2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til forslaget
om å begrense barnevernstjenestens adgang til å benytte ordinære
fosterhjem som har inngått avtale med en privat tjenesteyter om
fosterhjemsoppdraget. Forslaget tilsvarer forslaget som ble fremmet
i Prop. 133 L (2020–2021). Det forslaget ble ikke vedtatt av Stortinget.
I Innst. 625 L (2020–2021) skrev en samlet komité:
«Komiteen viser til
at barnevernloven slik den er i dag, i liten grad inneholder regulering
av kommuners adgang til bruk av private tjenester. Kommunens adgang
til å benytte private tjenesteytere følger i dag av en tolkning
av gjeldende rett. Kommunene benytter private tjenesteytere til
mange oppgaver, som f.eks. tolketjeneste, veiledning av fosterforeldre,
hjelpetiltak i hjemmet, utredninger mm. Komiteen merker seg at departementet
ønsker lovfesting av at kommunen ikke kan inngå avtale om private
tjenesteytere om flere oppgaver, og at det er uenighet om hele og
deler av denne innstramningen. I utvalget av tjenester har departementet
vektlagt styring og kontroll og hvor inngripende tiltaket er for
barnet og familien. KS uttaler at et forbud i oppgavene departementet
listet opp er problematisk, da kommuner med mangel på kapasitet
og rekruttering må kjøpe inn kompetanse.»
Komiteen viser også til høringsuttalelsene
som kom inn til «Høring – Rammevilkår for private tjenesteytere
i barnevernet» med høringsfrist 29. juni 2020. Det var delte meninger
i høringssvarene om en slik begrensning i kommuners rett til å kjøpe
tjenester. Flere høringsinstanser påpekte at det viktigste er tilbudet
til barnet. For eksempel skrev Barneombudet:
«Vi finner grunn
til å understreke at det som et utgangspunkt ikke er avgjørende
for Barneombudet om tjenester i barnevernet leveres av det offentlige,
ideelle eller private aktører. Det viktigste for Barneombudet er at
myndighetene sikrer gode og likeverdige tilbud for barn uavhengig
av hvor barnet bor. Alle tiltak skal være i tråd med Grunnloven
§ 104 og barnekonvensjonen artikkel 3 om barnets beste.»
Komiteen understreker derfor
at kommunen må sikre at tilbudet til barnet er godt og likeverdig
og i tråd med målet om at det skal være best mulig. Komiteen viser
til at kommunene må sikre kvaliteten i fosterhjemmet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at et flertall
i Innst. 625 L (2020–2021) ikke fremmet forslagene til endring av
§ 15-8 og § 4-22 nytt sjette ledd i gjeldende barnevernlov. Argumentene
for dette var flere høringsinnspill som var tydelige på at endringen
kunne medføre at mye opparbeidet kompetanse ville forsvinne, og
at utfordringen med å rekruttere fosterforeldre ville øke uten de
private (ideelle og kommersielle).
Disse medlemmer mener utfordringene
som fremkommer i Fosterhjemsundersøkelsen 2022 og Ung i fosterhjem
2022 er viktige å ta tak i. Utfordringer med rekruttering, opplæring
og oppfølging av fosterhjem løftes tydelig. Skal dette løses på
en best mulig måte, er man avhengig av alle gode krefter og mangfold
på flest mulig av områdene knyttet til fosterhjemsforvaltningen.
Disse medlemmer mener lite
har endret seg siden Innst. 625 L (2020–2021) ble behandlet, og
støtter derfor ikke departementets omkamp på dette området. Disse medlemmer vil
stemme imot forslaget til § 15-7 nytt fjerde ledd i barnevernsloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter proposisjonens forslag til § 15-7 nytt fjerde ledd i barnevernsloven.