Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra
Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm Kristelig og fra Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 225 S (2021–2022)
om klimatiltak nå fra Lars Haltbrekken, Birgit Oline Kjerstad, Kari
Elisabeth Kaski, Kirsti Bergstø, Freddy André Øvstegård og Kathy
Lie og Representantforslag 184 S (2021–2022) om å øke tempo og forpliktelser
i norsk klimapolitikk fra Une Bastholm, Lan Marie Nguyen Berg og
Rasmus Hansson.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at den
menneskeskapte klima- og naturkrisen er vår tid største utfordring.
Rapportene fra FNs klimapanel viser hvor mye det haster med å kutte
utslipp og tilpasse oss klimaendringene man allerede ser, og dem
man vet vil komme.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at Norge allerede har et ambisiøst klimamål om
å redusere utslippene med minst 50 og opp mot 55 prosent innen 2030,
som er meldt inn under Parisavtalen og lovfestet i klimaloven.
Dette flertallet er enig i
at for å nå klimamålet er det avgjørende å få på plass tiltak for
raske utslippskutt. Utslippskutt må være kjernen i strategien for
økonomisk vekst, eksport og jobbskaping i alle sektorer.
Dette flertallet viser til
klimaforhandlingene i Glasgow (COP27), hvor landene ble oppfordret
til å vurdere å forsterke sine klimamål for 2030 innen 2022 i lys av
Parisavtalens temperaturmål.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Rødt, viser til brev til komiteen
fra statsråd Espen Barth Eide datert 25. april 2022, hvor statsråden
understreker at det er positivt at land oppfordres til å vurdere
om 2030-målene deres samsvarer med Parisavtalens kollektive temperaturmål.
Norge skal naturlig nok følge oppfordringen, og dette
flertallet viser til at regjeringen vil komme tilbake til
dette senere i år.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, merker seg at forslagsstillerne
i Representantforslag 225 S (2021–2022) har lagt fram 11 ulike klimatiltak
som en oppfølging av Meld. St. 13 (2020–2021) og de ulike partienes
merknader og forslag. Dette flertallet har
merket seg statsrådens svar til komiteen, hvor det redegjøres grundig
for hvert av forslagene om arbeidet som pågår i departementet knyttet
til det enkelte forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er viktig å levere på de ambisiøse klimamålene
Stortinget har vedtatt, og som er nedfelt i klimaloven. Innen 2050
skal Norge være et lavutslippssamfunn. Det vil kreve en enorm omstilling
av norsk økonomi de neste årene. Disse medlemmer mener innsatsen
nå må legges i å innfri eksisterende mål. Eventuelle nye mål bør
konsekvensutredes før Stortinget tar stilling til dem.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har varslet en ny klimaplan. Det er helt avgjørende
at denne planen fremmes så raskt som mulig, slik at både offentlige
og private aktører vet hvilke rammevilkår som kan forventes de neste
årene. Det er behov for å vurdere effekten av ulike klimatiltak
opp mot hverandre og ikke minst vurdere hvor man får mest igjen
for pengene. Disse
medlemmer er imidlertid positive til intensjonen bak flere
av forslagene, herunder å legge til rette for mer produksjon av
biogass, grønn nærskipsfart, elektriske fly, mer gjenvinning av
plast og reduserte utslipp fra fiskeri- og havbruksnæringene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
mener det er viktig å legge til rette for en sosialt rettferdig
omstilling av norsk økonomi. Flertallet vil i den sammenheng
vise til at bærekraftsmålene, som Norge har forpliktet seg til å
innfri innen 2030, danner en god ramme for arbeidet med en omstilling
som både er sosialt rettferdig, økonomisk lønnsom og innfrir våre
miljømål.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Miljøpartiet De Grønne har merket seg at det
så langt har vært svært liten interesse for bærekraftsmålene fra
regjeringens side.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen melde inn det nye, innskjerpede klimamålet til FN
om å kutte norske klimagassutslipp med 55 prosent innen 2030 i hele økonomien,
inklusiv kvotepliktig sektor.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en handlingsplan for biogass og etablere
et mål om å produsere opptil 10 TWh biogass årlig i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede opprettelsen av en grønn statlig investeringsbank.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en egen klimaplan med tilhørende tiltakspakke
for grønn nærskipsfart.»
