Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Per Ivar Lied, lederen Willfred
Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad
og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Prop. 6 S (2022–2023) Endringer i statsbudsjettet 2022 under
Landbruks- og matdepartementet (kapitalforhøyelse og statlig lån
til Statskog SF).
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen foreslår at Stortinget gir sin tilslutning til Statskog
SFs kjøp av 100 pst. av aksjene i Meraker Brug, til en pris av 2,65
mrd. kroner. Kjøpet foreslås finansiert gjennom en egenkapitalforhøyelse
på 2,35 mrd. kroner. Resterende del av kjøpesummen, 300 mill. kroner,
finansieres ved et lån fra staten.
Komiteen merker seg at AS Meraker
Brug er en av de største private eiendommene i Norge, og at selskapets
arealer omfatter 1,2 mill. daa, inkludert 229 000 daa produktivt
skogareal. Eiendommen ligger i hovedsak i Meråker kommune, men også
i Stjørdal, Malvik og Steinkjer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
merker seg videre at styret i Statskog SF har bedt om fullmakt fra
eier til å kjøpe Meraker Brug på forretningsmessig grunnlag, og
at foretaket har foretatt grundige verdi- og markedsvurderinger
som grunnlag for kjøpet. Også statens finansielle rådgiver Pareto
har vurdert prisen Statskog SF har avtalt å betale for aksjene,
til å være innenfor den rammen andre budgivere ville kunne verdsatt
aksjen til.
Flertallet viser til at styret
i Statskog SF har vurdert at et kjøp av 100 pst. av aksjene i AS
Meraker Brug vil underbygge Statskog SFs vedtektsfestede formål
og overordnede strategier, styrke foretaket forretningsmessig og
bedre allmennhetens tilgang til jakt og fiske.
Flertallet er enig i styrets
begrunnelse for oppkjøpet og merker seg at foretaket mener at kjøpet
kan styrke Statskog SFs samlede eiendomsportefølje, og at en samlet
drift av foretakets arealer og AS Meraker Brugs arealer vil gi grunnlag
for en mer rasjonell drift. Flertallet viser i denne forbindelse
til at Statskog SF har eiendommer som grenser til eller ligger i
nærheten av AS Meraker Brugs eiendommer. Flertallet ser det også som
positivt at Statskog SFs kjøp av eiendommen kan føre til at foretaket
i større grad enn i dag kan bidra til stabil tilgang på tømmer til
skogindustrien.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i forbindelse med
kjøpet har vært påpekt at kjøpesummen er betydelig høyere enn hva
private investorer ville ha betalt. Derfor mener disse medlemmer at det kan
stilles spørsmål ved om investeringen faktisk vil gi så høy avkastning
som en finansiell investor ville ha krevd i samme situasjon.
Lov om statens pensjonsfond
§ 7 (2) innebærer at det er ulovlig for staten å lånefinansiere
utgifter på statsbudsjettet så lenge det er midler i Statens pensjonsfond utland.
I Prop. 6 S (2022–2023) foreslår regjeringen altså at om lag 2,65
mrd. kroner til kjøp av AS Meraker Brug skal lånefinansieres, det
vil si bevilges av Stortinget som en lånetransaksjon på såkalt 90-post
«under streken».
Det er normalt to
vilkår som må være oppfylt for å kunne budsjettere «under streken»:
For at
en plassering skal gi tilstrekkelig finansiell avkastning, må staten
kunne forvente å få like godt betalt for risikotaking som det en
finansiell investor ville ha krevd i samme situasjon.
Disse medlemmer noterer seg
at statsråden begrunner at kjøpet er markedsmessig ved å vise til
analyser statsråden ikke vil dele med Stortinget. Når statsråden
tilbakeholder denne informasjonen, er det ikke mulig for Stortinget
å gjøre en selvstendig vurdering av om avkastningen er markedsmessig,
og om forslaget til bevilgning er lovlig.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at når regjeringen inviterer Stortinget til å treffe
et vedtak eller drøfte en sak gjennom å fremme en proposisjon eller
stortingsmelding, skal den gi Stortinget et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag.
