Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:185 S (2021–2022) om å sikre forutsigbar
rett til tannhelsebehandling for tortur- og overgrepsutsatte og personer
med odontofobi (TOO-pasientene). Statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt
seg om forslagene i brev av 29. april 2022. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det er
gjennomført skriftlig høring i saken, og at det kom inn ett høringssvar,
fra Den norske tannlegeforening. Komiteen merker seg at Den
norske tannlegeforening er positiv til representantforslaget.
Komiteen viser til at TOO-tilbudet
er et tilrettelagt tannhelsetilbud til personer som har blitt utsatt
for tortur, overgrep eller har odontofobi. TOO-tilbudet finnes ved
Tannhelsetjenestens kompetansesentre og i fylkeskommunene, og har
som mål at pasientene etter TOO-behandling skal klare å mestre det
ordinære tannhelsetilbudet. TOO-tilbudet har et tverrfaglig behandlerteam
som består av psykolog, tannlege og annet tannhelsepersonell.
Komiteen viser til at statsråden
mener det vil være naturlig at utvalget som skal komme med forslag som
kan sikre at tannhelsetjenestene blir likestilt med andre helsetjenester,
vurderer pågående utviklingsarbeid og ordninger innen tannhelsefeltet,
inkludert ulike finansieringsordninger også for TOO-tilbudet. Komiteen merker
seg at regjeringens vurdering om at å opprette nye innslagspunkt
i folketrygden, eller etablere egne opptrappingsplaner for deler
av tjenesten og enkeltgrupper av brukere, vil kunne gjøre det vanskeligere for
utvalget å gjøre en helhetlig og god gjennomgang av feltet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
berømme det viktige arbeidet som har blitt gjort med tverrfaglig
psykolog- og tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsofre og personer
med alvorlig angst for tannbehandling (TOO). Disse medlemmer vil understreke
at dette også er blitt tatt på alvor gjennom regjeringens budsjettenighet
med Sosialistisk Venstreparti, som gjorde at bevilgningene til TOO-tilbudet
ble økt fra 80 mill. kroner til 180 mill. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
vedtaket i budsjettforliket med Sosialistisk Venstreparti om å utrede status
for tannhelsetjenestene i Norge, jf. vedtak 35 nr. 52 av 2. desember
2021 fattet i forbindelse med behandlingen av finansinnstillingen. Disse medlemmer vil peke
på disse utredningene som et naturlig sted å vurdere det pågående
utviklingsarbeidet og ordningene på tannhelsefeltet, inkludert finansieringsordninger
for TOO-tilbudet. Disse
medlemmer viser til at statsråden er i gang med dette arbeidet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til verbalvedtaket i budsjettavtalen som
fastslår følgende:
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et utvalg som skal komme med forslag som kan sikre at
tannhelsetjenestene blir likestilt med andre helsetjenester, herunder
modeller for egenandelstak.»
Dette medlem mener finansieringen
av TOO og innslagspunkt i trygdeordningen hører naturlig inn her, og
imøteser et utvalg som skal komme med konkrete forslag for å sikre
alle en anstendig tannhelsetjeneste, der denne er likestilt med
andre helsetjenester.
Dette medlem viser til at det
er på høy tid at helsen i munnen sidestilles med helsen i resten
av kroppen. Det er ikke akseptabelt slik det er i dag, der enkeltpersoner
kan bli sittende med enormt høye regninger eller med store ubehandlede
tannproblemer. Dette
medlem viser til at TOO-ordningen har vært vellykket og har
betydd mye for mange, men at det fortsatt er altfor lang ventetid
mange steder. Det er også mange som har rett til hjelp gjennom ordningen,
og som ikke kjenner til den.
Dette medlem viser til at det
ble gjort viktige løft for både TOO-ordningen og den offentlige
tannhelsetjenesten i budsjettforhandlingene, som har stor betydning
for mange. Dette er likevel bare en forsiktig start på en full tannhelsereform. Dette medlem viser
til at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gått til valg på at
de ønsker å sidestille tannhelsetjenesten med andre helsetjenester,
og at dette også er fastsatt som et mål i Hurdalsplattformen. Dette medlem forutsetter
derfor at regjeringen i kommende budsjetter prioriterer nødvendige
løft for tannhelse, inkludert viktige områder som TOO.
