Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner,
fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Marit Knutsdatter Strand, fra
Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy
André Øvstegård, fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre,
Abid Raja, viser til representantforslaget.
Kunnskapsminister
Tonje Brenna har uttalt seg om forslaget i brev av 10. oktober 2022.
Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har avholdt skriftlig
høring i saken. Det har kommet inn to høringsinnspill til komiteen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er behov for å legge til rette enda bedre for at folk kan
ta utdanning i voksen alder. Komiteen merker seg at det
er stort behov for kompetanse både i viktige velferdsyrker og i
store deler av næringslivet, samt at omstilling i samfunnet knyttet
til blant annet det grønne skiftet og digitalisering gjør at kompetansebehov
endrer seg raskt. Samtidig er ikke utdanningssystemet i tilstrekkelig
grad tilpasset voksne som vil ta utdanning. Komiteen vil i tillegg til
gruppen forslagsstillerne fremhever, voksne uten fullført videregående
opplæring, peke på at problemstillingen også gjelder voksne som
har behov for å fornye sin kompetanse, for eksempel voksne med studiekompetanse
som ønsker å ta et fagbrev.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at voksnes
mulighet for å kvalifisere seg til et fag- eller svennebrev er et
av regjeringens viktigste satsingsområder. Det er allerede mye godt
arbeid som er i gang på dette området.
Disse medlemmer vil vise til
at ordningen Fagbrev på jobb, som ble etablert som en ny vei til
fag- eller svennebrev for voksne høsten 2018, nå er i ferd med å befeste
seg som en attraktiv ordning for voksne. Da ordningen ble innført
i 2018, ble ordningen ikke gjort søkbar, og fylkeskommunen har ikke
plikt til å tilby den. Den forutsetter at virksomheten, fylkeskommunen
og den enkelte voksne inngår en særskilt kontrakt om opplæring i
det aktuelle lærefaget.
Disse medlemmer vil vise til
at det ikke var krav til fylkeskommunen om å rapportere hvor mange
som tok fagbrevet etter ordningen. Disse medlemmer har merket
seg at regjeringen allerede har endret dette, og nå har fylkeskommunen
rapporteringsplikt, og departementet får dermed bedre oversikt over
omfanget av ordningen i de ulike fylkeskommunene.
Disse medlemmer vil også vise
til modulforsøket, et forsøk med modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
for voksne i noen lærefag. Disse medlemmer vil understreke
at målet med forsøket er å prøve ut fleksible, effektive og tilpassede
opplæringsløp for voksne deltakere. Modulforsøket vil også samordne
opplæringstilbud på tvers av sektorer på nasjonalt nivå mellom flere
departementer og direktorater, men også på lokalt nivå mellom kommunale
og fylkeskommunale opplæringsaktører, bedrifter, Nav og flyktningetjenesten. Disse medlemmer har
merket seg at Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har
prosjektansvaret for modulforsøket, og at de vil fortsette oppfølgingen
av forsøksfylkene gjennom nettverkssamlinger, fylkesbesøk, ledersamlinger
og konferanser.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i forbindelse med fullføringsreformen vedtok å innføre
en rett til å fullføre og bestå videregående opplæring og en rett
til å ta fagbrev nr. 2. Disse vedtakene følges nå opp av regjeringen
i arbeidet med ny opplæringslov. Her vil også de med studiekompetanse
få mulighet til å ta et fagbrev gjennom retten til yrkesfaglig rekvalifisering, som
kommer i den nye opplæringsloven, og som allerede er finansiert
fra 2022-budsjettet.
Disse medlemmer vil understreke
at tilgang på kompetanse er avgjørende for fremvekst av nye næringer,
og viser til at regjeringen har varslet at den vil gjennomføre en
bred kompetansereform for arbeidslivet med basis i trepartssamarbeidet.
Reformen vil bli nærmere omtalt i en melding til Stortinget om kompetansebehov
på kort og lang sikt, som skal legges frem våren 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
Solberg gjennomførte flere tiltak gjennom hele utdanningsløpet for
at flere skal fullføre og bestå videregående opplæring. Disse medlemmer viser
til at det aldri har vært flere elever som har fullført og bestått
videregående opplæring, og at nærmere 5 300 flere elever fullfører
videregående skole i dag enn da regjeringen Solberg overtok i 2013. Disse medlemmer gleder seg
over at flere ungdommer nå søker seg til yrkesfag. Det er samtidig
bekymringsfullt at det fremdeles er rundt 13 000 elever som ikke
fullfører det ordinære skoleløpet mens de er unge.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg la frem Kompetansereformen – Lære hele livet (Meld.
St. 14 (2019–2020)) og Fullføringsreformen – med åpne dører til
verden og fremtiden (Meld. St. 21 (2020–2021)) for å sikre flere
voksne grunnleggende utdanning og kompetanse tilpasset arbeidslivets
behov.
