Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Mahmoud
Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin
Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Cato Brunvand Ellingsen, fra Rødt,
Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til proposisjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag til ny lov
om regnskapsførere (regnskapsførerloven).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet slutter seg til regjeringens
lovforslag med unntak av § 5-3 annet ledd og § 6-3.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Ny regnskapsførerlov
§ 5-3 annet ledd skal lyde:
Dokumentasjonen skal
oppbevares i fem år etter regnskapsårets slutt.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at forslaget til ny regnskapsførerlov
innebærer en nødvendig og viktig modernisering av regelverket.
Disse medlemmer viser til at
det i høringsprosessen har fremkommet at deler de foreslåtte endringene
kan virke kompliserende. Dette gjelder spesifikt oppbevaringstid
for oppdragsdokumentasjon. Disse medlemmer påpeker at
et av formålene med regelverksoppdateringen er forenkling. Differensiert oppbevaringstid
for dokumentasjon bidrar ikke til nødvendig forenkling av loven.
Disse medlemmer viser videre
til revisor- og regnskapsførerlovutvalgets flertall, som skriver
at regnskapsførers oppbevaringsplikt bør tilsvare oppdragsgivernes
plikt til å oppbevare sitt regnskapsmateriale. Flertallet i utvalget
skriver at ti års oppbevaring for deler av oppdragsdokumentasjonen
i tillegg har den konsekvens at regnskapsførerne må ha et system
som sikrer at slik korrespondanse med oppdragsgiverne holdes adskilt
fra den øvrige oppdragsdokumentasjonen for at den skal kunne slettes
eller makuleres etter fem år. Videre påpeker utvalgets flertall
at kravet til oppbevaring av oppdragsdokumentasjon medfører at regnskapsfører må
sørge for at dokumentasjonen blir oppbevart forsvarlig, slik at
den er tilgjengelig for regnskapsfører og ekstern kontroll i hele
oppbevaringstiden.
Disse medlemmer viser til at
hensikten med reglene om regnskapsførers oppdragsdokumentasjon er muligheten
for kontroll av regnskapsførers utførelse av sitt arbeid. De har
ikke som formål å ivareta kontrollhensyn for øvrig. Dette er noe
som også departementet selv erkjenner, jf. punkt 6.5.4 i proposisjonen:
«Departementet viser
til at den viktigste informasjonskilden om oppdragsgivers regnskaper
vil være den dokumentasjonen oppdragsgiver oppbevarer selv. Dette
hensynet bør ivaretas gjennom regnskaps- og bokføringslovgivningen.»
Disse medlemmer viser også
til regelen for kravet til oppbevaring av revisors oppdragsdokumentasjon
etter revisorloven. I denne sammenheng avviste departementet selv
et mindretallsforslag om ti års oppbevaring av revisors kommunikasjon
med styret – jf. Prop 37 LS (2019–2020) punkt 16.5.6:
«[…] Departementet
viser til at hovedkilden til informasjon om den reviderte regnskaper
må være den dokumentasjon den reviderte oppbevarer. Dette hensynet
bør dermed ivaretas gjennom regnskaps- og bokføringslovgivningen.
Hovedhensynet bak regler om revisors dokumentasjon er muligheten
for kontroll av revisors utførelse av sitt oppdrag. Departementet
skriver videre at det til en viss grad er usikkert hvilken nytte
en lengre oppbevaringstid fører med seg. Departementet er derfor
kommet til at oppbevaringstiden bør settes til fem år. Dette gjelder
både generelt og for revisors kommunikasjon med styret etter forslaget
§ 9-5.»
Disse medlemmer mener med utgangspunkt
i ovennevnte argumentasjon at det skal være en regel om fem års
oppbevaringstid for oppdragskommunikasjon uten unntak, noe som også
vil skape samsvar med annet relevant regelverk.
Disse medlemmer mener at forslaget
om en hjemmel for å kunne ilegge overtredelsesgebyr skaper rettssikkerhetsmessige
utfordringer. Dette verktøyet er en administrativ sanksjonsform
som ofte vil bygges på et skjønnsmessig grunnlag. For at den som
blir ilagt overtredelsesgebyret, skal få vedtaket prøvd objektivt, innebærer
det at saken må løftes til rettsapparatet. Det vil være en lang
og ressurskrevende prosess, som mange i praksis ikke vil ha mulighet
til.
