A.
vedtak til lov
om midlertidige
endringer i lovverket som følge av
ankomst av fordrevne fra Ukraina
I
I lov 17. juli 1992 nr. 100
om barneverntjenester gjøres følgende endringer:
§ 4-4 a andre ledd første
punktum skal lyde:
Barneverntjenesten
kan samtykke i plassering av et barn i et konkret fosterhjem eller
en institusjon i Norge etter en
anmodning fra en stat som har tiltrådt konvensjon 19.
oktober 1996 om jurisdiksjon, lovvalg, anerkjennelse, fullbyrdelse
og samarbeid vedrørende foreldremyndighet og tiltak for beskyttelse
av barn.
§ 4-4 a nytt tredje ledd
skal lyde:
Når det som følge
av krigen i Ukraina er nødvendig å evakuere barn som er under omsorg
av ukrainske myndigheter, kan barneverntjenesten samtykke i plassering
av barn i et fosterhjem eller en institusjon i Norge etter en anmodning
fra ukrainske myndigheter dersom:
-
a. Plasseringen
er forsvarlig og til barnets beste.
-
b. Det er inngått
en avtale med kompetente ukrainske myndigheter.
-
c. Vilkår for plassering
etter artikkel 33 i konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon,
lovvalg, anerkjennelse, fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet
og tiltak for beskyttelse av barn, er oppfylt.
Barneverntjenesten
skal sørge for at barnet registreres med søknad om beskyttelse eller
søknad om opphold hos utlendingsmyndighetene. Dersom barnet har
vanlig bosted i Norge når den ekstraordinære situasjonen opphører,
skal barneverntjenesten vurdere om vilkårene for å anmode om en
overføring av jurisdiksjon til barnets tidligere bostedsstat er
oppfylt.
§ 5A-1 nytt fjerde til
sjette ledd skal lyde:
Bestemmelsen gjelder
også barn under 15 år som har flyktningstatus eller er innvilget
midlertidig kollektiv beskyttelse.
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig av kapasitetshensyn for å ivareta det enkelte
barnets behov, kan tilbudet etter første ledd også være opphold
i et familiebasert botilbud. Slike botilbud skal fylle kravene som
stilles til fosterforeldre etter § 4-22 med forskrifter. Når barnet
har opphold i et familiebasert botilbud, har Barne-, ungdoms- og
familieetaten omsorgsansvaret for barnet og ansvaret for kartleggingen
etter § 5A-6. Botilbudet utøver omsorgsansvaret på vegne av Barne-,
ungdoms- og familieetaten.
Barne-, ungdoms-
og familieetaten har ansvaret for godkjenning, opplæring og oppfølging
av det familiebaserte botilbudet, og for oppfølgingen av barnet. Ansvaret
for oppfølging tilsvarer oppfølgingsplikten etter § 4-22 med forskrift
og plikten til å fatte oppfølgingsvedtak etter § 5A-4. Barne-, ungdoms-
og familieetaten er også ansvarlig for utgifter forbundet med det
familiebaserte botilbudet.
§ 5A-4 nytt tredje ledd
skal lyde:
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig for at Barne-, ungdoms- og familieetaten eller
omsorgssenteret skal kunne gjennomføre og prioritere sine oppgaver
på en formålstjenlig og forsvarlig måte, kan fristene etter første
ledd forlenges. Fristen for omsorgssenteret til å sende forslag
til oppfølgingsvedtak kan utvides til fem uker etter barnets ankomst
til senteret. Fristen for Barne-, ungdoms- og familieetaten til
å treffe vedtak kan utvides til ti uker etter barnets ankomst til
senteret. Barne-, ungdoms- og familieetaten skal orientere statsforvalteren
dersom unntaksadgangen tas i bruk. Beslutningen skal begrunnes og
dokumenteres.
§ 5A-6 andre
ledd andre punktum oppheves.
