Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt
Solberg, frå Høgre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, frå Senterpartiet,
Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, frå Framstegspartiet, Silje
Hjemdal, frå Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og frå Venstre, leiaren
Grunde Almeland, viser til dei to representantforslaga, som
begge gjeld endring av dagens ordning for deling av foreldrepermisjonen.
Komiteen viser vidare til at
komiteen har valt å behandle forslaga i same innstilling med grunngjeving
i at dei gjeld same tema, jf. Stortingets forretningsorden § 31
fjerde ledd.
Komiteen har lagt fram begge
forslaga for Barne- og familiedepartementet til uttale, jf. svarbrev
til komiteen frå statsråd Kjersti Toppe av 1. april 2022 og 20. april
2022.
Komiteen hadde 7. april 2022
ei open høyring om Dokument 8:137 S (2021–2022), der høyringsinstansane
også vart inviterte til å uttale seg om Dokument 8:168 S (2021–2022),
som komiteen fekk til behandling etter at høyringa var fastsett.
Komiteen viser til at forslagsstillarane
i Dokument 8:137 S (2021–2022) meiner det skal vere opp til det
enkelte foreldrepar korleis dei vil fordele foreldrepermisjonen
seg imellom, og vil at regjeringa skal føreta ei evaluering av ordninga
med foreldrepermisjon som tredde i kraft 1. juli 2018.
Komiteen noterer seg at statsråd
Toppe i svarbrevet til komiteen seier at regjeringa vil føre vidare
og ei tredeling av foreldrepermisjonen, og at departementet følgjer
utviklinga i bruken av foreldrepengeordninga tett.
Komiteen viser til at forslagsstillarane
i Dokument 8:168 S (2021–2022) meiner tredelinga av foreldrepermisjonen
bør avviklast, og vil ha ei ordning med ti veker til kvar av foreldra.
Forslagsstillarane vil dessutan innføre ei moglegheit til å overføre
permisjon til den andre forelderen dersom ein ikkje får tatt ut
permisjonen. Forslagsstillarane vil også utvide den totale lengda
på stønadsperioden for foreldrepengar ved fødsel med fire veker
med 100 pst. dekningsgrad og fem veker med 80 pst. dekningsgrad.
Komiteen har merka seg engasjementet
for sakene, både på høyringa og i media.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, har over tid hatt et engasjement for å sikre en
raus og lang foreldrepengeordning. Å sikre en kvote for hver av
foreldrene har vært viktig for å gi barnet rett og mulighet til
tid med hver av sine foreldre tidlig. Dette er viktig for å sikre
god tilknytning mellom foreldre og barn samt gi barnet en god start
på livet. Gjennom et godt velferdstilbud ivaretar man familiepolitiske
mål,samtidig som man sikrer likestilling både i familiene og i arbeidslivet. Flertallet mener
en tredeling av foreldrepermisjonen slik den er i dag, ivaretar
dette best.
Flertallet viser til at Norge
har en av verdens beste foreldrepermisjonsordninger. Det har flere
ganger opp gjennom årene blitt gjort endringer i innretningen på
foreldrepengeordningen som har påvirket foreldres anledning til
å ta ut permisjon. De fleste endringene har vært former for utvidelse
av ordningen. Allerede ved innføringen av en fedrekvote i foreldrepengeordningen i
1993 med 4 uker, tok man et første skritt mot å gi fedre en egen
del av foreldrepengeperioden. Pappaene skulle slippe å måtte forhandle
med både mor og arbeidsgiver om å komme tidlig inn og bygge relasjoner
mellom barn og far. Senere ble fedrekvoten utvidet videre. Første
reduksjon i kvoten kom da regjeringen utgått av Høyre og Fremskrittspartiet
i 2014 foreslo å gå fra 14 til 10 uker reservert for far. Erfaringene
og tall fra Nav og SSB viser at da fedrekvoten ble redusert fra
14 til 10 uker tok fedre ut kortere permisjon. Denne tendensen var
tydelig, nemlig at far tok ut mindre permisjon. Erfaringene viser
at far i all hovedsak kun tar ut den delen han er tildelt, sjelden mer.
