Finansdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til ny lov om regnskapsførere (regnskapsførerloven).
Lovforslaget vil erstatte den gjeldende regnskapsførerloven, lov
18. juni 1993 nr. 109 om autorisasjon av regnskapsførere, som foreslås
opphevet.
Formålet med lovforslaget
er å bidra til å sikre at næringsdrivende, særlig i små og mellomstore
foretak, har tilgang til kompetente regnskapsførere i utførelsen av
sine regnskapsplikter ved å stille minstekrav til regnskapsføreres
kvalifikasjoner og skikkethet.
Lovforslaget bygger
på utkastet i NOU 2018:9 Regnskapsførerloven – Forslag til ny lov
om regnskapsførere. Videre bygger lovforslaget på et høringsnotat
utarbeidet av Finanstilsynet med forslag om å innføre et krav om
skikkethet for eiere og styremedlemmer i regnskapsførerselskap.
Regnskapsfører skal
sikre utførelsen av oppdragsgivers regnskapsplikter etter bokføringsloven,
regnskapsloven og skatte- og avgiftslovgivningen. Næringsdrivende
har behov for kompetente regnskapsførere for å sikre at regnskapsføring
tilfredsstiller de krav som stilles i lovgivningen. Korrekte og
kontrollerbare regnskaper er også en forutsetning for riktig innkreving
av skatter og avgifter.
Bakgrunnen for lovforslaget
omtales i kapittel 2 i proposisjonen. I kapittel 3 drøftes virkeområdet
for de foreslåtte reglene. Departementet foreslår at loven skal gjelde
adgang til å føre regnskap for andre, som skjer som ledd i næring.
Dette er en videreføring av gjeldende rett. Videre foreslås det
å videreføre at loven skal komme til anvendelse når et regnskapsforetak
i tilknytning til et regnskapsoppdrag har adgang til å belaste oppdragsgivers
bankkonto med utbetalinger, og når et regnskapsforetak i tilknytning
til et regnskapsoppdrag oppbevarer oppdragsgivers midler på regnskapsforetakets
konto (klientkonto). Det foreslås å videreføre at loven kommer til
anvendelse når et regnskapsforetak utfører bokføring eller utarbeider
årsregnskap for en oppdragsgiver som ikke har plikter etter bokføringsloven
eller regnskapsloven, og når et regnskapsforetak utarbeider regnskapsrapportering
som er unntatt som pliktig regnskapsrapportering i medhold av bokføringsloven § 3.
Unntak fra autorisasjonsplikten er foreslått videreført for regnskapsføring
for annet foretak i samme konsern eller gruppe av foretak hvor eierforholdene
er av vesentlig samme karakter som konsern. Unntaket er også foreslått
videreført for samarbeidende foretak.
De nærmere kravene
til godkjenning til å drive regnskapsføring er omtalt i kapittel
4. Departementet foreslår å videreføre at regnskapsforetak fritt
kan etableres i alle selskapsformer. Videre foreslås det ikke å
videreføre et krav om at daglig leder i et regnskapsforetak må være
statsautorisert regnskapsfører. Daglig leder skal oppfylle vilkår
om å være skikket. For at et selskap skal få godkjenning som regnskapsselskap,
foreslås det å videreføre at selskapet eller annen juridisk person
må ha som formål å føre regnskap for andre. I tillegg må selskapet
være likvid, hvilket medfører et noe strengere krav til selskapets
økonomi enn det som følger av gjeldende rett. Det er videre foreslått
at statsautoriserte regnskapsførere fortsatt bør kunne drive ekstern
regnskapsføring i eget enkeltpersonforetak. Videre er det foreslått
at det fortsatt skal kreves separat godkjenning etter regnskapsførerloven
for revisorer med godkjenning etter revisorloven.
Regnskapsfører som
er godkjent etter regnskapsførerloven, får i dag tittelen «autorisert
regnskapsfører». Departementet foreslår at tittelen «autorisert
regnskapsfører» endres til «statsautorisert regnskapsfører».
