Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag fra representantene Carl I. Hagen,
Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen
om å be regjeringen snarest mulig etablere en midlertidig bro ved
Tretten. Komiteen viser videre
til departementets svarbrev av 26. oktober 2022, hvor det bekreftes
at Bruberedskap hos Statens vegvesen står klar til å bygge midlertidig
bru så snart nødvendige godkjenninger, tillatelser, fundamentering og
øvrige forberedelser, inkludert ny pilar, er på plass. Komiteen merker
seg videre at statsråden vil ta initiativ til et møte med de berørte
departementer, Innlandet fylkeskommune og berørte etater om videre framdrift
i saken. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser også til at
det ble valgt å gjennomføre en skriftlig høring med frist 1. november.
Det innkom ingen høringssvar innen fristen.
Komiteen viser til at Innlandet
fylkeskommune har besluttet å sette opp en midlertidig bru ved Tretten etter
brukollapsen i august i år. Det har vært jobbet for å få på plass
denne midlertidige brua så raskt som mulig for at lokalsamfunnet
skal unngå å måtte bruke uegnede og lange omkjøringsveier gjennom
vintermånedene.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev til forslaget sier seg enig i at det haster å få
på plass en bruforbindelse, og peker på både trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Komiteen mener i likhet med
statsråden at det haster med å få på plass en midlertidig bru. På
bakgrunn av at mange av omkjøringsveiene er meget smale og at det
på vinterføre lett kan oppstå farlige situasjoner med fare for ulykker,
som også kan utsette mange skolebarn for unødvendig fare, er det
viktig å vedta en tydelig bestilling på å få bruforbindelsen opp
snarest mulig. Baksidevegen, som benyttes til omkjøring, er meget
smal, og på flere steder kan ikke to personbiler møtes. Tungtransport
vil få en umulig situasjon på de smale omkjøringsveiene.
Komiteen viser til at det blant
annet er snakk om en pliktig anbudsprosess og en høring om NVEs
behandling. Begge disse forhold, samt Statsforvalterens behandling,
tar betydelig med tid i forbindelse med etableringen av en midlertidig
bru. Komiteen mener disse
søknadsprosessene bør kunne gjøres raskere i sitasjoner som denne,
som gjelder etablering av en midlertidig bru på et sted hvor det
allerede har vært etablert en permanent bru, eksempelvis gjennom
hurtigbehandlet dispensasjon og statlig inngripen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at det den 10. oktober ble opplyst om
at det ikke blir noen midlertidig bru over elva ved Tretten i 2022.
Hovedsakelig er årsaken at det tar tid å få på å plass de nødvendige
tillatelser og godkjenninger fra Statsforvalteren i Innlandet, Norges
vassdrags- og energidirektorat og Vegdirektoratet. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev, hvor han skriver at beregnet byggetid for midlertidig
bru er tre uker. Det er ut fra statsrådens egne ord tydelig at det
er de byråkratiske prosessene som sørger for at det ikke blir etablert
noen midlertidig bru i 2022.
Flertallet viser videre til
uttalelse fra prosjektleder Rolf Klemetrud i Innlandet fylkeskommune
til avisen Gudbrandsdølen Dagningen (GD) 12/10:
«Vi får ikke gjort
noe mer før vi får de tillatelsene vi trenger fra Statsforvalteren
og Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE). Men vi kaster ikke
bort tida. Vi har levert søknad om å få beholde arbeidsvegen ut
i elva til 1. mai neste år og vi fortsetter prosjekteringen av midlertidig
bru.»
Flertallet mener derfor at
regjeringen må engasjere seg og gjøre det den kan for å sikre en
radikal fortgang i prosjektering og behandling av tillatelser m.m. for
å få på plass en midlertidig bru snarest mulig.
Flertallet påpeker at staten
har et klart ansvar idet den ødelagte Tretten bru ble bygget og
konstruert av Statens vegvesen, noe som også bør tilsi at staten
må finansiere både en midlertidig og permanent bru hvis det blir
klart at ulykken skyldes en konstruksjonsfeil.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det snarest mulig blir etablert en
midlertidig bru ved Tretten, herunder sørge for at de relevante
statsetatene hastebehandler søknadene om nødvendige tillatelser
og godkjenninger.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at forslagsstillerne ønsket
representantforslaget hastebehandlet i tråd med Stortingets forretningsorden,
i håp om å kunne få etablert den midlertidige brua innen utgangen
av 2022, men registrerer at stortingsflertallet stemte ned en slik
hastebehandling.