i punkt 3.1.6 ovenfor. Oppnevningsperioden
på seks år er uendret. Bestemmelsen i andre punktum om at direktøren
kan ansettes for ytterligere én periode på seks år, er imidlertid
ny. Ifølge gjeldende § 7 andre ledd er det ikke adgang til gjenoppnevning.
Denne endringen er i tråd med anbefaling fra utvalget til å utrede
Stortingets kontrollfunksjon, jf. Dokument 21 (2020–2021) punkt
6.8.2, omtalt nærmere under punkt 4.1.6.
I andre ledd nytt
andre punktum slås det fast at styret fastsetter direktørens lønn,
pensjon og øvrige arbeidsvilkår etter de avtaler og bestemmelser
som gjelder for arbeidstakere i statlig stilling. Bestemmelsen erstatter
instruksen § 3 siste ledd, som fastsetter at direktørens lønn, pensjon
og øvrige arbeidsvilkår fastsettes av Stortingets presidentskap.
Når direktøren nå skal ansettes av styret, anses det naturlig at
også lønn og øvrige arbeidsvilkår bestemmes av styret.
Fjerde og femte
ledd i gjeldende § 7 inneholder bestemmelser om konstituering av
midlertidig direktør og nærmere vilkår for oppsigelse – dette på
bakgrunn av kompetansen som etter gjeldende lov er lagt til Stortinget
i egenskap av ansettelsesmyndighet. På bakgrunn av at styret nå
skal ansette direktør, oppheves bestemmelsen i fjerde ledd. Det
anses å ligge innenfor styrets alminnelige fullmakter å eventuelt
konstituere en direktør midlertidig, skulle det oppstå behov for
det, og videreføring av denne bestemmelsen er dermed ikke nødvendig.
I henhold til gjeldende § 7 femte ledd har imidlertid direktøren
et utvidet stillingsvern sammenlignet med det som gjelder etter
statsansatteloven for ledere i staten. Det vises til Dokument 16
(2014–2015) s. 27, hvor forholdet til Paris-prinsippenes krav om
selvstendighet og uavhengighet drøftes. Denne bestemmelsen videreføres
i nytt fjerde ledd med enkelte språklige justeringer knyttet til
at det nå er styret som er ansettelsesmyndighet. Endringene medfører
ikke realitetsendringer.
I fjerde ledd siste
punktum tas det inn en henvisning til statsansatteloven for å unngå
uklarhet om direktøren, som i egenskap av ansatt i NIM vil være
omfattet av lov om statens ansatte. Denne loven har prosessuelle
regler som får anvendelse blant annet i avskjedssaker.
I henhold til § 7
nytt femte ledd har direktøren ansvaret for den daglige administrative,
personalmessige og faglige ledelse av institusjonen og for institusjonens interne
organisering innenfor de rammer som styret fastsetter. Direktøren
er sekretær for styret, forbereder og gir sin anbefaling i saker
som legges fram for styret, og er ansvarlig for å iverksette styrevedtak.
Direktøren deltar i styremøtene, men har ikke stemmerett. Bestemmelsene
er flyttet fra instruksen § 2 sjette ledd og § 3 første ledd og
innebærer ingen realitetsendring sammenlignet med gjeldende regulering.
Instruksens § 3
andre ledd om direktørens ansvar for driften foreslås ikke videreført
i loven. Mer detaljerte bestemmelser om den interne ansvarsdelingen
mellom styre og direktør – som at ansvaret for at driften skal skje i
samsvar med gjeldende regelverk, ansvar for utarbeidelse av budsjettforslag
og årsregnskap for styret, budsjettdisponeringsmyndighet mv. – anses
det ikke hensiktsmessig å regulere i lovs form. Dette er spørsmål
som mer hensiktsmessig kan reguleres i institusjonens økonomireglement
og nærmere avtaler og instrukser mellom styre og direktør. Det vises
til at det i § 6 første ledd nytt tredje punktum foreslås fastsatt
at styret skal fastsette eget økonomireglement basert på statens
økonomireglement.