Som en overordnet norm skal Stortinget få tilstrekkelig informasjon
til å kunne foreta en forsvarlig vurdering av innholdet i og virkningene
av de forslagene som regjeringen fremlegger.
Disse medlemmer vil minne om
at det at en opplysning er underlagt lovbestemt taushetsplikt, ikke er
til hinder for at det kan være plikt til å gi Stortinget opplysningen.
Statsråden skriver at det er nødvendig å tilbakeholde informasjonen
fordi den er forretningssensitiv, og at statsråden ikke ønsker at
informasjonen skal offentliggjøres. Samtidig har Stortinget rutiner
for å behandle opplysninger som er unntatt offentlighet, som statsråden
åpenbart ikke ønsker å benytte seg av.
Disse medlemmer mener det er
utfordrende at statsråden ikke ønsker å bidra til å gi Stortinget
tilstrekkelig informasjon til forsvarlig å kunne vurdere innholdet
i og virkningene av kjøpet av Meraker Brug, og mener derfor at det
vil være uforsvarlig av Stortinget å støtte forslaget.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at personlig eierskap til landbrukseiendommer, både
jord- og skogbrukseiendommer, er hovedregelen i Norge i dag. Om
lag 80 pst. av landbrukseiendommene i Norge er bebodd, hvilket innebærer
at det i stor grad er lokalt eierskap til jord, skog og grunn. Dette medlem mener
denne balansen tjener Norge godt.
Dette medlem påpeker at eiendoms-
og bruksstrukturen i landbruket og skogbruket påvirker en rekke faktorer
som bosetting, sysselsetting, jordvern og drift av eiendommene. Dette medlem vil
peke på at hensynet til å opprettholde tilgang til jakt og fiske
for alle i Norge er viktig. Men dette medlem mener at det også
er mulig gjennom privat eierskap, da tilgangen til jakt og fiske
er svært god i Norge. En stor andel av skogseiendommene i Norge
eies og forvaltes av andre enn Statskog SF. Dette medlem understreker at
folk flest har tilgang til skog- og utmarksarealene våre, og at eierskiftet
ikke berører allemannsretten til ferdsel.
Dette medlem mener det burde
vært mulig for regjeringen å gi Stortinget bedre informasjon og
dermed et godt nok grunnlag å bygge sin eventuelle tilslutning til
kjøpet på. Dette
medlem er både overrasket og skuffet over at regjeringen ikke
har vist større vilje til å gi Stortinget et tilstrekkelig beslutningsunderlag
i denne saken, men konstaterer at regjeringen synes det er tilstrekkelig
å kunne overbevise sine egne med politisk argumentasjon.
Dette medlem mener generelt
at det statlige eierskapet i norsk næringsliv allerede er stort,
og at det skal gode grunner til for å utvide det ytterligere.
Dette medlem viser til at å
bruke i overkant av 2,7 mrd. kroner i en tid der regjeringen samtidig
argumenterer for at det er stramme budsjetter og store uløste oppgaver,
krever en svært god begrunnelse. Dette medlem mener det kan
finnes grunner til at staten gjennom Statskog SF kjøper AS Meraker
Brug, men at en slik begrunnelse, etter dette medlem sitt syn, ikke
er å finne i denne proposisjonen. Dette medlem understreker at
det derimot kan reises en rekke spørsmål ved de forretningsmessige
vurderingene.
Dette medlem vil også legge
til at på konkret spørsmål fra representanten peker statsråden i
brev av 31. oktober 2022 på at selv om det er bakt inn en opsjonsverdi
i salgssummen, foreligger det ingen konkrete vindkraftprosjekter
på eiendommen, og at det tidligere er gitt avslag på prosjektforslag
om vindkraft på eiendommen. Verdien er beregnet på forretningsmessig måte
der potensielle inntekter fra energiproduksjon er sett opp mot foretakets
vurdering av sannsynligheten for at produksjonen kan gjennomføres.
Statsråden skriver videre i brevet at ettersom utbygging av vindkraft krever
myndighetsgodkjenning, der både miljø og lokale ønsker vil bli vektlagt,
vil statsråden ikke gå inn på spekulasjoner om hvor stor sjanse
det er for at vindkraftprosjekt kan bli realisert på eiendommen
i fremtiden.
