1.1 Innledning
Stortingets presidentskap legger
med dette frem forslag til endringer i lov 22. mai 2015 nr. 33 om Norges
nasjonale institusjon for menneskerettigheter (heretter også omtalt
som NIM-loven) og i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-kontrolloven). Som en konsekvens
av de foreslåtte endringene i NIM-loven foreslås det at gjeldende
instruks for NIM oppheves.
Utvalget til å utrede
Stortingets kontrollfunksjon avga sin rapport til Stortingets presidentskap
1. februar 2021, jf. Dokument 21 (2020–2021). Rapportens kapittel 6
omhandler Stortingets eksterne organer og ble (med unntak av punkt
6.10) behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 392
S (2020–2021). I tråd med komiteens tilråding fattet Stortinget
18. mai 2021 følgende vedtak:
«Stortinget ber presidentskapet
om å følgja opp naudsynte lovendringar på bakgrunn av utvalet sine forslag
og komiteen sine føringar i denne innstillinga.»
Agenda Kaupang foretok
fra juni til desember 2020 på oppdrag fra Stortinget og sammen med
Tor Egil Viblemo fra Oxford Research en evaluering av Noregs institusjon
for menneskerettigheter (NIM). Rapporten ble overlevert Stortingets
presidentskap 18. desember 2020, jf. Dokument 19 (2020–2021). Rapporten
ble sendt til behandling i justiskomiteen, som 11. mai 2021 avga
innstilling i saken, jf. Innst. 426 S (2020–2021). På grunnlag av
denne fattet Stortinget 25. mai 2021 følgende vedtak:
«Stortinget ber presidentskapet
fremme forslag om endring i NIM-loven § 7 slik at styret ansetter
og avsetter direktøren.»
«Dokument
19 (2020–2021) – Rapport til Stortinget om Evaluering av Norges
institusjon for menneskerettigheter (NIM) – vedlegges protokollen.»
Stortinget vedtok
også våren 2021 ny lov om Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen
(sivilombudsloven), jf. Innst. 409 L (2020–2021) og Dokument 21 (2020–2021)
kapittel 10, og ny lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret,
jf. Innst. 506 L (2020–2021) og Dokument 21 (2020–2021) kapittel
11. I denne forbindelse ble en rekke tidligere bestemmelser om de
to organene gjennomgått og modernisert, og det ble i de nye lovene
tatt inn nye bestemmelser blant annet om behandling av personopplysninger
og forholdet til sikkerhetsloven. I innstillingen her er det foreslått
at enkelte bestemmelser i NIM-loven og EOS-kontrolloven endres etter
mønster av de bestemmelser som Stortinget har vedtatt for Sivilombudet
og Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret.
Det foreslås i tillegg
enkelte justeringer i lov 18. juni 2021 nr. 115 om Stortingets ombudsnemnd
for Forsvaret, som trådte i kraft 1. oktober 2021.