Det foreslås forenklinger
i hva som skal registreres i Regnskapsførerregisteret. Forenklingene
innebærer at det ikke lenger er krav om registrering av dato for
autorisasjon og sletting av autorisasjon eller om autorisasjonen
er tilbakekalt eller suspendert, samt opplysninger om daglig leder.
Videre foreslås det
å innføre at regnskapsførere som frivillig sier fra seg godkjenningen
som statsautorisert regnskapsfører, skal få godkjenningen tilbake
uten ny prøving av kravene til utdanning og praksis.
Departementet foreslår
at det stilles nærmere krav til skikkethet for eiere og styremedlemmer
i regnskapsførerselskap. Slike krav følger ikke av gjeldende rett.
I kapittel 5 omtales
de nærmere kvalifikasjonskravene som gjelder for regnskapsførere.
Det er foreslått at kravet til utdanning skal være en bachelor-
eller mastergrad i økonomi og administrasjon eller regnskap og revisjon,
eller annen lignende mastergrad. Det foreslås å øke kravet til relevant
praksis for søkere med bachelorgrad fra dagens to til tre år. For
søkere med mastergrad opprettholdes dagens krav til to års praksis.
Videre foreslås det
at kravene til etterutdanning gjøres mer fleksible i innhold og
form.
I kapittel 6 omtales
de nærmere reglene knyttet til regnskapsoppdraget. Det foreslås
videreført et lovkrav om at oppdraget skal utføres i samsvar med
god regnskapsførerskikk. Videre foreslås at det innføres nye krav om
at regnskapsfører skal vurdere de interne rutinene hos oppdragsgiver
som er sentrale for utføring av regnskapsoppdraget. Det foreslås
å videreføre at et regnskapsforetak skal be oppdragsgiverens forrige
regnskapsfører opplyse om det foreligger forhold som tilsier at
en ny regnskapsfører ikke bør påta seg oppdraget. Reglene om plikt
til å frasi seg et oppdrag er foreslått videreført. Det foreslås
også videreført at en statsautorisert regnskapsfører skal utpekes
som oppdragsansvarlig. Hva gjelder oppdragsavtaler foreslås videreført
et krav om skriftlighet og at det fortsatt skal være avtalefrihet om
avtalevilkår som ikke fraviker regnskapsførers plikter etter regnskapsførerloven.
Videre er det foreslått en ny bestemmelse som regulerer fullmaktsforholdet
mellom regnskapsfører og oppdragsgiver. Regler om oppbevaring av
oppdragsdokumentasjon er foreslått videreført, dvs. et krav om 5
år, men 10 år dersom lovbrudd er tatt opp skriftlig med oppdragsgiver.
I kapittel 7 omtales
de nærmere kravene til organisering av virksomheten, herunder regler
knyttet til kvalitetsstyring og taushetsplikt. Det er blant annet
foreslått lovfestet visse overordnede krav til å organisere seg for
å bidra til å sikre at de regnskapsoppdragene et regnskapsforetak
påtar seg, utføres i samsvar med gjeldende lovkrav. Videre er det
foreslått en egen bestemmelse om kvalitetsstyring. Departementet
foreslår at reglene om taushetsplikt i hovedsak videreføres.
I kapittel 8 omtales
reglene om tilsyn med regnskapsførere. Departementet foreslår å
videreføre at det er Finanstilsynet som fører tilsyn med statsautoriserte regnskapsførere
og regnskapsforetak.
Kapittel 9 omhandler
tilsynsmessige og administrative sanksjoner og straff. Det er foreslått
å videreføre Finanstilsynets myndighet til å kalle tilbake godkjenningen
til statsautoriserte regnskapsførere og regnskapsselskaper, med
enkelte tilpasninger. Videre er det foreslått å innføre adgang til
å ilegge overtredelsesgebyr. Det er foreslått at den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer bestemmelser i lovforslaget § 2-1, § 4-1,
§ 5-2 eller § 5-3, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år.
Foreldelsesfristen for adgang til å reise straffesak er foreslått
satt til fem år, slik som i dag.
I kapittel 10 redegjøres
det for økonomiske og administrative konsekvenser.