Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:180 S (2021–2022) om en gjennomgang
og avvikling av innsatsstyrt finansiering i spesialisthelsetjenesten.
Statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslagene i brev til
komiteen av 4. mai 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har
merket seg de to skriftlige innspillene som har kommet inn, fra
Barneombudet og Forandringsfabrikken kunnskapssenter.
Komiteen viser til at de regionale
helseforetakene finansieres dels gjennom innsatsstyrt finansiering (ISF)
og dels gjennom rammefinansiering, altså en blandingsmodell.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at innsatsstyrt finansiering ble innført
for å stimulere til mer kostnadseffektiv pasientbehandling og økt
aktivitet.
Flertallet er opptatt av at
målet skal være best mulig helse innenfor de økonomiske rammene
som ligger til grunn, og ikke finansieringsmodellene i seg selv.
Flertallet vil understreke
at finansieringsordningene for spesialisthelsetjenesten har til
formål å sikre trygge tjenester, gode behandlingsvalg og god faglig
utøvelse gjennom at tjenesten er økonomisk i stand til å utføre
sitt lovpålagte ansvar.
Flertallet ser at det kan være
hensiktsmessig med en blandingsmodell for statlig finansiering av
spesialisthelsetjenesten, for å balansere styrker og svakheter med
enkeltordningene.
Komiteen viser
til at innsatsstyrt finansiering for somatisk spesialisthelsetjeneste
ble innført i 1997, økt fra 40 til 50 prosent i 2014 og utvidet
til også å omfatte polikliniske tjenester innenfor psykisk helsevern
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i 2017.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus, mener innsatsstyrt finansiering
i utgangspunktet er en oppgjørsordning mellom Helse- og omsorgsdepartementet og
de regionale helseforetakene. Flertallet registrerer at det
allikevel er en vanlig praksis å videreføre ISF ned på helseforetaks-,
sykehus- og avdelingsnivå.
Flertallet merker seg at statsråden
i sin uttalelse om representantforslaget skriver at det arbeides
med å harmonisere den innsatsstyrte finansieringen av polikliniske
tjenester innen somatikk og psykisk helsevern og TSB. Videre uttaler
statsråden at Helsedirektoratet samarbeider med de regionale helseforetakene
om utvikling av ordningen med innsatsstyrt finansiering, med involvering
av helseforetakene og relevante fagmiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen,
som peker på at regjeringen vil gi mer penger til sykehusene gjennom
økt grunnfinansiering. Regjeringen Støre har som mål å minske markedstenkningen
i styringen av sykehusene, og disse medlemmer vil trekke fram
at det i regjeringserklæringen står at det skal brukes mindre innsatsstyrt
finansering i sykehusene. Disse medlemmer viser til at
styring av sykehusene, effektiv ressursutnyttelse i spesialisthelsetjenesten,
tiltak som skal redusere markedstenkning i helseforetakene, og økonomistyring
er problemstillinger som vil bli utredet av det regjeringsoppnevnte
Sykehusutvalget. Disse medlemmer er
bekymret for at sykehusene, med innsatsstyrt finansering, i større
grad prioriterer ut ifra hvilke pasienter og behandlinger som lønner
seg, heller enn ut ifra medisinske vurderinger. Disse medlemmer mener dette
må drøftes i en nasjonal helse- og samhandlingsplan. Disse medlemmer anerkjenner
samtidig at aktivitetsbasert finansiering har en effekt på aktivitetsnivået
og bidrar til effektiv ressursbruk, særlig i somatikken. Disse medlemmer ser
hensikten med at den samlede statlige finanseringen av spesialisthelsetjenesten
er en blandingsmodell, med både grunnfinansiering og aktivitetsbasert
finansering, da det vil sørge for en balanse i styrkene og svakhetene
ved de ulike finansieringsmodellene.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev, hvor det står at det pågår utvikling av finanseringen
av fødselsomsorgen, akutt- og beredskapstjenester og psykisk helsevern
for å understøtte mer helhetlige løp. Disse medlemmer har en forventing
om at utviklingen vil legge bedre til rette for, og ikke være til
hinder for, å gi gode tjenestetilbud til innbyggerne. Videre vil disse medlemmer vise
til at regjeringen har varslet at finansieringsmodellen for føde-
og barseltilbudet skal gås igjennom i en ny nasjonal helse- og samhandlingsplan.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svarbrev skriver at Helsedirektoratet samarbeider med
de regionale helseforetakene om utvikling av ISF ved polikliniske
tjenester innen somatikk, psykisk helsevern og TSB, med involvering
av helseforetak og relevante fagmiljøer. Disse medlemmer mener et slikt
arbeid og samarbeid er viktig for å sikre at integrerte tjenestetilbud
og samarbeid understøttes best mulig, slik at finansieringsordningene
ikke står i veien for å gi pasienter og brukere et best mulig tilbud
og best mulig behandling.