«Stortinget
ber regjeringen endre Enova-avtalen slik at Enova kan støtte reduksjon
i både kvotepliktige og ikke-kvotepliktige utslipp.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere offentlige pilotprosjekter for elfly og
andre null- og lavutslippsløsninger, i ulike deler av landet, med
mål om at de første innenriks ruteflygningene med nullutslipp bør
skje innen 2030.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede avgift på fossil plast, innføre en ordning
med produsentansvar og sporing av plast og gjenvinne halvparten
av plastemballasjen i Norge innen 2025.»
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med havbruks- og fiskerinæringen med
mål om en forpliktende avtale om reduksjon av klimagassutslipp frem
til 2030.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem et forslag til matkastelov i løpet av
2023.»
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med kommunesektoren legge frem en strategi
med klare mål og verktøy for kutt av klimagassutslipp i norske kommuner.»
Disse medlemmer mener
at det er viktig at Norge har ett klimamål om gangen, ikke flere
ulike, å forholde seg til. Dette målet burde også gjelde kvotepliktig
sektor. Disse medlemmer mener
at dette vil gi forutsigbarhet og et tydelig signal om at hele økonomien
skal med på veien mot et lavutslippssamfunn.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at klimapolitikken er sosialt rettferdig og ikke
brukes som en brekkstang for å øke forskjellene enda mer. En klimapolitikk
som baserer seg på raske prissjokk som det ikke kompenseres for,
og uten noe planlagt alternativ, vil verken være gjennomførbar eller
ønskelig.
Disse medlemmer mener at en
økt CO2-avgift vil være et
viktig virkemiddel for å nå klimamålene, men at denne samtidig må
ta sosiale hensyn. Disse
medlemmer mener det er på tide at det utredes hvordan en CO2-avgift, som må økes raskere
enn det det i dag er lagt opp til, kan innrettes som en tilbakebetalingsordning
eller klimarabatt.
Komiteens medlem
fra Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan en økt CO2-avgift
kan innrettes som en tilbakebetalingsordning eller klimarabatt,
innrettet med en progressiv sosial og geografisk profil.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at Norge har
meldt inn et juridisk bindende utslippskutt til FN under Parisavtalen
på 50–55 prosent sammenlignet med 1990. Utslippskuttene skal gjennomføres
i samarbeid med EU, og Norge har inngått en klimaavtale med EU med
felles mål og som sammen med EØS-avtalen setter rammene for denne
forpliktelsen. Disse
medlemmer mener at i likhet med EU-land som Danmark og Sverige
bør Norge i tillegg sette et nasjonalt mål om å overoppfylle forpliktelsene
om utslippskutt som følger av klimaavtalen med EU. Disse medlemmer mener det
er riktig å sette et mål om å redusere klimagassutslippene med minst
55 prosent i Norge innen 2030 sammenlignet med 1990, og at regjeringen
bør legge fram en konkret plan for å nå dette nasjonale målet. Disse medlemmer viser
til at et slikt mål også er omtalt i Hurdalsplattformen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at verdens ledere, inkludert Norge, slo ring om 1,5-gradersmålet
i Parisavtalen under klimatoppmøtet i Glasgow høsten 2021. Dette
forplikter alle land til å skjerpe klimapolitikken vesentlig, og
rike land må bidra mest. Men med dagens klimapolitikk er verden
på fullt fart mot mer enn tre graders oppvarming, ifølge forskerne
bak FNs klimarapport. Da tredje delrapport ble lansert i april 2022,
uttalte Jim Skea, en av hovedforfatterne av rapporten, følgende:
«Det er nå eller
aldri om vi skal redusere den globale oppvarmingen til 1,5 grader.