Komiteens medlem
fra Rødt peker på at det varslede utvalget som skal komme
med forslag som kan sikre at tannhelsetjenestene blir likestilt
med andre helsetjenester, vurderer pågående utviklingsarbeid og
ordninger innen tannhelsefeltet ennå ikke er etablert og at det
heller ikke har blitt informert om noen tidsplan for dette arbeidet. Dette medlem mener
at løsningene for å sikre TOO-ordningen ikke kan vente så lenge,
men at tilbudet må sikres slik at flere av de som har krav på dette
tilbudet, får det, og at ventetiden går ned.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti er opptatt av gode tannhelsetjenester og gode offentlige
støtteordninger for sårbare grupper. Disse medlemmer viser til at
tannbehandling er gratis for én av fire innbyggere, inkludert barn
og unge, personer med ruslidelser og eldre på sykehjem eller som
får hjemmesykepleie. I tillegg har mennesker som har ulike tannlidelser,
gode ordninger. Disse medlemmer viser
til at Solberg-regjeringen endret støtteordningene slik at støtten
treffer dem som trenger det mest, og gjennom flere statsbudsjetter
økte de økonomiske rammene til TOO-ordningen slik at flere kunne benytte
seg av den. Siden 2013 er skjermingsordninger til personer med særskilte
behov økt, og det er nå en halv million mennesker som hvert år mottar
stønad til tannbehandling fra folketrygden.
Disse medlemmer viser til evalueringen
som PwC gjennomførte om TOO-ordningen på oppdrag fra Helsedirektoratet
i 2021. Disse medlemmer viser
til at evalueringen konkluderte med at TOO-ordningen gir pasientene
bedre tannhelse og hjelper pasientene med å mestre utfordringene
de har med å gå til tannlege. Men evalueringen kom også med flere
anbefalinger om hvordan TOO-ordningen kan styrkes, blant annet med bedre
kunnskapsoppbygging og mer forutsigbar finansiering. Disse medlemmer er
opptatt av å sikre en god TOO-ordning, og oppfordrer regjeringen
til å følge opp forbedringspunktene.
Disse medlemmer viser til Solberg-regjeringens
omtale av TOO-ordningen i statsbudsjettet for 2022:
«Departementet vil
gi Helsedirektoratet i oppdrag å vurdere endringer basert på evalueringen»
Disse medlemmer viser videre
til at Helse- og omsorgsdepartementet i sitt tildelingsbrev for
2022 til Helsedirektoratet datert 4. februar 2022 har fulgt opp dette.
I tildelingsbrevet står det følgende:
«Helsedirektoratet
gis i oppdrag å vurdere endringer i ordningen basert på evalueringen
av tverrfaglig psykolog- og tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsofre
og personer med alvorlig angst for tannbehandling (TOO).»
Disse medlemmer mener det er
riktig å avvente svaret på oppdraget til Helsedirektoratet, før
det gjøres eventuelle endringer i TOO-ordningen.
Disse medlemmer viser til Solberg-regjeringens
prioriteringsmelding, Meld. St. 38 (2020–2021) Nytte, ressurs og
alvorlighet – Prioritering i helse- og omsorgstjenesten, hvor Solberg-regjeringen
gikk inn for å sette i gang arbeidet med en stortingsmelding om
organisering av tannhelsetjenesten. Dette ble også vedtatt av Stortinget
da stortingsmeldingen ble behandlet i mars 2022.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener tannhelsetjenesten må styrkes
gjennom bedre refusjonsordninger. Disse medlemmer mener tannlegene
må være en integrert del av helsesektorens samhandling. Samhandling
er nødvendig for pasientsikkerheten, fellesinnsatsen mot livsstilssykdommer
og for å sikre pasientenes økonomiske rettigheter. Disse medlemmer understreker
at tennene er en del av kroppen, og mener at sykdom i munnhulen
derfor må ses på som en ordinær diagnose.
Disse medlemmer viser til at
tverrfaglige behandlerteam TOO består av psykolog, tannlege og annet
tannhelsepersonell. Når pasientene er i stand til å motta tannbehandling,
overføres/henvises de til Tannbehandlerteam TOO, som kan være team
med fylkeskommunalt ansatte eller privatpraktiserende tannleger som
fylkeskommunen har inngått avtale med. Tannbehandlerteamet skal
være del av et helhetlig tilrettelagt tilbud overfor de aktuelle
personene og ha særskilt kompetanse for å ivareta pasientgruppen.
