Til
§ 5
Presidentskapet legger til
grunn at de generelle bestemmelsene i riksrevisjonsloven også gjelder
for de aktuelle undersøkelsene. Av særlig betydning er enkelte lovbestemmelser
som gjelder rettssikkerheten til den som er pliktig til å avgi informasjon.
Dette gjelder § 15 om taushetsplikt for ansatte i Riksrevisjonen
og personer som utfører oppdrag for den, § 16 om sikkerhetslovens
anvendelse (i den grad dette er aktuelt), § 17 om behandling av
personopplysninger, § 18 om allmennhetens innsynsrett i Riksrevisjonens
dokumenter og § 19 om Riksrevisjonens habilitet.
Etter presidentskapets vurdering
kan det være grunn til å nevne eksplisitt i særloven at de nevnte
bestemmelsene i riksrevisjonsloven gjelder for undersøkelsene, slik
at det ikke oppstår tvil om dette.
Riksrevisjonen har
i sitt brev 17. mars 2022 opplyst at de vil innrette undersøkelsene
slik at «berørtes rettssikkerhet ivaretas, herunder retten til informasjon
om egen sak, kontradiksjon og etterprøvbarhet». Presidentskapet viser også
til at Riksrevisjonen som nevnt har utarbeidet egne retningslinjer
for ivaretakelse av de berørtes rettigheter under undersøkelsene.
I riksrevisjonsloven
§ 17 annet ledd er det imidlertid fastsatt at Riksrevisjonens behandling
av personopplysninger i revisjons- og kontrollarbeidet er unntatt fra
artiklene 15, 16, 17, 18 og 19 i personvernforordningen. Dette innebærer
at personvernforordningens (GDPRs) regler om den enkeltes rett til
innsyn i og korrigering av egne opplysninger er satt ut av kraft. Presidentskapet mener
det kan reises spørsmål om dette er en hensiktsmessig tilnærming
for undersøkelser overfor enkeltpersoner som nå skal foretas.
Riksrevisjonen er
underlagt de rammebetingelser som følger av riksrevisjonsloven med
tilhørende instruks, og det må legges til grunn at virksomheten
i stor grad bygger på prinsipper om forsvarlig saksbehandling og
god forvaltningsskikk. På den annen side er Riksrevisjonens virksomhet
og saksbehandlingsregler ikke innrettet på undersøkelser av enkeltpersoner. Presidentskapetmener
derfor at det for akkurat disse undersøkelsene kan være viktig å
presisere at berørte enkeltpersoner skal være sikret nettopp slike
prosessuelle rettigheter som nevnt.
For å sikre at enhver
skal få mulighet til innsyn i egne innhentede opplysninger, samt
adgang til å korrigere eller supplere disse, mener derfor presidentskapetat
unntaket i riksrevisjonsloven § 17 annet ledd ikke bør gjøres gjeldende
for de aktuelle undersøkelsene. Hovedregelen om at personvernforordningen
kommer til anvendelse, vil dermed gjelde fullt ut. Presidentskapet
legger til grunn at dette også vil være i overensstemmelse med de
nevnte retningslinjene om berørtes rettigheter som Riksrevisjonen
har utarbeidet.