Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
at komiteen i denne innstillingen behandler Representantforslag
197 S (2021–2022). Representantforslaget inneholder forslag som
etter forslagsstillernes mening vil bidra til et mer rettferdig boligmarked.
Det foreslås syv ulike boligpolitiske tiltak. Komiteen imøteså skriftlige
innspill til forslagene. Komiteen har mottatt syv innspill. Komiteen har mottatt
brev fra kommunal- og moderniseringsministeren datert den 29. april
2022, hvor det er gitt en vurdering av forslagene. Komiteen viser til at eierlinjen
står sterkt i Norge, og at målet om at flest mulig skal eie egen
bolig, ligger fast.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til de fire satsingene
for en aktiv boligpolitikk i Hurdalsplattformen. Disse medlemmer vil at flere
skal få mulighet til å eie egen bolig, utvikle gode bomiljø, legge
til rette for å bygge flere boliger og ha en klimavennlig byggenæring. Klimakravene
til byggenæringen må skjerpes samtidig som byggekostnadene holdes
så lave som mulig. Disse medlemmer vil
gi Husbanken en større rolle enn i dag og et bredere samfunnsoppdrag
for at alle skal bo godt og trygt. Husbanken skal hjelpe flere med
å skaffe seg og beholde eget bosted, og regjeringen skal også jobbe
for å sikre rettigheter og boforhold for leietakere. Regjeringen
vil legge frem en stortingsmelding om en helhetlig boligpolitikk,
der kommunene vil få en styrket rolle i arbeidet med å utjevne sosiale
og geografiske forskjeller i boligmarkedet. Regjeringen vil styrke
Husbankens distriktsrettede arbeid og fornye Husbankens prosjekt
med boligetablering i distriktene for å stimulere til bygging av
ulike typer boliger i kommuner med et usikkert boligmarked. Det
er et mål å få fart på boligbyggingen i distriktene.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 1 om en nasjonal boligplan, viser disse medlemmer til at alle
kommuner må utarbeide en kommuneplan. Samfunnsdelen i kommuneplanen
gir føringer for arealbruk i kommunen, og arealer til boligbygging
er en viktig del av dette. Arbeidet med boligplanlegging er følgelig
en sentral oppgave for kommunene. I henhold til plan- og bygningsloven
§ 6-1 skal regjeringen hvert fjerde år legge frem nasjonale forventninger
til regional og kommunal planlegging. Disse forventningene følges
opp i kommunenes og fylkeskommunenes arbeid med planer og strategier.
Videre er boligmarkedet og boligbygging i høy grad markedsstyrt,
og etterspørsel etter boliger vil derfor være mer treffende enn
en nasjonal boligbyggeplan. Disse medlemmer mener det ikke
er behov for flere nasjonale planer om boligbygging ut over det som
allerede er praksis, men mener målrettede virkemidler gjennom Husbanken
og andre ordninger er viktig for å sikre at også unge, vanskeligstilte
og enslige skal ha mulighet til å eie egen bolig og ta del i den
vellykkede norske eiermodellen for bolig. På denne bakgrunn støttes
ikke forslaget.
