Nærings- og fiskeridepartementet
legger i denne proposisjonen frem forslag til endringer i lov 1. april 2005
nr. 14 om europeiske selskaper ved gjennomføring av EØS-avtalen
vedlegg XXII nr. 10a (rådsforordning (EF) nr. 2157/2001) (SE-loven)
og lov 30. juni 2006 nr. 50 om europeiske samvirkeforetak ved gjennomføring
av EØS-avtalen vedlegg XXII nr. 10c (rådsforordning (EF) nr. 1435/2003)
(SCE-loven). De to lovene regulerer henholdsvis europeiske selskaper
(SE-selskaper) og europeiske samvirkeforetak (SCE-foretak). SE-selskaper har
likhetstrekk med allmennaksjeselskaper. SCE-foretak har likhetstrekk
med samvirkeforetak. Foretaksformene er opprettet for å lette organisering
av virksomhet over landegrensene og har sin bakgrunn i hver sin
forordning. Foretaksformene er ikke knyttet til en spesiell type
virksomhet.
EU vedtok 25. mai
2020 en rådsforordning (Rådsforordningen) som ga SE-selskaper og
SCE-foretak utsatt frist for å avholde generalforsamling for å vedta
2019-årsregnskapet. EØS-komiteen vedtok 14. juli 2020 (beslutning
nr. 113/2020) å endre EØS-avtalen vedlegg XXII (Selskapsrett) ved
å innlemme Rådsforordningen i EØS-avtalen, og Norge deltok i beslutningen
med forbehold om Stortingets samtykke. Departementet foreslår i
proposisjonen at Stortinget gir samtykke til at Rådsforordningen
innlemmes i EØS-avtalen. Rådsforordningen er nærmere omtalt i kapittel
2 i proposisjonen, og bakgrunn og vurderinger knyttet til Stortingets
samtykke er behandlet i kapittel 5.
Gjennomføring av
rådsforordning (EU) 2020/699 av 25. mai 2020 om midlertidige tiltak
med hensyn til generalforsamlinger i europeiske allmennaksjeselskaper (SE-selskaper)
og europeiske samvirkeforetak (SCE-foretak) (Rådsforordningen) i
norsk rett vil kreve lovendring, eventuelt lovendring i form av
forskriftshjemlene som foreslås i denne proposisjonen. Det er dermed nødvendig
med Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
nr. 113/2020 i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.
Komiteen behandler
samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 113/2020
om endring av EØS-avtalens vedlegg XXII (Selskapsrett) i en egen
innstilling.
SE-loven og SCE-loven
inneholder bestemmelser om at lovgivning som gjelder for allmennaksjeselskaper og
samvirkeforetak, også skal gjelde for henholdsvis SE-selskaper og
SCE-foretak. Lovene inneholder også en forskriftshjemmel slik at
Kongen kan avklare eventuell tvil om forholdet mellom SE-loven eller
SCE-loven, relevant forordning og annen lovgivning. Departementet foreslår
at denne forskriftshjemmelen utvides, slik at Kongen også kan gi
regler for å tilpasse regelverk til SE-selskaper eller SCE-foretak.
Det kan for eksempel være nødvendig å tilpasse saksbehandlingsregler
som gjelder for allmennaksjeselskaper eller for samvirkeforetak,
slik at saksbehandlingsreglene er egnet for organene i SE-selskaper
eller SCE-foretak.
Departementet foreslår
også å ta inn nye forskriftshjemler i SE-loven og SCE-loven som
gjør det mulig å gi nærmere regler for SE-selskaper og SCE-foretak
i forskrift. Formålet er å gjøre det mulig å gjennomføre midlertidige
unntak fra SE-forordningen og SCE-forordningen i forskrift og å
kunne gjennomføre visse andre EØS-forpliktelser i forskrift.
Forslag til forskriftshjemler
er nærmere behandlet i kapittel 3 i proposisjonen. Høringsinstansenes
syn er gjengitt i pkt. 3.3 og 3.4 i proposisjonen.
I proposisjonen foreslås
det også retting av feil m.m. i SE-loven og ti andre lover som hører
under Nærings- og fiskeridepartementet. Rettelsene er av ulik art.
I noen tilfeller har lovteksten blitt utdatert som følge av endringer
i andre lover. I andre tilfeller dreier det seg om redaksjonelle
feil eller inkurier. Forslagene er nærmere omtalt i kapittel 4 i
proposisjonen.
Lovforslagene antas
ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning
for næringslivet eller offentlige myndigheter. Det vises til omtalen
i kapittel 6 i proposisjonen.