Flertallet minner om at da
Stortinget i 2018 vedtok en tredeling av foreldrepermisjonen, var
det bare Kristelig Folkeparti som stemte imot. I Innst. 340 L (2017–2018)
begrunner et flertall i familie- og kulturkomiteen vedtaket med
blant annet følgende:
«Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener det er viktig
at barn får god tilknytning til begge foreldre fra de er små, og
merker seg at regjeringen med dette følger opp enigheten i Jeløya-plattformen
om å innføre en tredeling av foreldrepermisjonen, samt Stortingets
anmodningsvedtak fra oktober 2017, hvor regjeringen ble bedt om
å øke fedrekvoten i foreldrepermisjonen til 14 uker.»
Flertallet merker seg at vedtaket
betydde at man for første gang fikk en ordning hvor man ved uttak
av 100 pst. foreldrepenger hadde reservert en kvote på 15 uker til
hver av foreldrene. Totalt var denne endringen med på å gi far én
uke lengre permisjonstid reservert til seg, sammenlignet med slik
ordningen var før 2014. Flertallet viser
i tillegg til Innst. 149 L (2021–2022), jf. Prop. 15 L (2021–2022)
Endringer i folketrygdloven mv. (styrking av fedrenes rett til foreldrepenger
mv.). Endringen innebærer at fedre med opptjent rett til foreldrepenger
nå får mulighet til å ta ut 8 uker med foreldrepenger uten at det
stilles aktivitetskrav til mor. Flertallet er glad for at fedre
med dette får styrket sine rettigheter, og viser blant annet til
at Arbeids- og velferdsdirektoratet har anslått at om lag 4 900
fedre årlig vil få nye rettigheter med denne endringen.
Flertallet viser til at permisjonsordningen
i tillegg til å være raus også er svært fleksibel. Den enkelte familie
kan velge mellom en kortere permisjon med 100 pst. lønn og 59 uker
med 80 pst. lønn. Familien kan også velge lønnet permisjon kombinert
med deltidsarbeid fram til barnet fyller tre år. Ulønnet permisjon
etter det første året er også lovfestet. Tredelingen av permisjonsordningen
ivaretar også det at foreldrene selv kan velge fordeling av fellesperioden.
I tillegg har mor rett til minimum en times daglig lovfestet ammefri
i barnets første leveår.
Flertallet vil videreføre modellen
med en tredelt foreldrepengeordning. Det er flertallets klare mening at
det fortsatt er behov for tydelige individuelt fastsatte kvoter
for hver av foreldrene. Særlig må betydningen av å beholde dagens
fedrekvote understrekes. Det er viktig både for forholdet mellom
far og barn, for likestillingen og for arbeidslivet.
Samtidig anerkjenner flertallet at
det er flere utfordringer som må tas tak i. Funn i den siste Nav-undersøkelsen
(Arbeid og velferd nr. 1- 2022) viser blant annet en betydelig vekst
i ulønnet permisjon. Årsakene er sammensatte. Det er viktig å se
på forbedringer som kan gjøres innenfor rammen av tredelingen, slik
at ordningens intensjon ivaretas på en best mulig måte. Flertallet registrerer
videre at flere av høringsinstansene som deltok på komiteens muntlige
høring 7. april 2022, pekte på at selv om fri fra jobb til å amme
eller pumpe er en lovfestet rett, viser erfaringer at dette for
noen ikke lar seg gjennomføre av ulike årsaker. Flertallet understreker at
arbeidsmiljøloven § 12-8 er tydelig på retten til ammefri. Flertallet forutsetter
at partene i arbeidslivet samarbeider og finner gode løsninger for
mødre som trenger å amme/pumpe i løpet av arbeidsdagen. Flertallet mener
det er viktig at mor sikres reell mulighet til å amme i tråd med
helsefaglige råd. Det er dessuten viktig å sikre at mødre ikke får
kutt i permisjonstida dersom de føder før termin, og at permisjonen
ikke starter på termindato dersom de føder senere enn termin. Det
er likevel flertallets klare
syn at man ikke kan løse disse utfordringene med å frata hver av
foreldrene deres individuelle rettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsråd Toppes svarbrev
til komiteen og at regjeringen i Hurdalsplattformen slår fast en
fortsatt tredeling av foreldrepermisjonen og at dagens fedrekvote
skal ligge fast. Samtidig skal det sikres at kvinner kan amme i
tråd med helsefaglige råd.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden følger nøye med på utviklingen og blant annet vil
se nærmere på mulige årsaker til økningen i ulønnet permisjon. Disse medlemmer viser
videre til at statsråden er i gang med å se på hvordan punktet om
amming skal følges opp i det videre arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at familiepolitikken skal støtte opp om familielivet.