Disse medlemmer viser til at
det er mange virkemidler som kan benyttes for å nå målsettinger
om at alle skal ha tilgang til gode boliger. Disse medlemmer mener det er
viktig å gi kommunene sterkere verktøy for å hjelpe folk inn i boligmarkedet
og i det boligsosiale arbeidet. Disse medlemmer viser videre
til Hurdalsplattformen, der det gis en ny retning for boligpolitikken
med nye konkrete forslag til tiltak.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 2 om å styrke Husbanken, viser disse medlemmer til at regjeringen
i Hurdalsplattformen varsler en mer aktiv boligpolitikk. Disse medlemmer vil
at flere skal få mulighet til å eie egen bolig, utvikle gode bomiljø,
legge til rette for å bygge flere boliger og ha en klimavennlig
byggenæring. Startlån er det viktigste virkemiddelet man har for
å hjelpe personer som over lang tid sliter med å komme seg inn på
boligmarkedet. Behovet for startlån øker, og kommunene bruker ordningen
aktivt. Regjeringen foreslo og Stortinget vedtok derfor å styrke
Husbankens låneramme med 2 mrd. kroner i 2023. For kommunene betyr
en økning på 2 mrd. kroner i lånerammen at de kan hjelpe mer enn
tusen flere familier fra leie til eie med startlån.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 3 om å bygge opp et offentlig tomte- og utbyggingsselskap,
viser disse medlemmer til
at boligbygging er et kommunalt ansvar. Flere kommuner, som for
eksempel Oslo, har gått foran og vist nye veier for å få flere inn
i boligmarkedet. I 2022 meldte byrådet at de ville opprette et boligselskap
som skal tilby en alternativ vei inn i boligmarkedet for personer
som ikke kommer inn på det ordinære markedet. Oslobolig opprettes
sammen med OBOS, NREP (Better real estate for people and cities)
og Bane NOR Eiendom. Opprettelsen av selskapet Oslobolig er én av
pilotene byrådet jobber med innenfor tredje boligsektor. Oslobolig
skal tilby boligkjøpsmodeller til personer som kan betjene månedlige
leve- og boutgifter i Oslo, men som ikke har anledning til å kjøpe
bolig på ordinære vilkår.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 4 om å drive frem boligbygging med en sosial profil, viser disse medlemmer til
de fire satsingene for en aktiv boligpolitikk i Hurddalsplattformen. Disse medlemmer vil
at flere skal få mulighet til å eie egen bolig, utvikle gode bomiljø,
legge til rette for å bygge flere boliger og ha en klimavennlig
byggenæring. Disse
medlemmer vil gi Husbanken en større rolle enn i dag og et
bredere samfunnsoppdrag for at alle skal bo godt og trygt. Husbanken
skal hjelpe flere med å skaffe seg og beholde eget bosted, og regjeringen
skal også jobbe for å sikre rettigheter og boforhold for leietakere.
Regjeringen har varslet at den vil legge frem en stortingsmelding
om en helhetlig boligpolitikk, der kommunene vil få en styrket rolle
i arbeidet med å utjevne sosiale og geografiske forskjeller i boligmarkedet.
Regjeringen vil styrke Husbankens distriktsrettede arbeid og fornye
Husbankens prosjekt med boligetablering i distriktene for å stimulere
til bygging av ulike typer boliger i kommuner med et usikkert boligmarked.
Det er et mål å få fart på boligbyggingen i distriktene.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 5 om en tredje boligsektor, viser disse medlemmer til de fire
satsingene for en aktiv boligpolitikk i Hurddalsplattformen. Regjeringen
vil legge frem en stortingsmelding om en helhetlig boligpolitikk,
der kommunene vil få en styrket rolle i arbeidet med å utjevne sosiale
og geografiske forskjeller i boligmarkedet.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 6 om forslag til endringer i Husleieloven, viser disse medlemmer til
de fire satsingene for en aktiv boligpolitikk i Hurddalsplattformen.
Regjeringen vil legge frem en stortingsmelding om en helhetlig boligpolitikk,
der kommunene vil få en styrket rolle i arbeidet med å utjevne sosiale
og geografiske forskjeller i boligmarkedet. Disse medlemmer viser til Hurdalsplattformen,
der regjeringen skriver at den vil vurdere husleieloven som forbrukerlov
og sikre leietakere mer stabile leieforhold. Disse medlemmer vil gi Husbanken
en større rolle enn i dag og et bredere samfunnsoppdrag for at alle
skal bo godt og trygt. Husbanken skal hjelpe flere med å skaffe
seg og beholde eget bosted, og regjeringen skal også jobbe for å
sikre rettigheter og boforhold for leietakere.
