Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
at det er fremforhandlet to tariffavtaler for lønnsregulering i
det statlige tariffområdet med virkning fra 1. mai 2022. Komiteen viser
til at både hovedtariffavtalen med LO Stat og YS Stat og hovedtariffavtalen
med Akademikerne og Unio har en ramme som innebærer en årslønnsøkning
med 3,8 pst. Komiteen viser
videre til at den økonomiske rammen overstiger frontfagsrammen,
som er anslått til 3,7 pst. Komiteen viser til at de samlede
bruttoutgiftene ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige
tariffområdet per 1. mai 2022, for tidsrommet 1. mai–31. desember
2022, er regnet ut til 2 891 mill. kroner.
Komiteen viser til at LO Stat,
Unio og YS Stat også orienterte om at de tilrår meklingsresultatet
og ville sende det ut til avstemming. Svarfristen for avstemmingen er
satt til 24. juni 2022.
Komiteen viser til at det
også er nye satser for natt-, lørdags- og søndagsarbeid og økning
i erstatningsbeløp ved dødsfall.
Komiteen viser til at det
settes av 37 mill. kroner i avtalen til kompetanseutvikling, medbestemmelse, samarbeid
og omstillingsarbeid for hele tariffperioden 1. mai 2022–30. april
2024.
Komiteen viser til at i Riksmeklerens
forslag til LO Stat og YS Stat, med virkning fra og med 1. mai 2022, skal
det føres lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 0,85
pst. per dato av lønnsmassen. Med virkning fra 1. mai 2022 er det
gitt et tillegg på 10 000 kroner på lønnstrinn 19 til og med lønnstrinn
64 i hovedlønnstabellen. Fra og med lønnstrinn 65 til og med lønnstrinn
101 er det gitt et tillegg på 1,7 pst. Utformingen skal sikre en
lavtlønnsprofil. I tillegg er alle førstekonsulenter gitt ett lønnstrinn
med virkning fra og med 1. mai, noe som sikrer en likelønnsprofil.
Komiteen viser til at i Riksmeklerens
forslag til Akademikerne og Unio er alle tarifftillegg avsatt til
lokale forhandlinger. Med virkning fra 1. mai 2022 skal det føres
lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 2,46 pst. per
dato av lønnsmassen.
Komiteen viser til at det
opprettes et nytt lønnssystem. I avtalen med LO Stat og YS Stat
er totalt 39 lønnsrammer erstattet av to lønnsstiger på ti år og
16 år. I avtalene med Akademikerne og Unio tas lønnsstigen på 16
år inn, slik at begge avtalene har disse to lønnsstigene.
Komiteen viser til at stigene
sikrer et årlig prosentvis opprykk og er likt utformet i alle avtalene.
Komiteen viser til at Riksmeklerens
forslag til avtaler fastsetter mandat for partssamarbeid om å bidra
til å nå FNs bærekraftsmål, problemstillinger knyttet til arbeid
på hjemmekontor, reisetid og gjennomgang av stillingskodesystemet
i staten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at staten må ta stilling til hvilket avtaleområde som
skal praktiseres overfor arbeidstakere som ikke er medlemmer av
organisasjoner med forhandlingsrett. Siden 2016 har Stortinget gitt
sitt samtykke til at det avtaleområdet som dekker flest årsverk
totalt i staten, blir gjort gjeldende for arbeidstakerne i staten
som ikke er medlemmer av organisasjoner med forhandlingsrett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser videre til at Kommunal-
og distriktsdepartementet i lang tid har sett på ordningen med de
uorganiserte, i dialog med hovedsammenslutningene. Disse medlemmer vil videre vise
til at regjeringen mener det ikke har vært mulig å finne fram til
en ny modell som alle hovedsammenslutningene slutter seg til. Kommunal-
og distriktsdepartementet tilrår som en mellomløsning å la de uorganiserte
følge det avtaleområdet som dekker flest årsverk i den enkelte virksomhet.
