Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Sara Bell, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland,
viser til Grunnlovsforslag 38 (2019–2020).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at tilsvarende forslag om innføring av republikk som statsform
i Norge har vært fremmet og behandlet i Stortinget flere ganger. Forslagene,
som innebærer et grunnleggende brudd med den norske statsformen,
har blitt avvist ved alle de tidligere stortingsbehandlingene.
Flertallet viser til at monarkiet
som statsform har en mer enn tusenårig lang tradisjon i Norge. I
tilknytning til unionsoppløsningen i 1905 ble det avholdt en folkeavstemning
om hvorvidt Norge fortsatt skulle være et kongedømme. Den nye kongen
ville at folket skulle si sin mening om hvorvidt de ønsket ham som konge
for Norge. Resultatet viste et klart flertall for den foreslåtte
kongen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil påpeke at folkeavstemningen
12.–13. november 1905 ikke var en avstemning om monarkiet som styreform,
men om prins Carls kandidatur. Disse medlemmer vil ellers
bemerke at kun menn over 25 år som ikke mottok fattighjelp, var berettiget
til å stemme. Kampanjen samme år om å gi kvinner allmenn stemmerett
samlet nesten 280 000 underskrifter, sammenlignet med de 368 000
menn som stemte for prins Carl som norsk konge.
Mange forhold har
endret seg siden avstemningen fant sted. Blant annet fantes det
kun to andre republikker i Europa i 1905, i dag finnes det 37. Disse medlemmervil
på denne bakgrunn ikke tillegge denne avstemningen noen vekt i Norges
valg av styreform i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at meningsmålinger som har vært gjennomført de senere
år, viser at monarkiet har bred oppslutning i befolkningen. I en
undersøkelse fra TNS Gallup i januar 2017 kom det frem at 67,1 pst.
av dem som har en mening, ville valgt monarki, mens 32,9 pst. ville
valgt republikk. En annen undersøkelse fra Norstat i januar 2021
viser at 89,4 pst. av unge mellom 16 og 20 år som har en mening,
støtter en videreføring av monarkiet som styringsform. Det er derfor ingen
signaler som skulle tilsi at det bør bli en endring i det standpunktet
som Stortinget tidligere har hatt i dette spørsmålet.
Flertallet tilrår på denne
bakgrunn at det fremlagte forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
Norge er et arvelig monarki. Rollen som formelt statsoverhode innehas
av en person som har arvet denne posisjonen og ikke er gitt den
av folket gjennom valg. Ifølge Grunnloven står kongen over det folkevalgte
parlamentet. Enhver stilling som hviler på nedarvede rettigheter,
burde vært et tilbakelagt stadium i et demokratisk samfunn. Monarkiet
er en fortidslevning fra et autoritært styre og egner seg derfor
dårlig som demokratisk symbol. En overgang til republikk vil være
det naturlige sluttpunktet på den demokratiseringen som startet
i 1814. Disse medlemmer støtter
derfor forslaget om en overgang fra monarki til republikk, verdens
mest brukte statsform i dag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Grunnloven
slik den foreligger, legger utøvende makt til Kongen, en kompetanse
som det siden unionsoppløsningen har vært underforstått at han personlig
ikke skal benytte seg av. Denne anakronismen hindrer Grunnloven
fra å bli et levende dokument som egner seg til å regulere forholdet
mellom utøvende og lovgivende makt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre tilrår på denne bakgrunn
at Dokument 12:38 (2019–2020) med § 76 første ledd alternativ 1
og § 82 annet punktum alternativ 1 bifalles i samsvar med forslaget.