Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til Prop. 126 L (2021–2022) Endringer i straffegjennomføringsloven (midlertidige
regler om straffegjennomføring under utbrudd av en allmennfarlig
smittsom sykdom).
Komiteen viser til departementets
begrunnelse for at det er behov for å forlenge de midlertidige reglene om
straffegjennomføring under utbrudd av en allmennfarlig smittsom
sykdom. Selv om situasjonen med covid-19 nå er langt mer oversiktlig
enn før, er komiteen enig
i at det fortsatt er usikkerhet om utviklingen fremover. De midlertidige
reglene foreslås derfor videreført til 1. juli 2023.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre understreker viktigheten
av at disse reglene ikke er varige, og at det gjøres nøye vurderinger
av om det er nødvendig og forholdsmessig å iverksette smitteverntiltak.
For å sikre forholdsmessighet understreker disse medlemmer viktigheten
av at beslutninger av Kriminalomsorgsdirektoratet bygger på brede
og eksterne helsefaglige vurderinger. Disse medlemmer mener at det
til enhver tid må, slik høringsinstansene også understreker, innhentes
informasjon om aktuell smittesituasjon, og de helsemessige effektene
reglene har for de innsatte i fengslene, må vurderes. Dette gjelder
særlig nå som covid-19 ikke lenger er definert som et alvorlig utbrudd
av en allmennfarlig smittsom sykdom.
Disse medlemmer understreker
at helhetlige helsefaglige vurderinger må gjøres knyttet til den
enkelte innsatte. Det må særlig tas hensyn til innsatte med barn
og innsatte som er særlig sårbare.
Disse medlemmer mener at det
er grunn til å utrede bruken av virkemidlene noe bredere, herunder hvilke
psykiske og sosiale konsekvenser soningsregimet etter de midlertidige
bestemmelsene har hatt. Dette er noe NIM trekker frem i sitt høringssvar.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelse
fra Jussbuss, hvor det tas til orde for at kapittelet bør suppleres
med en bestemmelse om den innsattes rett til å påklage beslutninger
etter samme kapittel, og at muligheten til å innvilge kompenserende
tiltak på grunn av belastende smitteverntiltak (for eksempel soningsfradrag)
bør utredes og lovreguleres. JURK trekker i sin høringsuttalelse
frem at soningsforholdene for innsatte har vært spesielt vanskelige
og belastende under pandemien, med større grad av isolasjon og vesentlige
begrensninger i muligheten til å få besøk av mindreårige barn. Det
vises også til at Sivilombudet i høringsuttalelse av 18. oktober
2021 uttaler at de «har mottatt informasjon som kan tilsi at det
er iverksatt besøksrestriksjon i fengsel som ikke er i samsvar med
forutsetningene i lov og forarbeider».
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en bestemmelse som gir den innsatte
mulighet til å påklage beslutninger etter straffegjennomføringsloven
kapittel 3 A.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å innvilge kompenserende tiltak
på grunn av belastende smitteverntiltak i kriminalomsorgen.»
Disse medlemmer forventer
at regjeringen tilstreber å følge vanlige prosedyrer for høringer
av lovforslag fremover. Smittesituasjonen per i dag tilsier ikke
at det burde være nødvendig med ekstraordinære hastebehandlinger.
Korte høringsfrister kan forhindre at viktige innspill når frem.