Disse medlemmer ser fram til
det videre arbeidet med finansieringsmodeller for spesialisthelsetjenesten,
blant annet gjennom Sykehusutvalget og en nasjonal helse- og samhandlingsplan,
og vil i påvente av dette ikke stemme for representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det viktigste formålet med innsatsstyrt
finansiering (ISF) er å understøtte de regionale helseforetakenes
sørge-for-ansvar. Det betyr at ISF-refusjon utbetales til de regionale
helseforetakene, slik at de kan finansiere tjenestene ut fra lokal
kunnskap om pasientsammensetningen, sykehusene og kostnadsstrukturen
ved disse.
Disse medlemmer viser til at
Solberg-regjeringen i 2014 økte ISF-andelen fra 40 til 50 prosent,
og at aktivitetstaket for sykehusene ble fjernet i 2015. Det gjorde
at sykehus med økonomi og kapasitet til det kunne øke aktiviteten
ut over budsjettert nivå. Disse medlemmer mener dette
er en avgjørende faktor for å sikre høy aktivitet og kortest mulige
ventetider, og at dagens finansieringsordning er avgjørende for
målet om å sikre befolkningen rask tilgang til spesialisthelsetjenester. Disse medlemmer mener
at å gå vekk fra innsatsstyrt finansiering som en del av finansieringen
i spesialisthelsetjenesten vil svekke målet om å redusere ventetiden
underveis i behandlingsforløpet og for behandlinger og utredninger. Disse medlemmer viser til
de gode resultatene som er oppnådd for pasientbehandling de siste
årene. Selv om man ser en økning i ventetidene fra 2020 til 2021,
er ventetidene fortsatt lavere etter to år med pandemi enn de var
da Solberg-regjeringen tok over i 2013, og samtidig behandler spesialisthelsetjenesten
mange flere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener innsatsstyrt finansiering er
en viktig finansieringsnøkkel som bidrar til mer valgfrihet i helsesektoren. Disse medlemmer mener
pasienten skal stå i sentrum i helsetjenestene, og at dette skjer gjennom
valgfrihet. Disse
medlemmer mener det er viktig at man gjennom innsatsstyrt
finansiering sikrer sykehusøkonomien etter antall pasienter som
behandles, og kvaliteten på disse tjenestene. Disse medlemmer mener pengene
skal følge pasienten, og at pasientene fritt skal kunne velge tjenestetilbydere,
at staten skal ta regningen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke andelen innsatsstyrt finansiering i spesialisthelsetjenesten
til 60 prosent.»
Disse medlemmer vil
peke på at en økning i den innsatsstyrte finansieringen som sykehusene
får for hver pasient som blir behandlet, vil bidra til at flere
pasienter blir behandlet raskere, fordi sykehusene vil få betalt
for jobben de gjør. Etter pandemien, hvor mange operasjoner er utsatt
og sykehuskøene har økt kraftig, er antallet personer som nå står
i kø for å få behandling, oppe i 240 000. Da er det viktig å stimulere
til å få behandlet flere pasienter raskere, og disse medlemmer mener at forslaget
om å fjerne/redusere innsatsstyrt finansiering vil være helt feil
medisin og vil føre til at sykehuskøene kommer til å vokse fremover.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener innføringen
av innsatsstyrt finansiering har hatt en rekke uheldige effekter
og ført til skjevheter i helsetjenestene. Dette er en modell som
innebærer at hver behandling genererer penger, og et system med
diagnoserelaterte grupper (DRG) avgjør hvordan en gitt behandling
er priset.
