Komiteen viser til at regjeringen
i budsjettproposisjonen gjør rede for oppfølging av i alt 42 anmodningsvedtak
under Samferdselsdepartementets ansvarsområde, samt fem anmodningsvedtak
under Kommunal- og distriktsdepartementet, som hører under komiteens ansvarsområde.
Videre viser komiteen til
at anmodningsvedtakene behandles endelig ved behandlingen av Meld.
St. 4 (2022–2023) Anmodnings- og utredningsvedtak i Stortingssesjonen
2021–2022.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i
budsjettproposisjonen. Flertallet tar i denne innstillingen
ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens
konklusjon om videre rapportering eller ikke. Det vil bli gjort
ved behandlingen av Meld. St. 4 (2022–2023).
Komiteens medlem
fra Venstre har en merknad til følgende vedtak:
Anmodningsvedtak
nr. 1232 (2020–2021), 15. juni 2021
Komiteens medlem fra Venstre mener
infrastruktur for hydrogen, biogass og elektrisitet må utvikles
raskt for å støtte opp om den grønne omstillingen transportsektoren
skal gjennom. Dette
medlem viser til mindretallets merknader om utvikling av slik
infrastruktur i Innst. 446 S (2021–2022) og mindretallsforslagene
i denne om etablering av fyllestasjoner for biogass og hydrogen:
«Stortinget ber
regjeringen i en tilleggsavtale gi Enova ansvaret for etablering
av 30 offentlig tilgjengelige fyllestasjoner for hydrogen innen
2026.»
og
«Stortinget ber
regjeringen i en tilleggsavtale gi Enova ansvaret for etablering
av et nasjonalt nettverk av fyllestasjoner med flytende biogass
innen 2026.»
Dette medlem mener Enova
snarest bør få i oppdrag å utvikle slike nettverk av fyllestasjoner,
slik at vi når målet om minst 50 pst. kutt i transportsektoren innen
2030. Dette medlem mener
i tillegg det haster å få på plass flere ladestasjoner for elektriske
kjøretøy. Dette
medlem påpeker at antallet elbiler øker raskt, og mener flere
ladestasjoner akkurat nå er spesielt viktig for å øke innfasingen
av tyngre elektriske kjøretøy. Dette medlem viser til anmodningsvedtak
nr. 1232, 15. juni 2021 om å utarbeide en forbrukervennlig ladestrategi. Dette medlem merker
seg at regjeringen varslet at en ladestrategi skulle komme høsten
2022, og at regjeringen anser anmodningsvedtaket som utkvittert. Dette medlem merker
seg videre at denne strategien fortsatt ikke er lagt fram, og mener
derfor at anmodningsvedtaket ikke er fulgt opp.