1.4.3.2 Departementets vurdering og forslag
Departementet viser
til søknad med utredning fra Troms og Finnmark fylkeskommune. Fylkeskommunens
prosess og søknad oppfyller de formelle kravene i inndelingslova
til søknad om deling av fylker. Fylkeskommunen har gjennomført en
utredning av hvilke konsekvenser en deling av fylkeskommunen vil
få, i samsvar med inndelingslova og brev 12. november 2021. Departementet
legger utredningen fra fylkeskommunen og vurderingene som framkommer
der, til grunn for departementets vurdering.
Fylkestingets vedtak
25. februar 2022 inneholder flere punkter som omtaler ulike forutsetninger
for gjennomføring av delingen. Departementet legger til grunn at
fylkestinget, gjennom vedtaket og innsendt søknad, ønsker en deling
av fylket, og går ikke nærmere inn på disse punktene.
Utredningen peker
på at en deling vil gi kun begrensede uønskede konsekvenser i driften
av de nye enhetene. Det vises til at sammenslåingen på noen områder har
bidratt til et sterkere fagmiljø blant de ansatte i fylkeskommunen.
Samtidig vises det til at sammenslåingen har vært en belastning
for arbeidsmiljøet i fylkeskommunen, og at en deling vil bedre situasjonen.
En deling er vurdert å gi positive effekter for blant annet demokrati,
samfunnsutvikling, planoppgaver og samarbeid med kommuner, sammenlignet
med dagens fylkeskommune.
Utredningen fra
fylkeskommunen har ikke vært på høring blant kommuner, sivilsamfunn
eller ansatte. I fylkestingets vedtak 25. februar 2022 vises det
blant annet til at det over tid har vært betydelig motstand mot sammenslåingen
blant innbyggerne, særlig i tidligere Finnmark, slik dette kom til
uttrykk i folkeavstemningen i 2018. Fylkestinget ser derfor ikke
behov for ytterligere høring av spørsmålet.
Departementet har
mottatt innspill om at den fylkeskommunale prosessen har vært mangelfull.
Alta kommune påpeker i et brev til fylkeskommunen og departementet
at utredningen er mangelfull, og at de ønsket å gi sine innspill
til utredningen gjennom en høring. Se nærmere omtale i proposisjonen.
Fylkestingsrepresentantene
til Høyre, Venstre og Nordkalottfolket skriver i et brev til departementet
at de mener utredningen har omfattende mangler. Se nærmere omtale
i proposisjonen.
Departementet mener
at en høring av den administrative utredningen ville kunne belyst
ytterligere konsekvenser og synliggjort flere vurderinger av delingen.
Slik departementet vurderer det, viser den omfattende historikken,
den betydelige motstanden mot sammenslåingen av Troms og Finnmark
og den politiske viljen blant flertallet i dagens fylkesting at
ytterligere utredning og høring neppe ville gitt et annet utfall
av fylkestingets behandling 25. februar 2022 om å søke om deling.
Departementet viser i den forbindelse til at fylkestinget i Troms
og Finnmark ved to tidligere anledninger, 10. mars 2020 og 16. juni
2021, har fattet vedtak hvor det bes om at det igangsettes en prosess
med å dele fylkeskommunen.
Departementet registrerer
at fylkeskommunen i sin utredning konkluderer med at de to nye fylkeskommunene
vil kunne fylle sine roller som samfunnsutvikler, tjenesteyter,
myndighetsutøver og demokratisk arena for innbyggerne i sine geografiske
områder. Departementet legger denne vurderingen til grunn.
Departementet har
registrert at det i forbindelse med fylkeskommunens prosess med
å vurdere deling har vært diskusjon i enkeltkommuner om hvilket
nye fylke kommunen burde høre til. Departementet har imidlertid
ikke mottatt uttalelser eller vedtak fra kommuner hvor det uttrykkes
ønske om en annen inndeling av de to fylkene enn fylkestingets forslag.
Departementet viser
til at regjeringserklæringen varsler at regjeringen vil
«oppløse tvangssammenslåtte
fylkeskommuner og kommuner som sender søknad etter vedtak i henholdsvis
fylkesting eller kommunestyre»,
og at
«regjeringen vil
sende en sak til Stortinget med forslag om at den innsendte søknaden
fra fylkestinget i Troms og Finnmark innvilges».
På bakgrunn av de
respektive fylkestingenes vedtak forut for Stortingets behandling
av Prop. 84 S (2016–2017), og den mottatte søknaden om deling fra
Troms og Finnmark fylkeskommune, foreslår departementet at Troms
og Finnmark fylke deles i to enheter, Troms fylke og Finnmark fylke,
på en slik måte at fylkene dekker følgende geografiske områder:
-
Troms fylke: Tromsø,
Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen, Lavangen, Bardu,
Salangen, Målselv, Sørreisa, Dyrøy, Senja, Balsfjord, Karlsøy, Lyngen,
Storfjord, Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen kommuner.
-
Finnmark fylke:
Alta, Vardø, Vadsø, Hammerfest, Kautokeino, Loppa, Hasvik, Måsøy,
Nordkapp, Porsanger, Karasjok, Lebesby, Gamvik, Berlevåg, Tana,
Nesseby, Båtsfjord og Sør-Varanger kommuner.
Det vises
i proposisjonen til at forslaget til ny inndeling av fylkene samsvarer
med dagens valgdistrikter til Stortinget. Det ligger flere grunnlovsforslag
til behandling i Stortinget om valgordningen ved stortingsvalg,
inkludert valgdistriktsinndeling. Endringer i fylkesinndelingen
kan ha betydning for mandatfordelingen mellom valgdistriktene ved
stortingsvalg. Spørsmål om fylkesinndeling og plassering av kommuner
bør derfor sees i sammenheng med behandlingen av grunnlovsforslag
om valgdistriktsinndeling.