Justis- og beredskapsdepartementet
legger i proposisjonen frem et forslag til endringer i naturskadeforsikringsloven
§ 4. Lovforslaget er en oppfølging av NOU 2019:4 Organisering av
norsk naturskadeforsikring – Om Norsk Naturskadepool.
Ting i Norge som
er forsikret mot brannskade, er også forsikret mot naturskade dersom
skaden på tingen ikke dekkes av annen forsikring. Naturskadeforsikringen
er derfor i en viss forstand obligatorisk. Naturskadeforsikringspremien
er en promillesats av brannforsikringssummen, for tiden 0,065 promille.
Premien har tidligere vært betydelig høyere. I skadeår der selskapets samlede
naturskadepremieinntekter er større enn forsikringsutbetalingene,
avsettes overskuddet til særskilt naturskadekapital i det enkelte
forsikringsselskapet.
Det er bred enighet
om at naturskadeforsikringsordningen fungerer godt overfor allmennheten
og forsikringskundene, og om at den sikrer en god kriseberedskap
ved naturskader. Enkelte sider ved ordningen har likevel over tid
vært gjenstand for kritikk. Kritikken går særlig ut på at naturskadeforsikringspremien
over tid har vært satt for høyt, at de forsikringsselskapene som har
vært lenge i brannforsikringsmarkedet, dermed har opparbeidet seg
betydelig naturskadekapital, og at dette utgjør en konkurranseulempe
for nye forsikringsselskaper i markedet og selskaper i vekst. Organisatoriske forhold
i Norsk Naturskadepool har også vært kritisert. Som det fremgår
i NOU 2019:4 Organisering av norsk naturskadeforsikring – Om Norsk
Naturskadepool, deler utvalgets flertall disse synspunktene.
Departementet er
enig med utvalgets flertall i at det er bygget opp betydelig naturskadekapital
i skadeforsikringsselskapene, og at denne kapitalen er ujevnt fordelt
mellom selskapene. For å sikre at selskapenes naturskadekapital
ikke øker ytterligere i fremtiden, foreslår departementet i tråd
med forslaget fra flertallet i utvalget å etablere en ordning der
forsikringsselskapene i stedet skal avsette naturskadekapital i
et fond som forvaltes av Norsk Naturskadepool. Formålet med ordningen
er at skadepoolens naturskadekapital skal vokse i år med overskudd,
og at selskapene skal kunne trekke på naturskadekapitalen i år med
underskudd. Forslaget vil bidra til å sikre at naturskadekapitalen
som bygges opp, og avkastningen den genererer, blir brukt til å
dekke naturskader. I tillegg vil det føre til mer likeverdige konkurransevilkår
mellom forsikringsselskapene.
Et hovedspørsmål
er i hvilken grad eksisterende naturskadekapital i selskapene kan
og bør nyttiggjøres i den foreslåtte ordningen. I tråd med forslaget
fra utvalgets flertall foreslår departementet regler om en overgangsordning
der selskaper som har naturskadekapital, i underskuddsår skal trekke
på denne kapitalen. Selskaper som ikke har naturskadekapital, kan
trekke på naturskadekapitalen i skadepoolen. Overgangsordningen skal
etter forslaget gjelde frem til poolens naturskadekapital har nådd
en størrelse på fire mrd. kroner. Overgangsordningen reiser spørsmål
om forholdet til blant annet Grunnloven og Den europeiske menneskerettskonvensjonen.
I tillegg til å foreslå
regler om etablering av et fond for naturskadekapital i Norsk Naturskadepool
og en overgangsordning foreslår departementet at det presiseres
i naturskadeforsikringsloven § 4 at skadepoolen er et eget rettssubjekt.
Forslagene i NOU
2019:4 Organisering av norsk naturskadeforsikring – Om Norsk Naturskadepool
som ikke direkte knytter seg til etableringen av naturskadekapital
i skadepoolen, det vil si forslagene om endringer i reglene om premiefastsettelse,
utligning, avregning, gjenforsikring, organisasjon og forholdet
til offentligheten, vil departementet følge opp i forskrift. I proposisjonen
foreslås det på den bakgrunn visse tilpasninger i den gjeldende
forskriftshjemmelen.
Departementet foreslår
dessuten enkelte presiseringer i definisjonen av naturskade i naturskadeforsikringsloven
§ 1 første ledd annet punktum. Med endringene vil det følge av loven
at skader som direkte skyldes flodbølger og meteorittnedslag, omfattes
av naturskadeforsikringsordningen. Forslagene innebærer små endringer
sammenlignet med gjeldende praksis, i og med at skader som følge
av flodbølger allerede dekkes etter naturskadeforsikringsordningen
og risikoen for skader som følge av meteorittnedslag er lav. I samsvar
med gjeldende rett foreslår departementet også å tydeliggjøre i
definisjonen at opplistingen av typer naturulykker er uttømmende.
I proposisjonen foreslås
det i tillegg enkelte rettelser i andre lover. Disse forslagene
er bare omtalt i merknadene til de enkelte bestemmelsene.