Mål 2: Riksrevisjonen skal gjennomføre
revisjon og kontroll av høy kvalitet
Kvalitetskontroller
viser at revisjonene og undersøkelsene i stor grad holder høy kvalitet
og er i tråd med faglige retningslinjer og standarder. Riksrevisjonens system
for kvalitetssikring skal sikre at revisjonene og undersøkelsene
tilfredsstiller internasjonale revisjonsstandarder og ivaretar kravene
som stilles til uavhengighet, objektivitet og profesjonell skjønnsmessig
vurdering av funn og konklusjoner. Videre jobbes det systematisk
med å gjøre forbedringer.
I 2021 er oppdaterte
retningslinjer for alle revisjonstypene implementert. Dette inkluderer
et forbedret system for kvalitetssikring.
Riksrevisjonen gjør
jevnlig kvalitetskontroller. Målet er læring, utvikling og forbedring.
I 2021 ble det for andre gang gjennomført en ekstern evaluering
av utvalgte forvaltningsrevisjonsrapporter. Evalueringen ble gjort
av Cathrine Holst (professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi,
Universitetet i Oslo), Victor Norman (professor emeritus, Norges
Handelshøyskole) og Jostein Askim (professor ved Institutt for statsvitenskap,
Universitetet i Oslo).
Evaluatorene ble
bedt om å vurdere om målene og problemstillingene var godt begrunnet,
om analysene og framstillingen var gode, om det var en god sammenheng
mellom revisjonskriterier, analyse og vurderinger, og om rapporten
var lesbar, tydelig og balansert.
I sum ga evaluatorene
gode tilbakemeldinger på rapportene de hadde gjennomgått. Rapportenes
omfang og grundighet ble trukket fram som en styrke, og de mente
i tillegg at metodebruken og analysene var generelt gode.
De eksterne fagpersonene
påpekte samtidig mulige forbedringsområder. Tydeligere utledning
av revisjonskriterier samt tydeligere argumentasjon for vurderinger og
kritikkformer ble framhevet som områder som kunne bli bedre. I tillegg
ble måten revisjonene håndterer målkonflikter og virksomhetenes
rammevilkår på, trukket fram som et tema til intern diskusjon.
I brukerundersøkelsen
til reviderte virksomheter spør Riksrevisjonen hvordan de opplevde
revisjonsprosessen, inkludert kommunikasjonen. Riksrevisjonen fikk
også i 2021, til tross for krevende arbeidsforhold på grunn av koronapandemien,
gjennomgående gode tilbakemeldinger. Forvaltningen opplever revisjonsprosessen
som god.
Forbedrede kommunikasjonsløsninger
gir bedre samhandling. Arbeidsprosessene blir mer effektive, og datautveksling
med forvaltningen blir enklere.