Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Hadle Rasmus Bjuland, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene fremmet i Dokument 8:119 S (2021–2022) om styrkede
abortrettigheter. Statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslagene
i brev til komiteen av 11. mars 2022. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
det ble avholdt høring i saken 28. april 2022, der syv organisasjoner
deltok.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at spørsmålet om planlagt svangerskapsavbrudd kan være
et krevende spørsmål, og at vi trenger gode tjenester og god oppfølging
til kvinner som vurderer å avbryte svangerskapet. Komiteen deler dette synet.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker å endre på ordningen med nemnd og utvide adgangen til selvbestemmelse
for kvinnen. Komiteen viser
til at det i dag er tillatt med selvbestemt svangerskapsavbrudd
inntil uke 12. Etter det avgjøres spørsmålet om svangerskapsavbrudd
av nemnd etter søknad fra kvinnen, uavhengig av årsak.
Komiteen viser til at det i
følge abortregisteret, som drives av Folkehelseinstituttet, utføres
stadig færre selvbestemte svangerskapsavbrudd, og det store flertallet
av disse utføres tidlig i svangerskapet. I 2021 ble det utført 10 841
svangerskapsavbrudd. Av disse ble 95,4 pst. utført før uke 12 og
84,2 pst. utført før uke 9.
Komiteen mener det er en positiv
utvikling at antallet uønskede svangerskap går ned, og ser dette
i sammenheng med tilgang på veiledning og informasjon, samt tilgang
på prevensjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker
seg at spørsmålet om svangerskapsavbrudd etter uke 12 gjelder svært
få kvinner. Mange av disse kvinnene er i en svært vanskelig situasjon,
fordi det er oppdaget alvorlig sykdom hos fosteret eller mor, eller de
er en vanskelig sosial livssituasjon, og derfor må be om svangerskapsavbrudd
sent i svangerskapet.
Komiteen vil
understreke at det er særlig viktig å ivareta kvinner som av ulike
årsaker ser seg nødt til å be om svangerskapsavbrudd etter uke 12,
og legge til rette for en god og tett oppfølging.
Komiteen viser til at det ifølge
Folkehelseinstituttet ble utført 500 nemndbehandlede aborter i 2021,
noe som utgjør 4,6 pst. av alle svangerskapsavbrudd. De fleste blir
innvilget på grunnlag av risiko for fosterskader. De siste ti årene
er det en klar nedgang i antall avbrudd som er innvilget på grunn
av kvinnens livssituasjon, noe som følger nedgangen i antall uønskede
graviditeter der kvinnen er under 25 år.
Komiteen viser til at ifølge
Folkehelseinstituttet er antallet svangerskapsavbrudd som behandles
i nemnd, på et stabilt nivå. De fleste saker som ble behandlet i nemnd,
ble innvilget på grunnlag av risiko for fosterskader, sosiale forhold
og/eller mors helse. I 2020 var det 394 kvinner som søkte om abort
i perioden mellom uke 12 og uke 18. Av disse var det to som fikk
avslag i nemnd.
Komiteen merker seg at abortloven
tillater svangerskapsavbrudd etter uke 18, og fram til fosteret
er levedyktig, dersom det er særdeles tungtveiende grunner for det.
I dag er levedyktighet forskriftsfestet til uke 22. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ønsker å utrede hvordan vurderingen etter
uke 18 kan foretas på en skånsom måte for kvinnen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at forslagsstillerne mener dagens nemndsystem er belastende
og byråkratisk for kvinnen. Forslagsstillerne ønsker å erstatte
dagens nemnder med rådgivende organer for å støtte kvinnen i hennes
valg. Forslagsstillerne mener dette kan sikre at kvinnen ikke bare
får nødvendig medisinsk informasjon, men nødvendig informasjon og
støtte og veiledning om oppfølging og støtte. Forslagsstillerne
viser også til at allerede eksisterende rådgivende organer må styrkes
og utvides.
Komiteen deler
forslagsstillernes forståelse av at det er viktig å styrke allerede
eksisterende strukturer som gir informasjon, veiledning og oppfølging
i forbindelse med uønskede svangerskap.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at abortloven ble strammet inn i 2019, og at alle fosterantallsreduksjoner
nå må behandles i nemnd og vurderes etter abortloven paragraf 2a
tredje til femte ledd og sjette ledd første setning. Komiteen merker
seg at det i perioden 2016–2019 var omtrent ti kvinner årlig som
fikk utført fosterantallsreduksjon.