Til § 8 Personalet
I første ledd første
og andre punktum foreslås enkelte begrepsmessige endringer uten
realitetsbetydning. I nytt tredje punktum fastslås det at statsansatteloven §§ 4
til 7 om utlysning, innstilling og ansettelse gjelder. Dette er
materielt sett en videreføring av instruksen § 5 første ledd om
at bestemmelsene i tjenestemannsloven §§ 2 til 5 skal gjelde for
institusjonen så langt de passer. Den tidligere tjenestemannsloven
ble i 2017 erstattet av ny lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven).
I fjerde punktum foreslås det at tvister om fortrinnsrett etter statsansatteloven
§ 13 avgjøres av styret. Bestemmelsene i tredje og fjerde punktum
er innført etter modell av sivilombudsloven § 29 første ledd andre
og tredje punktum.
Bestemmelser om
institusjonens personalreglement foreslås flyttet fra første ledd
siste punktum til andre ledd. Andre ledd fastslår med dette at nærmere regler
om framgangsmåten ved ansettelse og adgang til delegering av styrets
myndighet fastsettes av styret i et personalreglement, og at Stortingets
presidentskap kan revidere personalreglementet. Etter gjeldende
bestemmelse skal Stortingets presidentskap godkjenne personalreglementet.
En tilsvarende ordning er fastsatt i sivilombudsloven § 29 andre
ledd. Det vises til nærmere omtale under punkt 4.1.7. Nåværende
annet ledd blir nytt tredje ledd.
Nytt fjerde ledd
viderefører bestemmelsen i gjeldende lov § 8 tredje ledd og instruksen
§ 4 andre ledd andre punktum om at direktøren fastsetter lønn, pensjon
og arbeidsvilkår for ansatte i institusjonen etter de avtaler og
bestemmelser som gjelder for arbeidstakere i statlig stilling. Terminologien
er imidlertid endret i samsvar med ny lov om statens ansatte. Blant
annet er «tjenestemennene» erstattet med «de ansatte».
Tidligere bestemmelse
i instruksen § 4 første ledd som fastslo at styret er ansvarlig
for å opprette og nedlegge stillinger ved den nasjonale institusjonen,
anses overflødig og videreføres ikke. Dette er ikke ment å innebære
realitetsendringer.
I nytt femte og
sjette ledd er det tatt inn bestemmelser om saksbehandlingen i saker
som gjelder institusjonens ansatte. Slike regler er i dag gitt i
instruksen § 9. Det følger av bestemmelsene at forvaltningsloven
gjelder i saker om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon eller avskjed.
Klageorganet er Stortingets presidentskap. Lov 18. juli 1958 nr.
2 om offentlige tjenestetvister gjelder for ansatte i institusjonen.
Bestemmelsene er utformet etter modell av tilsvarende bestemmelser
i sivilombudsloven § 29.
Til § 9 Rådgivende utvalg
Første ledd første
punktum fastsetter at styret oppnevner et rådgivende utvalg tilknyttet
institusjonen, bestående av minst 10 og høyst 15 medlemmer. Bestemmelsen
er kun justert språklig og innebærer ingen realitetsendring.
Nytt tredje og fjerde
ledd erstatter NIM-instruksen § 6 første og tredje ledd og fastslår
at det rådgivende utvalget skal bestå av medlemmer fra frivillige
organisasjoner, det akademiske miljø eller andre særlig kvalifiserte
profesjonsgrupper, Sivilombudet, Barneombudet, Likestillings- og
diskrimineringsombudet og andre særlig berørte offentlige institusjoner.
Minst ett medlem skal ha særskilt kjennskap til samiske spørsmål.
Direktøren kaller inn og leder møtene i det rådgivende utvalget.
Instruksens § 6
annet ledd om at hvert kjønn skal være representert med minst 40
pst. i utvalget, foreslås ikke videreført i loven, ettersom likestillings-
og diskrimineringsloven § 28 om kjønnsbalanse i offentlige utvalg
mv. uansett gjelder for institusjonens virksomhet.
Til § 10 Offentlige myndigheters bistand til institusjonen.
Bestemmelsen fastslår
at offentlige myndigheter og andre som utfører oppgaver på vegne
av det offentlige, skal yte den bistand som er nødvendig for at
Norges institusjon for menneskerettigheter kan utføre sine oppgaver
etter denne loven. Bestemmelsen er kun justert språklig, og det
foreslås ingen realitetsendring.