§ 5A-7 nytt andre ledd
skal lyde:
Statsforvalterens
tilsynsansvar gjelder også familiebaserte botilbud etter § 5A-1
femte ledd.
§ 6-9 nytt fjerde ledd
skal lyde:
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig for at barneverntjenesten skal kunne gjennomføre
og prioritere sine oppgaver på en formålstjenlig og forsvarlig måte, kan
departementet gi midlertidig forskrift om unntak fra fristene i
denne paragrafen første ledd og § 4-2 første ledd.
§ 6-10 tredje ledd nytt
fjerde punktum skal lyde:
Plikten til å legge
fram politiattest etter første punktum gjelder også den eller de
som skal ta imot enslige mindreårige i et familiebasert botilbud
som nevnt i § 5A-1 femte ledd.
II
I lov 28. februar
1997 nr. 19 om folketrygd skal § 8-52 nytt tredje ledd lyde:
Første ledd første
punktum gjelder ikke overfor et medlem som mottar ugradert avtalefestet
pensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning, og som utfører arbeid
der avlønningen skjer etter særskilt sats for pensjonistavlønning
for tjeneste som er nødvendig for å ivareta et ekstraordinært personellbehov
i forbindelse med personer fordrevet fra Ukraina. Unntaket gjelder
fra 1. april 2022 til og med 31. desember 2022. Sykepenger som er
tilstått i perioden, løper ut ordinær sykepengeperiode.
III
I lov 17. juli
1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 andre ledd andre
og nytt tredje punktum skal lyde:
Retten skal oppfyllast så raskt
som mogleg og seinast innan tre
månader. Dersom det
er nødvendig fordi det kjem svært mange fordrivne barn frå Ukraina,
kan departementet gi forskrift om mellombels forlenging av tremånadersfristen.
Nåværende tredje
til femte punktum blir fjerde til nytt sjette punktum.
§ 2-8 femte ledd nytt åttende
punktum skal lyde:
Kravet til samtykke
gjeld likevel ikkje dersom opplæring gjennom eit særskilt organisert
tilbod er nødvendig for å gi nykomne elevar eit forsvarleg opplæringstilbod
i ein situasjon der det kjem svært mange fordrivne frå Ukraina.
§ 3-12 femte ledd nytt
åttende punktum skal lyde:
Kravet til samtykke gjeld likevel
ikkje dersom opplæring gjennom eit særskilt organisert tilbod er
nødvendig for å gi nykomne elevar eit forsvarleg opplæringstilbod
i ein situasjon der det kjem svært mange fordrivne frå Ukraina.
IV
I lov 2. juli 1999
nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. skal ny § 2-5 d lyde:
§ 2-5 d Midlertidige unntak fra plikter
Når det som følge av et høyt
antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra Ukraina er
nødvendig å foreta omstillinger eller prioriteringer for å bidra
til å sikre at spesialisthelsetjenestens kapasitet ikke overskrides,
kan departementet gi forskrift om helt eller delvis unntak fra følgende
bestemmelser:
-
a. § 2-5 om individuell
plan
-
b. § 2-5 a om koordinator
-
c. § 2-5 c om kontaktlege.
V
I lov 2. juli 1999
nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter skal ny § 2-5 d lyde:
§ 2-5 d Midlertidige unntak fra rettigheter
Når det som følge av et høyt
antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra Ukraina er
nødvendig å kunne foreta omstillinger eller prioriteringer for å
bidra til å sikre at helse- og omsorgstjenestens kapasitet ikke overskrides,
kan departementet gi forskrift om helt eller delvis unntak fra følgende
bestemmelser:
-
a. § 2-1 b andre
ledd andre punktum om fastsettelse av frist for når pasienten senest
skal få nødvendig helsehjelp
-
b. § 2-1 b fjerde
ledd om rett til nødvendig helsehjelp uten opphold ved brudd på
frist fastsatt etter andre ledd andre punktum
-
c. § 2-2 første
ledd første punktum om informasjon om rett til nødvendig helsehjelp
-
d. § 2-2 første
ledd fjerde punktum om informasjon om tidspunkt for når utredning
eller behandling skal settes i gang
-
e. § 2-2 andre
ledd om plikt til å kontakte HELFO
-
f. § 2-3 om rett
til fornyet vurdering
-
g. § 2-4 om rett
til fritt behandlingsvalg
-
h. § 2-5 om rett
til individuell plan
-
i. § 2-5 a om rett
til kontaktlege
-
j. § 2-5 b om rett
til koordinator
-
k. § 2-5 c om rett
til barnekoordinator.
