Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til representantforslaget og brevet fra departementet av 12. mai
2022 som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til sivilombudsloven, hvor det fremgår at Sivilombudets arbeidsområde
ikke omfatter avgjørelser truffet i statsråd, og at avgjørelser
etter offentlighetsloven kan påklages til det forvaltningsorganet
som er nærmeste overordnede til det forvaltningsorganet som har
gjort vedtaket.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at klagemuligheten forsvinner dersom et mediehus klager
på departementets vedtak i stedet for å sende en klage til Sivilombudet. Komiteen registrerer
videre at forslagsstillerne mener at dette er et smutthull i loven som
må fjernes.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at en klageadgang til Kongen i statsråd bare innebærer en
teoretisk mulighet for å vinne frem med sin klage. Komiteen merker seg videre
at forslagsstillerne viser til at det er uklart om klagebehandlingen
hos Kongen i statsråd er en reell overprøving av departementets
vedtak, all den tid det er departementet selv som forbereder saken
for Kongen i statsråd.
Komiteen merker seg også at
forslagsstillerne viser til at en klage på et departement i tillegg
vil sette en stopper for klagemulighetene til Sivilombudet, og at klageren
dermed står igjen uten en reell klagemulighet til et overordnet
organ, dette i motsetning til klager over vedtak i kommunale eller
fylkeskommunale organer, som kan fremsettes for statsforvalteren.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
derfor ser et behov for et unntak fra sivilombudsloven § 4 annet ledd
bokstav b, og at de foreslår at Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med en lovproposisjon som sørger for at klager på avslag
på innsynsbegjæringer, rettet til departementer, ikke skal blokkere
for at en tilsvarende klage fra andre også kan behandles av Sivilombudet.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at Riksrevisjonen i 2021 leverte en rapport som slår fast at
gjennomsnittlig journalføringstid i staten har økt, og at intetsigende
og like titler gjør det vanskelig å finne dokumenter.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
påpeker at selv om journalplikten består, vil store deler av saksbehandlingen
og brukerdialogen i tiden fremover automatiseres, og behovet for
tilsyn og kontroll vil dermed bare øke, og behovet for et uavhengig
klageorgan likeså.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at Norsk Presseforbund og Pressens offentlighetsutvalg tidligere
har fremholdt at det er nødvendig med et uavhengig klageorgan, og
at de ser behov for at det gjøres en uavhengig vurdering av om det
er snakk om saksdokumenter det kan være knyttet innsynsrett til
eller ikke, uhindret av hvilket offentlig organ som har fattet vedtaket
det klages over.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener at det ikke nødvendigvis må være slik at klageadgangen er
forbeholdt mediene. Det viktigste er å få utredet, og deretter etablert,
en ny klageordning. Komiteen merker
seg videre at forslagsstillerne peker på at dersom man skulle ønske
en avgrensning av klageadgangen, kan en naturlig avgrensning være
krav om «saklig grunn» hos klager.
Komiteen merker seg også at
forslagsstillerne viser til at Johan Greger Aulstad, professor ved
juridisk fakultet ved Universitetet i Tromsø, i boken «Innsynsrett» påpeker
at sivilombudsordningen ikke oppfyller kravet om at klager skal
få sin sak behandlet, fordi ombudet fritt kan la være å behandle
klagen, og at ombudet heller ikke har kompetanse til å avgjøre spørsmål
med bindende virkning for forvaltningen.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
understreker at Sivilombudet spiller en helt sentral rolle som klageinstans.
Forslagsstillerne mener at en uavhengig klageordning kan supplere
ombudet og slik sikre «tilgang til en rask overprøvingsprosedyre»,
slik det stilles krav om i Tromsø-konvensjonen.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at det er en formell adgang til å ta ut søksmål i innsynssaker,
men terskelen for dette er så høy at pressen ikke har gjort det
i moderne tid. Altså mener forslagsstillerne at den formelle adgangen
til å ta ut søksmål i innsynssaker ikke er god nok til å oppfylle
Tromsø-konvensjonens krav om en reell overprøvingsadgang. Forslagsstillerne
fremmer derfor også forslag om å be regjeringen utrede et eget uavhengig
klageorgan for innsynsbegjæringer under offentlighetsloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til representantforslaget og til statsrådens svarbrev.
Flertallet viser til at en
klage til et departement ikke medfører at retten til å klage til
Sivilombudet faller bort. Denne retten faller bort dersom en klage
over avgjørelse fra et departement behandles av Kongen i statsråd. Flertallet viser
til at dette bygger på det grunnleggende skillet mellom de ulike
statsmaktene og at Sivilombudet er Stortingets kontrollorgan for
forvaltningen, og det har, helt siden institusjonen ble opprettet, vært
lagt til grunn at avgjørelser fra Kongen i statsråd, som er øverste
leddet i forvaltningen, faller utenfor ombudets arbeidsområde. Flertallet vil
peke på at slike avgjørelser er underlagt den politiske og konstitusjonelle
kontrollen som Stortinget selv utøver, og at en endring av dette
derfor vil rokke ved en grunnleggende side ved kontrollordningen.
