Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag fra representantene Geir Jørgensen
og Sofie Marhaug om en rettferdig og klimavennlig flyavgift. Komiteen viser
videre til departementets svarbrev av 20. oktober 2022. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til Norges forsterkede
klimamål, som innebærer at vi skal redusere utslippene med minst 50
pst. og opp mot 55 pst. innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå.
For å nå klimamålet er det helt avgjørende at utslippene fra transportsektoren
reduseres. Dette inkluderer også luftfart.
Komiteen har merket seg at
Avinor, Luftfartstilsynet, Norsk Industri og SINTEF har gått sammen
om å etablere et grønt luftfartsprogram, som skal bidra til at Norge
kan ta en ledende rolle i luftfartens overgang til en bærekraftig
framtid, redusere utslippene fra norsk luftfart og skape nye arbeidsplasser. Komiteen mener det
er viktig at det jobbes for en reduksjon i klimagassutslippene både
for innenriks og utenriks flytrafikk, og mener at det ikke er Avinors
oppgave å arbeide for at det primært skal kuttes utslipp fra utenriks
luftfart. Komiteen mener
Norge må ta en ledende rolle i utviklingen av elfly, og at vi med
vår geografi og nett av lufthavner har spesielt gode forutsetninger
for dette.
Komiteen mener Norge må bli
det første markedet der elektriske fly tar en stor markedsandel,
og registrerer at Avinor, flybransjen og en rekke organisasjoner støtter
dette. Komiteenviser
til Avinors mål om elektrifisering av luftfarten innen 2040.
Komiteen påpeker at luftfarten
spiller en viktig rolle for en balansert bosetting og næringsutvikling
i Norge, ikke minst i Nord-Norge og på Vestlandet, der kortbanenettet
gjerne omtales som distriktenes kollektivtilbud. Komiteen understreker at mobilitet
er et gode, og at en stor andel flyreiser i Norge er knyttet til geografi
og spredt bosetting. Komiteen har
merket seg at to av de ti mest trafikkerte flyrutene i Europa er
de norske innenlandsrutene mellom Oslo og Bergen, og Oslo og Trondheim. Komiteen mener
det må tilrettelegges for et mest mulig attraktivt togtilbud, som
alternativ til flytilbudet, der det er mulig.
Komiteen understreker at fremtidens
luftfart må være klimavennlig, og klimagassutslippene skal reduseres
vesentlig. Dette må gjøres gjennom en effektiv og forutsigbar klimapolitikk
som stimulerer til utslippskutt og klimaomstilling i luftfarten,
både for innenriks- og utenlandsflygninger. Samtidig skal omstillingen være
sosialt og geografisk rettferdig og inkluderende. Komiteen påpeker at redusert
flytrafikk vil redusere utslippene fra luftfart, men nettoeffekten
avhenger av hva alternativet er, og på grunn av Norges geografi
er flyreiser flere steder det eneste reelle reisealternativet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser videre også til statsrådens svarbrev, der
han påpeker at forslaget om en progressiv flyavgift både er personvern-
og konkurranserettslig problematisk. Flertallet påpeker at privatfly
står for en svært liten andel av det totale antallet flyreiser,
og at det er usikkert om et forbud mot privatfly er lovlig sett
opp mot våre internasjonale forpliktelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at planene for Ringeriksbanen
og oppgradering av strekningen Bergen–Voss vil redusere reisetiden
mellom Oslo og Bergen med én time og tjue minutter, og vil derfor
gjøre det enda mer attraktivt å ta toget fremfor flyet på denne
strekningen.
Disse medlemmer viser videre
til omsetningskravet om at minst 0,5 pst. av total omsatt mengde
drivstoff i luftfarten skal bestå av avansert biodrivstoff, som ble
innført fra 1. januar 2020. Kravet gjelder drivstoff som selges
i Norge til innenriks og utenriks luftfart. Disse medlemmer mener innblandingen
av biodrivstoff gradvis må økes, og mener regjeringen må oppdatere
omsetningskravet så snart som mulig. Disse medlemmer påpeker at
et særnorsk innblandingskrav kan føre til dyrere drivstoff i Norge,
og mener derfor at regelverket må sees i sammenheng med kravene
i EU, alternativt at det vurderes kompenserende tiltak for å sikre
karbonlekkasje i en overgangsfase.