Departementet understreker at det forutsetter at arbeidsgiver lokalt
skaffer seg informasjon om hvem av de ansatte som er uorganisert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at dette er en uheldig følge av at forrige regjering
åpnet for to ulike tariffavtaler i det statlige området. Flertallet mener
en todeling er svært uheldig. Flertallet understreker at løsningen
for uorganiserte som departementet legger opp til, kun er en midlertidig
løsning.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, mener at det er nødvendig med mer kunnskap om de
langsiktige konsekvensene av to ulike tariffavtaler i det statlige
området. Dette flertallet vil
som eksempel påpeke at det er uklart hvilke konsekvenser det kan
ha for streikeretten når mer og mer av lønnsdannelsen blir flyttet
fra sentral- til lokalplanet. En helt sentral del av det norske
trepartssamarbeidet er å etablere systemer som ikke undergraver
mulighetene for organisasjonene til å streike.
Dette flertallet viser til
at staten som arbeidsgiverpart er i en særstilling fordi tariffoppgjørene
i staten er en del av regjeringens inntektspolitikk. Gjennom inntektspolitikken
har regjeringen et overordnet nasjonalt ansvar for lønnsutviklingen
og sysselsettingen. Dette
flertallet viser til at et bærende prinsipp i norsk lønnsdannelse
har vært lik lønn for likt arbeid – også innenfor det statlige tariffområdet.
Et system med to ulike tariffavtaler kan svekke dette prinsippet. Dette flertallet peker
på at statens lønns- og forhandlingssystem har vært nøytralt og
uavhengig av virksomhet og organisasjonstilknytning.
Dette flertallet viser til
at likelønns- og lavtlønnsproblematikken må ivaretas i alle lønnsforhandlinger,
ved fordeling av generelle tillegg, ved justeringer av stillinger
og ved sentrale føringer ved lokale forhandlinger. Dersom skjevheter
mellom grupper og kjønn allikevel skulle oppstå ved lokale forhandlinger,
kan dette rettes opp ved påfølgende sentrale forhandlinger. Dette forutsetter
at regjeringen fremlegger sikker og lett tilgjengelig statistikk
for alle statlige virksomheter.
Dette flertallet viser til
at sist gang det ble foretatt en skikkelig gjennomgang av lønnssystemet,
var i 1991, basert på NOU1990:32 Statens lønnskomite av 1988. Tiden
er moden for å gjennomgå systemet på ny. Dette flertallet foreslår
at det settes ned et lønnsutvalg med representasjon fra alle partene
og hovedsammenslutningene. Dette utvalget bør gå gjennom statens lønnssystem
og tariffpolitikk og statens forhandlingssystem bl.a. når det gjelder
lønnsdannelsen i samfunnet, statens budsjettsystem og overordnet
politisk styring. Dette
flertallet mener dagens situasjon med ulikelydende tariffavtaler
bør vurderes opp mot likhetsprinsippet, ufravikelighetsprinsippet
og aktivitets- og redegjørelsesplikten. Dette flertallet mener det
må finnes konkrete og gode løsninger for hvordan organiserte og
uorganiserte ivaretas på en best mulig måte. Utvalget bør legge
fram sine anbefalinger i god tid før hovedforhandlingene i 2024
begynner.
Dette flertallet fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et lønnsutvalg som ser på lønnssystemet
i staten og legger fram sine anbefalinger i god tid før hovedforhandlingene
i 2024 begynner.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at organisasjonsfrihet
er en viktig verdi. Disse
medlemmer merker seg at Kommunal- og distriktsdepartementet anbefaler,
som en mellomløsning, å la de uorganiserte følge det avtaleområdet
som dekker flest årsverk i den enkelte virksomhet. Dette støttes
av alle hovedsammenslutningene med unntak av LO.