Familiepolitikken skal være et verktøy for å legge til rette for
trygge familier og gi rom for å ta gode valg for seg og sin familie.
Disse medlemmer vil vise til
at regjeringen Solberg gjennomførte en rekke tiltak som har kommet
familiene til gode, blant annet økt barnetrygd og engangsstønad
til barnefamilier og også utvidet permisjon for de som føder mer
enn ett barn. Disse
medlemmer vil også vise til at Stortinget har styrket fedres
rett til foreldrepenger og også endret bortfallsregelen, noe som gjør
at foreldre ikke mister foreldrepengerettigheter ved tette barnefødsler,
gjennom endringer i folketrygdloven som vil tre i kraft 2. august
2022.
Disse medlemmer vil peke på
at den norske foreldrepermisjonsordningen er raus, og den er viktig for
å sikre barn en god og trygg start i livet og sørge for at foreldre
kan kombinere omsorg for barnet med yrkesaktivitet. I utformingen
av foreldrepermisjonen må ulike hensyn veies opp mot hverandre.
Det er også et familiepolitisk mål at fedre skal ta ut mer permisjon,
og erfaringene viser at fars uttak av permisjon i stor grad har fulgt
lengden på permisjonen. Dagens ordning gir familiene fleksibilitet
i uttaket av foreldrepermisjon, men spørsmålet er om den gir familiene
tilstrekkelig fleksibilitet slik at den tar høyde for mangfoldet
i familielivet og de ulike livssituasjonene familiene befinner seg
i.
Disse medlemmer viser til undersøkelsen
som nylig ble gjennomført av Nav, som viser at det har vært en kraftig
vekst i andelen småbarnsforeldre som tar ulønnet permisjon. Navs
vurdering er at det er uklart hva denne veksten skyldes. Foreldre
som har svart på undersøkelsen, peker på et ønske om å være lenger hjemme
med barnet, utfordringer med amming og også dagens fordeling av
permisjonstiden. Nav peker likevel på at det også er flere forhold
som kan spille inn. Også fedre tar i større grad ut ulønnet permisjon.
Det er også slik at det lønner seg økonomisk å ta kortere permisjon med
full lønn og deretter ulønnet permisjon, noe Nav informerer foreldre
om når de søker om foreldrepenger. Uttak av ulønnet permisjon kan
gi uheldige konsekvenser med tanke på rettigheter som arbeidstaker
og opparbeidelse av pensjonsgrunnlag. Flere forskere har også pekt
på at det ikke er grunnlag for å trekke en slutning om at tredeling
av foreldrepermisjonen alene er årsaken til økningen i uttak av
ulønnet permisjon. Forskerne påpeker derimot at økningen i mødres
ulønnede permisjon har foregått over mange år. Den har sannsynligvis
mange og sammensatte årsaker. Disse medlemmer har merket
seg at statsråden i sitt svarbrev til komiteen opplyser om at departementet
har bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om å gjennomføre en foreldrepengeundersøkelse
om blant annet brukernes uttak av ulønnet permisjon og virkninger
av tredelingen.
