EØS-komiteen vedtok
ved beslutning nr. 6/2022 av 4. februar 2022 å endre vedlegg II
(Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering), kapittel
XXV (Tobakk), til EØS-avtalen slik at følgende rettsakter innlemmes
i EØS-avtalen:
-
Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2014/40/EU av 3. april 2014 om tilnærming av medlemsstatenes lover
og forskrifter om framstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer
og relaterte produkter og om oppheving av direktiv 2001/37/EF (heretter
omtalt som tobakksdirektivet).
-
Delegert kommisjonsdirektiv
2014/109/EU av 10. oktober 2014 om endring av vedlegg II til europaparlaments-
og rådsdirektiv 2014/40/EU ved å opprette samlingen av advarselsbilder
som skal brukes på tobakksvarer.
For å
gjennomføre tobakksdirektivet i norsk rett er det nødvendig med
lovvedtak og budsjettvedtak, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Vedtaket
i EØS-komiteen ble derfor truffet med forbehold om Stortingets samtykke.
I proposisjonen inviteres Stortinget til å gi sitt samtykke til
å godkjenne EØS-komiteens beslutning.
Lovendringer som
er nødvendige for å innarbeide direktivet i norsk rett, ble vedtatt
av Stortinget i 2016 og 2018, jf. Prop. 142 L (2015–2016) Endringer
i tobakksskadeloven (gjennomføring av direktiv 2014/40/EU og standardiserte
tobakkspakninger) og Prop. 75 L (2017–2018) Endringer i tobakksskadeloven
(ulovlig handel med tobakksvarer mv.). Ikrafttredelse av lovendringene avventer
imidlertid Stortingets samtykke til innlemmelse av direktivet i
EØS-avtalen. Dette er omtalt i proposisjonens kapittel 6.
Vedtaket fra EØS-komiteen
og de to rettsaktene i uoffisiell norsk oversettelse følger som
trykte vedlegg til proposisjonen. I proposisjon gjennomgås bakgrunn
for, formålet med og hovedinnhold i tobakksdirektivet. I kapittel
3 redegjøres det for det delegerte kommisjonsdirektivet.
Tobakksdirektivets
hovedformål er å fremme et velfungerende indre marked i EØS-området
for tobakksvarer og relaterte produkter, beskytte menneskers – og særlig
unges – helse og å oppfylle EUs forpliktelser i henhold til tobakkskonvensjonen.
Direktivet ble vedtatt som følge av behovet for et nytt og oppdatert
felleseuropeisk tobakksregelverk som gjenspeiler den vitenskapelige,
internasjonale og markedsmessige utviklingen på tobakksområdet.
Rettsakten vil skape en oppdatert og helhetlig regulering av tobakksvarer
og relaterte produkter i EØS-området, samtidig som folkehelsen beskyttes.
Direktivet viderefører
og forsterker flere virkemidler brukt i det tidligere direktivet.
Samtidig inneholder rettsakten bestemmelser som regulerer nye områder. Dette
gjelder blant annet registreringsordningen for e-sigaretter, som
er innført som en følge av markedsutviklingen som har funnet sted
siden vedtagelsen av forrige direktiv. Selv om direktivet viderefører
forbudet mot snus i EØS-området, har Norge fått aksept for å beholde unntaket
fra dette forbudet. I tillegg har Norge fått aksept for å innføre
en ny helseadvarsel på snusbokser om risikoen for fosterskader ved
snusbruk i svangerskapet, som en følge av den særskilte situasjonen
i Norge med svært høy andel unge kvinner som bruker snus.
Helse- og omsorgsdepartementet
tilrår at Norge godkjenner beslutningen i EØS-komiteen om å endre vedlegg
II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering),
kapittel XXV (Tobakk), i EØS-avtalen om innlemmelse av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2014/40/EU av 3. april 2014 om tilnærming av medlemsstatenes
lover og forskrifter om framstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer
og relaterte produkter og om oppheving av direktiv 2001/37/EF og
delegert kommisjonsdirektiv 2014/109/EU innlemmes i EØS-avtalen.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.