Uten umiddelbare og kraftige utslippskutt på tvers av alle sektorer
blir det umulig.»
FNs generalsekretær
António Guterres gikk så langt som å si at flere selskaper og regjeringer
«lyver» når de sier at de følger opp 1,5-gradersmålet. Ifølge generalsekretæren
er «de farlige radikale de som øker produksjonen av fossil energi.
Å investere i fossil energi og infrastruktur er moralsk og økonomisk
galskap».
Disse medlemmer viser til
at klimaendringene allerede fører til ekstremvær, hetebølger, flom
og tørke som tar liv over hele verden. Millioner av mennesker kan
bli tvunget på flukt i tiårene framover, og det er dem som har minst
fra før, som rammes hardest. Derfor er klimakrisa vår tids største
solidaritetssak.
Disse medlemmer viser til
at siden 1990 har utslippene i Norge gått ned med omtrent fire prosent. Norge
klarte ikke å nå klimamålet i 2020 om å kutte utslippene med syv
prosent fra 1990-nivå, til tross for at dette var blant de svakeste
klimamålene i Europa.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønneviser til at på bakgrunn av det
vi nå vet kreves for å nå 1,5-gradersmålet, og Norges ansvar som
et rikt land og en stor eksportør av klimagassutslipp gjennom petroleumsnæringen,
mener dette medlem at
Norge bør sette et mål om 80 prosent kutt i klimagassutslippene
innen 2030 sammenliknet med 1990, og at Norge innen 2035 skal bli
et fossilfritt land tilnærmet uten utslipp.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
fastsetter et klimamål om 80 prosent reduksjon i klimagassutslippene
fra norsk territorium innen 2030 og 95 prosent innen 2035.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at regjeringen i Hurdalsplattformen varslet at klimamålet skulle
skjerpes til 55 prosent, og at målet i sin helhet skulle nås i Norge.
Så langt er ikke det nye målet tatt inn i klimaloven eller meldt
inn til FNs klimakonvensjon. Det skjerpede klimamålet er heller
ikke nevnt i regjeringens tilleggsmelding til Meld. St. 11 (2021–2022),
energimeldingen. Det gjør at målet per i dag ikke er forpliktende
for staten, noe som skaper usikkerhet for næringsliv og forvaltning
og dermed hemmer nødvendige tiltak. Klima- og miljøministeren skriver
i sitt svarbrev til komiteen at regjeringen vurderer Norges klimamål
for 2030 i lys av klimaforhandlingene i Glasgow. Disse medlemmer mener imidlertid
regjeringen snarest må fremme forslag til endring av klimaloven
med et nytt og mer ambisiøst mål, og at dette også må meldes til
FNs klimakonvensjon som en innskjerpelse av Norges nasjonale mål
etter Parisavtalen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag om å oppdatere klimaloven
med nye mål og melde målene til FNs klimakonvensjon.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at oppnåelse av norske klimamål historisk sett har basert seg
tungt på kjøp av klimakvoter i utlandet. I Hurdalsplattformen slår
regjeringen fast at målet om 55 prosent kutt gjelder for hele økonomien, inkludert
kvotepliktig sektor. Likevel har det blitt skapt usikkerhet rundt
hvorvidt deler av målet likevel kan nås gjennom kjøp av klimakvoter
i utlandet. Disse
medlemmer mener Stortinget bør slå fast at det ikke er aktuelt
for Norge å kjøpe seg fri fra klimatiltak gjennom kvotemarkedet,
og at utslippskuttene skal tas i Norge.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
slår fast at norske klimamål skal nås gjennom kutt på norsk territorium
og ikke gjennom kjøp av klimakvoter i utlandet.»