VI
I lov 17. juni
2005 nr. 64 om barnehager gjøres følgende endringer:
§ 14 nytt fjerde ledd skal
lyde:
Departementet kan gi forskrift
om midlertidig godkjenning ved etablering av barnehager og barnehageplasser
som opprettes for å dekke et midlertidig behov som følge av at det
kommer svært mange fordrevne barn under opplæringspliktig alder
fra Ukraina.
§ 19 nytt tredje ledd skal
lyde:
Departementet kan gi forskrift
om midlertidig tilskudd til drift av barnehager og barnehageplasser
som er godkjent med hjemmel i forskrift etter § 14 fjerde ledd.
VII
I lov 27. juni 2008 nr. 71
om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende endringer:
Ny
§ 20-9 skal lyde:
§ 20-9 Midlertidige unntak fra loven
Når det er nødvendig
som følge av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet
fra Ukraina, kan kommunen etter skriftlig anmodning fra en offentlig myndighet
eller fra private tilbydere innen barnehage, skole eller bolig,
gjøre unntak fra søknadsplikten. Plan- og bygningsloven § 1-6 andre
ledd gjelder ikke. Unntak kan gjøres for oppføring av ny, varig
bygning, tidsbestemt bruksendring og plassering av midlertidige
bygninger som skal brukes til
Unntak etter første
ledd kan ikke gjøres hvis det oppstår fare for liv og helse for
brukerne, fare for skade på miljø eller kulturminner, tap av naturmangfold
eller dyrket eller dyrkbar jord, eller gjennomføringen av en arealplan
vanskeliggjøres. Bygninger som skal brukes til bolig, kan bare oppføres
til varig bruk når området er avsatt til bebyggelse og anlegg i
en arealplan og det ikke finnes andre alternativer som medfører
mindre ulemper. Når behovet etter første ledd bortfaller, kan boligen brukes
til annet varig boligformål.
Ved tidsbestemt
bruksendring eller plassering av midlertidige bygninger skal det
fremgå av vedtaket hvor lenge unntaket gjelder. Unntaket kan gjelde
for inntil to år.
Departementet kan
gi midlertidig forskrift om krav til innhold i og behandling av
anmodninger om unntak, nabovarsling, tiltakshavers ansvar, tekniske
krav til tiltaket, ansvar og ferdigstillelse.
Ny § 20-10 skal lyde:
§ 20-10 Saksbehandling etter § 20-9
Ved tidsbestemt
bruksendring eller plassering av midlertidige bygninger, skal kommunen
fatte vedtak innen syv virkedager. Gjelder tiltaket oppføring av
bolig til varig bruk, er fristen 14 virkedager. Fristen løper fra den
skriftlige anmodningen er mottatt og kan ikke forlenges. Fattes
det ikke vedtak innen fristene, kan tiltaket likevel settes i gang
på tiltakshavers egen risiko. Dersom det ut fra formålet med anmodningen
om unntak er et sterkt behov for rask avgjørelse i saken, skal kommunen fatte
vedtak så raskt som mulig etter at anmodningen er mottatt.
Ved oppføring av
bolig til varig bruk som berører ansvarsområdet til statlige og
regionale myndigheter, skal anmodning om unntak forelegges disse.