Når det gjelder representantforslagets
punkt 7 om studentboliger, viser disse medlemmer til de fire satsinger
for en aktiv boligpolitikk i Hurdalsplattformen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener det er positivt at man i Norge
har en sterk tradisjon for å eie egen bolig, og det er derfor viktig å
føre en politikk som får flere inn på boligmarkedet. Disse medlemmer viser
til at boligmarkedet i Norge er sammensatt. I pressområder har boligprisene
økt mye over lang tid, noe som høyner terskelen for å komme inn
på boligmarkedet. Disse
medlemmer viser til at antallet førstegangskjøpere var historisk
høyt i 2021, og gjennomsnittsalderen for førstegangskjøpere har
ligget stabilt de siste 10 årene og er nå 27,9 år.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti mener at det er viktig
å legge til rette for flere leie-til-eie- og deleieboliger for å øke
andelen innbyggere som eier bolig. Disse medlemmer påpeker at
det må testes ut flere tiltak for å hjelpe lavinntektsgrupper inn
på boligmarkedet, blant annet ved å teste ut pilotprosjekter gjennom
et alternativt startlån i Husbanken. Disse medlemmer viser til at
dette for eksempel kan gjøres gjennom at Husbanken matcher oppspart
egenkapital eller gir en garanti til erstatning for topplån i bank.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at nesten 600 000 norske husstander bor
i en leid bolig, og mener at det er viktig at Norge har et godt
og trygt leiemarked. NOU-en som er grunnlaget for dagens husleielov,
er fra 1993, og det har skjedd store forandringer i boligmarkedet
siden den tid. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at husleieloven burde gjennomgås og oppdateres
samt bli mer forbrukervennlig. Disse medlemmer viser videre
til at det å legge til rette for et mer profesjonalisert utleiemarked
vil være en fordel for de som leier, og aktørene som leier ut.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg i desember 2020 la fram strategien «Alle trenger
et trygt hjem». Strategien skulle forsterke og målrette innsatsen
der behovene er størst, og bidra til å nå visjonen om null bostedsløse. Disse medlemmer viser
til at antallet bostedsløse nesten ble halvert fra 2012 til 2020, og
antall bostedsløse barn var det laveste noensinne. Disse medlemmer påpeker at
det er et politisk ansvar å hjelpe vanskeligstilte med å komme seg
inn på boligmarkedet. Disse
medlemmer viser til at ustabile boforhold og stadig flytting
går ut over barna, som ikke får den tryggheten de trenger i livet. Disse medlemmer viser
til at Husbanken spiller en veldig viktig rolle for å hjelpe vanskeligstilte
på boligmarkedet. Disse
medlemmer viser videre til at under Solberg-regjeringen fikk
over 50 000 mennesker til sammen 50 mrd. kroner i startlån fra Husbanken,
noe som har bidratt til en mer stabil hverdag for mange personer
og familier.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til svarbrev fra
statsråden av 29. april 2022, der statsråden skriver at en nasjonal
boligplan fort vil rokke ved kommunenes rolle i boligpolitikken
og vil innebære noe helt nytt. Disse medlemmer mener at boligpolitikken
i dag har blitt en forskjellsmaskin, og at staten derfor må ta en
tydeligere overordnet rolle i planleggingen, slik at landet kan få
ned forskjellene mellom de som eier, og de som ikke har mulighet
til å kjøpe bolig, og mellom byene og distriktsområdene.
Disse medlemmer mener det er
bra at statsråden vil vurdere husleieloven som forbrukerlov og sikre
leietakere mer stabile leieforhold, men likevel mener disse medlemmer at
ambisjonene må være høyere. Det er ikke behov for å vurdere hvorvidt
utleiemarkedet skal reguleres strammere, og om leietakeres rettigheter skal
styrkes – dette er et tydelig behov, og endringer i lovgivningen
bør utarbeides umiddelbart.
