Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Stein Erik Lauvås, Tobias Hangaard Linge,Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, viser til Representantforslag 172
S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene Birgit Oline Kjerstad,
Lars Haltbrekken og Andreas Sjalg Unneland om en miljøklagenemnd. Komiteen har
merket seg at det i forslaget foreslås å utrede en egen miljøklagenemd, med
sikte på å opprette et domstollignende organ der den enkelte kan
få prøvd forvaltningsvedtak som har betydning for natur, miljø og
klima. Videre foreslås det å utrede et forslag som sikrer at søksmål
for domstolene som blir fremmet på vegne av natur-, miljø og klimainteresser,
som hovedregel skal få unntak for saksomkostninger.
Komiteen viser til at et tilsvarende
forslag ble fremmet av representanter fra Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne under behandlingen av Meld. St. 14 (2015–2016)
i 2016 og Dokument 8:112 S (2018–2019) i 2019, men at forslaget
ikke ble vedtatt.
Komiteen viser til at kontrollen
med forvaltningens beslutninger skjer på ulike måter. Enkeltpersoner og
organisasjoner kan påklage forvaltningsvedtak som har betydning
for natur og miljø, på vanlig måte til nærmeste overordnede forvaltningsorgan,
i tråd med de alminnelige reglene om klage på forvaltningsvedtak.
I tillegg kan også forvaltningsorganet og det overordnede forvaltningsorganet
på visse vilkår omgjøre et vedtak uten at det er påklaget. Dette
kan skje på forvaltningsorganets eget initiativ eller etter en henvendelse
fra en part eller andre. Forvaltningsvedtak kan også prøves for domstolene.
Komiteen viser til brev til
komiteen fra klima- og miljøminister Espen Barth Eide, hvor det
vises til at norsk natur og miljø er beskyttet av en rekke lover
som regulerer aktivitet som kan påvirke miljøet. Grunnloven § 112
oppstiller krav om at miljøhensyn integreres i beslutningsprosesser
og verner naturen for både nåværende og kommende generasjoner, og
bestemmelsen gir borgerne rett til kunnskap og informasjon om miljøet og
virkningene av inngrep i naturen. Dette bidrar til at natur- og
miljøhensyn får en sterkere stilling når beslutninger tas.
Komiteen viser til at naturmangfoldloven
slår fast at prinsippene om bærekraftig bruk i §§ 8 til 12 skal legges
til grunn som retningslinjer ved utøvelse av offentlig myndighet.
Det betyr at beslutningstaker skal ha kunnskap om og vurdere virkninger
for naturen i alle beslutninger som har konsekvenser for naturen.
Videre viser komiteen til
at forurensningsloven har bestemmelser som verner det ytre miljø
mot forurensning og skal sikre en forsvarlig miljøkvalitet, i tillegg til
at plan- og bygningslovens regler om konsekvensutredning bidrar
til at virkningene for miljøet utredes for visse tiltak.
Komiteen viser til at allmennheten
etter miljøinformasjonsloven har rett til tilgang på miljøinformasjon
og deltakelse i beslutningsprosesser av betydning for miljøet som
ivaretar den enkeltes interesser for å bidra til vern av miljøet
og påvirke offentlige og private beslutningstakere i miljøspørsmål.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at norsk natur og miljø beskyttes gjennom
en rekke lover som regulerer aktivitet som kan påvirke miljøet.
Eksempelvis stiller Grunnloven § 112 krav om at miljøhensyn integreres
i beslutningsprosesser, og naturmangfoldloven medfører krav om at
de miljørettslige prinsippene om bærekraftig bruk i §§ 8 til 12
skal legges til grunn som retningslinjer ved utøvelse av offentlig
myndighet. Slik skal beslutningstaker både ha kunnskap om og se hen
til virkninger for natur i plansaker og alle andre offentlige beslutninger
med konsekvenser for natur. Videre regulerer forurensningsloven
forurensning til det ytre miljøet, reglene om konsekvensutredning
i plan- og bygningsloven skal blant annet bidra til å sikre at virkningene
for miljøet utredes før visse tiltak, og reglene i miljøinformasjonsloven
skal sikre allmennheten tilgang til miljøinformasjon.
Flertallet viser videre til
at det på flere områder gjennom særlovgivningen er opprettet egne
klagenemnder. Opprettelsen har ulike begrunnelser og kan variere
fra et ønske om å sikre en faginnsikt som et overordnet forvaltningsorgan
ikke vil ha, til større uavhengighet for klageinstansen. Samtidig
viser flertallet til
at normalordningen i statsforvaltningen er en toinstansbehandling,
der nærmeste overordnede forvaltningsorgan er klageinstans – ikke
en særskilt klagenemnd. I denne sammenheng vil flertallet vise til Forvaltningslovutvalgets
innstilling NOU 2019:5, hvor det påpekes at dette fortsatt bør være
normalordningen, og at det vil være i tråd med regjeringens konstitusjonelle
ansvar å bruke nærmeste overordnede organ som klageinstans, slik
at dette ikke krever en særskilt klagenemnd.
