Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet,
Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til Representantforslag 1 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene
Mímir Kristjánsson og Tobias Drevland Lund om et mer tilgjengelig
Nav (Dokument 8:1 S (2022–2023).
Komiteen viser også til statsrådens
svarbrev av 21. oktober 2022.
Det har kommet inn
to skriftlige høringsinnspill fra henholdsvis Parat Nav og Fellesorganisasjonen
(FO).
Komiteen viser til at når Trygdeetaten,
Arbeidsmarkedsetaten og den kommunale sosialtjenesten ble samlet
til Ny Arbeids- og Velferdsforvaltning, var meningen at brukerne
ikke skulle være kasteballer mellom ulike etater, ved at man fikk
«en dør inn» til samtlige etater. Likevel opplever flere brukere
en krevende situasjon, og for mange kan opplevelsen med Nav bli
bedre.
Komiteen viser til Innst. 254
S (2019–2020), jf. Representantforslag 56 S (2019–2020) om etablering
av et Nav-ombud som skal hjelpe brukere som opplever dårlig eller
mangelfull hjelp fra Nav, eller andre som har behov for støtte i
sitt møte med Nav. Komiteen viser
til at Agder fylkeskommune på egen hånd har opprettet et Nav-ombud
i påvente av et statlig Nav-ombud.
Ifølge Navs tall
har rundt 600 000 nordmenn lav digital kompetanse og/eller ikke
mulighet til å fullt ut benytte seg av Navs digitale løsninger. Komiteen vil peke
på viktigheten av at Nav er tilgjengelig både fysisk og digitalt,
slik at alle kan benytte seg av Navs tjenester på en enkel måte.
Videre vil komiteen påpeke
viktigheten av en struktur som gjør det mulig å oppsøke det lokale
Nav-kontoret uten å måtte reise for langt.
Komiteen viser til Rapport
fra Helsetilsynet 5/2022, Landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til
sosiale tjenester i Nav 2020–2021, der 49 av de 70 undersøkte Nav-kontorene
hadde åpent og betjent publikumsmottak i seks timer eller mindre
per uke. 11 av de 70 hadde helt stengt.
Dette mener komiteen kan
være ekskluderende for den delen av befolkningen som ikke kan benytte
seg av Nav sine digitale løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet arbeider for at det lokale Nav-kontoret
skal være et tilgjengelig kontaktsted for alle arbeids- og velferdsforvaltningens
tjenester og bidra til at brukeren får tilbud om helhetlig oppfølging
av sine behov uavhengig av eierskapet til ytelser og tjenester.
Disse medlemmer støtter at
kommuner som ønsker å gjenåpne Nav-kontor, kan gjøre det.
Disse medlemmer vil understreke
at Nav-kontorenes åpningstider skal sikre god tilgjengelighet for alle
innbyggerne. Disse
medlemmer vil videre understreke at begge partene i Nav-partnerskapet
har ansvaret for å sikre at Nav-kontoret har åpningstider som sikrer
god tilgjengelighet for alle innbyggerne – også for de innbyggerne
som Helsetilsynet peker på i dag ikke har god nok tilgjengelighet
til Nav-kontoret. Disse medlemmer understreker
at innbyggere som ikke er digitale, skal være likeverdige med andre
innbyggere når det gjelder tilgang på hjelp etter sosialtjenesteloven gjennom
det lokale Nav-kontoret.
Disse medlemmer viser til at
Nav ble etablert i 2006. Nav innebar en sammenslåing av de to statlige etatene
Arbeidsmarkedsetaten (Aetat) og Trygdeetaten og det kommunale sosialkontoret.
Reformen ble av daværende statsråd Bjarne Håkon Hanssen (Ap) presentert
under overskriften «Éi dør inn». Vektlagt ved etableringen av Nav
var at spesielt de som trengte bistand til arbeidsavklaring og kvalifisering
for arbeid med tilhørende inntektssikring, skulle få et bedre tilbud.
Disse medlemmer mener kjernen
i Nav er møtet mellom Nav og innbyggeren som søker hjelp. Derfor vil disse medlemmer bygge
styringen av Nav på tillit til de ansattes fagkompetanse og delegere
mer myndighet til ansatte på Nav-kontoret.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Nav årlig betjener flere millioner
brukere. Disse medlemmer registrerer
samtidig at tilgjengeligheten på nett og telefon gjør at stadig
flere tar i bruk tjenestene digitalt. Disse medlemmer merker seg
at det nå gjør at Navs tjenester er tilgjengelige døgnet rundt,
og at flere av brukerne nå forventer at kontakten med Nav skjer hjemmefra,
via nettet eller ved telefon til kontaktsenteret. Selvbetjeningsløsningene
er populære og brukes stadig mer. Disse medlemmer viser til at
det er viktig å legge til rette for at flere kan få hjelp via ulike
nettløsninger, enten det er snakk om tilrettelagt informasjon eller søknadsdialoger
via selvbetjeningsløsninger. Disse medlemmer viser til at
de fleste brukere får best informasjon om statlige ytelser på nav.no
døgnet rundt, eller på telefon til Navs kontaktsenter.
