Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
at i denne innstillingen behandles både Prop. 107 L (2021–2022)
og Representantforslag 141 L (2021–2022).
Komiteen viser til at det er
en målsetting å sikre at flyktninger fra Ukraina raskt kan komme
i gang igjen med sitt nye liv og delta i det norske samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at med en stor tilstrømning på kort tid
har det vært noe utfordringer med kapasiteten i alle ledd i oppstartsfasen.
Heldigvis har en del av flaskehalsene nå begynt å løses opp. Registreringskapasiteten
hos politiet, UDIs behandling av asylsøknadene og kartlegging av
flyktninger før bosetting er forenklet. Dette har allerede økt tempoet
i bosettingen, og det forventes at tempoet vil øke ytterligere. Skoler
og barnehager må ta imot nye elever med språkutfordringer og traumatiske
opplevelser bak seg. Helse- og sosialtjenestene vil også merke økt
pågang. Flertallet viser
til at regjeringen har lagt fram en lovproposisjon for Stortinget
med forslag til midlertidige endringer i flere lover. Formålet med
disse endringene er å sikre at kommunene raskt skal kunne bosette
og fortsatt gi et tilfredsstillende velferdstilbud.
Flertallet viser til at komiteen
har imøtesett og mottatt skriftlige innspill i begge sakene som
behandles i innstillingen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at den norske modellen med spredt bosetting og måten det
norske samfunnet er organisert på, er blant hovedgrunnene til at
Norge har lykkes bedre med integreringen enn mange andre land. Et
overordnet mål for integreringen av ukrainske fordrevne må være
at barn og voksne tas godt imot av lokalsamfunn over hele landet,
at veien ut i arbeid eller utdanning blir kortest mulig, og at alle
møter et trygt og seriøst arbeidsliv uten fare for å bli utnyttet
i en sårbar situasjon.
Dette flertallet viser til
at situasjonen i Ukraina fortsatt er uforutsigbar, og at det er
usikkert hvor mange ukrainske fordrevne som vil komme til Norge
i tiden fremover. UDI anslår i sin siste prognose at det vil komme
45 000 ukrainere i 2022, og selv om dette tallet er usikkert, må
norske myndigheter planlegge for et høyt antall ankomster. Dette
vil legge press på velferdstjenester og bosettingskapasitet ute
i kommunene, som allerede har mange lovpålagte oppgaver. Dette flertallet mener
derfor det er helt nødvendig å sikre at regelverket er fleksibelt
nok til at kommunene raskt og effektivt kan håndtere et stort antall
flyktninger.
Dette flertallet viser til
at behovet for tilpasninger i regelverket må veies opp mot målet
om at fordrevne fra Ukraina skal sikres en trygg og forutsigbar
hverdag, og at de kommer i gang med sine nye liv så raskt som mulig
ute i lokalsamfunn som er klare for å ta imot dem.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at det samlede forslaget
til lovendringer som er lagt frem av regjeringen, ivaretar disse
hensynene på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Russlands og Putins meningsløse krigføring
mot Ukraina har ført til at Europa nå opplever den største flyktningkrisen
siden andre verdenskrig. UDIs siste anslag, som er beheftet med
stor usikkerhet, er at Norge må forberede seg på å ta imot 45 000
flyktninger i 2022.
Disse medlemmer viser til at
Høyre helt siden krigen brøt ut, har etterlyst en klar strategi
fra regjeringen for å håndtere en svært stor flyktningkrise. Norge opplevde
en flyktningkrise i 2015–2016, og beredskap for mottak av flyktninger
ble i den forbindelse forbedret. Disse medlemmer viser til at
det i 2015 kom om lag 30 000 asylsøkere til Norge. Disse medlemmer viser til at
det i forbindelse med denne flyktningkrisen var krevende å sikre
innkvartering til alle. Det er nå anslått at det vil komme flere
på kortere tid, som viser at det er helt nødvendig med midlertidige
lovendringer.