Flertallet viser til at Århuskonvensjonens
bestemmelser om klage og domstolsprøving anses for implementert
i norsk rett gjennom det alminnelige systemet for forvaltningsklager
og domstolsprøving. Forholdet mellom denne konvensjonen og norsk
rett har blitt vurdert av Justisdepartementets lovavdeling forut
for norsk ratifikasjon av konvensjonen.
Flertallet viser til at det
i det alminnelige systemet for forvaltningsklager og domstolsprøving også
utøves kontroll med forvaltningen gjennom Sivilombudet, der enhver
som føler seg utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltning,
kan klage til Sivilombudet. Dette inkluderer enkeltpersoner eller
miljøorganisasjoner som har som formål å ivareta naturmiljøet. Riksrevisjonen,
som er et annet kontrollorgan for statsforvaltningen med systematisk
undersøkelse av Stortingets måloppnåelse, kan videre undersøke om
forvaltningen gjennomfører vedtatt miljøpolitikk.
Flertallet vil samtidig presisere
viktigheten av å sikre kontroll med at forvaltningen løser de oppgavene den
er pålagt av folkevalgte og overordnede i forvaltningen, og at denne
kontrollmuligheten er viktig for å sikre samfunnets tillit til at
forvaltningen fatter riktige avgjørelser. Flertallet vil understreke
at kontrollen med forvaltningsvedtak som har betydning for miljøet,
allerede er ivaretatt gjennom det eksisterende apparatet for klagesaksbehandling,
muligheten for domstolsprøving og andre kontrollorganer.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti , Raudt, Venstre og Miljøpartiet Dei
Grøne legg til grunn at klima- og miljøspørsmål har kome sterkare
og sterkare på dagsordenen dei siste åra mellom anna som fylgje
av dei alvorlege konklusjonane frå FNs klimapanel og FNs naturpanel. Det
blir meir og meir tydeleg at vi er midt oppe i ei klima- og naturkrise.
Dei viktigaste årsakene til det er direkte og indirekte verknader
av menneskeleg aktivitet. Forskarane snakkar om den sjette utryddinga.
Konsekvensane er tap av biodiversitet og viktige økosystemtenester
samtidig som gjennomsnittstemperaturen på jorda stig faretruande
fort på grunn av for store utslepp av klimagassar. Mikroplast og
miljøgifter hopar seg opp i naturen. Det alvorlege som skjer med
miljøet, er i ferd med å endre synet vårt på kva som er alvorleg
miljøkriminalitet. Påverknad frå menneskeleg aktivitet er i ferd med
å øydelegge naturen sitt biologiske mangfald og gi produksjonsevne
i eit generasjonsperspektiv.
Statsråden slår fast
i svarbrevet at retten til kunnskap og informasjon om miljøet og
verknaden av naturinngrep er nedfelt i Grunnlova sin miljøparagraf
§ 112 og dei andre lovene som skal ligge til grunn for forvaltningsvedtak.
Forvaltningslova, forureiningslova, naturmangfaldlova og plan- og
bygningslova er alle lover som har formuleringar som skal sikre
at miljøomsyn og verknadane av naturinngrep vert tekne med i vurderingane
når forvaltningsvedtak skal gjerast.
Desse medlemene legg til grunn
at dersom eit forvaltningsvedtak vert gjort og nokon meiner dei
juridiske krava etter lovverket ikkje er oppfylte, kan saka takast
til domstolen, og domstolen kan kjenne vedtaket ugyldig på grunn
av sakshandsamingsfeil. Men den økonomiske terskelen er ofte altfor
høg til at det vert gjort. Dei som vil ha prøvd ei miljøsak, har
ofte ikkje dei økonomiske ressursane som skal til for å løfte saka
til domstolen. Desse
medlemene legg til grunn at det å ta ei miljøsak til retten
ikkje er eit verktøy som er tenkt brukt for å rettsleggjere politikk,
men for å få etterprøvd lovmessige formelle krav til sakshandsaminga
og lovbrot som går ut over miljøet.
Desse medlemene vil peike på
at det er i storsamfunnet si interesse at fleire miljøsaker vert
prøvde juridisk. Sjølv i saker som saksøker taper, vil det ofte kome
fram vesentlege avklaringar av juridiske tema som kjem samfunnet
til nytte. Det er med på å utvikle rettssystemet og skjerpe lovpraksisen.
