Komiteen viser til at riksvalgstyret
behandler klager om gjennomføringen av stortingsvalget som gjelder
andre forhold enn stemmerett og retten til å stemme, jf. valgloven
§ 13-1 fjerde ledd. Det følger av samme bestemmelse at riksvalgstyret
skal oversende sine vedtak i klagesaker til Stortinget, som kan
overprøve riksvalgstyrets avgjørelser i klagesaker som en del av
sin prøving av valgets gyldighet i henhold til Grunnloven § 64.
Ifølge valgloven
§ 13-1 første til tredje ledd kan alle med stemmerett klage på forhold
i forbindelse med forberedelsen og gjennomføringen av stortingsvalget
i det valgdistriktet vedkommende er manntallsført. Klagen må fremsettes
innen sju dager etter valgdagen, eventuelt sju dager etter fylkesvalgstyrets
valgoppgjør dersom klagen gjelder dette. Klagen må være skriftlig
og skal fremsettes for valgstyret, fylkesvalgstyret, statsforvalteren,
departementet eller Stortingets administrasjon.
Komiteen har gjennomgått klagesaken
fra Jan Andersson om at valgresultatet er feil og manipulert, og klagesakene
fra Twitteriatet for Valgkontroll ved Hallvard Nygård vedrørende
valgstyrets protokollering av stortingsvalget i kommunene Bærum,
Øvre Eiker, Ullensaker, Andøy, Tokke, Hustadvika, Vik, Askøy, Alver, Kristiansand,
Vadsø, Lørenskog og Rana. Som det fremgår av riksvalgstyrets uttalelse
i klagesakene er de formelle vilkårene for behandling av klagene,
ikke oppfylt, og riksvalgstyret har derfor avvist samtlige klager. Komiteen har
ingen merknader til riksvalgtyrets avgjørelser i disse sakene.
Komiteen mener det kan være
hensiktsmessig om regjeringen i forbindelse med arbeidet med ny
valglov vurderer nærmere om det er nødvendig å oversende til Stortinget
riksvalgstyrets avgjørelser i klagesaker som avvises på formelt
grunnlag.
Komiteen viser videre til at
riksvalgstyret i forbindelse med klagebehandlingen har avgitt følgende
tilleggsuttalelse om de 13 klagesakene som gjelder protokolleringen
av stortingsvalget:
«Riksvalgstyret behandlet
i møte 28. mars 2022 13 klager på valgstyrets protokollering i 13
kommuner ved stortingsvalget 2021. Klagene dreide seg i hovedsak
om at det ikke var tilstrekkelig redegjort for avvik mellom den
foreløpige og den endelige opptellingen av stemmesedlene og avvik
mellom antall stemmesedler og antall i kryss i manntallet samt at
det ikke var redegjort for hvilke kontrolltiltak som ble gjennomført
for å forklare avvikene mellom den foreløpige og den endelige opptellingen
av stemmesedlene. Klagene kom inn etter utløpet av klagefristen
og adresserer hendelser utover eget valgdistrikt, og ble derfor
avvist.
Riksvalgstyret vil
til tross for at klagene ble avvist understreke at kommunene må
være påpasselige med å fylle ut valgprotokollen i tråd med de krav
som stilles. Riksvalgstyret viser til at det kan være vanskelig
å forklare avvik mellom den foreløpige og den endelige opptellingen
av stemmesedlene og avvik mellom antall stemmesedler og antall i
kryss i manntallet. Det er likevel viktig at kommunene gjør det
de kan for å forklare avvik og at forklaringene blir tatt inn i
valgstyrets protokoll. Riksvalgstyret vil videre fremheve at kommunene stort
sett ser ut til å ha gode rutiner for kontrolltelling av stemmesedlene
ved avvik mellom den foreløpige og den endelige opptellingen. Disse
rutinene og hvilke kontrolltiltak som i de konkrete tilfellene blir
gjennomført for å stadfeste hva som er riktig opptelling, blir imidlertid
ofte kun overfladisk beskrevet i valgprotokollen, og enkelte ganger
blir de ikke omtalt i det hele tatt.
Riksvalgstyret mener
på denne bakgrunn at kommunene bør sette seg bedre inn i hvordan
valgprotokollen skal fylles ut. Riksvalgstyret oppfordrer også Valgdirektoratet
til å legge vekt på korrekt utfylling av valgprotokollen i sin opplæring
av kommunene foran neste valg.»
Komiteen er enig i riksvalgstyrets
uttalelse vedrørende protokolleringen av stortingsvalget og vil
særlig understreke viktigheten av at valgprotokollene i kommunene
utfylles korrekt og med tilstrekkelig informasjon om eventuelle
avvik, enten disse er rettet eller ikke lar seg rette opp. Dette
er av stor betydning for den etterfølgende kontroll og godkjenning
av valget.
Dessuten vil komiteen i
tråd med riksvalgstyrets påpekning bemerke at god opplæring av valgfunksjonærer
i både kommuner og fylkeskommuner vedørende utfylling av valgprotokollene
er en forutsetning for korrekt protokollering. I denne forbindelse
vil komiteen også
bemerke at det kan være behov for å se nærmere på om protokollene
er hensiktsmessig utformet for å tilrettelegge for rapportering
av god kvalitet.