Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Erlend Svardal Bøe, Kristin Ørmen Johnsen og lederen
Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland
og Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til forslaget i Dokument 8:256 S (2021–2022)
om helhetlig barnepalliasjon. Helse- og omsorgsminister Ingvild
Kjerkol har uttalt seg om forslagene i brev til komiteen av 30. september
2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen merker
seg at det er kommet inn 32 skriftlige høringsinnspill, at de alle
er positive til forslaget, og at mange av dem nevner finansiering.
Komiteen viser til at å leve
med barn som skal dø, er en enormt vanskelig livssituasjon for hele
familien omkring barnet og også svært krevende, både menneskelig
og faglig, for helsepersonellet som følger dem. Komiteen merker seg at det
foreligger nasjonale faglige retningslinjer for barn og unge i palliasjon
som tydelig anbefaler at helsetilbudet til barnet er forankret i
spesialisthelsetjenesten, men krever samarbeid mellom alle tjenestenivåer.
Mange av disse barna lider av sjeldne sykdommer og tilstander. Gode
faglige nettverk er derfor avgjørende for å sikre kompetanse rundt
hvert enkelt barn.
Komiteen understreker at brukerorganisasjoner og
ideell sektor har viktig kompetanse og ressurser som utfyller et
godt offentlig tilbud og derfor hører hjemme i en helhetlig plan
for barnepalliasjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus,
merker seg at tilbudet til disse barna varierer i dag, og at målet
med forslaget er å styrke det offentlige tilbudet slik at barn i palliasjon
får tilgang til et likeverdige tilbud uansett hvor de bor.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, mener det er avgjørende å sikre en god
helhet i de offentlige barnepalliative tjenestene, og mener en helhetlig
plan for barnepalliasjon bør inkluderes som en del av Nasjonal helse-
og samhandlingsplan. Dette
flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Nasjonal helse- og samhandlingsplan inneholder
en helhetlig plan for barnepalliasjon.»
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, er enig i at det er et forbedringspotensial i samhandlingen
mellom spesialisthelsetjenester og kommunale tjenester i det barnepalliative
arbeidet. Dette
flertallet vil trekke frem at regjeringen gjennom både Nasjonal
helse- og samhandlingsplan og helsefellesskapene vil forbedre samhandlingen
mellom tjenestenivåene – herunder sørge for at spesialister samarbeider
tettere med kommunale tjenester , og at pasienter i større grad
skal kunne møte spesialisthelsetjenesten hjemme, digitalt eller gjennom
ambulante og intermediære tjenester.
Dette flertallet viser videre
til at den nasjonale faglige retningslinjen anbefaler at barn med
behov for langvarige og koordinerte tjenester skal ha tilbud om koordinator
og individuell plan i både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten,
og at koordinator bør ha kompetanse i barnepalliasjon. Det er koordinerende
enhet, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten, for habilitering
og rehabilitering som har overordnet ansvar for dette.
Dette flertallet viser til
at det fra 1. august 2022 er innført en lovfestet rett til barnekoordinator
som skal gjøre det enklere for familier som har eller venter barn med
alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som skal
sørge for et velferdstjenestetilbud som er koordinert og helhetlig
sett opp mot bredden av tjenestetilbud. Helsedirektoratet har også,
som en del av den nasjonale faglige retningslinjen, utarbeidet en
forløpsmodell for barn med behov for et lindrende behandlings- og
omsorgstilbud og deres familier.
Dette flertallet deler forslagsstillernes
syn på viktigheten av etablering av barnepalliative team ved alle
landets barne- og ungdomsklinikker for å sikre et likeverdig tilbud
for barn og unge over hele landet. Sykehusene fikk i oppdrag å etablere
regionale barnepalliative team i 2020 og sørge for mer tilrettelagte
tilbud om lindrende behandling og omsorg i spesialisthelsetjenesten
for de aller sykeste barna og deres familier – samt sørge for tilstrekkelig
kompetanse gjennom barnepalliative team. Dette flertallet viser til
at sykehusene er godt i gang med dette, og at statsråden vil gi
de regionale helseforetakene i oppdrag å gjennomgå status for etableringen
av barnepalliative team og vurdere behovet for ytterligere etablering
og styrking av barnepalliative team.