Disse medlemmer viser til at
flertallet i revisor- og regnskapsførerlovutvalget ikke så det tjenlig
å innføre en regel om overtredelsesgebyr i regnskapsførerloven,
jf. NOU 2018: 9 punkt 9.1.2 under overskriften Administrative sanksjoner.
Her argumenteres det for at de mest alvorlige lovbruddene som begås
av regnskapsførere, dreier seg om forsettlig medvirkning til å unndra skatt
og avgift og manipulering av regnskapsinformasjon. Slike lovbrudd
dekkes av straffebestemmelser i straffeloven, jf. blant annet bestemmelsene
om regnskapsovertredelse, skattesvik og bedrageri. Flere av straffebestemmelsene
rammer også uaktsom overtredelse. Utvalget mener at disse overtredelsene
fortsatt bør forfølges strafferettslig.
Disse medlemmer mener at en
hjemmel for overtredelsesgebyr krever en særskilt begrunnelse og dekkes
av straffeloven, og støtter dermed ikke innføring av en slik hjemmel
i regnskapsførerloven § 6-3.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne slutter
seg til regjeringens lovforslag med unntak av § 5-4 annet ledd siste
punktum. Disse
medlemmer går i tillegg inn for en tydeligere opplysningsplikt
for regnskapsførere i § 4-2. Disse medlemmer viser til Skattedirektoratets
høringssvar til NOU 2018: 9. Direktoratet mener at det bør være
lettere for skattemyndighetene å få kjennskap til forhold av skattemessig
betydning som regnskapsfører har informasjon om. I tillegg mener direktoratet
at regnskapsfører bør pålegges å legge frem informasjon som oppdragsgiver
er pålagt å utlevere i situasjoner der denne plikten ikke overholdes
av oppdragsgiver.
Disse medlemmer deler synspunktene
til Skattedirektoratet og mener at en tydeligere opplysningsplikt
for regnskapsfører kan være et bidrag i kampen mot økonomisk kriminalitet.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Ny regnskapsførerlov
§ 4-2 annet ledd skal lyde:
Der oppdragsgiver
ikke oppfyller sine plikter til utlevering av regnskapsmateriale
etter skatteforvaltningsloven § 10-1 plikter regnskapsforetaket
uten ugrunnet opphold å legge frem regnskapsmateriale og annen dokumentasjon.
Regjeringens foreslåtte
annet til femte ledd blir tredje til sjette ledd.»
«Ny regnskapsførerlov
§ 5-4 annet ledd siste punktum skal lyde:
Vesentlige brudd
skal tas opp skriftlig i nummererte brev.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget til ny regnskapsførerlov innebærer
en nødvendig modernisering av regelverket. I høringsprosessen har
det imidlertid fremkommet at noen bestemmelser kan virke kompliserende
og skape rettssikkerhetsutfordringer. Disse medlemmer viser til at
det i bestemmelsen om oppbevaringstid for oppdragskommunikasjon
foreslås videreført differensierte regler for oppbevaringstid. Disse medlemmer mener
at dette er byråkratiserende og i strid med hovedformålet med regelverksoppdateringen,
som er forenkling. Disse
medlemmer mener det skal være en regel om fem års oppbevaringstid
for oppdragskommunikasjon uten unntak, noe som også vil skape samsvar med
annet relevant regelverk.
Disse medlemmer mener at forslaget
om en hjemmel for å kunne ilegge overtredelsesgebyr skaper rettssikkerhetsmessige
utfordringer. Disse
medlemmer viser til at dette er en administrativ sanksjonsform som
ofte vil bygges på et skjønnsmessig grunnlag. Disse medlemmer mener at en
hjemmel for overtredelsesgebyr krever en særskilt begrunnelse, og
støtter ikke innføring av en slik hjemmel i regnskapsførerloven
§ 6-3.