Disse medlemmer understreker
at et viktig mål for tannhelsetjenestene i Norge bør være at alle
har lik tilgang på behandling, uavhengig av etnisk bakgrunn, kjønn,
personlig økonomi eller livssituasjon. Man har tidligere kunnet
se at odontofobi-, tortur- og overgrepspasienter med store tannbehandlingsbehov
må stå i over fire år på venteliste hos TOO-teamene i den offentlige
tannhelsetjenesten for å komme til en vurderingssamtale. Disse medlemmer viser
til at det etter samtale med psykolog med påfølgende diagnostisk
intervju/screening vil fremgå hvorvidt pasienten fyller kriteriene
for å omfattes av tilbudet.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Dokument 8:200 S (2020–2021) fremmet av Fremskrittspartiet, jf.
Innst. 540 S (2020–2021), der Stortinget vedtok å be regjeringen
styrke det tilrettelagte tannhelsetilbudet til tortur- og overgrepsutsatte
og personer med sterk angst for tannbehandling (odontofobi) (TOO)
og fremme forslag i budsjettet for 2022 for å sikre nødvendig finansiering. Disse medlemmer viser også
til behandlingen av Dokument 8:198 S (2020–2021) om regionale odontologiske
kompetansesentre, der Stortinget ga tilslutning til forslaget i
sin helhet.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus vil påpeke at tenner er en del av kroppen.
Tannbehandling bør, etter dette medlems syn, også for
TOO-pasienter følge samme regler som annen behandling i helsevesenet,
med samme ordning for egenandel. Dette medlem mener også at
dette tilbudet om tannbehandling til mennesker som av ulike årsaker
ikke klarer benytte seg av ordinært tannhelsetilbud, bør gjøres
mer kjent for både potensielle pasienter og helsepersonell.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Pasientfokus mener at ethvert tannhelsetiltak
må ha et overordnet mål om å være økonomisk og sosialt utjevnende.
Et viktig tiltak er i dag TOO-ordningen, tilrettelagt tannhelsetilbud
til tortur- og overgrepsutsatte og personer med odontofobi.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en tannhelsereform som likestiller tannhelsetjenester med
andre helsetjenester, slik at tennene behandles som en del av kroppen.
I sitt brev viser statsråden til utvalget som skal komme med forslag
om tannhelsetjenester. Men så lenge det finnes noen grupper i samfunnet
som har et udekket behov for tannhelsehjelp av andre årsaker, og
det finnes en egen ordning for denne gruppa, er det ikke nødvendig
å vente med å sikre forutsigbarhet for TOO-ordningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus viser til at
PwC på oppdrag fra Helsedirektoratet gjennomførte en evaluering
av TOO-ordningen i 2021. Evalueringen viser blant annet at behandlingen
gir pasientene bedre tannhelse, og den har positive ringvirkninger
for andre deler av livet. Samtidig beskriver evalueringen forhold
som peker i retning av at dimensjoneringen av og etterspørselen etter
TOO-tilbudet er i ubalanse. Resultatet er at ingen av tilskuddsmottakerne
innfrir maksgrensene for ventetiden. Disse medlemmer viser til Tannlegeforeningens
høringsinnspill, der de skriver at det kan være svært uheldig for
disse pasientene å vente før de kan få den nødvendige helsehjelpen,
og at dagens ventetider er helt uholdbare. De fleste som kommer
inn under denne ordningen, har et omfattende behov for tannbehandling
og har ofte redusert livskvalitet som følge av smerter og store
problemer med munnhelsen.
Disse medlemmer påpeker at
dagens lange ventetider har flere konsekvenser for pasientene, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre forutsigbarheten i TOO-tilbudet med en flerårig
opptrappingsplan for å få ned ventetiden, slik at pasientene sikres
nødvendig tannhelsehjelp.»
Disse medlemmer viser
til den nasjonale koordineringsgruppens forslag om at det bør innføres
et innslagspunkt 16 i trygden som finansierer tannbehandlingen for TOO-pasienter
etter at de har vært gjennom angstbehandling. Disse medlemmer mener at erfaringene
fra de som kjenner arbeidet og utfordringene best, er viktige å
legge til grunn for å styrke tilbudet. Det er derfor hensiktsmessig
med en grundig vurdering av et nytt innslagspunkt.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette et arbeid med opprettelse av et nytt
innslagspunkt i trygdefinansieringen for å sikre tortur- og overgrepsutsatte
og personer med odontofobi en forutsigbar rett til nødvendig tannbehandling.»