Desse medlemene legg til grunn
at det å få prøvd miljøsaker for ei miljøklagenemnd med spisskompetanse
i miljørett innanfor rimeleg tid, og før eit tiltak er gjennomført,
eller å få stoppa alvorleg forureining før miljøet vert påført uboteleg
skade, vil vere ein stor fordel for samfunnet. Konsekvensane av
grov miljøkriminalitet kan ofte ikkje rettast opp att når skaden først
har skjedd.
Desse medlemene legg til grunn
Økokrim sin trusselrapport for 2022, som peikar på at alvorleg klima- og
miljøkriminalitet ikkje er uvanleg, og at det rettslege vernet av
klima og natur ofte vert tilsidesett i møte med utbygging av infrastruktur,
kommunal sjølvråderett og ynskje om økonomisk vekst. Økokrim refererer
til FN sin generalsekretær, som karakteriserer det som skjer, som
«en kriminell fraskrivelse av ansvar».
Desse medlemene vil peike på
at systemet med at tiltakshavar har ansvar for å levere miljøkartleggingar og
konsekvensutgreiingar, er sårbart for misbruk, fordi dei som står
for utgreiingane ofte har direkte økonomiske interesser i å vinkle
miljøkartleggingar og vurderingar ut frå tiltakshavaren sitt ynskje
om å få igjennom saka, slik at det er lettare å få nye oppdrag.
Eit dårleg kunnskapsgrunnlag kan gi forvaltningsvedtak til stor
skade for miljøet. I kommunar med avgrensa administrative ressursar
og kompetanse kan det vere tøft for tilsette i kommunen å stå imot
presset frå store aktørar med økonomiske musklar og eigne forretningsadvokatar
som er drilla på å køyre forvaltningsprosessar. Sjølv om vi no har
fått den første klimasaka i Høgsterett og Nei til vindkraftverk
på Haramsøy vann fram med anken over sakskostnandane og fekk halvert
desse etter Århuskonvensjonen, er det likevel få miljøsaker som
vert gjenstand for rettsleg kontroll i Noreg mykje på grunn av kostnadane
med å gå til sak og at prosessen kjem så seint i gang at ein ikkje
får stoppa tiltaket sjølv om ein skulle vinne fram. Det er ikkje
eit mål i seg sjølv med fleire saker, men faren ved at få saker
vert prøvde, er at effekten av miljøregelverket gradvis vert svekte,
fordi feil ikkje blir korrigerte og manglande etterleving ikkje
får konsekvensar, jamfør Økokrim sin rapport om auka fare for miljøkriminalitet.
Desse medlemene viser til at
dei fleste sektorlovene som omfattar natur og miljø, stiller miljørettslege krav
til den aktuelle verksemda. I tillegg skal dei miljørettslege prinsippa
i naturmangfaldlova §§ 8 til 12 ivaretakast i all offentleg forvaltning,
jamfør naturmangfaldlova § 7. Når den rettslege reguleringa på miljøområdet blir
stadig viktigare, må også den miljørettslege kontrollen med vedtaka
styrkast og ivaretakast.
Desse medlemene syner til at
statsråden peiker på normalordninga i statsforvaltninga med toinstanshandsaming,
der næraste overordna forvaltningsorgan er klageinstans.
Desse medlemene syner til at
det i fleire saker vert peika på for dårlege konsekvensutgreiingar
som eit problem. Mellom anna er det no påpeika av Noregs institusjon
for menneskerettar at konsekvensane for forbrenningsutslepp må greiast
ut før det vert gitt løyve til utvinning av olje og gass for at
grunnlovsfesta prinsipp for forvaltning skal vere fylgde. Dette
fylgjer av at miljøorganisasjonar for fyrste gong i historia gjekk
til sak og utfordra staten sin rett til å gi konsesjonar for meir
utvinning av olje og gass uavhengig av klimaeffekten av desse. At
det ikkje har skjedd før, viser at skranken for å ta miljøsaker
til retten er svært høg. Desse medlemene vil peike på
at Sivilombodet og Riksrevisjonen ikkje er gode nok instrument for
etterprøving av miljøsaker, fordi desse instansane ikkje kan gå
reelt inn i sakene og gjere om vedtak slik ei nemnd eller ein domstol kan.
Sivilombodet skal ikkje fungere som ein domstol, men som ein sikkerheitsventil
for kontroll av forvaltninga. Sivilombodet kan avvise saker utan
realitetshandsaming, noko ein domstol og ei nemnd ikkje kan gjere
utanom gjennom silingsreglar. Desse medlemene legg til grunn
at dei store sakene der det er snakk om klimaendringar og tap av
naturen sitt biologiske mangfald og si produksjonsevne i eit generasjonsperspektiv,
ikkje er privatrettslege saker der det er snakk om å erstatte personlege
tap i form av kroner og øre, men å stanse lovstridige vedtak som
kan få alvorlege fylgjer for vårt felles miljø.