Til § 11 Årlig melding
Bestemmelsens innhold
er foreslått flyttet til § 2 om forholdet til Stortinget, og gjeldende
§ 11 foreslås derfor opphevet.
Til ny § 11 Dokumentoffentlighet
Første ledd fastsetter
at alle kan kreve innsyn i institusjonens saksdokumenter, journaler
og lignende registre. Bestemmelsene i offentleglova med tilhørende
forskrifter gjelder tilsvarende så langt de passer. Bestemmelsen
viderefører gjeldende § 8 første ledd, men er omredigert på bakgrunn
av at gjeldende instruks oppheves. Dette innebærer ikke realitetsendringer.
I tredje punktum fastslås det at dokumenter som utveksles mellom
Stortinget og institusjonen, og som gjelder institusjonens budsjett
og interne administrasjon, kan unntas fra offentlighet. Dette var
tidligere regulert i instruksen § 8 første ledd og tas nå inn i
loven.
Andre ledd regulerer
at arkivlova kapittel II gjelder for institusjonens virksomhet,
med unntak av §§ 7 og 8. Tilhørende forskrifter gjelder så langt
de passer. Bestemmelsen er flyttet fra instruksen § 8 tredje ledd,
men er omformulert i tråd med tilsvarende bestemmelse i sivilombudsloven
§ 26 sjette ledd.
Tredje ledd fastslår
at direktøren, eller den direktøren bemyndiger, avgjør om et dokument
helt eller delvis skal unntas fra offentlighet. Slike avgjørelser
kan påklages til styret. Denne bestemmelsen er flyttet fra § 12 andre
ledd og innebærer ingen endring.
Til ny § 12 Taushetsplikt
Nåværende § 13 blir
ny § 12. Det er kun gjort språklige endringer i første ledd første
punktum i tråd med endret tittel på institusjonen. Dette innebærer
ingen realitetsendring.
Til ny § 13 Behandling av personopplysninger
Bestemmelsen er
ny og regulerer forholdet til personopplysningsregelverket. Det
fastslås at NIM kan behandle personopplysninger, herunder personopplysninger
som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når dette er
nødvendig for å utføre oppgaver etter loven her.
Se nærmere omtale
under punkt 4.1.8.
Det nevnes for ordens
skyld at det ikke anses å være behov for å fastsette en særskilt
hjemmel for viderebehandling av personopplysninger. Det vises i
den forbindelse til drøftelse av dette i relasjon til EOS-kontrolloven under
punkt 3.2.6 flg. NIMs lovfestede oppgaver tilsier dessuten at det
i liten grad vil være aktuelt å viderebehandle personopplysninger
som er innhentet fra for eksempel forvaltningen. Av samme grunn,
og fordi NIM ikke behandler klager på enkeltvedtak, er det heller
ikke tatt inn en bestemmelse om at krav på kopi av personopplysninger
i saksdokumenter som er utarbeidet eller innhentet under forvaltningens
opprinnelige behandling av en sak, rettes mot vedkommende forvaltningsorgan,
jf. personvernforordningen artikkel 15 nr. 3 og sml. sivilombudsloven
§ 29 annet ledd.
Til ny § 14 Sikkerhetslovens anvendelse
Bestemmelsen er
ny og regulerer forholdet til sikkerhetsloven.
Første ledd fastsetter
at for institusjonens styre og personale gjelder bestemmelsene om
behandling av sikkerhetsgradert informasjon og personellsikkerhet
i sikkerhetsloven med forskrifter samt beskyttelsesinstruksen. Stortingets
administrasjon er klareringsmyndighet. Stortingets presidentskap
er klagemyndighet for avgjørelser truffet av Stortingets administrasjon.
Andre ledd regulerer
at i tilfeller hvor institusjonen er i tvil om graderingen av en
opplysning i en melding, eller mener at av- eller nedgradering av
de aktuelle opplysningene bør skje, forelegger institusjonen spørsmålet for
vedkommende offentlige myndighet som har utlevert opplysningene.
Denne myndighetens avgjørelse er bindende for institusjonen.
Det vises til nærmere
omtale under punkt 4.1.9.