Disse medlemmer viser
til Hurdalsplattformens formulering om at regjeringen «raskt vil
utarbeide en ny klimaplan for hele økonomien, som kutter utslipp
i tråd med Norges klimamål, for både kvotepliktig og ikke-kvotepliktig
sektor». Disse
medlemmer etterlyser klimaplanen og mener regjeringen må legge den
frem senest i forbindelse med statsbudsjettet til høsten.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til en ny klimaplan for Norge senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2023.»
Disse medlemmer viser
til at nødvendige klimatiltak kan slå ut skjevt sosialt og geografisk.
Likevel er det i dag få støtteordninger og tiltak som gjør det mulig for
vanlige folk og dem med stram økonomi å være med på omstillingen.
Norge skal gjennom store endringer for å nå klimamålene – endringer
som krever bred oppslutning i befolkningen. Disse medlemmer mener regjeringen
må legge fram konkrete forslag til støtteordninger og tiltak som
gjør at alle, uavhengig av størrelsen på lommeboken, kan være med
på omstillingen og velge miljøvennlig.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i ny klimaplan foreslå støtteordninger og andre
tiltak som gjør at alle uavhengig av inntekt kan være med på omstillingen
og velge miljøvennlig.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til Høyesteretts dom i klimasøksmålet i 2020.
I et brev fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) til
Olje- og energidepartementet datert 18. mars 2022 skriver de at
Grunnloven § 112 forplikter staten til å foreta konsekvensvurderinger
for å ta stilling til om lovens krav til å begrense klimavirkninger
er oppfylt, og videre at det ikke er anledning til å gi tillatelser
som ikke er forenelige med å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.
I vurderingen skal både innenlands og eksporterte utslipp medregnes, og
dette skal konsekvensutredes på stadiet for godkjenning av planer
for utbygging og drift av petroleumsforekomster (PUD). NIM viser
til at Olje- og energidepartementet så langt ikke har fulgt opp
kravet, og at departementets PUD-veileder ikke er endret etter Høyesteretts
dom. Gitt denne vurderingen mener dette medlem at godkjennelser
gitt etter 22. desember 2020 må behandles på nytt, og ytterligere
PUD-søknader må stilles i bero.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at nordmenns klimafotavtrykk er langt større enn det som slippes
ut av klimagasser fra norsk territorium. Dette skyldes importert
av store mengder varer som produseres med til dels store utslipp
i andre land, og at Norge årlig eksporterer olje og gass tilsvarende
om lag ti ganger landets nasjonale utslipp. Ifølge tall fra Cicero gjør
petroleumseksporten nordmenn til en av de største bidragsyterne
til klimakrisa i verden. Det er derfor ikke tilstrekkelig at regjeringen
vil kutte utslippene fra olje- og gassproduksjon på norsk sokkel,
dersom vi skal nå klimamålene. Disse medlemmer mener Norge har
et moralsk ansvar for å bidra til å redusere de globale utslippene,
og viser til at andre oljeproduserende land har etablert Beyond
Oil and Gas Alliance for å planmessig fase ut olje- og gassproduksjon
i verden.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener Norge må fastsette mål om
å gradvis trappe ned og fjerne de samlede norske bidrag til CO2-utslipp andre steder i verden,
herunder fra norskprodusert olje og gass.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endring av klimaloven, med et
nytt mål om å gradvis trappe ned og fjerne de samlede norske bidrag
til CO2-utslipp andre steder
i verden, herunder fra norskprodusert olje og gass.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Oslo og en rekke andre kommuner har gått i bresjen for å
innføre klimabudsjett som styringsverktøy for å plassere ansvar
for klimakuttene i hver sektor. Regjeringen har varslet at den vil
innføre et slikt klimabudsjett. Det er viktig at dette arbeidet
prioriteres høyt, og at klimabudsjettet omfatter både kvotepliktig
og ikke-kvotepliktig sektor.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen som del av statsbudsjettet for 2023 fremme forslag
til et klimabudsjett med forpliktende, sektorvise mål for kvotepliktige
og ikke-kvotepliktige utslipp.»