Disse medlemmer viser til at
målet med kompetansereformen var at utdanning skulle gjøres tilgjengelig
for flere voksne arbeidstakere, og at kompetansepolitikken skulle
gi mer skreddersøm og tilrettelegge utdanningsløp for flere grupper.
Kompetansereformen hadde to overordnede mål: på den ene siden å
bidra til at ingen går ut på dato på grunn av manglende kompetanse
i norsk arbeidsliv, og på den andre siden å tette gapet mellom hva
arbeidslivet trenger av kompetanse, og den kompetansen arbeidstakerne
faktisk har.
Disse medlemmer viser videre
til at det i perioden 2013–2021 kom flere gode ordninger på plass,
og at det de siste årene ble brukt i overkant av én mrd. kroner på
å gjøre utdanning på alle nivåer mer tilgjengelig for folk i ulike
livssituasjoner over hele landet. Lånekassen ble bedre tilpasset
voksnes behov, og sammen med partene i arbeidslivet ble det etablert
flere treparts bransjeprogrammer for kompetanseutvikling. Disse medlemmer viser
videre til at fagbrev på jobb og Industrifagskolen har blitt permanente.
Videre er forsøk med modulstrukturert fag- og yrkesopplæring godt
i gang, og fagskoler, universiteter og høyskoler har fått på plass
flere fleksible utdanningstilbud.
Disse medlemmer viser til at
fullføringsreformen inneholdt en historisk utvidelse av retten til
opplæring frem til fullført studie- eller yrkeskompetanse. Disse medlemmer viser
videre til at videregående skole i dag primært er tilpasset ungdom
som går et ordinært løp rett etter ungdomsskolen, og ikke voksne
som har jobb, familie og økonomiske forpliktelser. Dersom retten
til å fullføre skal bli en reell rettighet for alle, i alle aldre,
må det tenkes nytt om videregående opplæring for voksne.
Disse medlemmer viser til at
da koronakrisen rammet både mennesker, bedrifter og norsk økonomi våren
2020, ble utdanning og kompetanse et viktig svar på krisen. Regjeringen
Solberg lanserte derfor Utdanningsløftet med mange ulike tiltak.
Midlertidige endringer i dagpengeregelverket gjorde det mulig å
kombinere alle former for utdanning mens man mottok dagpenger fra
Nav, og fylkeskommunene fikk betydelige ressurser for å få på plass
videregående opplæring for permitterte og ledige. Våren 2021 foreslo
regjeringen Solberg permanente endringer i dagpengeregelverket for
å gjøre det enklere også i fremtiden å kombinere dagpenger med utdanning.
Disse medlemmer mener at dersom
det skal skapes en bedre videregående for voksne i fremtiden, må
det finnes nye og bedre svar på utfordringene som finnes. Disse medlemmer viser
til at både strukturer og arbeidsdeling, arbeids- og næringslivets
behov og mer skreddersøm tilpasset den enkelte er utfordringer som
må besvares.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg gjennom regionreformen forsterket fylkeskommunenes
ansvar for kompetansepolitikken. I tiden fremover må en i større
grad klare å se behov, etterspørsel og system på tvers av forvaltningsnivåer
og regionene for å finne de gode løsningene som passer både den enkelte
og arbeids- og næringslivet.
Disse medlemmer fremhever viktigheten
av at Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, Direktoratet
for høyere utdanning og kompetanse og fylkeskommunene sammen med
Nav, bransjene, bransjeorganisasjoner og bedrifter må finne flere
og bedre samarbeidsmåter og sette i gang og koordinere etablerte
og nye initiativer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg i stortingsmeldingen Fullføringsreformen meldte at
et viktig grep for å sikre muligheten til rekvalifisering og omstilling
er å innføre en rett til å ta et nytt fagbrev hvis en tidligere
har fullført videregående og brukt opp videregåenderetten. Dette
vil fjerne en begrensning i systemet og sikre at flere får anledning
til å ta ny utdanning, omskolere seg og stå bedre rustet i møte
med et skiftende arbeidsliv, og samtidig bidra til å dekke skiftende
kompetansebehov.
Disse medlemmer viser til at
fagbrev på jobb er et eksempel på en ordning som ligger hos fylkeskommunen,
som på en fleksibel og tilpasset måte gir mennesker muligheten til
å ta fagbrev. Det kan imidlertid se ut til at det er store variasjoner
mellom fylkene i hvor godt dette fungerer. Disse medlemmer mener ordningen
derfor må følges opp slik at den blir et reelt og godt tilbud i
alle fylker.
Disse medlemmer viser til at
det for arbeids- og næringslivet er viktig at ansvarsfordelingen
er tydelig avklart, og at det må utvikles enklere måter å få en
oversikt over tilbudet på enn det som finnes i dag. Disse medlemmer viser
til at en digital éndørspolitikk kan synliggjøre og tilgjengeliggjøre
de mulighetene som finnes, og koble tilbydere, tilbud og etterspørselssiden sammen
på en enklere og bedre måte enn i dag.