Disse medlemmer mener at alle
har rett til en trygg og god bolig. Den norske boligmodellen bygger
på at folk skal kjøpe og eie egen bolig. Det er store økonomiske
forskjeller i boligmarkedet, både geografisk og mellom husholdninger.
De siste årene har prisene steget kraftig, og det har blitt vanskeligere
for mange å etablere seg i egen bolig. Forskjellen mellom de som
eier egen bolig, og de som ikke gjør det, er en av de største ulikhetsfaktorene
i samfunnet. Disse
medlemmer er opptatt av at bolig skal være et sted å bo, ikke
et spekulasjonsobjekt.
Disse medlemmer mener at boligpolitikken ikke
kan sees isolert fra andre deler av samfunnsutviklingen. Den er
nært knyttet til økonomi, arbeidsmarked, næringspolitikk, levekår,
livskvalitet og klima. Staten og kommunene har et særlig ansvar
for å sikre en helhetlig boligpolitikk.
Disse medlemmer vil understreke
at veien inn i boligmarkedet for dem som står utenfor, stadig blir vanskeligere.
Det er ikke tilfeldig hvem som står utenfor boligmarkedet. De som
tjener minst, er også de som eier minst. Eiendom Norges sykepleierindeks
viser at en med vanlig sykepleierlønn bare har råd til 1,7 pst.
av boligene i Oslo. Hvorvidt en har foreldre som kan bidra, er også
en viktig faktor. Disse
medlemmer viser til at plasseringen en har i inntekts- og
formuesfordelingen, i stor grad går i arv, og foreldres anledning
til å gi barna en god økonomisk start på voksenlivet ved å bistå
med boligkjøp befester denne mekanismen. Forskning fra Universitetet
i Oslo viser at de som hadde besteforeldre som eide en stor bolig
i Oslo i 1960, hadde mye større sannsynlighet for å eie sin egen
bolig i 2014, og blant dem som eide sin egen bolig, var verdien
på den boligen mye høyere enn hos andre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke boligutbygging med en sosial profil, både i
statlig og kommunal regi.»
Disse medlemmer viser
til at bolig i løpet av de siste tiårene har gått fra å være et
velferdsgode til å i større grad bli et spekulasjonsobjekt. Nå ser disse medlemmer tydelig
konsekvensene av å ha overlatt all styring av boligsektoren til
markedet. Boligmarkedet øker de økonomiske forskjellene i samfunnet
og har bidratt til en gjeldsgrad som er en trussel mot den finansielle
stabiliteten og mot økonomien til mange mennesker. Disse medlemmer mener at alle
skal ha mulighet til å skaffe seg og beholde en egnet bolig og være
en del av et trygt bomiljø og lokalsamfunn. Bolig hverken kan eller
skal være et gode forbeholdt de som kan få hjelp til å komme seg
inn på markedet.
Disse medlemmer vil peke på
at boligformuen er svært ujevnt fordelt. En fjerdedel av befolkningen
eier ikke bolig. De kjennetegnes blant annet av å ha lavere inntekt
enn de som eier. De som står utenfor, går glipp av et forutsigbart
tak over hodet og de økonomiske fordelene som følger med det å eie
bolig, herunder enorme skattesubsidier fra myndighetene – noe som
i realiteten er en overføring fra dem som har minst, til dem som
har mest. Dagens boligmarked og -politikk bidrar derfor til å øke
forskjellene i samfunnet.
Disse medlemmer mener det
er behov for en tredje ikke-kommersiell boligsektor i landet, som
gjør at flere får tilgang på stabile boliger der de kan bo over tid,
til en overkommelig pris. Andre europeiske land har gode modeller
for dette, og Norge bør lære av andre lands erfaringer. Disse medlemmer mener
det trengs en boligpolitikk som sikrer både at de mest vanskeligstilte
kan bo trygt i egen bolig, og at folk med vanlige inntekter kan
skaffe seg et hjem uten å knekkes økonomisk. Dette kan for eksempel
gjøres ved at staten, kommuner eller ikke-kommersielle boligselskap
eier boliger som folk kan leie til en rimelig og regulert leie så lenge
de vil, og selv disponere boligen som de ønsker, eller kjøpe boligen
på sikt. Det kan for eksempel stilles krav til en viss andel ikke-kommersielle
boliger i hvert boligprosjekt. Dette vil også motvirke segregering
og ulikhet innad i byer.