Disse medlemmer vil videre
vise til at det under komiteens høring av disse representantforslagene kom
frem at det bør sees på hvordan man i større grad kan bidra til
at flere arbeidsgivere legger bedre til rette for at mødre kan fortsette
å amme etter at de har gått tilbake til jobb. Det er bestemmelser
om dette i dagens lovverk, men det er en oppfatning av at dette
ikke etterleves i stor nok grad. Det bør derfor vurderes om det
er tiltak som kan gjennomføres som vil medføre at mødres rett til
amming i arbeidstiden i større grad blir en reell rettighet.
Disse medlemmer støtter statsrådens
vurdering i sitt svarbrev til komiteen, hvor hun beskriver at det
i dag er en snever unntaksregel om overføring av permisjon for å
sikre at begge foreldre får ta ut sin del, og er enige i at det
ikke er ønskelig å åpne for ubegrenset adgang til slik overføring. Disse medlemmer er også
enige i at dersom det skal være aktuelt å utvide denne muligheten
noe, så må dette utredes grundig, og disse medlemmer mener at dette
er en utredning som bør gjennomføres.
Disse medlemmer mener det er
ønskelig at man ser på om dagens ordning fungerer etter intensjonen.
Statsråden har, som tidligere nevnt, bedt om at det gjennomføres
en foreldrepengeundersøkelse. Representantene fra Fremskrittspartiet
fremmer i sitt representantforslag et forslag om en evaluering og
peker på hva en slik evaluering primært skal ta for seg. Disse medlemmer mener
at det kan være ønskelig med en enda bredere evaluering som kan
gi et bedre grunnlag for å vurdere om det er behov for å gjøre justeringer
i dagens ordning for å sikre økt fleksibilitet for familiene.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en bred evaluering av tredelingen av
fødselspermisjonen og konsekvensene denne har for familiene og samfunnet, og
komme tilbake til Stortinget med resultatet av evalueringen på egnet
måte. Evalueringen bør omfatte en vurdering av om det er grunnlag
for å justere reglene for overføring av permisjonstid mellom foreldrene,
og også hvordan det kan være mulig å gi familiene økt fleksibilitet
ved utbetaling av foreldrepermisjonspenger, slik at man kan ta ut
en lavere andel enn 80 prosent, men ha lengre permisjonstid.»
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener ordningen med foreldrepermisjon
har gitt de fleste barn gode muligheter til å bli godt kjent med sine
foreldre og motta god og riktig omsorg i sine første leveår, men
likevel er det slik at dagens ordning ikke fungerer like godt for
alle familier, og den utgjør en stor innblanding i familiens valgfrihet.
Det er ikke staten som føder barn, men kvinner. Derfor er det også
foreldrenes oppgave å finne ut av hvordan de ønsker å fordele permisjonen
seg imellom. For Fremskrittspartiet er det viktig å gi foreldrene
valgfrihet, og det burde være en selvfølge at det enkelte foreldrepar
selv bestemmer hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom seg.
Familiene er dem som er best egnet til å styre egen hverdag, ikke
politikere.
Dette medlem er bekymret for
utviklingen der man ser at mange kvinner tar ut ulønnet permisjon
for å være lenger hjemme med barnet.
Dette medlem mener valgfrihet
for familiene er en likestillingssak. Mange familier ønsker at mor
er hjemme lenger med barnet, men det forsøker staten å nekte foreldrene
gjennom å lage en firkantet lov som gjør at foreldrepermisjonen
skal tredeles. Hele foreldrepermisjonen burde være valgfri, det
er familiene selv som vet best hvilken ordning som passer inn i
deres hverdag.