Disse medlemmer mener gode
planer i seg selv ikke er tilstrekkelig for å håndtere en krise,
og viser til at det også er nødvendig med tilstrekkelig kriseforståelse og
koordinering fra myndighetene. Disse medlemmer viser til at
Høyre i begynnelsen av mars, kort tid etter krigsutbruddet, etterlyste
et eget hurtigspor for å få ukrainske flyktninger ut i jobb, tilgang
på stønad for livsopphold og en gjennomgang av relevant lov- og
forskriftsverk for å tilpasse regelverket til en krevende og ekstraordinær
situasjon. Disse
medlemmer er positive til at regjeringen nå har sendt et forslag
til Stortinget om dette, men mener regjeringen kunne og burde levert dette
tidligere, særlig for å gi kommunene og mottaksapparatet for øvrig
mer forutsigbarhet om hvilket tilbud de er forpliktet til å gi de
fordrevne fra Ukraina.
Disse medlemmer viser til at
det nå er en stor hjelpevilje i det norske samfunnet. Den ser vi
i kommunene, næringslivet, lokalsamfunn og frivilligheten. Disse medlemmer viser
til at kriser, for eksempel med store flyktningankomster, viser
at en viktig del av Norges beredskap er et samarbeid mellom offentlige,
private og frivillige aktører. Disse medlemmer mener alle
gode krefter må jobbe sammen for å løse krisen, og viser blant annet
til at store deler av UDIs beredskap i oppbygging av asylmottak
er et samarbeid med private aktører.
Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om de foreslåtte lovendringene fra regjeringen er tilstrekkelig for
å håndtere en svært krevende situasjon. Disse medlemmer viser til at
regjeringen selv i proposisjonen skriver
«Dersom Norge skulle
mottak et svært høyt antall fordrevne fra Ukraina, vil det kunne
gi behov for ytterligere forenklet regelverk.»
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen har gått bort fra flere forslag sammenlignet med
høringen, blant annet endring i fylkeskommunenes rolle i forbindelse
med bosetting.
Disse medlemmer støtter at
det innføres midlertidige lovendringer for å håndtere situasjonen. Disse medlemmer vil
likevel understreke at dette er midlertidige lovendringer innført
for å håndtere en krisesituasjon, og at disse reglene ikke skal
vedvare i en normalsituasjon. Disse medlemmer mener videre at
det ikke med dagens ankomster er grunnlag for å fravike rettigheter
for blant annet pasienter og barn som trenger hjelp fra barnevernet.
Disse medlemmer mener bosettingen
av fordrevne fra Ukraina går for sakte. Per 18. mai 2022 er det bosatt
om lag 2 500 flyktninger fra Ukraina. For omtrent 4 000 flyktninger
er det inngått avtale om bosetting, men de er enda ikke bosatt.
Samtidig har det ankommet omtrent 16 000 ukrainske flyktninger til
Norge, som betyr at flere tusen venter på bosetting. Mange har ventet lenge
på bosetting, og mange bor privat. Disse medlemmer mener særlig
det haster å få på plass en løsning for de flyktningene som bor
privat. Disse menneskene har allerede begynt å få en tilknytning
til lokalsamfunnet, og mange ser på muligheten for å ta seg arbeid,
men vegrer seg som følge av usikkerhet om de vil bli bosatt i en
annen kommune. Tilsvarende er kommunene hvor flyktningene bor privat,
klare til å ta imot og bosette raskt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til dagens ordning med avtalt selvbosetting.
Når en flyktning bosettes gjennom avtalt selvbosetting, må kommunen
og flyktningen søke IMDi om å avtale selvbosetting. IMDi må deretter
fatte vedtak om selvbosetting. Tiden IMDi bruker på å fatte vedtaket, kan
være en måned. Disse
medlemmer mener dette er unødvendig lang ventetid i denne
ekstraordinære situasjonen. Kommunene opplever også usikkerhet ettersom
de mottar integreringstilskudd først fra det tidspunktet flyktningen
er bosatt. Det betyr at kommunen sitter klar til å gi tilbud, flyktningen
er klar til å bli en del av lokalsamfunnet, mens man venter på vedtak
fra nasjonale myndigheter. Disse medlemmer vil derfor midlertidig
forenkle ordningen med avtalt selvbosetting. Disse medlemmer mener det
i en overgangsfase kan være tilstrekkelig at kommunene godkjenner selvbosetting
for fordrevne som bor privat i kommunen gjennom ordningen Alternativ
mottaksplass (AMOT). Kommunene klarer selv å vurdere om de har kapasitet til
mottak, og dette vil kunne bidra til å forkorte prosessen med flere
uker ved at kommunen og flyktningen ikke må vente på et endelig
vedtak fra IMDi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen midlertidig forenkle ordningen med avtalt selvbosetting,
slik at det i en overgangsfase legges til grunn at det er tilstrekkelig
at kommunen godkjenner selvbosetting for fordrevne fra Ukraina med
oppholdstillatelse som oppholder seg i kommunen gjennom Alternativ
mottaksplass (AMOT).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at mange familier vil bli bosatt
i en kommune i løpet av sommeren 2022. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at et integreringsløp ikke settes på vent i ferien.