Disse medlemmer viser til
at lønnsoppgjøret er et resultat av forhandlinger. Disse medlemmer viser til
at staten forhandler med flere parter, og at det derfor er grunnlag
for flere tariffavtaler, og at staten har en rettslig adgang til
å ha flere tariffavtaler. Disse medlemmer mener at det
å pålegge staten å inngå likelydende hovedtariffavtaler vil være
å gripe inn i den enkelte organisasjons selvstendige forhandlingsrett
og partenes avtalefrihet. Disse medlemmer mener derfor
at staten skal ha mulighet til å ha flere tariffavtaler.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at ufravikelighetsprinsippet
har vært en sentral bærebjelke i den norske tariffretten siden 1920-tallet.
Prinsippet skal sikre likebehandling av arbeidstakere uavhengig
av om man er organisert eller ikke, eller hvilken fagforening man
tilhører. Hovedformålet med prinsippet er å ikke motarbeide organiserte
parter og inngåtte tariffavtaler i det norske arbeidslivet. For
statens del er prinsippet nedfelt i tjenestetvistloven av 1958 § 13.
Disse medlemmer viser til
at fordelingsmodellen som er foreslått, vil føre til urettmessig
forskjellsbehandling av stillingsgrupper ute i de statlige virksomhetene,
avhengig av om de er organisert eller ikke. Flere yrkesgrupper i
staten, som f.eks. lærlinger og renholdere, vil oppleve vilkårlige
forskjeller basert på hvilken tariffavtale som er størst i virksomheten
de jobber i.
Disse medlemmer er urolige
for at forskjellen mellom LOs og Unio/Akademikernes hovedtariffavtale
i staten nå er så stor at f.eks. uorganiserte lærlinger som må følge
deres avtale i en tilfeldig valgt virksomhet, får dårligere lønnsvilkår
enn om de er organisert i LO. Dette er ikke likebehandling, og staten
kan ikke vedkjenne seg dette om man vil fremstå som en anstendig
arbeidsgiver.
Disse medlemmer understreker
at organiserte arbeidstakere må tilhøre tariffavtaler som er representative
og mest dekkende i omfang av stillingstyper. Det har siden forarbeidene
til tjenestetvistloven i 1958 fremgått tydelig at hovedsammenslutninger
må ivareta helhetshensyn og ikke handle ut fra snevre interessesynspunkt.
Man har hele tiden lagt til grunn at særinteresser ikke skal få
for stor makt i det statlige tariffområdet.
Disse medlemmer viser til
at staten tidligere har inngått fire likelydende hovedtariffavtaler
med hovedsammenslutningene, og samme hovedtariffavtale har derfor
blitt gjort gjeldende for de uorganiserte. Fra 2016 har staten praktisert
hovedtariffavtaler for LO Stat, Unio og YS for de uorganiserte.
Bakgrunnen var at disse tariffavtalene dekker flest av de ansatte
i staten.
Disse medlemmer konstaterer
at spørsmålet om de uorganiserte ikke har vært en formell del av
forhandlingene og meklingen, og dessuten at partene ikke har klart
å oppnå enighet om en ny modell som alle slutter seg til.
Disse medlemmer støtter ikke
at de uorganiserte skal følge det avtaleområdet som dekker flest
årsverk i den enkelte virksomhet. Prinsippene om ufravikelighet
og likebehandling er sentrale, og er begrunnet både i hensynet til
et ordnet arbeidsliv og til den enkelte ansatte. Disse medlemmer ser staten
som ett tariffområde med fire hovedtariffavtaler. LO Stat er per
1. mai den hovedsammenslutningen med flest medlemmer i staten. I
tillegg organiserer LO Stat og YS Stat alle yrkesgrupper og sikrer
dermed den representativiteten tjenestetvistloven legger til grunn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte et arbeid for å oppnå likelydende hovedtariffavtaler
til hovedoppgjøret i 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringa følge tariffrettslige prinsipp om ufravikelighet
og likebehandling, forutsetningene i tjenestetvistloven om representativitet
og dessuten staten sin rolle i regjeringa sin inntektspolitikk,
og på dette grunnlaget praktisere hovedtariffavtalene for LO Stat
og YS for uorganiserte fra 1. mai 2022 og i inneværende tariffperiode.»