Desse medlemene vil peike på
at for å sikre ein betre miljørettsleg kontroll med forvaltningsvedtak trengst
det eit effektivt og uavhengig overprøvingsorgan, ei miljøklagenemnd,
som kan gå forvaltningsvedtak etter i saumane innan rimeleg tid
for å sikre at miljølovgjevinga vert overhalden i offentleg forvaltning.
Ei slik ordning er dessutan noko Noreg er pålagd å ha etter Århuskonvensjonen.
På dette grunnlaget
fremjar desse medlemene følgjande
framlegg:
«Stortinget
ber regjeringa greie ut ei ordning med miljøklagenemnd, med sikte
på å opprette eit domstolsliknande organ der ein enkelt kan få prøvd
forvaltningsvedtak som har verknad for natur, miljø og klima.»
«Stortinget
ber regjeringa greie ut og kome tilbake til Stortinget med framlegg
som sikrar at søksmål for domstolane som vert fremja på vegner av
natur, miljø og klimainteresser, som hovudregel skal få unntak frå sakskostnader
etter Århuskonvensjonen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til en rapport fra Den internasjonale juristkommisjon – norsk avdeling,
utgitt i desember 2020. Disse
medlemmer mener at dagens system ikke sikrer befolkningens
adgang til å prøve beslutninger og unnlatelser som relaterer seg
til miljø, for en domstol eller et annet prøvingsorgan på en måte
som er effektiv, rettferdig, tilgjengelig, og som ikke er uoverkommelig dyr,
gjennom dagens system med klager gjennom forvaltningen, til Sivilombudet
og gjennom domstolene.
Disse medlemmer viser til Klima-
og miljødepartementets rapportering om Norges implementering av
Århuskonvensjonen, iht. beslutning I/8, II/10 og IV/4, både fra
desember 2013 og februar 2021. Disse medlemmer mener at kostnadene
på henholdsvis 4 300 kroner og 5 125 kroner for å fremme en sak
for tingretten er misvisende i begge tilfeller og utelater en rekke kostnader
som ville gjort kostnaden langt større.
Disse medlemmer viser videre
til den svenske regjeringens proposisjon 2009/10:215, kapittel 4,
om behovet for opprettelsen av nye Mark- och miljödomstoler.
Der argumenteres
det med å få mer likebehandling fra tilfelle til tilfelle, å samle
kompetanse på ett sted og å få effektive avgjørelser av høy kvalitet.
Dette er hensyn som også bør vektlegges tyngre i Norge.
Disse medlemmer mener at det
endelig er på tide med en ordentlig utredning av behovet for et
eget organ for klagesaker som gjelder klima og miljø. Innbyggernes
rettssikkerhet på dette feltet må forbedres, og miljøsaker ble ikke
nevnt i NOU 2020:15 Likhet for loven om rettshjelploven.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Norge ikke har et samlet og spesialisert
klageorgan for miljøsaker. Dersom en miljøsak skal prøves, kan den
klages inn til enten domstolene, Sivilombudet eller forvaltningen.
Men med stort spillerom i forvaltningen ser man stadig eksempler
på at miljøhensyn må vike for kortsiktige prioriteringer, og at
summen av mange enkeltvedtak, særlig i areal- og naturforvaltningen,
ikke sikrer en helhetlig forvaltning.
Å få prøvd en sak
for retten i Norge kan fort koste omkring 100 000 kroner per dag,
ifølge International Commission of Justice (ICJ). Da Natur og Ungdom
og Greeenpeace saksøkte staten i 2016 (Klimasøksmålet), endte advokatkostnadene
på 6,5 mill. kroner. Disse medlemmer er
enig med Greenpeace, som i etterkant av søksmålet uttalte at det
er et demokratisk problem når staten har ubegrenset med ressurser,
mens for folk flest vil en slik sak være uoverkommelig. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til at Århuskonvensjonen blant annet skal sikre
at befolkningen kan prøve miljøsaker uten at det blir «uoverkommelig dyrt».
Norske myndigheter hevder å oppfylle kravene i konvensjonen. Men
i en rapport fra ICJ (2020) kommer det fram at Norge bryter konvensjonen
ved å ikke tilby rimelige, effektive og tilgjengelige prøvingsorganer
for miljøsaker med hensyn til at en slik ordning ikke skal være
«uoverkommelig dyr».
Disse medlemmer mener at norsk
natur og klima i dag har et svakt rettsvern, og at terskelen for
å tale miljøets sak er uforholdsmessig høy. Et uavhengig, nasjonalt
klageorgan eller en særdomstol for miljø- og klimasaker vil kunne
styrke rettsvernet og redusere saksomkostningene betydelig og dermed
sikre at Norge oppfyller kravene i Århuskonvensjonen.