Disse medlemmer viser videre
til at innenriks luftfart er pålagt en CO2-avgift,
og at 90 pst. av utslippene fra norsk luftfart er dekket i EUs kvotesystem
ETS.
Disse medlemmer viser til det
foreløpige posisjonsnotatet om bærekraftig drivstoff til luftfart
fra Europakommisjonen, der det ligger forslag til en forordning
om like konkurransevilkår for bærekraftig luftfart (Refuel EU Aviation).
Forslaget er en del av EUs «Klar for 55-pakke» (Fit for 55), som
har som formål å kutte i klimagassutslippene på en rekke områder,
inkludert luftfart. Disse
medlemmer merker seg at Europaparlamentet 7. juli 2022 vedtok
sin innstilling til forslaget. Innstillingen øker blant annet innblandingskravet
i forhold til Kommisjonens opprinnelige forslag, fra 32 pst. til
37 pst. i 2040 og fra 63 pst. til 85 pst. i 2050. Definisjonene
av hva som skal anerkjennes som bærekraftig drivstoff endres, slik
at syntetisk drivstoff produsert med kjernekraft og naturgass inkluderes
i kravene. Virkeområdet for regelverket utvides også, slik at flere
flyplasser omfattes av kravene.
Disse medlemmer viser til at
Norge i 2019 inngikk en juridisk forpliktende avtale med EU om å
kutte klimagassutslippene med minst 40 pst. i 2030. Norsk klimapolitikk
er tett knyttet til europeisk klimapolitikk, og derfor får det stor
betydning for Norge hvilke endringer EU blir enige om.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser videre til sitt representantforslag om et
grønt luftfartsprogram for å legge til rette for utvikling, testing
og implementering av null- og lavutslippsteknologi for luftfart
i Norge (Dokument 8:107 S (2021–2022)). I dette dokumentet ble det
foreslått ulike tiltak for å fremskynde mer miljøvennlige løsninger
for luftfarten, slik som elektriske fly, bruk av hydrogen eller
ammoniakk og økt innblanding av bærekraftig drivstoff. Disse medlemmer merker
seg at bærekraftig drivstoff kan kutte opptil 80 pst. av livssyklusutslippene
til dagens jetfly. Bærekraftig drivstoff kan blandes inn i opptil
50 pst. av drivstoffblandingen i eksisterende flyflåte allerede
i dag.
Disse medlemmer merker seg
at rammebetingelsene må endres dersom man skal lykkes med grønn omstilling.
En av utfordringene er at luftfarten er langt mer internasjonal
enn mange andre næringer. Særnorske avgifter og krav som er fordyrende
for flyselskaper, kan føre til at de for eksempel tanker opp langt
mer drivstoff i utlandet enn de har behov for. Konsekvensen av det
er en betydelig økning i CO2-utslippene.
Derfor bør ikke Norge kreve større innblanding av et vesentlig dyrere
biodrivstoff enn landene rundt oss. Føringene som gis i EU om økt
innblanding av biodrivstoff, er derfor svært viktige for fremtidig
reduksjon av CO2-utslipp fra internasjonal
luftfart.
Disse medlemmer viser til at
norsk luftfart ikke vil makte å gjennføre store utslippskutt uten
forutsigbare rammevilkår. Dagens rammebetingelser gir ikke tilstrekkelige
incitamenter for grønn omstilling. Flyselskapene må gis den samme
motivasjonen til å kjøpe inn mer miljøvennlige fly eller drivstoff,
som nordmenn til å kjøpe miljøvennlige biler.
Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ikke
støttet representantforslaget fra Høyre om et grønt luftfartsprogram.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er svært opptatt av å finne
grønne løsninger for luftfarten som kan bidra til å nå klimamålene
og bidra til grønn næringsutvikling.
Dette medlem viser til at luftfarten
står for betydelige klimagassutslipp, og at det er avgjørende å
kutte disse utslippene for at vi skal nå klimamålene våre. Dette medlem peker
på FNs 6. delrapport, som understreker viktigheten av å kutte utslipp
så fort som mulig og utvikle teknologiene vi trenger for å bli helt
utslippsfrie. Dette
medlem viser til at vi må gjennom en stor omstilling på få
år, for å unngå de verste konsekvensene av menneskeskapte klimaendringer.