Mange av de som har ventet på bosetting, har allerede satt livet
sitt på vent i flere måneder, og det bør ikke ytterligere forsinkes
av sommerferie. Disse
medlemmer viser til at integreringstilbudet bør gis også i
løpet av sommeren, og at alle barn bør sikres mulighet til aktivitet
gjennom sommeren. Dette kan for eksempel være fritidsaktiviteter,
sommerskole eller lignende. Kommunene bør samarbeide med private
og frivillige for å gi et best mulig tilbud. Disse medlemmer viser til
at kommunene vil motta integreringstilskudd, og at dette kan benyttes til
formålet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at per 19. mai 2022
var det til sammen 13 336 personer med innvilget midlertidig kollektiv
beskyttelse (fra Ukraina). Av disse var 8 135 på vei til å bli bosatt
eller var allerede bosatt. Dette innebærer at 2839 allerede er bosatt,
mens det er inngått avtale om bosetting for 4 414 personer og sendt forespørsel
til kommuner om å bosette 882 personer. Det er 1 947 personer som
ikke har bedt om å bli bosatt med offentlig hjelp.
Disse medlemmer viser videre
til at gjennomsnittlig ventetid fra vedtak om opphold til bosetting
per dags dato er 0,5 måneder for fordrevne fra Ukraina. Til sammenligning
var gjennomsnittlig ventetid i 2019 3,2 måneder for alle flyktninger,
og i 2015 var den på 8,4 måneder.
Disse medlemmer viser til
forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre om å forenkle
ordningen med avtalt selvbosetting, ved at kommunene selv skal godkjenne
selvbosetting for fordrevne fra Ukraina som oppholder seg i kommunen
gjennom AMOT. Disse medlemmer viser
til at en forutsetning for bosetting med offentlig hjelp er at personen
har fått innvilget opphold etter søknad om beskyttelse. Kommunen
har ikke oversikt over hvilke flyktninger i AMOT som har fått innvilget
opphold. En slik løsning vil kunne begrense muligheter til styrt
og spredt bosetting, hvor flere hensyn må sees i sammenheng, og
det vil også kunne skape et stort press på kommunene når de har
fylt opp sine vedtaksplasser.
Disse medlemmer viser til
at den foreslåtte ordningen vil kunne innebære risiko for dobbeltarbeid i
kommunene og IMDi. Ordningen med avtalt selvbosetting har videre
allerede blitt forenklet, og IMDi øker nå kapasiteten slik at kommunene
raskere kan få svar på henvendelser.
Disse medlemmer viser til
at introduksjonsprogrammet skal være helårlig, tilsvarende et alminnelig
arbeidsår, slik at kommunene også skal ha et tilbud om sommeren.
Frivillige organisasjoner spiller en viktig rolle i integreringsarbeidet.
Aktiviteter i regi av frivillige organisasjoner kan være et godt
supplement til introduksjonsprogrammet i kommunene og spille en
viktig rolle for barn som har behov for å inkluderes gjennom aktivitet.
Dette kan innebære aktiviteter som leksehjelp, fritidsaktiviteter,
sommerskoler, språkkafé, kvinne- og mannsgrupper, flyktningguide
og øving på norsk språk i kombinasjon med hverdagslige aktiviteter
som håndverk, turgrupper eller liknende. Disse medlemmer viser til
at frivilligheten ble styrket betydelig i forbindelse med Prop.