Disse medlemmer mener Norge
trenger en nasjonal boligplan som må inneholde differensierte virkemidler
for å sikre alle en trygg bolig. Statens virkemidler er ikke kraftige
nok og er ikke basert på en helhetlig vurdering av hvordan staten
kan bidra til de viktige samfunnshensyn som må tas i boligpolitikken. Disse medlemmer mener
en slik plan bl.a. må inneholde virkemidler for kommunale tomtekjøp,
endringer i Husbanken for sterkere satsing på regulerte boligmarkeder
og eie- og leieformer og oppgradering av eksisterende boligmasse
til livsløpsstandard. Kommunene har i dag for få virkemidler, og
det kan ikke være frivillig å legge til rette for å sikre at alle
har et trygt sted å bo. Disse medlemmer mener at retten
til en tilfredsstillende bolig – uavhengig av inntektsnivå – er
en menneskerett. Markedet må ikke få legge premissene for det meste
av boligpolitikken. Staten bør styre boligpolitikken for å dekke
behovene.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og foreslå en modell for en tredje ikke-kommersiell
boligsektor, herunder nødvendige lovendringer for å kunne sikre
at en betydelig andel nye boliger er ikke-kommersielle.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en nasjonal boligplan som skal ivareta boligbehovet
i hele landet.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke Husbanken som ledd i å sikre folks boligbehov
gjennom å utvide lånerammen og gi startlån til personer med betalingsevne, men
uten egenkapital.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til å bygge opp et offentlig tomte-
og utbyggingsselskap for å sikre jevn utbygging i tråd med en nasjonal
boligplan.»
Disse medlemmer peker
på at leiemarkedet i Norge er svært lite regulert, og at det er
få rettigheter som sikrer leietakere i konfliktsituasjoner. Leietakere
er ofte under press og overlatt til utleiers velvilje. Disse medlemmer mener
leietakere må sikres gode boforhold gjennom å styrke husleieloven,
regulere utleiemarkedet strammere og styrke leietakeres rettigheter.
Disse medlemmer viser til
høringsuttalelsene fra Forbrukerrådet og Leieboerforeningen, der
de skriver at de ønsker at det nedsettes et lovutvalg med mandat
til å foreta en større analyse av hvordan dagens husleiemarked og
regulering sikrer leietakeres botrygghet, frihet og stabilitet.
Videre skriver de at utvalget må analysere dagens leiemarked og
samtidig se på hvilke muligheter som ligger i en ny husleielov.
Disse medlemmer viser videre
til at Forbrukerrådet skriver at det er behov for at forbrukers
reklamasjonsrettigheter tilgjengeliggjøres, at erkjennelsen av at boligen
er forbrukers hjem, styrkes, at utleiers plikt til jevnlig vedlikehold
presiseres, at forbrukers mulighet til å ta et informert valg styrkes,
at forutsigbar leiepris styrkes, at forbrukers rett til privatliv
styrkes, at forbrukers rett til å flytte sikres, og at langvarig
botrygghet styrkes betraktelig. Forbrukerrådet mener at loven bør
totalrevideres, og disse
medlemmer viser til høringsinnspillet for argumentasjon og
detaljert begrunnelse for dette.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endringer i husleieloven som
sikrer at utleiemarkedet reguleres strammere og leietakeres rettigheter
styrkes.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at studentboliger
bidrar til å minske presset på leiemarkedet og holde prisene i boligmarkedet
nede og er helt nødvendig for å sikre studenter gode boforhold i
rimelig avstand til der de studerer.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fastsette et mål om 30 pst. nasjonal dekningsgrad
for studentboliger.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til utfyllende
forslag om boligpolitikk fremmet av representanter fra Sosialistisk Venstreparti
i Dokument 8:154 S (2018–2019) om et rettferdig boligmarked, Dokument
8:139 S (2017–2018) om å utvide retten til startlån slik at flere
unge kan eie sin egen bolig og Dokument 8:195 (2020–2021) om rettferdig
boligpolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil advare mot at det offentlige skal
ta over ansvaret for boliger og boligbygging, slik forslagsstillerne her
tar til orde for.
