1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Cato Brunvand Ellingsen, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, tar omtalen til orientering og viser til at
strømstøtte til husholdninger ble behandlet i Innst. 20 S (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Høyre slutter seg til regjeringens forslag til økonomiske
tiltak i møte med krigen i Ukraina og fordømmer Russlands krig. Sammen
med våre allierte i NATO og EU er det viktig at Norge fortsetter
å styrke forsvar og beredskap. Norge skal stille opp for Ukraina
og hjelpe ukrainere på flukt fra krigen. Det vises ellers til merknadene
i Innst. 25 S (2022–2023) fra energi- og miljøkomiteens medlemmer fra
Høyre om redegjørelsen av olje- og energiministeren om kraftsituasjonen.
Det vises også til Innst. 20 S (2022–2023), hvor disse medlemmer sluttet seg
til økt strømstønad til husholdningene. Høyre foreslo støtte til
bedriftene allerede i januar i år og 90 pst. støttegrad for husholdningene
i sommer. Forslagene ble holdt innenfor en ansvarlig økonomisk ramme
med lavere offentlig pengebruk i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer merker seg
at dette er den tiende ekstraordinære proposisjonen om tilleggsbevilgninger
i 2022. I en situasjon med krig og energikrise er det riktig at
det offentlige bruker penger for å håndtere konsekvensene i Norge,
bistå våre allierte og hjelpe mennesker med sårbar økonomi. Samtidig
må utgiftene holdes innenfor en ansvarlig ramme norsk økonomi tåler.
Det er nødvendig å føre en stram finanspolitikk som ikke gir utgiftsvekst
som legger ytterligere press på rentene. Regjeringen har selv advart
mot konsekvensene av høy offentlig pengebruk i flere sammenhenger. Disse medlemmer kan
likevel ikke se at regjeringen har foreslått tilstrekkelige tiltak
for å redusere offentlige utgifter i løpet av 2022 eller i statsbudsjettet
for 2023.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at norske husholdninger og
bedrifter rammes av en betydelig prisvekst som kommer på toppen
av Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens skatte- og avgiftsskjerpelser
for 2022, som var de høyeste på 20 år. Prisveksten på særlig drivstoff,
mat og strøm svekker kjøpekraften til folk og bedrifter, mens staten
aldri har hatt høyere inntekter enn nå. Staten blir rikere mens befolkningen
blir fattigere. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen ikke gjør noe med de
høye avgiftene på drivstoff og strøm, ei heller tar grep mot matpriser
som har steget med over 12 pst. siste år. Disse medlemmer viser til at
reduserte avgifter vil bringe prisveksten ned og sikre hverdagsøkonomien
for befolkningen. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til Fremskrittspartiets
forslag om å fjerne drivstoffavgiftene og elavgiften samt halvere
matmomsen i revidert nasjonalbudsjett for 2022, jf. Meld. St. 2 (2021–2022)
og Innst. 450 S (2021–2022).
Disse medlemmer støtter forslagene
om militær støtte og bistand til Ukraina samt økt bevilgning til CO2-kompensasjon for industrien.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen foreslår forbedringer i den mangelfulle strømstøtteordningen. Disse medlemmer mener
at dette ikke er tilstrekkelig. Staten har betydelige ekstrainntekter
fra strøm, og denne byrden bæres av folk og bedrifter. Disse medlemmer mener
at ekstrainntektene fra strøm skal tilbakeføres til befolkningen
og bedriftene. Disse medlemmer mener
at den mangelfulle strømstøtteordningen skal utvides for næringsvirksomhet,
at fritidseiendommer skal omfattes, og at dekningsgraden skal være
100 pst. over 50 øre/kWt.
Disse medlemmer mener at en
slik innretning på tilbakebetaling av statens ekstra profitt på
strøm vil gi lavere strømregninger for folk og bedrifter og samtidig
bidra til å redusere inflasjonen i sterkere grad enn regjeringens
forslag.
Disse medlemmer oppfatter regjeringens
beslutning om å unnta eiere av fritidseiendommer fra strømstøtte
som urimelig og lite gjennomtenkt. Eiendommer i kalde strøk med
innlagt vann må ha oppvarming for å sikre dem mot skader selv om
de ikke brukes, og strømkostnadene til sikring mot frostskader alene kan
bli svært høye. Det er dokumentert at de typiske blant 600 000 hytteeiere
er helt vanlige folk, ofte pensjonister, og ikke «rikfolk med luksuseiendommer».
Det er også dokumentert at disse, som deltidsinnbyggerne i hyttekommuner,
står for en helt avgjørende del av omsetningen og arbeidsplassene
for mange bransjer i distriktene. Næringsliv og arbeidsplasser vil
rammes hardt dersom fritidseiendommene blir stående tomme en hel vintersesong
for å spare kostnader. Disse
medlemmer peker videre på misforholdet i at dagens ordning omfatter
store hus og sekundærboliger brukt som fritidsbolig, men ikke fritidsboliger,
selv der husholdningens samlede strømforbruk er under grensen på
5 000 kWt/mnd.