Fristen løper i den tiden saken er til uttalelse. Statlige og regionale myndigheter
skal uttale seg eller fatte vedtak innen fem virkedager fra de mottar
saken. Fristen kan ikke forlenges. Kommunen kan behandle og avgjøre
saken etter loven her dersom fristen ikke overholdes.
Ved avslag på anmodning
om unntak skal kommunen samtidig orientere om andre alternative
eiendommer eller egnede bygninger som kan tas i bruk, som kommunen
kjenner til.
Kommunens vedtak etter første
ledd kan påklages av en part eller andre med rettslig klageinteresse
i saken. Klagefristen er syv virkedager fra kommunen har fattet vedtak.
En klagesak skal forberedes av kommunen og sendes klageinstansen
innen syv virkedager etter at klagen er mottatt. Dersom kommunen
ikke overholder fristen, kan klagen tas under behandling av klageinstansen.
Klageinstansen skal avgjøre saken innen syv virkedager. Fristene
kan ikke forlenges.
VIII
I lov 24. juni
2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. skal ny
§ 7-2 b lyde:
§ 7-2 b Midlertidige unntak fra plikter
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig å kunne foreta omstillinger eller prioriteringer
for å bidra til å sikre at den kommunale helse- og omsorgstjenestens
kapasitet ikke overskrides, kan departementet gi forskrift om helt
eller delvis unntak fra følgende bestemmelser:
IX
I lov 6. november
2020 nr. 127 om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid
skal nytt kapittel 6A lyde:
Kapittel 6A Midlertidige regler
for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven
§ 34
§ 37 a Unntak fra plikt til å delta i opplæring
i mottak
Asylsøkere som er
i målgruppen for ordningen med kollektiv beskyttelse, har ikke plikt
til å delta i opplæring i mottak etter § 5 i loven her.
§ 37 b Kompetansekartlegging og karriereveiledning
Retten og plikten
til å gjennomføre kompetansekartlegging før bosetting etter § 6
i loven her gjelder ikke for personer som har fått oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 34.
Personer som har
fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett, men
ikke plikt, til å gjennomføre kompetansekartlegging etter § 10 i
loven her. Kartleggingen skal bidra til å avklare om vedkommende
er kvalifisert for tilgjengelige arbeidsplasser i kommunen, og til
at introduksjonsprogrammet etter § 37 c blir tilpasset den enkeltes
behov.
Personer som har
fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett, men
ikke plikt, til å gjennomføre karriereveiledning etter § 11 i loven
her. § 11 fjerde ledd gjelder ikke.
§ 37 c Introduksjonsprogram
Personer som har
fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett, men
ikke plikt, til å delta i et introduksjonsprogram etter kapittel
4 i loven her. For øvrig gjelder §§ 8 og 9 i loven her.
Personer som nevnt
i første ledd kan delta i programmet i inntil seks måneder dersom
de har utdanning på videregående nivå eller høyere fra før. Sluttmålet
for programmet skal være overgang til lønnet arbeid, høyere utdanning
eller høyere yrkesfaglig utdanning. Programmet kan forlenges med
inntil seks måneder. § 13 første, femte og sjette ledd i loven her
gjelder.
Personer som nevnt
i første ledd kan delta i et program etter § 13 tredje eller fjerde
ledd i loven her dersom de ikke har utdanning på videregående nivå
fra før. § 13 første, femte og sjette ledd gjelder.
Programmet etter
andre eller tredje ledd skal minst bestå av arbeids- eller utdanningsrettede
elementer og et språktilbud. For deltagere som har barn under 18
år, skal også kurs i foreldreveiledning inngå. Det samme gjelder
for deltagere som får barn i løpet av programmet. Kravene i § 14
første ledd bokstav a, b og c og kravet i § 14 fjerde ledd om at
programmet skal være på fulltid, gjelder ikke. Dersom forhold på
kommunens side medfører at programmet må være på deltid, skal det
utbetales introduksjonsstønad tilsvarende deltagelse på fulltid.