Flertallet viser videre til
statsrådens svarbrev, hvor det fremgår at det skal opplyses om at
retten til å klage til Sivilombudet ikke gjelder dersom saken behandles
av Kongen i statsråd, samt at det ofte også opplyses om i departementets
første avslag på innsynskravet. Flertallet viser videre til
statsrådens svarbrev, hvor det også framgår at det gjerne bes om
bekreftelse om man ønsker saken behandlet i statsråd, nettopp på grunn
av at saken da ikke vil kunne klages inn for Sivilombudet. Flertallet er
enig i at dette derfor ikke kan regnes som et smutthull i loven.
Komiteens medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til forslaget om
et eget uavhengig klageorgan for innsynskrav etter offentleglova. Disse medlemmer er
enige i statsrådens vurdering og kan ikke se at dagens klageordning
er i strid med Tromsø-konvensjonen. Disse medlemmer viser til at
en klage først skal vurderes på nytt av førsteinstansen og deretter
eventuelt av klageinstansen. Disse medlemmer mener at klageren
dermed har tilgang til en rask overprøvingsprosedyre uten store kostnader. Disse medlemmer viser
også til at det er en adgang til å ta saker om avslag på krav om
innsyn inn for domstolene på vanlig måte.
Disse medlemmer viser videre
til at forslagsstillerne i bakgrunnen for forslaget har nevnt en
mulighet for å innføre en mulig avgrensning til å gjelde personer med
«saklig grunn» eller til å gjelde visse grupper. Disse medlemmer er enige i
statsrådens vurdering og finner at det er problematisk, både når
det gjelder Tromsø-konvensjonen og offentleglova. Etter Tromsø-konvensjonen artikkel
2 nr. 1 har «alle som ber om det», krav på innsyn i offentlige dokumenter,
og etter artikkel 4 nr. 1 har man ikke plikt til å oppgi noen grunn
til å kreve innsyn. Etter offentleglova § 3 har «alle» rett til
innsyn i saksdokumenter hos organer som omfattes av loven, og det
er ikke krav om begrunnelse for å kreve innsyn. Disse medlemmer vil ikke støtte
representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at forslagets punkt
1 bygger på feil premiss, da en klage til departementet ikke avskjærer
klagebehandling av Sivilombudet. Det er først når en klage er behandlet
av Kongen i statsråd, at klageadgangen avskjæres, en begrensning
som er forankret i maktfordelingsprinsippet, og, slik disse medlemmer ser
det, har gode grunner for seg, da Sivilombudet er Stortingets kontrollorgan
for forvaltningen.
Disse medlemmer viser videre
til at det for forslagets punkt 2 ikke er presentert noen overbevisende argumentasjon
for at dagens klageordning – med adgang til domstolskontroll – bør
erstattes av et uavhengig klageorgan. Disse medlemmer støtter følgelig
ingen av de to forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at informasjonsfriheten
er grunnleggende i et demokratisk og åpent samfunn. Et viktig prinsipp
er åpenhet og innsyn i offentlige dokumenter. Innsynsrettighetene
er et svært viktig verktøy for at mediene og andre kan utøve sitt samfunnsoppdrag
og avsløre maktmisbruk og kritikkverdige forhold hos myndighetene.
Manglende innsynsmuligheter gjør det vanskelig å drive kritisk journalistikk
og kikke makt og myndigheter i kortene
Disse medlemmer vil vise til
at det er svært viktig å kunne føre kontroll med praktiseringen
av offentliglova. Disse
medlemmer viser til at det i Oxford Research sin evaluering
av offentlighetsloven i 2016 ble stilt spørsmål ved om dagens klagesystem
er egnet til å avklare rettslige problemstillinger. Disse medlemmer mener
derfor at det er svært viktig å utrede et uavhengig klageorgan for
innsynsbegjæringer under offentleglova.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at dagens situasjon medfører at når
en klage er sendt til Kongen i statsråd, finnes det ikke en reell
klageadgang, da klagesaker etter offentleglova per i dag ikke har
blitt omgjort av Kongen i statsråd. En klage på et departement vil
i tillegg sette en stopper for klagemulighetene til Sivilombudet.
Dermed står klageren igjen uten en reell klagemulighet til et overordnet
organ.
Dette medlem viser til at dette
er et vanskelig tilgjengelig regelverk. Det er viktig at det gjøres
så enkelt som mulig å benytte seg av klageinstituttet, for å sikre reell
åpenhet og innsyn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en lovproposisjon som sørger for at dersom
noen klager til et departement på et avslag på en innsynsbegjæring,
skal det ikke blokkere for at en tilsvarende klage fra en annen
part også kan behandles av Sivilombudet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede et eget uavhengig klageorgan for innsynsbegjæringer
under offentlighetsloven.»