5.1.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen rapportere på klimarisiko og naturrisiko i norsk
økonomi i hvert statsbudsjett.»
«Stortinget
ber regjeringen gi Finanstilsynet i oppdrag å jevnlig kjøre stresstester
av naturrisiko i tillegg til klimarisiko i norske finansinstitusjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan rammevilkårene for og reguleringen
av finansbransjen kan endres slik at de fremmer omstilling og klimakutt,
og slik at klima og klimarisiko vektlegges mer i kredittprosessen.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede opprettelsen av en statlig grønn investeringsbank.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er bekymret for en utvikling med nye
regelverk og rapporteringskrav fra EU med klimabegrunnelse som medfører
mer byråkrati. Dette blir i særlig grad en byrde for små og mellomstore
næringsaktører. Disse
medlemmer støtter ikke en utvikling der politikere og byråkrater
skal skape nye markeder ved hjelp av reguleringer og særavgifter. Disse medlemmer vil
jobbe imot videre byråkratisering og mener målsettingen skal være færre
rapporteringskrav for bedriftene og ikke flere. På denne bakgrunn
støtter disse
medlemmer ikke regjeringens forventninger om at norske foretak
skal rapportere på klima- og miljøinformasjon. Det er allerede for
mange lov- og rapporteringskrav pålagt bedriftene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke at prising
av utslipp, kombinert med omfordelende tiltak, er et hovedvirkemiddel
i klimapolitikken, men at markedet ikke er i stand til å løse opp
i «eksternaliteter» alene ved hjelp av prising. Når vi fremover
skal leve av klimavennlige varer og tjenester, må også finanssektoren
legges om, slik at kapitalen finner veien dit samfunnet trenger den.
Det betyr at de delene av finanssektoren som motvirker grønn omstilling
og driver overdreven spekulasjonsvirksomhet, må begrenses så mye
som mulig.
Disse medlemmer understreker
at klimarisiko er en trussel mot finansiell stabilitet, og at Norge
står overfor betydelig klimarisiko. Det er et spørsmål om norsk
økonomi, som er så tett knyttet til petroleumsindustrien, tåler
at verden lykkes med å nå klimamålene.
Disse medlemmer stiller seg
positivt avventende til at meldingen slår fast at arbeidet med scenarioanalyser
og stresstester med tanke på klimarisiko er i en startfase, men
vil understreke at stresstestene også må ta høyde for naturrisiko. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Hurdals-plattformen har lovet en utredning
av naturrisiko for norsk økonomi, og imøteser at det blir fortgang
i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser
til at for å nå klimamålene og omstille økonomien trengs det store
investeringer i fornybar energi, infrastruktur og nye næringer. Pengene
finnes, men de investeres fortsatt i for stor grad i aktiviteter
og infrastruktur som øker utslippene og forlenger omstillingen,
i stedet for i klimaløsninger. Disse medlemmer viser til
at finansnæringens rolle i det grønne skiftet er å bidra til omstilling
i andre næringer og reduksjon av klimagassutslipp. Finansnæringen
må bidra til å flytte pengene over til klimavennlige prosjekter
som omstiller og kutter utslipp i tråd med Parisavtalen. Da må strategiene
og praksis for utlån, investeringer og forsikringer vekte klima
og omstilling høyt.
Disse medlemmer viser
til at det generelt er god tilgang på kapital, men pengene investeres
ikke i dag i omstilling og klimakutt. Problemet er todelt: For det
første investeres det for mye i blant annet eiendomsmarkedet, investeringer
som i seg selv ikke bidrar til nødvendig omstilling og nye næringer.
For det andre investeres det i prosjekter som øker klimagassutslippene
og låser kapital og utslipp. Prosjekter og virksomheter som kutter
klimagassutslipp og omstiller, vurderes ofte som umodne og med høyere
risiko enn andre. Da kan det være vanskelig å sikre dem långivere
og egenkapital.
Disse medlemmer viser til
at Norge ikke har en statlig investeringsbank, mens det finnes mer
enn 90 av dem i verden, hvorav EUs investeringsbank EIB er den største
offentlige banken i verden. Disse medlemmer viser til
at mange klimaprosjekter sliter med å tiltrekke seg tilstrekkelig
kapital fordi lønnsomheten ligger en stund frem i tid. En statlig
investeringsbank vil fylle et institusjonelt tomrom i Norge. Disse medlemmer viser
til at en slik bank kan bidra til at man lettere kan finansiere
tiltak som bidrar til grønn omstilling, gjennom å utstede grønne
obligasjoner og låne ut med langsiktig risiko under langsiktige
lønnsomhetskrav. Den vil kunne bidra med lån og potensielt egenkapital
til fornybare prosjekter, bedrifter i fastlandsindustrien, oppstartsselskaper
og gründere, som hver og en er essensiell for å lykkes i det grønne
skiftet. Disse
medlemmer viser til at banken som utsteder av grønne obligasjoner,
kan stimulere dette underutviklede markedet i Norge og bidra til
at pengemarkedet får flere verdipapirer som vil være nyttige i håndteringen
av klimarisiko i pengepolitikken i årene som kommer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil videre
påpeke at selv om EU på enkelte områder har kommet lenger enn Norge
i klimapolitikken, betyr ikke det at det er tilstrekkelig å lene
seg tilbake og vente på at regelverk fra EU skal komme og løse klimakrisen
for oss. Vi må føre en radikal og rettferdig klimapolitikk på egne premisser.
Disse medlemmer viser til
at Kommunalbanken er en statlig bank og blant Norges største finansforetak
som yter lån til kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskaper
og andre selskaper som utfører kommunale oppgaver. Banken skal kunne
finansiere store velferdsinvesteringer uavhengig av økonomiske sykluser. Disse medlemmer viser
til at Kommunalbanken i flere år har prioritert grønne prosjekter
i kommunene og blant annet gir redusert rente på grønne lån. Disse medlemmer mener
dette arbeidet bør forsterkes, slik at Kommunalbanken blir et sentralt
virkemiddel for klimaomstilling og grønn infrastruktur i kommuner
og fylker. Disse
medlemmer viser til at staten gjennom eierstyring kan gi banken
et tydelig formål om å bidra til den grønne omstillingen. Banken
kan fortsette å bruke virkemidler som grønne lån og grønne obligasjoner
og jobbe med rapporteringen på disse, og dette bør oppskaleres ytterligere.
Kommunalbanken kan også være sentral i å få klimascenariotenkningen inn
i alle offentlige investeringer. Kommuner og fylker bør ved bygging
av ny infrastruktur, nye bygg osv. planlegge for noen av de mest
alvorlige scenarioene i FNs klimapanel.