78 S (2021–2022), Innst. 270 S (2021–2022) om økonomiske tiltak
som følge av krigen i Ukraina. Det ble bevilget 95 mill. kroner
til tilskudd til integreringsarbeid i regi av sivilsamfunn og frivillige
organisasjoner, hvorav 50 mill. kroner er øremerket tidlig norskopplæring
gjennom den eksisterende norskopplæringsordningen. I tillegg ble
det bevilget 10 mill. kroner til frivillige organisasjoner over
Kultur- og likestillingsdepartementets budsjett og 10 mill. kroner
over Justis- og beredskapsdepartementets budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at den brutale angrepskrigen
Russland har startet, der et suverent land har blitt angrepet, medfører
enorme menneskelige lidelser. Fremskrittspartiet har alltid ment
at flyktninger hjelpes best i sine nærområder. Før krigen var det
over 80 millioner mennesker på flukt rundt i verden, og når ingen
kan hjelpe alle, er det fornuftig at man prioriterer de som er i
sine nærområder, når det gjelder bosetting. Ved å prioritere å hjelpe i
nærområdene vil en kunne hjelpe langt flere for de samme ressursene. Disse medlemmer viser
også til at integreringen som oftest går bedre ved mottak av flyktninger
fra samme kulturkrets.
Norge bør også bidra
for å hjelpe flyktninger andre steder i verden, men da primært gjennom
trygge flyktningleirer i nabolandene.
Disse medlemmer har derfor
fra starten av denne meningsløse og brutale krigen vært klare på
at Norge skal stille opp for Ukraina og ukrainere på flukt, både økonomisk,
militært med utstyr/våpen, politisk og ikke minst ved å være en
trygg havn for ukrainere på flukt.
Da ukrainere kommer
fra samme kulturkrets, bør en også tenke annerledes når det gjelder
integrering og bosetting, ettersom behovene og forutsetningene til den
enkelte er annerledes. Disse
medlemmer var tidlig ute og ønsket et hurtigspor for ukrainske
flyktninger, bl.a. der arbeidstillatelse skulle bli gitt fra dag
én i de tilfeller der identiteten var avklart. Disse medlemmer har også vært
tydelige på at det ikke er behov for det tradisjonelle integreringsprogrammet
for ukrainske flyktninger. Dette er en gruppe flyktninger som raskest mulig
bør ut i arbeid og skole, gjerne med en ubyråkratisk språkopplæring
tilpasset behovet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre registrerer at regjeringen
ikke har evnet å avbyråkratisere systemet og tilpasse det til det
betydelige antallet ukrainske flyktninger vi har fått og ikke minst
kan få fremover. Dette har medført at mange ukrainere på flukt blir
nektet å arbeide til tross for at de har skaffet seg jobb, og at
barn ikke får begynt i barnehage, skole og fritidsaktiviteter pga.
treghet i det offentlige byråkratiet rundt registrering og bosetting.
Siden ukrainske flyktninger har rett på kollektiv beskyttelse, bør
de få grunnleggende velferdstjenester før registrering og/eller
bosetting er fullført.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Venstre fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen anmode kommunene om å tilby og legge til rette for
barnehage, skole og fritidsaktiviteter for ukrainske barn i påvente
av registrering og/eller bosetting. Kommunene vil bli fullt ut kompensert
for disse kostnadene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kommunene har
plikt etter opplæringsloven til å gi et skoletilbud til barn i grunnskolealder
så «raskt som mulig», uavhengig av bosettingsstatus. Disse medlemmer viser
videre til at det ikke vil være hensiktsmessig å få på plass et
slikt tilbud i påvente av registrering. Regjeringen har iverksatt
en rekke tiltak for å sørge for god kapasitet, og det er derfor
ikke kapasitetsutfordringer knyttet til registrering per i dag.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til sine representantforslag i Dokument
8:147 S (2021–2022) og 152 S (2021–2022), behandlet i Innst. 292
S (2021–2022), og sine merknader og forslag i Innst. 288 S (2021–2022)
som omhandler tiltak for å gjøre det enklere for flyktninger som
kommer til Norge, å komme i jobb, en rekke forslag for å ta imot
ukrainske flyktninger og å sørge for at flyktninger som kommer til
Norge, blir tatt godt imot.