Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
representantforslaget.
Komiteen viser til statsrådens
vurdering av representantforslaget datert 18. mai 2022 og de tre
skriftlige innspillene som har kommet til saken.
Komiteen viser til at senking
og omlegging av Hammersborgtunnelen på riksvei 162 i Oslo er en
del av den planlagte utbyggingen av regjeringskvartalet og er begrunnet
i sikkerhetshensyn. Komiteen viser
videre til at kostnadsanslaget for nytt regjeringskvartal har økt til
over 40 mrd. kroner, som referert i statsbudsjettet for 2022. Ombygging
av Hammersborgtunnelen er anslått å koste 3,1 mrd. kroner.
Komiteen ser at forslagsstillerne
mener det er rom for å nedskalere denne delen av prosjektet betydelig,
og at forslagsstillerne peker på en løsning med å stenge tunnelen
for ordinær biltrafikk. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener dette kan gjøres ved hjelp av den
perimetersikringen som skal gjelde for andre gater i området, og
at forslagsstillerne viser til Swecos trafikkanalyse og forskning
knyttet til veikapasitet i byområder for å begrunne sitt forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svarbrev, hvor det framkommer at regjeringen allerede er godt i
gang med å nedskalere planene for nytt regjeringskvartal. Disse medlemmer mener
regjeringen Solberg la opp til et altfor kostbart byggeprosjekt,
og støtter derfor regjeringens varslede kutt i byggingen av de to
byggene omtalt som B- og E-blokken. Dette er konkrete og gode tiltak
som både vil redusere den planlagte offentlige pengebruken og redusere
risikoen for framtidige kostnadssprekker.
Videre er disse medlemmer opptatt
av at regjeringen fortsetter å se etter muligheter for å redusere
den offentlige pengebruken i prosjektet. Statsråden har i sitt svarbrev
til komiteen varslet at regjeringen jobber med tiltak for å redusere
kostnadene ved ombyggingen av Ring 1, og at regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget med sine vurderinger ved et senere tidspunkt.
Gitt de komplekse sikkerhetsspørsmålene og størrelsen på prosjektet
mener disse medlemmer det
er fornuftig å avvente regjeringens vurderinger før Stortinget fatter endelig
vedtak om ombyggingen av Ring 1.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at i store og komplekse byggesaker som
dette bør beslutninger med både budsjettmessige og andre viktige
konsekvenser behandles mest mulig samlet. Disse medlemmer viser videre
til regjeringen Solbergs omtale av Ring 1 i statsbudsjettet for
2022. I disse dokumentene blir det vist til at konsekvensene ved
å stenge Ring 1 vil være betydelige og skape store trafikale utfordringer
i og rundt bykjernen. Disse
medlemmer viser videre til at en stenging av Ring 1 vil ha
betydning for beredskapen i hovedstaden, blant annet fordi veien
benyttes som omkjøringsalternativ ved stenging av festningsdelen
av Operatunnelen. I tillegg vil dette bety økt luftforurensing og
støy samt trafikksikkerhetsutfordringer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter intensjonen om nedskalering
av regjeringskvartalet. Disse
medlemmer mener kostnadene er for høye, og vil vise til at
økende råvare- og drivstoffpriser vil bidra til ytterligere kostnadsøkninger. Disse medlemmer mener
det må utredes flere ulike alternativer og kostnadsbesparende tiltak. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at Hammersborgtunnelen er en hovedsamferdselsåre
i Oslo, og at å stenge denne for biltrafikk vil ha negative følger
for hele Oslos befolkning. Disse medlemmer støtter derfor
ikke forslaget fra representantene fra Miljøpartiet De Grønne.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til de
betydelige kostnadene forbundet med omlegging av Hammersborgtunnelsen
i forbindelse med sikring av nytt regjeringskvartal og støtter forslagsstillernes
vurdering av dette prosjektet på Ring 1 i Oslo. Bakgrunnen for prosjektet
er bygging av nytt regjeringskvartal og behovet for økt sikkerhet.
