Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til at endringer i verdipapirhandelloven
mv. (samleproposisjon) behandles i denne innstillingen. Samtykke
til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv (EU) 2021/338, og samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 53/2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
(EU) 2019/1160 og forordning (EU) 2019/1156, behandles i Innst.
388 S (2021–2022).
Komiteen viser til at Finansdepartementet
i denne proposisjonen fremmer forslag til endringer i verdipapirhandelloven
for gjennomføring av forventede EØS-regler som svarer til europaparlaments-
og rådsdirektiv (EU) 2021/338 av 16. februar 2021.
Komiteen viser til at direktivet
er en del av EUs «Capital Markets Recovery Package», vedtatt på
bakgrunn av covid-19-pandemien. Endringsdirektivet gjør endringer
i direktiv 2014/65/EU (MiFID II) som foranlediger endringer i verdipapirhandelloven.
Formålet er blant annet å lette på enkelte av de administrative
byrdene ved handel i finansielle instrumenter og å stimulere varederivatmarkedene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
videre til at det overordnede målet med «Capital Markets Recovery Package»
er å fjerne unødvendig byråkrati og innføre nøye tilpassede tiltak
som anses å ville kunne bidra effektivt til å dempe den økonomiske
uroen. Endringene gjøres for å fremme økonomisk gjeninnhenting i
EU etter covid-19-pandemien, men er i hovedsak permanente. I fortalen
til direktivet beskrives at det er vesentlig å støtte gjeninnhentingen
etter det økonomiske sjokket påført av pandemien gjennom målrettede
endringer i finansmarkedsreguleringen. Gjeldende norsk regelverk må
endres for å gjennomføre forventede EØS-regler som svarer til endringsdirektivet,
og for at norske virksomheter kan nyte godt av de samme lettelsene
som er innført i EU.
Flertallet slutter seg med
dette til regjeringens lovforslag om endringer i verdipapirhandelloven
mv. (samleproposisjon), som foruten nevnte endringer i verdipapirhandelloven,
innebærer endringer i verdipapirfondloven, AIF-loven, finansforetaksloven
og hvitvaskingsloven.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til egne merknader
til S-delen av denne saken i Innst. 388 S (2021–2022). Disse medlemmer går
mot å innlemme EU-direktiv 2021/338 i EØS-avtalen. Av samme grunner
går disse medlemmer mot
å vedta endringene i verdipapirhandelloven som gjennomfører direktivet.
Disse medlemmer viser til Forbrukerrådets
to høringsinnspill til direktiv 2021/338. For det første mener Forbrukerrådet
at «vilkårene for å gjøre unntak fra hovedregelen kan underkommuniseres
i de generelle avtalebetingelsene eller kommuniseres på en slik
måte at forbrukerne ikke er klar over at praksisen er et unntak fra
hovedregelen», og at det foreliggende lovforslaget kan åpne for
ytterligere muligheter for å tilsløre kostnader i forkant av transaksjoner.
Forbrukerrådet anbefalte at den foreslåtte unntaksregelen bare blir
brukt der det har blitt gitt aktivt samtykke. For det andre mener
Forbrukerrådet at analysedekning av selskaper med relativ lav markedsverdi
kan skape interessekonflikter mellom analyseselskapet og verdipapirforetaket
på den ene siden og verdipapirforetakets kunde på den andre, og
at denne typen analyser har en tendens til å tjene verdipapirforetakets
interesser på bekostning av kunden. De mener vi med de foreslåtte
endringene risikerer en gjenopptakelse av praksisen der fondsmeglere
leverte «gratis» analyser i bytte mot handelsvolum og kurtasje. Disse medlemmer peker
på at Forbrukerrådets innspill ikke har blitt tatt til følge i lovforslaget.