Dette flertallet viser til
at den nasjonale faglige retningslinjen anbefaler etablering av
et nasjonalt kompetansenettverk for palliasjon til barn, og synes
det er positivt at Barnesykepleierforbundet og Barnelegeforeningens
interessegruppe for barnepalliasjon allerede har opprettet et kompetansenettverk
for barnepalliasjon som skal driftes av de regionale barnepalliative teamene. Dette flertallet mener
det er viktig at palliative team videreføres og styrkes.
Dette flertallet viser til
at regjeringen følger opp Meld. St. 24 (2019–2020) Lindrende behandling
og omsorg – Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi
leve, der barnepalliasjon er en viktig del.
Dette flertallet viser til
at lindrende behandling og omsorg er en del av både RHF-enes og
kommunenes lovpålagte ansvar. Dette flertallet deler forslagsstillernes
syn på at barn og ungdom i palliasjon skal ha et godt offentlig
tilbud som ivaretar barnas livskvalitet der de bor, og som tilrettelegger
for at barn får være mest mulig hjemme.
Dette flertallet vil understreke
at det er etablert hjemmesykehus for barn mange steder i landet
– i tråd med den nasjonale faglige retningslinjen for palliasjon til
barn og unge, som anbefaler avansert hjemmesykehus som spesialisthelsetjenestens
tilbud til barn over hele landet.
Dette flertallet vil trekke
frem Helsedirektoratets evaluering og vurdering av avanserte hjemmesykehus,
som konkluderer med at barn som regel har det best hjemme med familien
sin, og at brukertilfredsheten med slike hjemmesykehus er høy. Rapporten
peker på at behandling hjemme medvirker til redusert stressnivå,
redusert psykisk belastning og økt livskvalitet hos foreldre og
barn – og at opphold på sykehus eller annen institusjon bør reduseres
til et nødvendig minimum, av hensyn til både barnet, søsken og familien
som helhet. Rapporten viser også at hjemmesykehus har positiv innvirkning
på samhandlingen med kommunale tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus merker
seg at antall barn og unge som lever med en livsbegrensende og/eller
livstruende tilstand, er økende. Moderne medisin som gir bedre diagnostikk
og behandling, gjør at barn kan leve hele livet med behov for palliasjon. Disse medlemmer mener
barnepalliasjon skal ha best mulig kvalitet gjennom behandling og
helhetlig omsorg. Foreldre og søskens behov må også ivaretas.
Disse medlemmer merker seg
høringsinstansenes engasjement i barnepalliasjon og at Barnelegeforeningen,
en fagmedisinsk forening i Legeforeningen, har opprettet en egen
faggruppe for palliasjon til barn og unge. De har utarbeidet faglige
veiledere for å sikre god kvalitet i tjenesten på alle barneavdelinger.
Foreningen har i samarbeid med Barnesykepleierforbundets interessegruppe
for barnepalliasjon opprettet et tverrfaglig kompetansenettverk
med egen nettside for kunnskapsformidling.
Disse medlemmer viser til at
Løvemammaenes barnepalliasjonskomité har stort engasjement for styrking
av det barnepalliative fagfeltet her i landet. Foreningen for barnepalliasjon
er opptatt av at dersom man skal nå målene i satsingen på bedre
behandlingstilbud og økt valgfrihet, er det imidlertid viktig at
man har med seg den ideelle delen av helsevesenet og palliasjonstilbudet.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen i det fremlagte forslaget til statsbudsjett bryter
med Stortingets tidligere vedtak om øremerking av 30 mill. kroner
i en pilotperiode på 5 år til bygging av landets første barnehospice
i Kristiansand. Disse
medlemmer mener dette er kritikkverdig og rokker ved den forutsigbarheten
Stortinget har lagt vekt på ved etableringen av barnehospice. Når
regjeringen i budsjettforslaget heller foreslår å samle de øremerkede
midlene til hospice og barnehospice i en ny, søkbar tilskuddsordning,
og samtidig reduserer den totale tilsagnsrammen, blir det mindre
midler i statsbudsjettet til å understøtte utviklingen av hospicefilosofien
som ligger til grunn for behandling av døende i Norge.