Disse medlemmer vil påpeke
at andelen av befolkningen i Norge som eier sin egen bolig, er høy
sammenlignet med andre land. Dette er positivt, og det er grunntanken
i ideen om selveierdemokratiet, som det har vært bred politisk oppslutning
om i Norge. I et selveierdemokrati skal flest mulig eie selv, enten
det er snakk om aksjer, næringsvirksomhet, bolig eller jord. Betydningen
av enkeltmenneskets økonomiske integritet er sterkt vektlagt i et
selveierdemokrati. Eiendomsretten skal ikke være et privilegium
for noen få, men en grunnleggende rett for alle.
Disse medlemmer vil påpeke
at et selveierdemokrati forutsetter at statens rolle i økonomien
og næringslivet er begrenset. For mye kapital skal derfor ikke bindes
opp i statlige institusjoner. Kapitalen skal heller frigjøres fra
statens kasser og plasseres i private – selveiende – hender. Disse medlemmer vil
påpeke at den markedsøkonomiske modellen har vist seg å være overlegent
mer effektiv enn den sosialistiske samfunnsmodellen, og at tiltak
for å gi flere mulighet til å eie egen bolig må gjøres innenfor
en liberal markedsøkonomisk modell, fremfor å konstruere et planøkonomisk
system der politikere og byråkrater, statlige banker og statlige utbyggere
styrer utviklingen.
Disse medlemmer viser til
at det generelle skatte- og avgiftsnivået i Norge er høyt, og at
dette påvirker innbyggernes privatøkonomi. Lettelser i skatter og
avgifter gir innbyggerne mer makt over egen inntekt og vil kunne
gjøre det lettere for den enkelte å komme inn på boligmarkedet. Disse medlemmer vil
trekke frem dokumentavgiften, som er et fordyrende element for norske
kjøpere av selveierboliger. På prinsipielt grunnlag mener disse medlemmer at
avgifter skal brukes til å betale kostnadene et produkt eller en
transaksjon påfører samfunnet. Avgiften må derfor gjenspeile de
reelle kostnadene. Disse
medlemmer vil derfor innføre et maksimumsnivå for byggesaksgebyrer
og redusere dagens dokumentavgift. Disse medlemmer vil videre
påpeke at eiendomsskatten i mange kommuner bidrar til høyere priser. Disse medlemmer vil
derfor fjerne adgangen til å pålegge innbyggerne eiendomsskatt.
Disse medlemmer vil vise til
at det er høy teknisk standard på norske boliger. Dette er positivt,
men dagens krav er svært omfattende og detaljerte og bidrar til
ekstra høye byggekostnader. Disse medlemmer mener det
er på tide med en kritisk gjennomgang av de byggtekniske kravene,
og at det bør være et mål å få et enklere og mer fleksibelt regelverk,
og at unødvendig strenge og omfattende regler bør fjernes.