Kostnadene ved bygging av nytt regjeringskvartal har økt kraftig,
og det bør vurderes nedskalering der det er mulig.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
fra byråden for miljø og samferdsel i Oslo, som er positiv til at
Hammersborgtunnelen kun gjøres tilgjengelig for kollektivtransport
og utrykningskjøretøy. Det beskriver at det er et mål for Oslo å
redusere biltrafikken betydelig, og betydningen dette vil ha for
trivsel og miljø. I tillegg vil det bli en betydelig mindre utgift
på statsbudsjettet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedskalere Hammersborgtunnel-prosjektet på Ring 1
slik at tunnelen kun gjøres tilgjengelig for kollektivtransport
og utrykningskjøretøy, samtidig som hensyn til sikkerheten ivaretas.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at ny Hammersborgtunnel er underlagt en
annen prosess enn samferdselsprosjekter for øvrig. Ansvaret er lagt
til Kommunal- og distriktsdepartementet og ikke Samferdselsdepartementet.
Selv om ny Hammersborgtunnel er et riksveiprosjekt med en høy kostnad,
er det ikke omtalt i Nasjonal transportplan. I arbeidet med nytt regjeringskvartal
er det forutsatt at riksvei 162 (Ring 1) må være gjennomgående for
alle typer trafikk også i fremtiden, basert på en trafikkanalyse
fra Statens vegvesen.
Dette medlem viser til at den
valgte fremgangsmåten for ny Hammersborgtunnel blant annet har som konsekvens
at det ikke er blitt gjort en ordinær analyse av samfunnsøkonomisk
lønnsomhet for prosjektet. Tunnelen er heller ikke blitt satt opp
mot andre samferdselsprosjekter i prioriteringsdiskusjonen i NTP
eller i statsbudsjetter.
Dette medlem viser til at et
bredt flertall i bystyret i Oslo har vedtatt et mål om en tredjedels
reduksjon i veitrafikken i hovedstaden innen 2030 sammenliknet med
2015. Trafikkanalysene som er gjort i arbeidet med ny Hammersborgtunnel,
tar ikke dette målet opp i seg når fremtidig kapasitetsbehov for
veinettet i hovedstaden er blitt vurdert. Det er heller ikke vurdert
hvordan valg av løsning for Hammersborgtunnelen i seg selv kan bidra
til å nå det lokale målet for trafikkreduksjon. Det er heller ikke
vurdert hvordan valg av løsning kan bidra til å nå det nasjonale
nullvekstmålet for personbiltransport i byområdene.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre viser til at riksveireformen i 2010 flyttet
ansvaret for en rekke veier over hele landet til fylkeskommunene.
Blant annet overtok Oslo ansvaret for Ring 2, som har mange likheter
med Ring 1. Både trafikkmengde, dimensjonering og funksjon til Ring
1 tilsier at også denne veien kunne ha blitt overført.
Komiteens medlem
fra Rødt vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere behovet for ny Hammersborgtunnel i lys av
vedtatte lokale politiske mål for trafikkreduksjon, samt gjennomføre
en ordinær analyse av samfunnsøkonomisk lønnsomhet for prosjektet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med Oslo kommune med sikte på å overføre
ansvaret for riksvei 162 (Ring 1) fra staten til Oslo kommune.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Venstre merker seg at statsråden varsler videre
arbeid med tiltak for å redusere kostnadene ved ombygging av Ring
1, og at statsråden vil komme tilbake til Stortinget med slike vurderinger.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere permanent stenging av Hammersborgtunnelen,
med unntak for kollektivtransport og utrykningskjøretøy, i forbindelse med
de varslede tiltakene for å redusere kostnader i prosjektet.»
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med Oslo kommune om nedskalering av
Ring 1 for å sikre gode løsninger for fotgjengere, syklister, kollektivtransport og
nødetater.»