Dette medlem peker på at staten
gjennom kjøp av slik eiendom setter seg selv i en svært vanskelig
dobbeltrolle i fremtiden, der staten sitter både på reguleringssiden,
vedtakssiden og eiersiden i et eventuelt kommende energiprosjekt
på denne eiendommen. Dette
medlem mener dette er spesielt uheldig siden departementets
egen finansielle rådgiver Pareto Securities selv skriver:
«Det er en viktig
forutsetning at selskapet må utvikle merverdier som kraft og eiendom
for å oppfylle verdipotensialet i AS Meraker Bruk.»
Dette medlem merker seg at
departementet deler denne oppfatningen.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Prop.
6 S (2022–2023) sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem tilstrekkelig informasjon slik at Stortinget
kan gjøre et opplyst vedtak vedrørende kjøpet av AS Meraker Brug.»
«Stortinget
ber regjeringen gå i ny dialog med selgerne av AS Meraker Brug for
å oppnå en pris som gir Statskog SF en forretningsmessig realavkastning
på investeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til den omfattende dialogen
og spørsmålene komiteen har stilt til statsråden, og som statsråden
har svart komiteen på. Disse medlemmer viser
til at kjøpet av AS Meraker Brug er en beslutning som er initiert
av styret i Statskog SF, som etter en helhetlig vurdering mener
at verdipotensialet i Meraker Brug rettferdiggjør den foreslåtte
kjøpesummen.
Disse medlemmer merker seg
at det hevdes at kjøpesummen er betydelig høyere enn hva private
investorer ville betalt. Disse medlemmer understreker
at det gjennom behandlingen av denne proposisjonen ikke er fremsatt
faglig dokumentasjon som underbygger denne påstanden.
Disse medlemmer viser videre
til at departementets finansielle rådgiver, Pareto Securities, som
en selvstendig part har konkludert med at Statskogs vurderinger
tilsvarer de en privat aktør kunne tenkes å ha. Videre viser disse medlemmer til
at den finansielle rådgiveren uttaler at investeringen er i den
størrelsesorden det er rimelig å anta at andre budgivere ville kunne verdsatt
aksjen til.
Disse medlemmer viser til
statsrådens brev av 4. november 2022 om at man kan legge til grunn
at investeringen oppfyller begge de vilkår som kreves for at investeringen
skal kunne budsjetteres «under streken».
Disse medlemmer mener at det
foreslåtte kjøpet er mulig å ta stilling til uten at forretningssensitive detaljer
knyttet til en transaksjon som enda ikke er avsluttet, må gjøres
kjent. Disse medlemmer viser
til statens finansielle rådgiver og Statskog SF sine konklusjoner.
Disse medlemmer viser til
at en slik økning av Statskog SFs potensial for skogsdrift i Trøndelag
også vil gi økt fleksibilitet ved avvirkning og dermed bedre tilpasning
til skiftende behov i industrien. Dette er viktig for å sikre videre
industribygging og næringsutvikling basert på skogen, i tråd med
ambisjonene i Hurdalsplattformen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser videre til at både Statskog SFs finansielle rådgiver og departementets
egen finansielle rådgiver gjennom verdivurderingene har identifisert
et betydelig verdipotensial for en langsiktig eier.
Flertallet viser til at eiendommen
har et betydelig verdipotensial ut over verdien av skogen, og ser
det som viktig at staten gjennom Statskog SF sikres råderett over
store og viktige naturressurser med stor betydning for samfunnet.