Disse medlemmer mener at en
slik finansieringsordning har ført til et utilbørlig høyt press
på de ansatte i sykehusene, og at presset på tidlig utskriving og nedbyggingen
av senger til fordel for poliklinisk behandling er gått så langt
at det går ut over pasientsikkerheten. Disse medlemmer påpeker at
selv om systemet ikke var ment som et prioriteringsverktøy, er det slik
det fungerer når systemet gir forrang til behandlinger som best
kan la seg kvantifisere. Forskning viser at i praksis øker antall
utførte behandlinger i diagnosegrupper som justeres opp, mens de
synker der behandlingene blir priset ned.
Disse medlemmer mener det er
problematisk at innsatsstyrt finansiering belønner tidlig utskriving
og høyt belegg. Det resulterer i at kommunale helsetjenester får
pasienter de ikke har kompetanse eller kapasitet til å håndtere.
Både antall reinnleggelser og antall korridorpasienter har økt.
Det antyder en utvikling som går på bekostning av pasientsikkerheten,
og som øker presset på de ansatte.
Disse medlemmer peker også
på at systemet medfører store mengder administrativt arbeid, noe
som er uheldig da vi står i en helsepersonellkrise der det er avgjørende
å sikre at mest mulig av klinikernes tid går til behandling og pleie.
Disse medlemmer mener at det
trengs en gjennomgang av hvordan ISF påvirker prioriteringer og
arbeidsforhold i helsetjenesten, med siktemål om å avvikle ordningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå systemet med innsatsstyrt finansiering
i spesialisthelsetjenesten, med mål om å avvikle det.»
Disse medlemmer mener
at særlig innen poliklinisk psykisk helsevern og tverrfaglig rusbehandling, samt
føde- og barseltilbudet, har de negative konsekvensene av ISF ført
til en så prekær situasjon at finansieringen bør endres umiddelbart.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for utviklingen der
man ser indikasjoner på at innsatsstyrt finansiering har gitt intensiver
til at pasienter utskrives for tidlig, for å deretter komme raskt
tilbake. Det er kjent at andre land har erfart dette. I en studie
fra blant annet England, Skottland, Sveits og Sverige økte oppfølgingsbehovet etter
innleggelse med 24 prosent for pasientene etter overgang til innsatsstyrt
finansiert. Bekymringen for hvordan innsatsstyrt finansieringen
påvirker prioriteringene i spesialisthelsetjenesten, var også adressert
i NOU 2014:12 Åpent og rettferdig – prioriteringer i helsetjenesten,
der Norheim-utvalget påpekte prioriteringsutfordringer knyttet til
ISF-systemet og anbefalte en evaluering av hvordan innsatsstyrt
finansiering påvirker prioriteringsbeslutninger i helsetjenesten.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at finansieringsordningene
som ligger til grunn i dagens sykehus, legger et viktig premiss
for morgendagens spesialisthelsetjenester. Dette medlem mener en blandingsordning
for finansering er et nødvendig verktøy, men vil samtidig understreke
at ISF ikke bør være et rent prioriteringsverktøy. Etter dette medlems mening
bør ikke hva sykehuset kan tjene på behandlingen, være førende for
hvilken helsehjelp pasientene får. Dette medlem anser det som
mulig å gjøre grep som tydeliggjør at ISF ikke er et prioriteringsverktøy,
også med dagens finansieringsmodell. Det kan oppstå situasjoner
der en avdeling ser at en annen type behandling enn planlagt vil
gi mer penger, og for å unngå slike situasjoner vil dette medlem at
dagens finansiering av spesialisthelsetjenesten skal gjennomgås.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av dagens finansiering
av spesialisthelsetjenesten.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus mener at pasienter skal behandles verdig
ved at det tas hensyn til den enkeltes pasients behov. Alle mennesker er
forskjellige og fødes med ustandardiserte mål, og alle vil ikke
ha behov for samme standardiserte behandling som passer inn i en
planlagt mal for pakkeforløp. Dette medlem viser til at
pasient- og brukerrettighetsloven har som formål å bidra til å sikre
befolkningen lik tilgang på tjenester av god kvalitet ved å gi pasienter
og brukere rettigheter overfor helse- og omsorgstjenesten. Lovens
bestemmelser skal bidra til å fremme tillitsforholdet mellom pasient
og bruker og helse- og omsorgstjenesten, fremme sosial trygghet
og ivareta respekten for den enkelte pasients og brukers liv, integritet
og menneskeverd. Dette
medlem mener at et finansieringssystem innen helsesektoren
må være dynamisk og kunne tilpasses aktuelle pasientgrupper og behov
for utvikling av behandlinger.