Disse medlemmer viser til at
nye næringer stadig vokser frem, og at kompetansebehovene endres raskt.
I dag makter ikke utdanningssystemet å raskt nok utvikle nye tilbud
og tilpasse seg arbeidslivets behov. Disse medlemmer viser til at
det derfor bør tilrettelegges for at voksne med fagbrev som jobber
i industrier hvor det er en synkende sysselsettingstrend, kan ta
korte moduler på videregående nivå og omskolere seg til et videre
yrkesliv, eller andre fremvoksende bransjer og næringer.
Disse medlemmer viser til at
det kan være krevende for arbeidstakere i 40–50-årsalderen å sette
seg på skolebenken igjen hvis opplegget er for likt den skolen de droppet
ut av da de var unge voksne. Disse medlemmer mener derfor
at dagens skolesystem må utfordres, og at det må stimuleres til
flere fleksible modeller, som en eksempelvis har på Åkrehamn videregående
skole. Der kan søkere starte når som helst i året, med et opptak
hver uke. Opplæringen foregår i hovedsak sammen med lærer i verksted
og i praksis ute i bedrift. Deltakere som ikke er kvalifisert på
grunn av manglende karaktergrunnlag i enkeltfag, får tilbud om å
ta disse parallelt med arbeid i verksted. Dette er en modell for
fremtidens videregående for voksne.
Disse medlemmer viser til at
kunnskap og kompetanse vil være avgjørende i omstillingen til et grønnere
og mer bærekraftig samfunn. Kompetansekravene i arbeidslivet øker,
og det er særlig viktig å heve kompetansen blant personer uten,
eller med lite, formell utdanning. Disse medlemmer viser til at
tilskuddsordningen Kompetansepluss har vært viktig for å sørge for
at yrkesaktive får opplæring i grunnleggende ferdigheter i lesing,
skriving, regning og IKT samt muntlig norsk eller samisk. Disse medlemmer viser
videre til bransjeprogrammene, som i en nylig evaluering av FAFO
får svært gode tilbakemeldinger. Disse medlemmer viser til at
slike ordninger er sentrale for å kvalifisere flere til dagens og
morgendagens arbeidsliv.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette tiltak og fremme forslag som sikrer at
voksne som ikke har fullført videregående opplæring, gis en reell
rett til fullføring av videregående skole. Det skal legges vekt
på bedre samarbeid mellom stat, fylke og næringsliv, økt fleksibilitet
i tilbudene, bedre tilgjengelighet og større kapasitet.»
Disse medlemmer mener
at det er bekymringsfullt at regjeringen i forslaget til statsbudsjett
for 2023 gjør flere grep som nedprioriterer kompetansepolitikken. Disse medlemmer mener
dette kan bremse opp nødvendig omstilling. Disse medlemmer viser til at
det kuttes i bransjeprogrammene og i midlene til Kompetansepluss,
i tillegg til forsøkene med modulbasert videregående opplæring for
voksne.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at regjeringen nedprioriterer kompetanse i en tid hvor samfunnet
står overfor store omstillinger. Skal næringslivet få den kompetansen
som er nødvendig i fremtiden, må det investeres mer i kunnskap og
kompetanse, ikke mindre.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at representantforslaget
reiser et viktig tema, og at det er naturlig å behandle disse spørsmål
i sin helhet i forbindelse med revidering av opplæringsloven som
skal følge opp fullføringsreformen, og i stortingsmeldingen om fremtidig kompetansebehov
som er varslet å komme våren 2023.
Disse medlemmer understreker
at fullføring av videregående opplæring og kompetansepåfyll for
voksne må være en mulighet som er jevnt fordelt.
Disse medlemmer viser til at
det i dag ofte er de som allerede har høy utdanning og mye ressurser,
som benytter seg av slike tilbud. Disse medlemmer mener at det
er viktig at det rigges til livslang læring, særlig for å møte omstillingsbehovet
i samfunnet som er nødvendig for å lykkes med det grønne skiftet.
Disse medlemmer mener at det
særlig skal bli enklere for voksne å ta fagbrev, både gjennom ordninger
som fagbrev på jobb, og gjennom å gjøre det mulig å kunne leve som
voksen lærling. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av å sørge for at også
de som har studiekompetanse, kan få mulighet til å ta fagbrev i voksen
alder selv om de allerede har bestått videregående opplæring.
Samtidig vil disse medlemmer vise
til at Kunnskapsdepartementet i sin vurdering av forslaget påpeker
at regjeringen har varslet at den vil gjennomføre en bred kompetansereform
for arbeidslivet med basis i trepartssamarbeidet. Reformen vil bli
nærmere omtalt i en melding til Stortinget om kompetansebehov på
kort og lang sikt, som skal legges frem våren 2023.