Komiteen merker
seg at det er betydelige jakt- og fiskeressurser på arealene, og
vektlegger at kjøpet styrker mulighetene for å tilrettelegge for
allmennhetens adgang til jakt, fiske, rekreasjon og friluftsliv. Komiteen legger
til grunn at råderetten benyttes slik at ressursene utnyttes til
fellesskapets beste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kjøpet av Meraker
Brug er helt i tråd med regjeringens eierskapspolitikk. Når denne
store og viktige eiendommen kjøpes av Statskog SF, sikres muligheten
for utnyttelse av ressursene til fellesskapets beste. Dette er spesielt
viktig i saker som dette, der eiendommen ikke er underlagt konsesjonskontroll
og er av en størrelse som vil være attraktiv for kapitalsterke investorer
nasjonalt og internasjonalt. Disse medlemmer viser til
at Statskog SF er en garantist for allmennhetens tilgang til jakt
og fiske. Med Meraker Brug i Statskogs eie blir det lagt til rette
for bedre tilgang for allmennheten til jakt og fiske. På privat
grunn tilhører denne retten grunneieren. Disse medlemmer merker seg
at Norges Jeger- og Fiskerforbund er blant de som mener at det er
svært gledelig at Meraker Brug nå kommer på fellesskapets hender.
Foreningen viser til at Statskog, med lang erfaring i å forvalte
våre felles naturområder, også er den eneste garantisten for at
landets jegere og fiskere har like rettigheter og lik tilgang til
det høstingsbaserte friluftslivet.
Disse medlemmer viser videre
til Hurdalsplattformen, der regjeringen er tydelig på at utsalget
av Statskog sine eiendommer skal stoppes, og at regjeringen vil
bruke Statskog som et verktøy for industribygging og næringsutvikling
der Statskog har eiendommer. Disse medlemmer viser til
at kjøpet av Meraker Brug bidrar til nettopp dette.
Komiteen viser
til at eiendommens aksjer ikke er underlagt noen form for konsesjonsbehandling
eller annen kontroll av eierskapet. Komiteen merker seg at interessen
rundt AS Meraker Brug har vært stor, og at selger har opplyst at
flere norske og utenlandske aktører har vært med i prosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
støtter derfor at staten gjennom sitt eierskap i Statskog SF sikrer
at denne eiendommen forblir på norske hender.
Komiteen ser
det som viktig at Statskog SF viderefører og ivaretar dialog med
kommunen om forvaltning og utviklingstiltak på eiendommene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at staten allerede eier svært
mye land, og registrerer at det ikke fremkommer særskilte grunner
til at staten fremfor en privat eier bør eie Meraker Brug, verken
i selve proposisjonen eller i statsrådens svar til næringskomiteen. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen verken har kjennskap til hvem de andre budgiverne
er, eller deres intensjoner ved en eventuell investering.
Disse medlemmer merker seg
også at regjeringen heller ikke kjenner til de andre budene som
har vært gitt på eiendommen, og at regjeringen ikke ønsker å kommentere
hvilket avkastningskrav som ligger til grunn for kjøpet, eller hvilke
lønnsomhetsanalyser som er brukt.
Disse medlemmer mener det
er en feilprioritering av regjeringen å bruke 2,65 mrd. kroner på
å kjøpe en landbrukseiendom i en tid der vanlige folk sliter med økende
priser på blant annet strøm, drivstoff og mat. Disse medlemmer viser til
at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2023 foreslår
å øke skatter og avgifter betydelig og foreslår en rekke kutt som
vil ramme svake grupper, og at dette begrunnes med at det er behov
for et stramt budsjett. Dette rimer derfor dårlig med kjøpet av
Meraker Brug.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til proposisjonen og
vurderingen fra departementets finansielle rådgiver. Disse medlemmer anfører
at beslutningen om kjøp av Meraker Brug bygger på grundige forretningsmessige vurderinger,
og viser til at dette også er synspunktet til statens finansielle
rådgiver, Pareto Securities. Disse medlemmer viser videre
til at kjøpet og lånet som gis til Statskog, er på markedsmessige
vilkår, og at det ikke påvirker regjeringens øvrige budsjetter. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har levert et omfordelende forslag til budsjett,
som reduserer forskjeller og utslipp og sørger for å hjelpe vanlige
