Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:98 S (2021–2022) om å godkjenne
leger utdannet i Danmark og til forslaget i Dokument 8:128 S (2021–2022)
om å sikre godkjenning av medisinutdanning fra EU- og EØS-land i
Norge. Statsråd Ingvild Kjerkol har uttalt seg om forslagene i to
brev til komiteen 4. april 2022. Brevene følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen har besluttet å behandle
de to sakene i én felles innstilling, jf. Stortingets forretningsorden
§ 31 fjerde ledd om at saker som hører sammen, så langt som mulig
skal tas opp i én og samme innstilling. Komiteen har avholdt skriftlig
høring, og det er kommet inn fire innspill til Dokument 8:98 S (2021–2022)
og ett innspill til Dokument 8:128 S (2021–2022).
Komiteen viser til at de to
representantforslagene berører det samme området – godkjenning av
annen kompetanse til erstatning for gjennomføring av LIS1, enten
fra EØS-området eller Danmark.
Komiteen merker seg at bakgrunnen
for forslagene er at under halvparten av de yrkesaktive legene i
Norge er utdannet i landet, og at dette gir et behov for forutsigbarhet
for leger utdannet i andre land. Forslagsstillerne peker på at praksisen
som er en del av utdannelsen i Danmark, er svært lik LIS1, men at
denne etter ny spesialistforskrift ikke godkjennes av Helsedirektoratet. Komiteen merker
seg at det har vært flere konkrete saker hvor dette har vært problematisk.
Komiteen merker seg at alle
høringsinnspillene i forbindelse med representantforslagene er positive
til forslagene, og viser blant annet til at KS i sin høringsuttalelse
sier:
«KS kjenner seg godt
igjen i situasjonsbeskrivelsen i representantforslaget. Enkeltkommuner,
fra ulike deler av landet, har tatt kontakt med oss for å beskrive
de alvorlige konsekvensene som praktiseringen av dagens regelverk
får for legetilbudet til innbyggerne.»
Komiteenviser videre til ANSAs
uttalelse:
«Det er ikke nok
kapasitet på norske utdanningsinstitusjoner til å utdanne alle de
legene vi trenger i landet, og vi er dermed avhengig av at studenter
drar til utlandet for å studere medisin. Et antall norske studenter
velger hvert år å dra til Danmark for å studere medisin. Det er
da svært synd at disse studentene, som drar til utlandet og innhenter
ettertraktet kompetanse, nå er nødt til å gjennomføre såkalt ’dobbel
turnus’.»
Legeforeningen støtter
også forslagenes innhold og uttaler at:
«Legeforeningen støtter
forslaget om å godkjenne læringsmål i LIS1 basert på turnustjeneste
fra andre EØS-land, men presiserer at en slik løsning må gjelde godkjenning
av turnustjeneste også fra andre EØS-land, og ikke kun fra Danmark.»
Komiteen merker seg videre
at departementet anbefaler å ikke gå for noen av forslagene. Det
legges til grunn at dette i praksis vil føre til at det ikke lenger
er mulig å opprettholde LIS1 som en første felles del av legenes
spesialistutdanning, og videre at det er vanskelig å skille mellom
ulike praksisperioder, og at dette vil være svært ressurskrevende
for Helsedirektoratet og vil gi svært mange unntak fra tjenesten
som vil kunne utgjøre et problem blant annet i distriktene.
Komiteen merker seg videre
at departementet mener at en ny omlegging som foreslått også vil
kunne legge beslag på store ressurser, skape usikkerhet for de som
utdanner seg, og gå på bekostning av legenes kompetanse og kjennskap
til norske helse- og omsorgstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet anerkjenner ønsket om og
viljen til å få flest mulig leger ut i operativ tjeneste så fort
som mulig. Disse
medlemmer er samtidig opptatt av at man opprettholder både
LIS1-ordningen og en god kvalitetssikring av de som godkjennes som
leger i Norge.
Disse medlemmer poengterer
at på tross av at det er besluttet å behandle de to representantforslagene
under ett, så er det ulikheter mellom de to sakene. Når det gjelder
de legene som har tatt utdanningen sin i Danmark og gjennomført
seks år uten den siste biten med KBU, har Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen sørget
for at disse kan starte rett i LIS1-løpet i Norge etter søknad.
