Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i denne proposisjonen forslag til endringer i forvaltningslovens
regler om administrativ foretakssanksjon og forvaltningslovens regler
om habilitet.
Med administrativ
sanksjon menes en negativ reaksjon som kan ilegges av et forvaltningsorgan,
som retter seg mot en begått overtredelse av lov, forskrift eller
individuell avgjørelse, og som regnes som straff etter den europeiske
menneskerettskonvensjon (EMK). En administrativ foretakssanksjon
er en administrativ sanksjon som kan ilegges foretak.
Proposisjonen følger
opp et av forslagene i advokat Knut Høiviks enpersonsutredning om
foretaksstraff og korrupsjon avgitt 26. mai 2021 som gjelder administrativ
foretakssanksjon.
Etter departementets
syn er det ønskelig å få en snarlig avklaring av rettstilstanden
hva gjelder administrativ foretakssanksjon. I motsetning til på
strafferettens område er håndhevingen av administrativ foretakssanksjon
desentralisert, spredt mellom en rekke ulike forvaltningsorganer
og basert på en rekke ulike hjemler i særlovgivningen. Dette innebærer
at det er et ekstra behov for å legge til rette for en enhetlig
behandling av saker om administrativ foretakssanksjon innenfor de
rettslige rammer som følger av blant annet EMK. I tillegg er det
et mer uttalt behov for klargjøring av rettstilstanden for administrativ
foretakssanksjon enn for foretaksstraff.
Departementet foreslår
i proposisjonen å innføre et skyldkrav i forvaltningsloven § 46
første ledd om administrativ foretakssanksjon. Endringen bygger
på et forslag i ovennevnte utredning. Forvaltningsloven § 46 første
ledd første punktum oppstiller i dag et utgangspunkt og en hovedregel
om at foretak kan ilegges administrativ sanksjon selv om det ikke
kan påvises subjektiv skyld hos noen enkeltperson som har handlet
på vegne av foretaket. Ansvaret er dermed som utgangspunkt gjort objektivt.
Forslaget i proposisjonen
går ut på at skyldkravet for administrativ foretakssanksjon skal
være uaktsomhet med mindre noe annet er bestemt i særlovgivningen.
Forslaget er i hovedsak i samsvar med utrederens forslag, likevel
slik at det i større grad åpner for at særlovgivningen etter en
nærmere vurdering kan gi bestemmelser om objektivt ansvar.
Forslaget vil ha
betydning for bestemmelser i særlovgivningen som hjemler administrativ
foretakssanksjon. Det vil måtte foretas en gjennomgang av den enkelte
særlov for å vurdere om det er behov for å gjøre endringer tilsvarende
de som foreslås i forvaltningsloven § 46, endringer med sikte på
å opprettholde et objektivt ansvar eller andre endringer med sikte
på klargjøring av forholdet mellom forvaltningsloven § 46 og sanksjonshjemmelen
i den enkelte særlov. Det vil være opp til det enkelte departement
å vurdere når og hvordan et slikt arbeid bør skje, og hvilke endringer
som er nødvendige. De økonomiske og administrative konsekvensene
av forslaget i denne proposisjonen vil dermed først og fremst avhenge
av hvordan arbeidet følges opp i særlovgivningen.
I tillegg foreslår
departementet å utvide virkeområdet til forvaltningslovens habilitetsregler
slik at reglene også kommer til anvendelse for statsråder i egenskap
av regjeringsmedlemmer, det vil si når de opptrer i statsråd, forberedende
statsråd og regjeringskonferanse. Departementet foreslår å gjennomføre
endringen ved å oppheve unntaket i forvaltningsloven § 10 annet
punktum. Endringen vil ha liten praktisk betydning, men vil tydeliggjøre
regelverket på et praktisk viktig område, og den vil etter departementets
syn styrke tilliten til det politiske system. Endringen er i tråd
med forslaget fra forvaltningslovutvalget i NOU 2019:5 («Ny forvaltningslov
– Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven)»)
og en anbefaling fra GRECO (Group of States Against Corruption)
– Europarådets ekspertgruppe mot korrupsjon.
Endringene i habilitetsreglene
vil etter departementets vurderinger ikke ha nevneverdige administrative
eller økonomiske konsekvenser.