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svar viser til at regjeringen vil sette ned et utvalg som
skal se på abortlovens bestemmelser, oppfølging av kvinner som tar
abort og alternativer til dagens abortnemnder. Statsråden tar sikte
på at utvalget settes ned i løpet av våren 2022.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pasientfokus viser til
Hurdalsplattformen og at regjeringen vil nedsette et utvalg som
skal se på abortlovens bestemmelser, oppfølgingen av kvinner som
tar abort og alternativer til dagens abortnemnder. Disse medlemmer mener det er
riktig å avvente til et helhetlig faglig grunnlag om abortlovens
bestemmelser foreligger, før det gjøres endelige beslutninger, blant
annet til forslagene som blir fremmet i dette representantforslaget. Disse medlemmer er
også opptatt av at det tas grep for å styrke oppfølgingen etter
en abort for kvinner som har behov for det. Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev understreker at regjeringen i løpet av
våren 2022 vil presentere både mandat og avklare sammensetning av
et slikt utvalg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil
styrke kvinners rett til selvbestemmelse og rett til forsvarlig
oppfølging. Disse
medlemmer viser til at lov om svangerskapsbrudd (abortloven)
fra 1975, som ble utvidet med retten til selvbestemmelse i 1978,
har vært relativt uendret over tid. Disse medlemmer mener den medisinske
utviklingen taler for et behov for en større og mer helhetlig gjennomgang
og oppdatering av abortloven. Disse medlemmer vil ha en abortlov som
sikrer kvinner retten til å bestemme over eget liv og helse, og
mener det er på høy tid med en modernisering av abortloven.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartimener utvalget,
i tillegg til å bidra med sentrale og tungtveiende faglige perspektiver,
vil bidra til et helhetlig grunnlag for debatt. Disse medlemmer mener det er
en styrke om debatten får bred forankring og deltakelse i befolkningen
før eventuelle endringer gjennomføres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
i 2019 gjennomførte en historisk innstramming av kvinners rett til
selvbestemmelse, som en konsekvens av regjeringsforhandlingene på
Granavolden. Disse
medlemmer viser til vedtakelsen av ny § 2a i abortloven, som
innebærer at alle begjæringer om fosterantallsreduksjon må behandles
i nemnd uavhengig av når i svangerskapet inngrepet skjer. Lovendringen
ble gjennomført til tross for at et stort flertall av høringssvarene
gikk imot forslaget, og at tusenvis av mennesker over hele landet
demonstrerte mot endringen. Disse medlemmer er sterkt kritiske
til at en så prinsipiell og viktig avgjørelse – og innskrenking
av kvinners rettigheter og selvbestemmelse – som en endring i abortloven
er, ble gjennomført under tidspress og uten tid til en grundig etisk
og faglig vurdering. Disse medlemmer mener
at å tvinge flere kvinner som står overfor krevende livsvalg til
å måtte møte i nemnd, viser liten tillit til kvinners evne til å
ta selvstendige valg. Disse
medlemmer mener dette setter kvinner i en enda mer krevende
situasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Helsedirektoratet ba om en avklaring
på om fosterreduksjon var tillatt etter abortlovens bestemmelser
allerede i 2010. Spørsmålet om fosterreduksjon ble ikke tatt stilling
til av Stoltenberg-regjeringen mellom 2005 og 2013, til tross for
at norske sykehus hadde ulik praksis. Disse medlemmer viser til at
dersom Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener retten
til selvbestemt fosterreduksjon er avgjørende for kvinners rettigheter
og selvbestemmelse, burde spørsmålet vært avklart mens de selv satt
i regjering og en avklaring ble etterspurt. Disse medlemmer viser til at
det først var i 2014, etter et regjeringsskifte, at Helsedirektoratet ble
bedt om å innhente faglige og etiske råd i saken, og det var først
i 2016 det ble klargjort at fosterreduksjon var tillatt etter abortlovens
bestemmelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til daværende statsråd Bent Høie, som i en debatt i Stortinget 19. januar
2017 uttalte at «det var Stortinget i 1975 som vedtok en lov som
åpnet opp for fosterreduksjon i Norge».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil oppheve endringen i abortloven § 2a,
og vil komme tilbake til dette etter at utvalgets arbeid er ferdig.
Disse medlemmer viser videre
til at dagens nemndsystem for kvinner som ønsker abort etter uke 12,
oppleves som belastende for mange. Disse medlemmer ønsker å avvikle
nemndsystemet i abortloven mellom uke 12 og 18 og mener kvinner
selv best er i stand til å ta det endelige valget. Disse medlemmer vil utrede
et alternativ med trygg oppfølging og medisinsk veiledning mellom
uke 12 og 18 for dem som ønsker det. Disse medlemmer viser til at
kvinner kan ha behov for helsehjelp og oppfølging også i etterkant av
en selvbestemt abort. Disse
medlemmer mener at endringer av abortloven må skje på en helhetlig
og grundig måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at Arbeiderpartiets medlemmer i komiteen
viser til at de vil komme tilbake til spørsmålet om fosterreduksjon
etter regjeringens utredning. Dette til tross for at helse- og omsorgsminister
Ingvild Kjerkol uttalte til NRK 19. oktober 2021 at:
«Regjeringsutvalget
som skal utrede abortloven får ikke som mandat å vurdere en reversering
av punktet om tvillingabort».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at utvalgets mandat ikke er
kjent ennå. Disse
medlemmer forventer at en helhetlig gjennomgang av abortloven
også vil inkludere § 2a som omhandler fosterreduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Pasientfokus viser til at regjeringen
har varslet at de vil sette ned et utvalg som skal se på abortlovens
bestemmelser, oppfølging av kvinner som tar abort, og alternativer
til dagens abortnemnder. Disse medlemmer viser til
at spørsmål rundt svangerskapsavbrudd er vanskelig for mange, og mener
at endringer av loven bør utredes.