folk gjennom en krevende tid.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det er svært viktig at staten sikrer så store områder som det er
snakk om i dette tilfellet, på fellesskapets hender, og at slike
områder da forvaltes for fellesskapets beste. Disse medlemmer mener staten
nå må ta ansvar for at den tradisjonelle bruken av området som har
vært i århundrer, kan fortsette som før. Reindrifta, som bruker
store deler av området, må kunne fortsette som før. Da er det avgjørende
at området beholdes og ikke splittes opp. En oppsplitting vil kunne
føre til store konflikter og utfordringer for reindrifta. I tillegg
mener disse medlemmer at
staten gjennom sitt eierskap må sikre de viktige naturverdiene som
finnes i området, og sørge for at det fortsatt er tilgjengelig for
jegere, fiskere og turfolk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt mener at det er svært heldig at eiendommen AS Meraker
Brug skal eies av fellesskapet gjennom Statskog SF. Disse medlemmer vil
vise til at Meraker Brug inntil nå har vært en av de aller største
private eiendommene i landet med 1,2 millioner mål og utgjør store
deler av Meråker kommune. Det er bra at så store arealer nå skal
eies av fellesskapet og ikke private aktører.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Meraker Brug har stor verdi ut over verdiene som kommer fra
skogbruk. Naturverdiene er store i seg selv, i tillegg til verdien
området har for allmennheten som friluftsområde og for reindrift. Disse medlemmer forutsetter
at Statskog SF som ny eier vil drive aktivt naturvern, ivareta og
bedre allmennhetens tilgang til jakt og fiske i henhold til Statskogs
vedtekter og beskytte reindriftas beiterett etter reindriftsloven. Disse medlemmer mener
at området ikke må utnyttes til store energi- eller industriutbygginger
eller storstilt utbygging av hyttefelt.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen ønsker
å bruke 2,65 mrd. kroner på at Statskog SF skal overta AS Meraker Brug. Dette medlem mener
det er rimelig å forvente at et så stort kjøp utnyttes til å fremme
regjeringens politikk på alle relevante områder. For Statskog og
Meraker Brug er ett slikt område sammenhengen mellom kommersiell
skogsdrift og økologisk tilstand i norsk skog.
Dette medlem viser til Hurdalsplattformen, som
slår fast at regjeringen vil
«etablere en meny
av ulike tiltak som bidrar til å opprettholde et mangfold av økosystemer
i god økologisk tilstand».
Det er ikke tallfestet
hva som er det politiske målet for tilstanden på skogen i Norge,
men i Miljødirektoratets fagsystem for økologisk tilstand i norsk
skog er gjennomsnittstilstanden vurdert til 0,42 på en skala fra
0 til 1, der 0 er svært forringet natur og 1 er intakt natur. Grensen
for «god økologisk tilstand» er satt til 0,6, og grensen for «dårlig
økologisk tilstand» til 0,4.
Dette medlem viser til at
særlig seks faktorer er vurdert å trekke den økologiske tilstanden
i norsk skog ned. Det er mengden grov død ved, mengden død ved totalt,
mengden løvtrær, andelen areal uten tekniske inngrep, areal med
gammel skog og bestandsnivået for rovdyr. Dette knyttes særlig til
effekter av skogbruk, diverse utbyggingstiltak og teknisk infrastruktur.
Ifølge Statskogs
miljøpolicy skal Statskog følge PEFCs standard for et bærekraftig
skogbruk. Ut over dette oppgir ikke Statskog tiltak for å løfte
økologisk tilstand i den skogen de driver kommersielt.
Det er uenighet
om hvor mye av den økologiske gjennomsnittstilstanden i norsk skog
som skyldes kommersiell skogsdrift, men lite tilsier at PEFCs standard
for skogsdrift alene er tilstrekkelig til å løfte tilstanden i skogen
opp til «god» (0,6) fra dagens «middels» tilstand (0,42). Et viktig
punkt på «en meny av ulike tiltak som bidrar til å opprettholde
et mangfold av økosystemer i god økologisk tilstand» vil derfor,
etter dette medlems syn,
være å utvikle driftsmetoder i kommersiell skogsdrift som har som
konkret mål å sikre «god» økologisk tilstand i norsk skog.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen pålegge Statskog SF å bruke eiendommen AS Meraker
Brug til å utvikle driftsmetoder som skal bidra til å opprettholde
et mangfold av økosystemer i god økologisk tilstand, og til å bidra
til å løfte den økologiske tilstanden i norsk skog til ‘god’.»