Disse medlemmer viser til at
når det gjelder godkjenning av praksisperioder i alle de europeiske
landene, er det ingen praksis eller mulighet for å gjennomføre dette
i dag. Disse medlemmer vil
presisere at det i utgangspunktet ikke er prinsipielt umulig å gjennomføre
en slik ordning, men at den da må gjennomføres for alle europeiske
land. En slik endring vil skape til dels store utfordringer for
flere aspekter av norsk helsetjeneste. Sykehusene mister viktig
forutsigbarhet. Siden alle LIS1-leger skal vurderes individuelt,
og godtgjøres for ulike praksisperioder, vil sykehusene oppleve
at noen leger er på sykehuset i fem måneder, noen i åtte og noen
i 12 måneder. Dette vil skape en voldsom usikkerhet for sykehusene
med hensyn til bemanningsplaner. En slik endring er om mulig enda
mer utfordrende for kommunene. Mange fastlegekontorer har avtaler
om å være vertskap for LIS1-leger, der avtalene strekker seg over
seks måneder. Om heller ikke fastlegekontorene kan vite og være
sikre på hvor lenge de ulike LIS1-legene skal være på plass, vil
dette føre til økt byråkratisering og økte kostnader, noe som igjen
kan føre til at flere fastlegekontorer vegrer seg for å bidra til
å utdanne nye leger.
Disse medlemmer vil også advare
mot økt byråkratisering og kapasitetsutfordringer i Helsedirektoratet,
da en endring som foreslått vil kunne føre til hundre- eller tusentalls
søknader hvert år. Det vil kunne føre til at andre viktige søknader
og saker i direktoratet må legges på vent.
Disse medlemmer er, akkurat
som forslagsstillerne, svært utålmodige etter å løse de utfordringer
vi har med legemangel, særlig fastleger, i Norge. Det har vært ført
en altfor defensiv politikk når det gjelder dette problemet, i flere
år. Samtidig er det avgjørende at man sikrer at hele landet får
utbytte av leger under opplæring, og at kommende leger får en bred
innsikt i helsevesenet. Dette sikres via LIS-ordningen.
Disse medlemmer er svært positive
til at regjeringen nå jobber med løsninger spesifikt for fastleger, som
vil føre til at fastleger som ikke har tatt LIS1 etter fullført
grunnutdanning, ikke behøver å flytte på seg – og således sikre
sårt tiltrengt legekapasitet rundt i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
tilgang på godt utdannet helsepersonell i den norske helsetjenesten
er viktig for å sikre rask pasientbehandling av høy kvalitet. Norge
bør tilstrebe å ha ordninger som gjør at det blir så sømløst som
mulig å utdanne seg og deretter ha mulighet til arbeid på tvers av
landegrensene i Europa. Disse
medlemmer mener det vil være særlig hensiktsmessig å tilstrebe
like utdanningsløp for helsepersonell i Norden. Disse medlemmer mener det bør
være så få hindringer som mulig for norske studenter som ønsker
å ta utdanning i Norden og andre EØS-land, og som deretter kommer
hjem til Norge for å arbeide. På samme måte mener disse medlemmer at det bør
legges til rette for at helsepersonell utdannet i utlandet kan jobbe
i Norge. Disse
medlemmer viser til at det samtidig er viktig at de godkjenningsordningene
vi har, sikrer viktige vurderinger av helsepersonells faglige kvalifikasjoner,
slik at pasientsikkerheten ivaretas.
Disse medlemmer viser til at
det kan virke urimelig at det ikke tilrettelegges bedre for leger
utdannet i Danmark og innenfor EU/EØS-området, slik at de kan få en
vurdering av hvilke læringsmål de må ha nådd før de kan gå inn i
arbeidsstyrken i helsetjenesten. Det oppfattes også som urimelig
at leger som er ferdig utdannet og autorisert i Danmark, skal måtte
ta hele sin praksisperiode på nytt i Norge for å kunne arbeide her. Disse medlemmer har
lyttet til høringsinnspillene i saken og merker seg at alle støtter
forslagene som er fremmet. Disse medlemmer anerkjenner
høringsinstansene i deres syn på forslagene og mener de alle understreker viktigheten
av å sikre Norge tilgang på leger i årene fremover.
Disse medlemmer viser til KS
sin høringsuttalelse og deres eksempler på danske leger som fungerer som
fastleger og sykehjemsleger i norske kommuner. Disse medlemmer har stor forståelse
for de utfordringene det medfører for kommunene at disse legene ikke
kan bli værende i sine stillinger, og ber regjeringen se på muligheter
for unntaksordninger for de leger som allerede er i et arbeidsforhold
i norske kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus vil
påpeke at dagens godkjenningsordning for legeutdanning er en stor
påkjenning for leger i Norge med utdanning fra utlandet og for legestudenter
som tar utdanningen sin utenfor Norge. Disse medlemmer mener det er
unødvendig at legestudenter med utdanning fra Danmark må ta turnusen
sin to ganger, siden den danske turnusen KBU og norske LIS1 i stor grad
er sammenfallende. Disse
medlemmer mener det er spesielt uheldig når det er mangel
både på studieplasser innen medisin og på LIS1-plasser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen godkjenne læringsmål i LIS1 (lege i spesialisering)
basert på oppnådd kompetanse i KBU (klinisk basisutdannelse). Leger
utdannet gjennom KBU skal gis anledning til å søke direkte på LIS2/3
og gjennomføre manglende læringsmål i LIS1 i løpet av spesialistutdanningen.»