Disse medlemmer mener at nemdenes
sammensetning og rolle, oppfølging av kvinner før og etter svangerskapsavbrudd,
gen- og bioteknologilovens bestemmelser med mer også bør være en
del av diskusjonen rundt grensen for selvbestemt svangerskapsavbrudd.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets stortingsvalgprogram
fra 2021 om at Senterpartiet står bak dagens abortlov med selvbestemt
abort fram til uke 12 og at arbeidsmåten til nemndene, og deres
rolle og navn må gjennomgås. Videre viser disse medlemmer til Hurdalsplattformen
og regjeringens enighet om at det skal nedsettes et utvalg som skal
se på abortlovens bestemmelser, oppfølging av kvinner som tar abort
og alternativer til dagens abortnemnder. Disse medlemmer mener dagens
abortlov balanserer kvinners rett til selvbestemt abort, fosterets
vern og hvordan samfunnet skal håndtere retten til abort. Dagens
abortlov har stått seg over flere tiår, og disse medlemmer mener eventuelle endringer
i loven må skje etter brede prosesser og ikke som et resultat av
dette representantforslaget. Disse medlemmer mener regjeringens
varslede abortutvalg vil gi en slik bred prosess.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet påpeker at Fremskrittspartiets stortingsrepresentanter
er fristilt i verdispørsmål. Disse medlemmer har derfor
ingen ytterligere merknader.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt visert til at retten
til selvbestemt abort har betydd mye for kvinners rett til å bestemme
over egen kropp og egne avgjørelser. Disse medlemmer mener derfor
det er avgjørende at det er kvinnen selv som tar beslutningen om
abort skal gjennomføres, og mener det er nødvendig å utvide kvinnens rett
til selvbestemmelse.
Disse medlemmer viser til
at tallene på planlagte svangerskapsavbrudd er synkende, og at det
er færre uønskede graviditeter. Det er positivt. Der det gjennomføres
svangerskapsavbrudd, skjer det i all hovedsak tidlig i svangerskapet.
Når så mye som 84,6 pst. av alle svangerskapsavbrudd ble tatt før
uke 9, og 95,4 pst. før uke 12, bekrefter dette at kvinner som tar
abort, gjør dette tidlig i svangerskapet. Det er ikke grensen for
selvbestemmelse som avgjør når en abort blir gjennomført, men informasjon
og tilgang på nødvendig helsehjelp. Disse medlemmer vil likevel
understreke at det fortsatt er stort behov for å styrke og utvide
tilgangen på informasjon og veiledning ved svangerskapsavbrudd.
Disse medlemmer viser til
at aborter gjennomført etter uke 12 nesten alltid skyldes informasjon
som har dukket opp i løpet av svangerskapet, som alvorlig sykdom,
og at nesten alle som søker om abort i nemnd får dette innvilget.
