Del IV: Forsvarspolitiske ambisjoner
Komiteen viser til at denne
meldingen skal synliggjøre umiddelbare retnings- og ambisjonsendringer på
kort og mellomlang sikt fram mot ny langtidsplan for forsvarssektoren. Komiteen slutter
seg derfor til behovet for umiddelbare tiltak for økt aktivitet
i nord med forsterket tilstedeværelse og bedret situasjonsforståelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, gir sin tilslutning til arbeidet
med å videreutvikle og forsterke et moderne totalforsvar som bidrar
til å understøtte den nasjonale og allierte forsvarsinnsatsen i
hele krisespekteret.
Komiteen vil
også fremheve viktigheten av å videreutvikle det nordiske sikkerhets-
og forsvarspolitiske samarbeidet og støtter regjeringens ambisjoner
om å være en pådriver i å komme nærmere NORDEFCOs visjon om effektivt
samarbeid i fred, krise og krig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, vil
fremheve viktigheten av å styrke vår nasjonale evne til alliert
mottak, spesielt i nord, herunder Andøya, samt betydningen av å
legge til rette for fortsatt høy, forutsigbar trenings- og øvingsfrekvens
med allierte. Gitt Norges geografiske plassering, naboskap med Russland
og kunnskap om våre nærområder er det naturlig at Norge tar initiativ
til en felles alliert tilnærming for å bidra til stabilitet i nordområdene. Flertallet støtter
regjeringen når de vil øke Norges totale forsvarsevne ved å styrke
og videreutvikle vårt nasjonale forsvar og samarbeid i NATO og med
enkeltallierte.
Komiteen merker
seg at regjeringen vil vurdere hvordan Norge kan styrke nasjonale
kapabiliteter som for eksempel droner, satellittbaserte tjenester
og annet sivilt-militært samarbeid, og som en del av dette vurdere
egnede lokasjoner, herunder Andøya.
Komiteen slutter seg til at
Heimevernet er viktig for daglig tilstedeværelse og lokalkunnskap
i hele landet, og at Heimevernet må styrkes og videreutvikles. Komiteen gir
videre sin tilslutning til at HV-17 styrker sin kampkraft, slik
at disse kan samvirke bedre med hæravdelingene i Finnmark.
Komiteen slutter seg til en
tilrettelegging for en helhetlig oppfølging av videreutviklingen
av evne til krigføring i det maritime domene. Komiteen støtter en utredning
om hvordan en eventuell standardisering av fartøy i Sjøforsvaret
kan erstatte deler av dagens overflatestruktur når dagens fartøy
når sin tekniske levetid.
Komiteen konstaterer at regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget i løpet av 2022 med en anbefaling om
fremtidig innretning for den nye overflatekampstrukturen.
Komiteen understreker at cyberkapasiteter
blir stadig mer integrert i både konvensjonell og irregulær krigføring,
og vil fremheve viktigheten av å styrke forsvarssektorens innsats
mot trusler i det digitale rom.
Komiteen vil fremheve at personell
er en kritisk faktor, og mener det er viktig at sektoren er bemannet med
tilstrekkelig personell med riktig kompetanse til riktig tid. Komiteen støtter
derfor en videre personellopptrapping og at trepartssamarbeid blir
et viktig virkemiddel i dette arbeidet.
Komiteen vil fremheve viktigheten
av at regjeringen fortsetter et målrettet arbeid med ivaretakelse
av våre veteraner.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg med interesse at
regjeringa vil vidareføra og styrka vedlikehaldet av kritisk infrastruktur
på Andøya, og meiner at dette er sentralt for å sikra norsk forsvarsevne
i framtida. Desse medlemene understrekar
at drifta på Andøya må vera kontinuerleg og skje i regi av det norske
Forsvaret for at dette målet skal bli nådd. Forsvarets personell
på Andøya bør få ei snarleg avklaring av korleis Andøya-stasjonen
skal driftast framover, og dette vil samtidig vera i norsk interesse
for at avgjerande kompetanse ikkje skal forvsinna. Desse medlemene etterlyser
ei snarleg avklaring frå regjeringa om planane for Andøya.
Desse medlemene viser til
regjeringas omtale av ei eventuell standardisering av fartøy i Sjøforsvaret. Desse medlemene understrekar
at Noreg har verdsleiande maritim kompetanse gjennom norsk verftsindustri
og resten av den maritime klynga, og at dette gir ei unik moglegheit
til å bygga og utrusta slike standardfartøy. Bygging av nye standardfartøy
til Sjøforsvaret i Noreg vil vera både god forsvarspolitikk, framoverlent
eksportpolitikk og nødvendig klimapolitikk. Desse medlemene meiner at
det hastar å ta ei avgjerd om dette.
Disse medlemmer viser til
regjeringens tiltredelseserklæring, hvor det står:
«Regjeringa vil
gå gjennom Forsvarets samarbeid med private aktørar, med omsyn til
blant anna sikkerheit, beredskap, kompetanse og krigens folkerett.»
Disse medlemmer viser også
til høringssvar fra Fellesforbundet, som sammen med de andre forsvarsrelaterte
forbundene i LO i flere år har påpekt behovet for det samme. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn be regjeringen starte en slik gjennomgang.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta helhetlig utredning av Forsvarets bortsetting
av oppgaver til private aktører og innvirkningen dette har på sikkerhet,
beredskap, kompetanse i Forsvaret og krigens folkerett.»
Disse medlemmer ser
på nasjonal kontroll over strategisk materiell som avgjørende for
å ivareta forsvarsevnen og nasjonale sikkerhetsinteresser. Disse medlemmer vil
derfor sikre at Forsvaret skal anskaffe forsvarsmateriell, herunder
skip, fra norske leverandører der det er forenlig med Forsvarets
behov.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag som sikrer at Forsvaret anskaffer
materiell fra norsk industri der dette er hensiktsmessig.»