Disse medlemmer mener at Boligsparing
for ungdom (BSU) er en god sparemulighet for ungdom som ønsker seg
inn på boligmarkedet. Disse
medlemmer mener at ordningen ikke har fulgt utviklingen i
boligmarkedet generelt, og at både årlig sparebeløp og totalt sparebeløp
derfor bør økes.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at det over hele landet finnes ja-kommuner som er positive
til byggeprosjekter som kan gjøre at flere får sin egen bolig. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at kommunene i sine planer finner en
god balanse mellom bevaring, utbygging og utvikling. Kommunene må
legge arealplaner som gir muligheter for positiv utvikling og verdiskaping
i kommunene. Mange kommuner har i dag strenge og rigide arealplaner
som i praksis hindrer boligbygging og sørger for at prisene skyter
i været. Disse
medlemmer vil videre påpeke at bygging i strandsonen og lokale
kutt i formuesskatten er tiltak kommunene bør få bruke for å tiltrekke
seg både verdiskapende næringsliv og nye innbyggere.
Komiteens medlem
fra Rødt deler forslagsstillernes bekymring for utviklingen
på boligmarkedet og mener at tiden er overmoden for kraftfulle tiltak
i boligsektoren. Dette
medlem mener videre at forslaget peker på noen viktige grep
for å få igangsatt arbeidet med en mer sosial og rettferdig boligstruktur,
og vil støtte de fremlagte forslagene.
Dette medlem vil påpeke at
Husbanken er et viktig verktøy for å hjelpe folk inn på boligmarkedet,
og viser til Rødts alternative statsbudsjett, hvor man styrker utlånsrammen.
Samtidig er dette
medlem opptatt av at startlånsordningen i sin nåværende form
for det første er altfor begrenset, slik forslagsstillerne gjør rede
for. For det andre mener dette medlem at det er et
paradoks at startlånsordningen i praksis bidrar til å bygge opp
under et marked ute av kontroll ved å skuffe offentlige penger inn
i selgernes lommer i form av prisvekst. Å regulere boligsektoren
vil på lang sikt være en mye bedre løsning enn å subsidiere dagens
marked med startlån.
Dette medlem vil bemerke at
for at folk flest skal kunne kjøpe eller leie en bolig til en akseptabel
pris over hele landet, må en betydelig del av boligmassen underlegges
priskontroll i årene som kommer. Hurdalsplattformen beskriver at
kommunene bør få sterkere verktøy for å hjelpe folk inn på boligmarkedet. Dette medlem mener
at en mer aktiv kommunal boligpolitikk er første steg på veien mot
en mer regulert boligsektor, og at å gi reguleringsmyndigheten mulighet
til å kreve pris- og omsetningskontroll er en viktig del av dette.
Dette medlem vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre lovverket slik at kommunene settes i stand
til å kreve boliger med pris- og omsetningskontroll innarbeidet
i reguleringsplaner.»
Dette medlem viser
til at både Forbrukerrådet og Leieboerforeningen i de skriftlige
innspillene peker på behovet for å styrke leietakeres rettigheter
på boligmarkedet og hvordan dagens utleiemarked begrenser leietakernes
muligheter til blant annet å fullt ut planlegge eget liv og å skape
trygge hjem for sine familier. Dette medlem mener forslagsstillerne
ikke går langt nok i sine forslag om å tilrettelegge bedre for et
leiemarked hvor leietakernes rettigheter står sterkere.
Dette medlem vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå husleieloven og fremme forslag til endringer
i lovverket der forbrukers reklamasjonsrettigheter tilgjengeliggjøres, hvor
erkjennelsen av at boligen er forbrukers hjem, styrkes, hvor utleiers
plikt til jevnlig vedlikehold presiseres, forutsigbar leiepris styrkes,
forbrukers rett til privatliv styrkes, forbrukers rett til å flytte
sikres, og hvor langvarig botrygghet styrkes betraktelig.»
Videre
mener dette medlem at
utleiemarkedet må prisreguleres umiddelbart, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å innføre pristak på leieboliger
i pressområder.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at regjeringen har varslet en stortingsmelding
om boligpolitikken. Dette
medlem vil fremme sine øvrige merknader og forslag knyttet
til boligpolitikken i forbindelse med denne.