Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget
fra Hans Andreas Limi, May Helen Hetland Ervik, Frank Edvard Sve,
Marius Arion Nilsen, Bård Hoksrud og Morten Stordalen om MC som et
praktisk transportalternativ som bør være tilgjengelig for flere. Komiteen viser
videre til brev fra statsråden av 4. mai 2022, med vurderinger fra
samferdselsministeren og finansministeren. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til den økte
interessen for å bruke motorsykkel som et alternativt fremkomstmiddel
til bilen. Spesielt i og rundt storbyene bidrar MC til en effektiv
trafikkavvikling, samtidig som kjøretøyet tar liten plass. Komiteen viser
til at forslagsstillerne ønsker å tilrettelegge bedre for økt bruk
av MC i byområdene, lett tilgjengelig parkering og trygg ferdsel.
I tillegg foreslår representantene lavere avgifter på motorsykkel.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
venstreparti, mener det er svært positivt at det fra september
2022 vil bli mulig å avregistrere et kjøretøy digitalt, uten at
kjennemerkene må leveres inn til en trafikkstasjon. Dette vil gjøre
det enklere å avregistrere kjøretøy som bare brukes deler av året, som
for eksempel motorsykler. Flertallet vil bemerke at plikten
til å betale trafikkforsikringsavgift ikke løper når kjøretøyet
er avregistrert. Flertallet mener
vurderinger om avgifter, som for eksempel trafikkforsikringsavgift,
må sees på som en del av det helhetlige avgiftssystemet, og at slike
vurderinger bør tas i forbindelse med statsbudsjettet.
Flertallet legger til grunn
at syklister, gående, motorsyklister, bilister og alle andre trafikanter
blir hensyntatt i byplanlegging og annen arealplanlegging.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at engangsavgiften ikke har noen sammenheng med bruken
av kjøretøyet, og at den ikke er ment å prise de kostnadene bruken
påfører samfunnet i form av veislitasje, kø, forurensing eller ulykker. Dette flertallet viser
til at engangsavgiftens formål er å skaffe staten inntekter og stimulere
til en mer miljøvennlig bilpark, slik formålet også var da Fremskrittspartiet
styrte Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at MC har en viktig rolle,
spesielt i og rundt de store byene. Disse medlemmer mener det er
på tide å etablere MC som en viktig integrert del av transportinfrastrukturen
i slike områder.
Disse medlemmer peker på at
MC er effektivt, tar liten plass på veien og krever lite parkeringsareal. MC
er også praktisk og smidig som fremkomstmiddel der det ellers er
mye trafikk. Disse
medlemmer mener at MC fortsatt er en glemt mulighet i byinfrastrukturen
der all oppmerksomhet rettes mot tradisjonell sykkel og kollektivtrafikk.
Gange, sykkel eller kollektivtransport ligger ikke til rette for
alle, og MC vil i denne sammenhengen være et effektivt alternativ
til bil. Disse
medlemmer vil legge til rette for mer bruk av MC i byområdene,
og for å få til dette må det tilrettelegges for egne parkeringsplasser
og en definert plass i trafikkbildet.
Disse medlemmer mener at viktige
forhold å ivareta er praktisk og økonomisk lett tilgjengelig parkering
og trygg ferdsel. I denne forbindelse pekes det på viktigheten av
å opprettholde adgangen til å benytte kollektivfelt, som da det
ble innført, hadde nettopp en sikkerhetsmessig begrunnelse som ikke
må forveksles med andre gruppers adgang til disse feltene, som f.eks. elbiler.
Arbeidet med å sørge for at det monteres underkjøringshinder på
fylkesveistrekninger som er spesielt ulykkesutsatte for MC, må også
videreføres.
Disse medlemmer ønsker at flere
skal få anledning til å skaffe seg MC, og vil derfor redusere engangsavgiften,
gjeninnføre prinsippet om halv trafikkforsikringsavgift og gi folk
med førerrett for bil og god trafikal erfaring rett til å kjøre
lett MC uten ny førerprøve, men med et gjennomgått praktisk og teoretisk
kurs ved en trafikkskole. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
representantforslag om rett til å kjøre lett motorsykkel dersom
man har førerkort for bil, Dokument 8:121 S (2020–2021), jf. Innst.
337 S (2020–2021).
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i regjering fikk redusert engangsavgiften for
MC, først med 30 pst. før en ytterligere reduksjon med 10 pst. ble gjeldende
fra 1. juli 2019. Etter forslagsstillernes syn er det nå tid for
å redusere engangsavgiften ytterligere, ved helt å fjerne volumkomponenten
i denne. Disse medlemmer viser
til forslag til statsbudsjett for 2022, hvor Fremskrittspartiet
ønsket å stimulere til økt bruk av MC gjennom å avvikle volumkomponenten
i engangsavgiften. Dette tiltaket gjør at mange nye MC får redusert
pris til beste for forbrukerne. Praktiske eksempler er en MC på
1250 cc som ville bli 38 963 kroner billigere, en MC på 1000 cc
20 494 kroner billigere og MC med 700 cc 6 468 kroner billigere.
Disse medlemmer mener at endringen
av tidligere årsavgift til en mer fleksibel trafikkforsikringsavgift har
gitt eiere av alle kjøretøyer større fleksibilitet og muligheter
til å tilpasse betalt avgift til reell bruk av kjøretøyet. Likevel
er det fortsatt slik at man for MC betaler uforholdsmessig høy trafikkforsikringsavgift
sammenlignet med bil. En motorsykkel er i bruk bare halve året, har
lav vekt og to smale hjul, og forårsaker derfor vesentlig mindre
slitasje på vegnettet enn en personbil. Stimulering til økt bruk
av motorsykkel som personlig, motorisert transportmiddel kan bidra
til å løse framkommelighets- og parkeringsproblemer bedre enn alle
typer biler.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for avvikling
av engangsavgiften for MC, og snarest mulig fjerne volumkomponenten.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en tilpasning til
prinsippet om at to hjul på kjøretøyet skal gi halv trafikkforsikringsavgift.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for motorsykkelens
rolle innenfor bytransporten. Planen forutsettes å omfatte tilretteleggingstiltak,
sikkerhet og rett til å kjøre lett motorsykkel med førerkort klasse
B.»