Retten til å delta
i et introduksjonsprogram etter andre eller tredje ledd gjelder
også for personer som har gått ut i arbeid og tidligere har avvist
eller avbrutt deltagelse i programmet. § 3 tredje ledd gjelder ikke.
Kommunen skal, samtidig
som det treffes vedtak om introduksjonsprogram, utarbeide en integreringsplan.
Planen skal utarbeides sammen med deltageren og utformes på bakgrunn
av gjennomført kompetansekartlegging og en vurdering av hvilke elementer
deltageren kan nyttiggjøre seg. Planen skal minst inneholde deltagerens
sluttmål for programmet, programmets varighet, elementene i programmet
og klagemuligheter. Kommunen avgjør innholdet i integreringsplanen
dersom det er uenighet mellom kommunen og den enkelte. §§ 15 og
16 gjelder ikke.
Departementet kan
gi forskrift om hva som regnes som utdanning på videregående nivå
etter paragrafen her.
§ 37 d Opplæring i norsk
Personer som har
fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett, men
ikke plikt, til å delta i opplæring i norsk etter kapittel 6 i loven
her. De har ikke rett eller plikt til opplæring i samfunnskunnskap.
For øvrig gjelder § 26.
Retten til opplæring
i norsk gjelder i ett år fra oppstartstidspunktet. For øvrig gjelder
§§ 30 og 32 i loven her. Deltagere i opplæringen bør oppnå et minimumsnivå
i norsk. Plikten til å avlegge prøver etter § 37 gjelder ikke. Kommunen
skal likevel sørge for at deltagerne får mulighet til å avlegge
gratis avsluttende prøve i norsk.
Kommunen skal, samtidig
som det treffes vedtak om opplæring i norsk, utarbeide en norskplan.
Norskplanen skal inneholde deltagerens norskmål, omfanget av opplæringen
og klagemuligheter. § 34 gjelder ikke.
§ 37 e Forskriftshjemmel
Når det er nødvendig
for å tilpasse integreringstiltak til personer som er innvilget
midlertidig kollektiv beskyttelse etter utlendingsloven § 34, kan
departementet gi midlertidig forskrift om
-
a. målgruppene
for og rettigheter og plikter til opplæring i mottak, introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter §§ 5, 8, 26, § 37 c
og 37 d
-
b. retten til karriereveiledning
etter §§ 11 og 37 b
-
c. utsettelse av
frister for oppstart av introduksjonsprogram og opplæring i norsk
og samfunnskunnskap etter §§ 12, 30, 37 c og 37 d
-
d. kravene til
innhold i introduksjonsprogrammet etter §§ 14 og 37 c
-
e. retten til,
beregningen av og reduksjon i introduksjonsstønaden etter kapittel
5 ved deltagelse i introduksjonsprogram etter § 37 c
-
f. varigheten og
omfanget av opplæring og kravene til opplæringen etter §§ 30 til
33 og 37 d
-
g. prøver i norsk
og samfunnskunnskap etter § 37.
Forskrifter etter
første punktum kan fravike bestemmelsene som nevnt i bokstav a til
g.
Dersom kapasitetshensyn
i kommunen eller fylkeskommunen gjør det nødvendig, kan en midlertidig
forskrift etter første ledd også fravike kravene som følger av bestemmelsene
som nevnt i første ledd bokstav a til g, for andre enn personer
som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34.
X
I lov 18. juni
2021 nr. 97 om barnevern gjøres følgende endringer:
Ny § 2-7 skal lyde:
§ 2-7 Midlertidig adgang til unntak fra
frister
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig for at barnevernstjenesten skal kunne gjennomføre
sine oppgaver på en formålstjenlig og forsvarlig måte, kan departementet
gi midlertidig forskrift om unntak fra fristene i § 2-1 første ledd
og § 2-2 annet ledd.
