Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til departementets
svarbrev av 8. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at departementet
i sitt svarbrev viser til at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
foreslo å bevilge 489,8 mill. kroner til reduserte fergetakster
i 2022, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022), ut over det som lå
i forslaget fra regjeringen Solberg. Forslaget ble vedtatt og har
gitt en takstreduksjon i 2022 for den reisende på 30 pst., inkl.
mva., sammenliknet med takstene første halvår 2021.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2022 var en oppfølging av Hurdalsplattformen. Av plattformen
går det blant annet fram at regjeringen vil halvere takstene på
riksveiferger og fylkesveiferger i løpet av fireårsperioden. Dette flertallet viser til at landet
høsten 2021 fikk en ny regjering, en Arbeiderparti–Senterparti-regjering
som vil ta hele landet i bruk og legge til rette for bosetting og
aktivitet i hele landet. For å legge til rette for dette har Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
i Hurdalsplattformen varslet at regjeringen vil sørge for en storsatsing
på kraftfulle kutt i fergeprisene. Dette betyr at regjeringen vil:
-
Halvere prisene på
riksveiferger og fylkesveiferger i løpet av fireårsperioden. Vi
vil sammen med fylkeskommunene ta initiativ til at det utarbeides
et felles takstregulativ for riksveiferger og fylkesveiferger, og ha
som mål at prisene på fergesambandene for de reisende totalt sett
halveres fra nivået 1. januar 2021, og der staten dekker kostnadene
for prishalveringen.
-
Innføre en ordning
med gratis ferge for øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til
fastlandet og gjøre alle fergesamband med under 100 000 passasjerer
årlig gratis.
Dette flertallet viser
til at regjeringen har varslet at det blir gratis ferge på alle
fergesamband med færre enn 100 000 passasjerer årlig. Videre viser dette flertallet til
at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen allerede i Prop. 1 S Tillegg
1 (2021–2022) foreslo å bevilge 489,8 mill. kroner til reduserte
fergetakster i 2022.
Dette Flertallet viser videre
til at på tross av følgende vedtak gjort under behandlingen av Prop.
79 S (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til reduserte
fergetakster allerede for inneværende år, og en forpliktende plan
for halvering av fergepriser på både riksveg- og fylkesvegsamband.
Løsninger for lavere takster for pendlere skal prioriteres og reduksjonen
skal finansieres av staten.»
la Solberg-regjeringen
frem et forslag til statsbudsjett for 2022 som ville medført en
betydelig økning i fergetakstene fra 1. januar 2022. De ville blitt
27,5 pst. høyere enn det stortingsflertallet (Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti) vedtok.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at fergeprisene
er en stor del av transportkostnadene for både vanlige folk og næringslivet
langs hele kysten. Spesielt for øysamfunn har de årlige kostnadene
per familie blitt svært høye. Dette kommer i tillegg til de galopperende
strøm- og drivstoffprisene som nå rammer vanlige folks økonomi.
Disse medlemmer viser til at
det var flere politiske partier som kom med lovnader om billigere
fergebilletter gjennom valgkampen i 2021, og som lovte at prisene
skulle kraftig ned. Dagens regjering med Senterpartiet og Arbeiderpartiet
har lovet både halvering av fergeprisene og gratis ferger til øysamfunn
med under 100 000 passasjerer årlig.
Disse medlemmer viser til at
den nye Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen ikke reduserte fergetakstene
med 50 pst. De reduserte heller fergetakstene med bare ytterligere
5 pst. fra 1. januar 2022. Samferdselsministeren har ved flere anledninger
bekreftet at fergeprisene fra januar i år ble redusert med ca. 30
pst. regnet fra takstene 1. januar 2021.
Disse medlemmer viser til at
fasiten etter nyttår viste at fergeprisene ble redusert med om lag
11 pst. sammenliknet med prisene i desember, og trekker man fra
avgifter, er kuttene enda lavere. De reisende med ferger, enten
det er vanlige folk eller næringslivet, er opptatt av den totale
transportkostnaden per måned. Mange oppfatter den reelle endringen
som veldig liten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at mange i Norge er avhengige av ferger
for å komme seg til og fra arbeid, skole og fritidsordninger, og
at billettprisene kan være til hinder for mobilitet. Disse medlemmer viser
til at fergetakstene ble redusert med 25 pst. i 2021, og at regjeringen
Solberg ga Statens vegvesen i oppdrag å foreta en helhetlig gjennomgang
av takst- og rabattstrukturen i fergedriften. Disse medlemmer viser forøvrig
til at eventuell reduksjon i billettprisene er et budsjettspørsmål
som må vurderes i forbindelse med Stortingets behandling av statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det var klare forventninger
om at valgløftene skulle innfris da den nye Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
la frem sitt budsjett for 2022. Dessverre ble halvering av fergeprisene
ikke prioritert, og man endte opp med en marginal økning av prisreduksjonen
på 25 pst. som Fremskrittspartiet sikret i revidert nasjonalbudsjett
for 2021.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene også har gitt løfte om gratis ferger til øysamfunn
som er uten veiforbindelse til fastlandet og har fergesamband med
mindre enn 100 000 passasjerer i året. Dette har foreløpig heller
ikke fått plass i regjeringens budsjett.
Disse medlemmer mener øysamfunn
uten veiforbindelse må bli likebehandlet, uavhengig av om de har
ferge- eller båtforbindelse til fastlandet. Statsråd Jon-Ivar Nygård
skriver i et svar til stortingsrepresentant Helge André Njåstad
at kostnaden for å gjøre disse båtrutene gratis ligger på om lag
110 mill. kroner.
Disse medlemmer mener at gratis
ferger er målet. Riks- og fylkesveifergene er en del av veinettet
som knytter landet sammen. Derfor er det naturlig at det skal være
gratis å bruke ferge der den er en del av riks- og fylkesveinettet.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ved flere anledninger har fremmet forslag om
kraftige kutt av fergeprisene for alle, og ønsker også gratis ferger for
alle i hele landet. Et slikt tiltak vil koste årlig i overkant av
3 mrd. kroner. Med dagens store kostnadsøkninger på drivstoff og
prisstigning generelt har staten rom for å finansiere ytterligere
kutt og å gjøre det gratis på sikt.
Disse medlemmer mener derfor
at fergetakstene på riks- og fylkesveiferger må få en reell halvering
i revidert nasjonalbudsjett for 2022. Samtidig må øysamfunn få gratis
ferge- eller båttilbud. For å nå målet om gratis ferger må det i
statsbudsjettet for 2023 kuttes ytterligere, men også legges frem
en forpliktende plan for hvordan tilbudet på riks- og fylkesveier
skal gjøres helt gratis.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen halvere fergetakstene på riks- og fylkesveiferger
i revidert nasjonalbudsjett for 2022, sammenliknet med fergetakstene
1. oktober 2021.»
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2022 sørge for at
øysamfunn uten fastlandsforbindelse, med under 100 000 passasjerer
årlig, får gratis ferge- og/eller båtsamband.»
«Stortinget
ber regjeringen kutte ytterligere i fergetakstene i statsbudsjettet
for 2023, og i forbindelse med budsjettforslaget legge frem en forpliktende
plan for ytterligere kutt i takstene frem mot gratis ferge- og båtsamband.»