Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Birte Usland, fra Høyre, lederen
Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Sara
Bell, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland,
viser til at lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret trådte
i kraft 1. oktober 2021. Komiteen fremhever at loven
på mange måter er en modernisert videreføring av den gamle instruksen,
men der Sivilombudet nå har overtatt rollen som ekstraordinært klageorgan
i enkeltsaker. Nytt er også oppdraget med å delta i internasjonalt samarbeid,
som komiteen har merket seg at nemnda har arbeidet med.
Komiteen viser til Harbergutvalgets
tilrådning til formulering av lovens § 4 med en vid og uhindret
tilgang både til informasjon og til fysiske steder. Den ble omformulert
av et flertall i utenriks- og forsvarskomiteen under behandlingen
i Stortinget og var en innskrenkning av nemndas formelle kompetanse
som brøt med langvarig praksis. Komiteen merker seg ombudets
påpekning av at slik den ble vedtatt, innebærer lovteksten en atskillig
begrensning for nemndas funksjon som kontrollorgan på vegne av Stortinget. Komiteen merker
seg også at praktiseringen av bestemmelsen gjorde seg gjeldende
allerede ved nemndas første tilsyn, der personell involvert i et
tilsyn følte seg usikre på hvilke opplysninger som kunne deles med
nemnda.
Komiteen støtter at lovens
§ 4 vurderes endret, og viser til det pågående arbeidet med forslag
til endringer i NIM-loven, EOS-kontrolloven og lov om Stortingets
ombudsnemnd for Forsvaret i Stortingets presidentskap. Komiteen understreker
at nemndas innsynsrett må gi nemnda tilgang til den informasjon
som er nødvendig for at de kan utføre sine oppgaver etter loven,
og bygge på forutsetningen fra det tverrpolitiske Harbergutvalget
om at det er kontrolløren, og ikke den kontrollerte, som må definere
hva man i sitt oppdrag trenger innsyn i, jf. Dokument 21 (2020–2021).
Komiteen viser til at nemnda
er bekymret for den pressede personellstrukturen i Forsvaret og
hvilke konsekvenser den vil kunne få for personellets sikkerhet
og for Forsvarets beredskap. Komiteen viser til at nemnda
trekker frem at myndighetene ikke kan kreve at man på den ene side
har så effektiv og kraftfull militær kapasitet som mulig, og på
den annen side forvente at det samme personellet skal trekke seg
fra oppdrag hvis ressursene ikke er til stede.
Komiteen viser til at nemndas
oppfatning er at det må meget store investeringer til for å løfte
eiendoms-, bygg- og anleggsforholdene til et nivå som er godt nok.
Det gjelder også for å møte den planlagte personelløkningen i årene
som kommer. Komiteen viser til
at nemnda peker på at det for det første må være et minimumsnivå
at det ikke finnes helseskadelige oppholdssteder i Forsvaret.
Komiteen støtter nemndas vurderinger
og ber regjeringen legge disse til grunn som ett av flere hensyn
i det pågående arbeidet med styrking av Forsvaret.
Komiteen merker seg at nemnda
har hatt et høyt aktivitetsnivå til tross for at koronapandemien
gjorde seg gjeldende også i 2021. Komiteen merker seg at nemnda
har gjennomført flere møter med Forsvarssjefens internrevisjon og
Sivilombudet, i tillegg til kontakt med Forsvarsdepartementet, Forsvarsstabens
avdeling for Human Resources, Forsvarsstabens «MOST»-offiser (mobbing,
trakassering og seksuell trakassering), vernepliktssenteret, Forsvarets
sikkerhetsavdeling og Forsvarets spesialstyrker.
Komiteen merker seg at nemnda
har hatt et nært samarbeid med Tillitsvalgtordningen (TVO). TVO
har bidratt med å gi nemnda en presis og oppdatert virkelighetsforståelse
av hvordan det er å være i Forsvaret. Komiteen viser til at Stortinget
i Innst. S. nr. 124 (1971–1972) sluttet seg til etableringen av
en tillitsmannsordning i Forsvaret. Komiteen mener det i anledning TVOs
50-årsjubileum er viktig å understreke hvor viktig en sterk tillitsvalgtordning
er for soldater som avtjener sin verneplikt. Komiteen mener at TVO på en
god måte oppfyller sitt mandat som en samarbeidsordning mellom vernepliktige
soldater og Forsvarets militære og politiske ledelse. Komiteen vil
understreke viktigheten av TVOs arbeid for å fremme soldatenes trivsel
og ivareta soldatenes rettigheter i Forsvaret. Komiteen mener videre at TVO
i løpet av sine 50 år har vist seg å spille en viktig rolle som
talerør for norske soldater, både opp mot ledelsen i Forsvaret og
det politiske Norge.
Komiteen merker seg at nemnda
mottok 31 henvendelser i 2021 mot ca. 40 i tidligere år. Komiteen merker
seg at nemnda tror dette kan ha sammenheng med bekjentgjøring av
funksjonen som ekstraordinært klageorgan i enkeltsaker, som er overført
til Sivilombudet.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, er bekymret for mangelen på tilstrekkelig
undervisning i jus og etikk knyttet til militærmakt. Flertallet vil
spesielt understreke behovet for å rekruttere flere kvalifiserte undervisere
på dette feltet. Flertallet er
bekymret for konsekvensene av en for lav tetthet av instruktører
per kompani, eksemplifisert med erfaringer fra Rekruttskolen KNM
Harald Haarfagre på Madla.
Komiteen ønsker
å takke nemnda for arbeidet som er lagt ned gjennom det siste året.