§ 3-3
nytt tredje ledd skal lyde:
Når det som følge
av krigen i Ukraina er nødvendig å evakuere barn som er under omsorg
av ukrainske myndigheter, kan barnevernstjenesten samtykke i plassering
av barn i et fosterhjem eller en institusjon i Norge etter en anmodning
fra ukrainske myndigheter, dersom
-
a. plasseringen
er forsvarlig og til barnets beste
-
b. det er inngått
en avtale med kompetente ukrainske myndigheter
-
c. vilkår for plassering
etter artikkel 33 i konvensjon 19. oktober 1996 om jurisdiksjon,
lovvalg, anerkjennelse, fullbyrdelse og samarbeid vedrørende foreldremyndighet
og tiltak for beskyttelse av barn er oppfylt.
Barnevernstjenesten
skal sørge for at barnet registreres med søknad om beskyttelse eller
søknad om opphold hos utlendingsmyndighetene. Dersom barnet har
vanlig bosted i Norge når den ekstraordinære situasjonen opphører,
skal barnevernstjenesten vurdere om vilkårene for å anmode om en
overføring av jurisdiksjon til barnets tidligere bostedsstat er
oppfylt.
§ 11-1
nytt fjerde til sjette ledd skal lyde:
Bestemmelsen gjelder
også barn under 15 år som har flyktningstatus eller er innvilget
midlertidig kollektiv beskyttelse.
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig av kapasitetshensyn og for å ivareta det enkelte
barnets behov, kan tilbudet etter første ledd også være opphold i
et familiebasert botilbud. Slike botilbud skal fylle kravene som
stilles til fosterforeldre etter § 9-3 med forskrift. Når barnet
har opphold i et familiebasert botilbud, har Barne-, ungdoms- og
familieetaten omsorgsansvaret for barnet og ansvaret for kartleggingen
etter § 11-4. Botilbudet utøver omsorgsansvaret på vegne av Barne-,
ungdoms- og familieetaten.
Barne-, ungdoms-
og familieetaten har ansvaret for godkjenning, opplæring og oppfølging
av det familiebaserte botilbudet og for oppfølgingen av barnet.
Ansvaret for oppfølging tilsvarer oppfølgingsplikten etter § 9-6 med
forskrift og plikten til å fatte oppfølgingsvedtak etter § 11-3.
Barne-, ungdoms- og familieetaten er også ansvarlig for utgifter
forbundet med det familiebaserte botilbudet.
§ 11-3 nytt tredje ledd
skal lyde:
Når det som følge
av et høyt antall ankomster til Norge av personer fordrevet fra
Ukraina er nødvendig for at Barne-, ungdoms- og familieetaten eller
omsorgssenteret skal kunne gjennomføre og prioritere sine oppgaver
på en formålstjenlig og forsvarlig måte, kan fristene etter første
ledd forlenges. Fristen for omsorgssenteret til å sende forslag
til oppfølgingsvedtak kan utvides til fem uker etter barnets ankomst
til senteret. Fristen for Barne-, ungdoms- og familieetaten til
å treffe vedtak kan utvides til ti uker etter barnets ankomst til
senteret. Barne-, ungdoms- og familieetaten skal orientere statsforvalteren
dersom unntaksadgangen tas i bruk. Beslutningen skal begrunnes og
dokumenteres.
§ 12-11 fjerde ledd nytt
fjerde punktum skal lyde:
Plikten til å legge
fram politiattest i samsvar med første punktum gjelder også den
eller de som skal ta imot enslige mindreårige i et familiebasert
botilbud som nevnt i § 11-1 femte ledd.
§ 17-3 andre ledd nytt
andre punktum skal lyde:
Tilsynsansvaret
gjelder også familiebaserte botilbud etter § 11-1 femte ledd.
XI
-
1. Loven gjelder
fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte
bestemmelsene til ulik tid.
-
2. Del I til X
i loven oppheves 1. juli 2023.
-
3. Kongen kan gi
nærmere overgangsregler for ikrafttredelsen av loven og for opphevelsen
av loven.