Disse medlemmer fremhever samtidig
viktigheten av at brukere som ikke kan anvende digitale tjenester,
også skal få gode tjenester og service fra Nav. Digitaliserte tjenester
frigjør ressurser og muliggjør bedre fysisk oppfølging av de som
trenger det mest. Disse medlemmer fremhever
viktigheten av at Nav skal ivareta også de med sammensatte utfordringer,
og at Navs ansatte må være tilgjengelige for de som trenger mer
omfattende bistand. Disse
medlemmer mener at dette arbeidet må fortsette med uforminsket
styrke, og påregner at regjeringen vil følge dette opp i sin dialog med
etaten.
Disse medlemmer viser for øvrig
til statsrådens svarbrev, hvor Arbeids- og velferdsdirektoratet
i kommunebrevet for 2022 har anmodet alle kommuner som ikke allerede
har det, om å opprette en bemannet vakttelefon for de sosiale tjenestene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Rødt, er opptatt av viktigheten
av å legge bedre til rette for personer som ikke behersker eller
er komfortable med digitale løsninger. Flertallet viser til rapporten
«Landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til sosiale tjenester
i Nav 2020–2021» fra Helsetilsynet den 15. august 2022, hvor det
advares om at brukere som ikke har mulighet til å henvende seg digitalt,
ikke er sikret å få den hjelpen de har behov for i tide, på grunn
av den manglende tilgjengeligheten til Nav. Flertallet viser videre til
at Helsetilsynet anbefaler at åpningstidene tilpasses brukere som
ikke har mulighet til å benytte telefon eller digitale løsninger. Flertallet mener
det haster å gjøre noe med tilgjengeligheten i Nav, særlig i en
tid hvor økende priser fører til at flere har behov for akutt hjelp.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Stortingets behandling av Innst. 379 S (2020–2021), jf.
Representantforslag 154 S (2020–2021), hvor Sosialistisk Venstreparti
sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet blant annet forslo utvidede
åpningstider på de lokale Nav-kontorene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle landets Nav-kontor har en åpningstid
og tilgjengelighet som sikrer brukere som ikke kan eller ikke er
komfortable med å benytte seg av digitale og selvbetjente løsninger.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Helsetilsynets landsomfattende undersøkelse
av sosiale tjenester i Nav. Helsetilsynet fant at det var vanskelig
å få tak i lokale Nav-kontor via telefon. Systemet med å ringe via
det sentrale Nav Kontaktsenter fungerer for dårlig, og mange opplever
å ikke få kontakt når de blir satt videre til det kommunale Nav. Dette medlem viser til
at Helsetilsynet mener andre offentlige tjenester får en ekstraordinær
belastning når Arbeids- og velferdsetaten ikke er tilgjengelig for
å hjelpe folk. Det er særlig de som har akutte behov, som blir skadelidende
når det kommunale Nav blir mindre tilgjengelig. Dette medlem deler Helsetilsynets
konklusjon, der tilsynet skriver at de:
«Helsetilsynet ser
alvorlig på at det fører til at enkelte brukere ikke får hjelp til
å dekke grunnleggende behov som penger til mat, strøm og bolig,
til riktig tid».
Dette medlem viser til Navs
egen brukerundersøkelse for 2021, der misnøye er størst med Arbeids-
og velferdsetaten blant de brukerne som har størst behov for hjelp.
Videre viser dette
medlem til Sifos rapport «Dyrtid under oppseiling II», som
viser at flere i økonomiske vanskeligheter har oppsøkt andre frivillige
organisasjoner enn Nav når de trenger nødhjelp. Dette stemmer også
godt overens med de mange oppslag dette medlem har lest i mediene,
der frivillige organisasjoner forteller om en sterkt økende pågang
for å få utdelt gratis mat og andre livsnødvendigheter. Dette tyder
på alvorlige hull i det offentlige sikkerhetsnettet som følge av
manglende tilgjengelighet hos Nav lokalt. Dette medlem viser dessuten
til behandlingen av Innst. 379 S (2020–2021), jf. Representantforslag
154 S (2020–2021), der følgende forslag ble enstemmig vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de
svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.»
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til retningslinjer som sørger for
at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav,
herunder nasjonale krav til åpningstider for drop-in-besøk. Slike
retningslinjer skal utarbeides i samarbeid med de ansatte i tråd med
prinsippene bak regjeringens tillitsreform. Stortinget ber regjeringen
sikre at Arbeids- og velferdsetaten har tilstrekkelige ressurser
til å gjennomføre disse endringene».
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som pålegger kommunene å opprette
lokale vakttelefoner som gjør det mulig å komme i kontakt med Arbeids-
og velferdsetaten. Stortinget ber regjeringen sikre at kommunene
har de nødvendige ressursene til å gjennomføre disse endringene».