Likevel opplever mange av kvinnene som skal gjennom en abort etter
uke 12, at det er svært tungt å måtte legge saken sin fram for en
nemnd. For mange er det også lang reisevei, eller møtet må gjøres
digitalt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener derfor at nemndene skal
avvikles, men at de rådgivende tjenestene skal styrkes slik at alle som
skal gjennom en abort, og da særlig de som skal gjennom en senabort,
er sikret god og tett oppfølging dersom det er behov for det. Dagens
abortlov har en absolutt grense på at det ikke skal være mulig med
abort dersom fosteret kan overleve utenfor magen. Dette medlem mener det er
avgjørende at grensen med levedyktighet opprettholdes. Dette er
en grense som avhenger av medisinsk endringer, og dette medlem ønsker derfor
ikke å vise til endelige uketall for grensen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det regjeringsoppnevnte utvalget som skal
settes ned for å se på abortlovens bestemmelser, utreder og foreslår
hvordan nemndene kan avvikles, også etter uke 18, med vekt på at
kvinnens selvbestemmelse og behov for støtte og veiledning ivaretas.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg gjorde en historisk endring av abortloven
da den innførte enn innstramming i loven for første gang siden den
ble innført. Det mener disse
medlemmer er uheldig, og mener denne innstrammingen bør reverseres.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å sikre
kvinnens selvbestemmelse ved abort, der nemndene avvikles og dagens
yttergrense for lovlig abort beholdes, og der kvinnen sikres nødvendig
veiledning og oppfølging.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring
der § 2a i lov om svangerskapsavbrudd oppheves og at reglene om
at svangerskapsavbrudd også gjelder for fosterantallsreduksjon,
blir tydeliggjort.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det i det regjeringsoppnevnte utvalget
som skal settes ned, foreslås hvordan nemndene kan avvikles, og
hvordan kvinnens selvbestemmelse og behov for støtte og veiledning
ivaretas.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke retten til oppfølging etter svangerskapsavbrudd,
og styrke tilbudene som gir kvalifisert støtte, rådgivning og oppfølging
til kvinner som vurderer, skal ta eller har gjennomført et svangerskapsavbrudd.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at regjeringen
i forbindelse med utvalget som er varslet, vil se på abortlovens
bestemmelser, oppfølgingen av kvinner som tar abort og alternativer
til dagens abortnemnder, og at dette bør skje på en helhetlig måte.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at dagens abortlov åpner for at kvinner
kan ta abort også etter uke 12, men det er ikke selvbestemt etter
det. Da må kvinnen møte i en nemnd som tar avgjørelsen, noe som fører
til at hun mister selvbestemmelsen. Det flytter makt vekk fra kvinnen
selv og over til noen andre som får mulighet til å sortere verdige
og uverdige begrunnelser. Kvinnen kjenner sin egen situasjon best
og er best i stand til å vurdere om svangerskapet bør avsluttes
eller ikke. Nemndene derimot er rester fra en tid da kvinnene ikke
ble vurdert som myndige nok til å bestemme over egen kropp og eget
liv. Dette medlem mener
at det er behov for å styrke selvbestemmelsen, avvikle nemndene,
og sikre alle rett til veiledning fra helsepersonell ved behov eller
etter eget ønske.
Dette medlem peker på at selvbestemt
abort ikke gir flere aborter, men først og fremst tryggere aborter.
Eksempelvis har Nederland hatt selvbestemt abort fram til uke 22
siden 1984. De har de siste ti årene hatt en abortrate som er stabil
og lavere enn i Norge. Det er altså ingen klar sammenheng mellom
antall utførte aborter og hvor en setter grensen for selvbestemt
abort.
Dette medlem peker på at en
økende andel kvinner som tar abort, får utført medisinsk abort som
de tar hjemme, i regi av sykehuset. Per nå skal kvinner kunne velge
om de vil utføre aborten på sykehus eller hjemme, men mange kvinner
gir uttrykk for at de enten ikke ble gjort oppmerksom på det, eller
at de ikke opplevde det som et reelt valg. Dette medlem viser til at
studier viser at for mange er hjemmeabort et godt tilbud, men det
er også kommet fram mange historier om kvinner som har opplevd at
de har fått for lite informasjon, for lite smertestillende, har
opplevd seg lite ivaretatt under hjemmeabort og har vært usikre
på hvor de kan henvende seg om komplikasjoner har oppstått. For
dem med lang vei til sykehus kan dette kjennes spesielt utrygt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle kvinner som skal ta abort, har reell
mulighet til å få uført det på sykehuset om de ønsker det, og at
de som velger å gjøre det hjemme, er sikret tett oppfølging av helsepersonell
i hele forløpet.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil understreke behovet
for tilgang på og kunnskap om prevensjon for å sikre færrest mulig
uønskede svangerskap. Disse medlemmer mener
kvinner som skal gjennomføre planlagt svangerskapsbrudd, må få tilbud
om å gjennomføre dette på sykehuset. Kvinner som vurderer eller har
gjennomført svangerskapsavbrudd, må få tilbud om støtte, rådgivning
og oppfølging.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti støtter ikke forslagene. Dette medlem mener retten
til liv er den mest grunnleggende av alle menneskerettigheter, og
vil jobbe for en mest mulig inkluderende forståelse av retten til
liv i både lovverk og praktisk politikk. Dette medlem viser til at
den teknologiske utviklingen går fort, og mener det er viktig at
etikken spiller en avgjørende rolle i de valgene vi som samfunn tar. Dette medlem vil
fremheve viktigheten av rådgivning og veiledning til dem som uttrykker
behov for det, og vil styrke dette arbeidet.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at Pasientfokus’ velgere har bakgrunn
fra samtlige partier og har ulike livssyn. Noen mener dagens abortlov
er for liberal, mens andre mener kvinnens rett til selvbestemmelse
må utvides betydelig. Dette
medlem mener det er klokt at Stortinget avventer det varslede
utvalgets utredning før Stortinget eventuelt vedtar endringer i
abortloven.