Disse medlemmer støtter intensjonen
om en mer helhetlig barnepalliasjon i Norge. Men det holder ikke
bare å styrke det offentlige tilbudet. Disse medlemmer mener at en
helhetlig barnepalliasjon må innebære både offentlige, private og
ideelle tilbud. Barnepalliasjonsfeltet burde ikke behandles stykkevis, men
helhetlig.
Disse medlemmer mener det finnes
flere ideelle aktører innenfor barnepalliasjonsfeltet som representerer
kompetanse, innovasjon og mangfold i tjenestene. Disse kan jobbe
side om side med det offentlige som et godt tilskudd – ikke som
konkurrenter.
Det vil etter disse medlemmers syn
være et stort tap for arbeidet med barnehospice i Norge dersom disse
ideelle aktørene ikke får bidra i fremtiden.
Disse medlemmer mener at arbeidet
for å sikre god, lindrende behandling og omsorg ved livets slutt
for barn og ungdom, samt ivaretakelse av pårørende, er svært viktig. Disse medlemmer viser
til at den forrige regjeringen i 2020 la frem et oppdragsdokument
der de regionale helseforetakene fikk i oppdrag å etablere regionale
barnepalliative team.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at den forrige regjeringen løftet frem palliative tjenester
til barn og unge som et viktig satsingsområde. Dette ble fulgt opp
i den forrige regjeringens oppdragsdokument til de regionale helseforetakene
(RHF) fra 22. januar 2020, hvor de fikk i oppdrag å etablere regionale
barnepalliative team.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus støtter Legeforeningens innspill
om at palliative team må sikres stabil, offentlig finansiering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringen i Prop 1 S (2022–2023)
foreslår å avvikle øremerkingen av tilskuddene til både barnehospice
i Kristiansand (Andreas hus) og Lukas hospice i Malvik og foreslår
å oppheve anmodningsvedtak. Disse medlemmer vil understreke
at frittstående hospice er et tilbud på siden av de ordinære helse-
og omsorgstjenestene, og at en hovedprioritet er å sikre de offentlige
barnepalliative tjenestene som kommer alvorlig syke barn og deres
familier til gode, uansett hvor i landet de bor. Disse medlemmer mener at en
tilskuddsordning er bedre egnet enn øremerking av midler til barnehospice. Disse medlemmer mener
at tilskuddsmidler skal deles ut på grunnlag av åpne søknadsprosesser
og kjente tildelingskriterier. Disse medlemmer mener det er viktig
å legge opp til at aktørene kan konkurrere på like vilkår, og at
kvalitetskriterier og måloppnåelse er det som avgjør tilskuddet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at selv om det i dag finnes retningslinjer, er det langt frem
til vi har en helhetlig og god plan. Behovet for gode palliative
tjenester øker med at medisinske tjenester blir stadig bedre.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg den brede
støtten til et mer helhetlig tilbud til døende barn og deres familier
i offentlig regi. Å leve med barn eller ungdom som skal dø, krever
enormt av tid, krefter, følelser og energi hos barnet og hos pårørende.
Barn og unge i palliasjon og deres familier er helt avhengig av
kompetent faglig ivaretakelse, uavhengig av hvor i landet man bor.
Disse medlemmer viser til at
Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer for barn og
unge i palliasjon er tydelige på at barnepalliasjon må forankres
i spesialisthelsetjenesten, og at aktiv, tverrfaglig og helhetlig
behandling og omsorg innebærer et tett samarbeid mellom tjenestenivåene.
Barn med alvorlige livsbegrensende tilstander og deres familier
er helt avhengige av at den lokale kommunehelsetjenesten får veiledning
fra og samarbeider med spesialisthelsetjenesten. Det gjør det nasjonale,
faglige nettverket som er etablert i spesialisthelsetjenesten, til
en svært viktig aktør som må sikres videreføring.
Disse medlemmer viser til at
et nasjonalt kompetansenettverk, etter modell av Nasjonalt kompetansenettverk
for legemidler til barn, vil kunne styrke fagfeltet, hjelperne i
helsevesenet og kommunene.