Dette medlem viser til at
dagens tredeling av permisjonen gjør at mange mødre må tilbake på
jobb når barna er veldig små. For noen går dette helt fint, mens
andre vil være hjemme lenger. Noen trenger mer tid til å komme seg
etter fødsel, andre har ikke en arbeidssituasjon som gjør at de
kan fortsette å amme etter at de er tilbake i jobb. Fremskrittspartiet
mener det er svært uheldig at dagens lovverk ikke tar hensyn til
dette. Dette medlem har
mottatt en rekke henvendelser om dette fra familier og ulike organisasjoner
i hele landet. Engasjementet rundt permisjonsordningen har man også
registrert i for eksempel permisjonsopprøret, en Facebook-konto
som har over 33 000 medlemmer.
Dette medlem viser til at
det i en ny undersøkelse fra Nav fremkommer at det er en sterk økning
i uttak av ulønnet foreldrepermisjon. Økningen kommer etter at det
ble innført såkalt tredeling. Fremskrittspartiet var imot tredelingen
og har flere ganger foreslått at ordningen burde skrotes, og at
det bør være opp til barnefamiliene å dele permisjonen slik det
passer dem best. Fremskrittspartiet varslet om at en tredeling ville
føre til at flere familier opplevde at ordningen ikke lenger passet dem,
og at flere ville måtte ta ut ulønnet permisjon. Akkurat det har
nå skjedd.
Tall i undersøkelsen
viser at nesten halvparten av alle mødre nå tar ut ulønnet permisjon.
Det er en kraftig økning etter at tredelingen ble innført. Også
andelen menn som tar ut ulønnet permisjon, øker og har faktisk mer
enn doblet seg siden 2017.
For en rekke familier
er det vanskelig å ta ut en tredjedel til hver av foreldrene. Det
kan for eksempel skyldes turnusarbeid, at de er selvstendig næringsdrivende
eller andre faktorer. For noen familier kan det også være et verdivalg
hvem som skal være hjemme med barnet, og når de skal være hjemme.
Slike hensyn blir ikke ivaretatt med den rigide tredelingen.
En naturlig konsekvens
av undersøkelsen er at det er behov for å se nærmere på hvordan
den nye og lite fleksible tredelingen påvirker familiene. Hensikten
var å tvinge flere familier til å dele tiden mer likt mellom seg,
men effekten kan nå se ut til å være at en stor andel familier,
og ikke minst barna, taper på ordningen.
Dette medlem viser også til
Representantforslag 140 S (2021–2022) om løpende opptak til barnehageplasser,
jf.Innst. 264 S (2021–2022). Saken viser at mange småbarnsfamilier
kommer i en uheldig klemme som følge av manglende barnehageplass
når foreldrepermisjonen er ferdig. Mer fleksibilitet i uttaket av
permisjonen og et kontinuerlig opptak til barnehager vil hjelpe mange
familier.
På bakgrunn av dette
og ønsket om å gi familier mer valgfrihet fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av lover og regelverk
slik at det blir opp til det enkelte foreldrepar hvordan de vil
fordele foreldrepermisjonen mellom seg.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest foreta en evaluering av foreldrepermisjonsordningen
som trådte i kraft 1. juli 2018. Evalueringen skal primært ta for
seg foreldrenes erfaringer, barneperspektivet, pensjonskonsekvenser
av at mange mødre tar ut ulønnet permisjon, helsemessige konsekvenser
for mor samt erfaringer med amming som følge av endringen i fedre-
og mødrekvoten.»
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker at en stor andel foreldre ser seg nødt
til å ta ut ulønnet permisjon på grunn av at de ikke får barnehageplass.
Det er dette medlems klare
mening at det bør innføres en garanti om barnehageplass like etter
foreldrepermisjonen, uavhengig av alder. Det vises her til Dokument 8:204
S (2021–2022), et representantforslag om et mer fleksibelt barnehagetilbud,
bedre tilpasset familienes behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil påpeke
at begrepene «mødrekvote» og «fedrekvote» i folketrygdloven er utdaterte.
Det er svært uheldig at lovverket legger opp til en begrepsbruk
som ikke gjenspeiler eller anerkjenner mangfoldet av familiesammensetninger
i det moderne samfunnet.