Luftfarten blir intet unntak. Norge ligger allerede bakpå med å
få til tilstrekkelige utslipp i luftfarten for at vi skal nå klimamålene
våre, og dette
medlem vil fremheve viktigheten av at vi raskt får på plass
virkemidler for å få fortgang i omstillingen. Pengebruken må vris
fra forurensende virksomhet til miljøvennlige alternativer.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et reduksjonsmål for luftfart på 5 pst. årlig
med utgangspunkt i 2022-nivået. Avinor skal primært arbeide for
at reduksjonen gjøres i utenlandsflygninger, samt i flytrafikk mellom
byer hvor jernbaneforbindelsen er god.»
Dette medlem peker
på at man i dag må betale det samme i avgift dersom man skal fly
for å besøke familien man ikke har sett på mange år, som om man
reiser på sin 14. helgetur til New York. Dette medlem mener det er mulig
med et mer rettferdig flyavgiftssystem som skattlegger folk etter
hvor ofte de flyr, der det finnes gode alternativer til fly. Dette medlem mener det
bør utredes et nytt flyavgiftssystem der de som flyr mest, må betale
mer. Dette medlem mener
avgiftssystemet bør innrettes sånn at man må betale mer etter hvor
ofte man flyr der det finnes gode alternativer til fly. Dette medlem peker
på at dette vil gjøre alternativene til fly mer lønnsomme, samtidig
som det vil redusere klimagassutslipp fra unødvendige flyreiser. Dette medlem viser
til at nødvendige flyreiser her regnes som flyreiser der det ikke
finnes gode alternativer til fly, som for eksempel på kortbanenettet
og flygninger mellom Nord- og Sør-Norge.
Dette medlem understreker at
avgiftsendringen selvfølgelig må gjøres på en måte som ivaretar
personvernet. Dette
medlem peker på at det allerede finnes en oversikt over passasjerreiser
inn og ut av landet, og mener at dette for eksempel kan lagres i
en automatisk database som flyselskaper kan ha tilgang til når de
selger billetter. I tillegg kan flyselskapene samle inn passnummer
ved billettsalg, istedenfor ved ombordstigning som man gjør i dag. Dette medlem mener
det er aktuelt med et aliasbasert system med identitetskoder for å
sikre omfattende beskyttelse av folks datasikkerhet. Dette må utredes
nærmere, men dette medlem viser til
at man har funnet gode modeller for eksempel for veiprising som
lover godt for at det bør være mulig også i flysektoren.
Dette medlem mener utredningen
også bør vurdere den øvrige innretningen av dagens flyavgifter. Dette medlem mener
det er særlig problematisk at dagens system ikke åpner for ulike
satser dersom man for eksempel flyr Oslo–Lisboa eller Kirkenes–Alta,
og at det er viktig å utforske mulighetsrommet for å differensiere
mellom slike flyreiser. Dette medlem mener også en
utredning bør vurdere andre endringer som kan gi avgiften større
miljøeffekt, og vil også peke på at innenriks flyreiser har lav
sats på moms, mens utenlandsreiser verken har moms, CO2-avgift eller er underlagt
EUs kvotesystem. Dette
medlem mener en eventuell utredning også bør vurdere hvorvidt
det kan gjøres endringer her som kan øke miljøeffekten i flyavgiftsregimet.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en progressiv flypassasjeravgift som øker
med antall flygninger man foretar i året. Nødvendige flyreiser i
Norge der det ikke finnes gode alternativer til fly, skal skjermes
fra avgiften.»
Dette medlem mener
de aller rikeste i Norge må bidra mye mer til klimakutt enn det
vi ser per i dag. Og selv om alle må kutte unødvendig forbruk, er
det noen som bør tenke seg mer om, og unødvendig forbruk som privatflyving
bør en utrede om det er mulig å forby.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem et forslag om forbud mot privatfly,
inkludert charterflygninger med én eller få passasjerer. Forbudet
må gjøre unntak for flygninger begrunnet i liv, helse og sikkerhet. Det
må også gjøre unntak for småflyklubber, fallskjermklubber, veteranflymiljøer
og liknende.»