Disse medlemmer viser til at
energi- og miljøkomiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har fremmet
forslag om utvidelse av strømstøtteordningen til å omfatte både
nærings- og fritidseiendommer, samt at støttebeløpet økes til 100
pst. dekning over 50 øre/kWt, jf. behandlingen av Dokument 8:283
S (2021–2022) i Innst. 25 S (2022–2023), hvor det fremgår følgende:
«Strømstøtte til
privatpersoner
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti vil
påpeke at innbyggerne i Norge historisk har kunnet nyte godt av
lave strømpriser fordi vi er en vannkraftnasjon. At gjennomsnittsprisen
på strøm for perioden 2002–2020 var 28 øre/kWh, er en god illustrasjon
på dette. Disse medlemmer vil understreke at de ekstreme strømprisene
vi har hatt det siste året, har store negative konsekvenser for vanlige
folks privatøkonomi i store deler av landet, samtidig som det offentlige
tjener titalls milliarder på krisen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil vise til at produksjonskostnadene
på strøm er ca. 10–15 øre per kWt. Disse medlemmer vil påpeke at
de rekordhøye strømprisene i praksis innebærer en ekstremt stor
verdioverføring fra konsument til produsent, fra private husholdninger
til det offentlige. Det er ikke akseptabelt at forbrukerne i en gjennomelektrifisert
og selvforsynt energinasjon som Norge skal påføres store ekstrautgifter,
og disse medlemmer mener at verdiene i størst mulig grad må tilbakeføres
til konsumentene. Disse medlemmer mener det bør innføres en pris
på maksimalt 50 øre, altså 100 pst. strømstøtte over 50 øre/kWt
for å skjerme norske forbrukere.
Strømstøtte til
bedrifter
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil påpeke at de enorme
økningene i strømprisene skaper stor uro i næringslivet. En betydelig
andel av bedriftene som i en normalsituasjon er levedyktige, frykter
at de ikke vil overleve nok en vinter uten hjelp til å håndtere
strømregninger som er mange ganger større enn normalt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at mens Norge har økt sin kraftproduksjon siden
2010 med 33 TWh (27 pst.), har Tyskland redusert sin kraftproduksjon
med 48 TWh( -7,5 pst.), Storbritannia har redusert produksjonen
med 72 TWh (-19 pst.), og Danmark har redusert produksjonen med
6 TWh (-14 pst.). Produksjonen er altså blitt kraftig redusert, kraftmiksen
er totalforandret, og stabiliteten er borte. Dette påvirker også
forholdene her hjemme. Disse medlemmer vil understreke at dagens
situasjon, med lav produksjon, skyhøye energipriser og lite forutsigbarhet, er
svært problematisk for næringslivet og er til hinder for fremtidig
verdiskaping og utvikling av det norske velferdssamfunnet.
Disse medlemmer er
opptatt av at vi finner økonomisk bærekraftige løsninger, slik at
folk kan være trygge på at de har en jobb å gå til. Disse medlemmer
vil peke på at økende energi- og drivstoffpriser også har ført til en
stor, global prisstigning på ulike innsatsfaktorer og råvarer. Dette
skaper i kombinasjon med ekstrempriser på strøm en svært vanskelig
situasjon for mange bedrifter. Disse medlemmer mener derfor det
bør innføres en pris på maksimalt 50 øre, altså 100 pst. strømstøtte
over 50 øre/kWt, for å skjerme norsk næringsliv, sikre norske arbeidsplasser
og få levedyktige bedrifter gjennom dagens priskrise.
Strømstøtte til
frivillig sektor
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil påpeke at de
store økningene av strømprisene rammer frivillig sektor hardt. Disse
medlemmer vil påpeke at særlig idrettsanlegg ofte er sterkt strømkrevende,
og at marginene er små både i idretts- og kultursektoren. Videre
er det et viktig poeng at både idrett og kultur har to tunge år
bak seg med lavere aktivitet på grunn av koronapandemien. Disse
medlemmer vil påpeke viktigheten av gode rammevilkår for frivillig sektor,
og at en innføring av en pris på maksimalt 50 øre, altså 100 pst.
strømstøtte over 50 øre/kWt vil ha stor betydning for idretten,
kulturlivet og organisasjonslivet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen innføre en pris for strøm på maksimalt 0,50 kr per
kWt inkl. mva. Dette gjøres gjeldende for alle, både husholdninger,
fritidseiendom, frivilligheten og næringsliv, fra 1. september 2022. Strømstøtten
settes da til 100 pst. over 50 øre. Strømstøtten varer fram til
strømprisene er normalisert igjen.’»
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen foreslår en energitilskuddsordning for næringslivet,
men at dette ikke er nok for å trygge bedrifter og arbeidsplasser
i en tid med ekstreme strømpriser. Disse medlemmer ønsker en modell
der strømstøtteordningen omfatter alle, både husholdninger og næringsliv,
men registrerer at det ikke er flertall for dette. Disse medlemmer mener det er
viktig at det hurtig gjøres forbedringer i regjeringens forslag
til strømstøtteordning for næringsvirksomhet som inneholder så mange
avgrensninger og forutsetninger at mange bedrifter med behov faller
utenfor, samt at støttegraden er for lav.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til forbedringer
i strømstøtteordningen for næringslivet.»
Komiteens medlem
fra Venstre slutter seg til regjeringens forslag til endringer
i inneværende statsbudsjett som følge av krigen i Ukraina. I en
krevende sikkerhetspolitisk situasjon med stor usikkerhet i verden
er det svært viktig at Norge styrker sikkerheten, stiller opp for
Ukraina så lenge det er nødvendig, og hjelper ukrainere på flukt.
Det vises også til merknadene i Innst. 25 S (2022–2023) fra energi-
og miljøkomiteens medlem fra Venstre om redegjørelsen av olje- og
energiministeren om den krevende kraftsituasjonen, og til Innst. 20
S (2022–2023), hvor dette
medlem sluttet seg til økt strømstønad til husholdningene.
Det vises også til at Venstre allerede i januar foreslo støtte til
små og mellomstore bedrifter, som regjeringen da avviste, samtidig som
pengebruken ble redusert i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.