Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Anja Ninasdotter Abusland og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt,
Emma Watne, viser til at det i proposisjonen foreslås lovendringer
i sosialtjenesteloven og arbeidsmiljøloven, herunder å holde barnetrygden
utenfor beregningen av økonomisk stønad.
Videre foreslås
det i proposisjonen å oppheve forskriftshjemmelen i sosialtjenesteloven
§ 51 a fjerde ledd som følge av at forskriftshjemmelen ikke er tatt
i bruk, og at annen kompensasjonsordning anses dekkende.
Komiteen viser til at det
foreslås justeringer i sosialtjenesteloven for å lovfeste allerede
gjeldene praksis, herunder § 9 om statsforvalterens tilsynsvirksomhet.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås en tydeliggjøring av beregningsgrunnlaget
for tre- og fireårsregelen ved midlertidig ansettelse som følge
av lov 18. mars 2022 nr. 10 om endringer i arbeidsmiljøloven (midlertidig
ansettelse).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til felles mål
om å redusere sosiale ulikheter i samfunnet. Disse medlemmer understreker
at å fjerne barnetrygden fra beregningen av økonomisk sosial stønad
er et viktig steg mot dette målet. Disse medlemmer støtter regjeringens
forslag og har ingen ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at fastsettelse
av stønadsnivået på sosialhjelp er skjønnsmessig og representerer
ikke faste summer. Disse
medlemmer mener det kan være vanskelig å sikre at en lovendring
om å holde en bestemt inntekt utenfor, automatisk vil gi høyere
stønad. Å se bort fra barnetrygden i vurderingen er ikke en garanti
for at kvaliteten på de sosiale tjenestene som gis barnefamilier,
er god. Det kan derfor være mer treffsikkert med andre tiltak for
lavinntektsfamilier, slik som gratis kjernetid i barnehagen og billigere
skolefritidsordning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i regjering også innførte fritidskortet,
som var ment å være en mer treffsikker ordning for å gi alle barnefamilier
gratis fritidsaktiviteter. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringens forslag anslås av departementet å ha en økonomisk
merutgift for kommunene på om lag 560 mill. kroner. For 2022 ble
det bevilget 187 mill. kroner til dette formålet for å kompensere
for kommunenes merutgifter. Disse medlemmer registrerer at
regjeringens budsjettavtale med Sosialistisk Venstreparti ikke dekker
kommunenes merkostnader til sosialhjelp som følge av dette forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter for øvrig forslagene
til endringer i sosialtjenesteloven og arbeidsmiljøloven.
Disse medlemmer viser til
at sosialhjelp skal være en midlertidig ytelse og ikke noe familier
skal leve av over tid.
Disse medlemmer viser til
at barnetrygden er et viktig virkemiddel for å bedre familienes
økonomi, og at den med Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti i regjering ble økt for første gang på mange år. Spesielt
i de første årene av barnets levetid kan det være krevende for familiene
med lavere inntekt og høye utgifter. Disse medlemmer viser til
at disse partiene derfor økte barnetrygden for barn frem til 6 år
med 8 200 kroner. Disse
medlemmer viser til at barnetrygden samtidig økte med 1 000
kroner også for barn og unge mellom 6 og 18 år. Disse medlemmer viser til
at hele økningen av barnetrygden ble holdt utenfor beregningen av
sosialhjelpen, og at dette var et positivt bidrag særlig til familier
med lav inntekt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget om å lovfeste
at det ikke skal tas hensyn til barnetrygd ved vurdering av søknad om
økonomisk sosialhjelp. Dette
medlem mener at dette er en svært gledelig og nødvendig lovendring
som følge av Sosialistisk Venstrepartis budsjettforhandlinger med
regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Dette medlem viser
til at det i 2021 var 221 kommuner som ikke holdt barnetrygden utenfor
ved utmåling av sosialhjelp. Dette medlem er bekymret for
at det i dag er 115 000 barn som vokser opp i fattigdom, ifølge
tall fra SSB. På grunn av dagens lovverk avkortes barnetrygden ofte
for dem som trenger den aller mest. Det er viktig at barnetrygden
forblir er universell ordning, både for å redusere forskjellene
og for å bekjempe fattigdom. Dette medlem viser til at
denne saken har vært en svært viktig sak og prioritering for Sosialistisk
Venstrepartis folkevalgte i norske kommuner. Dette medlem er veldig glad
for at de kampene har vært tatt lokalt av Sosialistisk Venstrepartis
folkevalgte inntil vi nå får på plass en lovendring om å holde barnetrygden
utenfor ved beregning av sosialhjelp.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til kapitel 3.3
Departementets vurdering og forslag i proposisjonen:
«Departementet legger
også til grunn at behovet på sikt for å se bort fra barnetrygden
vil måtte vurderes i lys av kommunenes erfaringer med å praktisere
en slik regel. Dette bør vurderes i lys av utviklingen knyttet til tilgjengeliggjøring
av andre velferdsytelser som SFO og barnehage, og hvilke kostnader
som er knyttet til disse.»
Disse medlemmer er uenig i
denne vurderingen og vil samtidig advare mot å sette de nevnte velferdsytelsene
opp mot hverandre. Disse
medlemmer mener at barnetrygden, andre universelle ytelser
og barns inntekt skal holdes utenfor beregningsgrunnlaget for sosialhjelp,
og at for å redusere forskjellene og bekjempe fattigdom må disse
ordningene forbli universelle.