«Stortinget
ber regjeringen automatisk godkjenne nyutdannede leger som har oppnådd
cand.med.-grad i Danmark, slik at det blir mulig å få legeautorisasjon
etter endt utdanning og søke på LIS1 (lege i spesialisering) i Norge
uten å ha gjennomført KBU (klinisk basisutdannelse).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre er tilfredse med at regjeringen signaliserer at
de vil sikre at de norske medisinstudentene fra Danmark kan gjennomføre
sin turnus i Norge, slik de kunne helt frem til forskriftsendringen
i 2019. Slik sett har regjeringen fulgt opp det ene forslaget fra
representanter fra Fremskrittspartiet om leger utdannet i Danmark. Disse medlemmer viser
til ANSAs uttalelse om at dette vil fungere godt for dem som ikke
allerede har begynt på KBU.
Når det gjelder de
øvrige forslagene i sakene, mener disse medlemmer det er krevende
om Stortinget skulle overprøve regjeringens faglige innvendinger
i saken uten fullt ut å vite konsekvensene av disse. Disse medlemmer mener
derfor, på bakgrunn av svarbrevet fra helse- og omsorgsministeren,
at regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en bredere vurdering av
en endring i spesialistforskriften § 18 første ledd, slik at leger
som har gjennomført praktisk tjeneste i et annet EU-/EØS-land, etter
søknad og konkret vurdering av læringsmål kan få godkjent hele eller
deler av den praktiske tjenesten som LIS1-tjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til mangelen på studieplasser innen medisin i Norge og at man derfor
er avhengig av å benytte seg av utenlandske studieplasser så lenge
det ikke er nok plasser i Norge.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
fra KS, der det vises til flere eksempler på kommuner som har fått
problemer med fastlegetilbudet på grunn av dagens ordning for godkjenning
av leger. KS trekker frem eksempler på ubesatte fastlegestillinger
som er blitt besatt av vikarer fra Danmark, som er fornøyd med å
jobbe i kommunen, men som ikke får jobbe videre etter vikarperioden
på grunn av ordningen der man først må ta turnus i Danmark og så
ta turnus i Norge.
Disse medlemmer viser til
at rundt 150 000 nordmenn står uten fastlege, til tross for at det
er en lovfestet rettighet å stå på en fastlegeliste så lenge man
er bosatt i en norsk kommune. Disse medlemmer ser på fastlegemangelen
som svært alvorlig og mener det er viktig å få på plass flere fastleger
i Norge. I tillegg ser disse
medlemmer med bekymring på at mange fastleger har en svært
belastende arbeidsmengde, og at det derfor er nødvendig å avlaste
dem for noe av arbeidsmengden.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus viser
til at Stortinget 18. juni 2021 stemte over et forslag fra Sosialistisk
Venstreparti om å be regjeringen utrede en ordning hvor legestudenter
som har gjennomført KBU i Danmark, ikke må gjennomføre hele LIS1
i Norge.
Disse medlemmer setter pris
på Fremskrittspartiets og Kristelig Folkepartis engasjement og er
enig i intensjonen i de to representantforslagene, på samme vis
som høringsinstansene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, mener det haster å finne løsninger,
og er utålmodige på vegne av kommunene, studentene og de ferdig
utdannede legene. Spesielt når vi står i en fastlegekrise er det
behov for å skape gode veier inn i yrket, selv om dette likevel ikke
vil være en fullstendig løsning.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Pasientfokus, anerkjenner noen av innvendingene
fra departementet om at en omlegging vil være krevende, og vil derfor
på den bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig utrede å endre spesialistforskriften
§ 18 første ledd for å åpne for at leger som har gjennomført praktisk
tjeneste i et annet EU-/EØS-land, etter søknad og konkret vurdering
av læringsmål kan få godkjent hele eller deler av den praktiske
tjenesten som LIS1-tjeneste, samtidig som LIS1-ordningen sikres
og opprettholdes. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på
egnet måte innen utgangen av 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at
mange leger må ta såkalt «dobbel turnus» for å få utdanningen sin
godkjent i Norge, og mener dette er svært uheldig. Det er store
rekrutteringsutfordringer med for eksempel fastlegeordningen, samtidig
som det er en krevende situasjon for den enkelte å ikke få godkjent
utdanningen for å kunne begynne i jobb. Disse medlemmer mener det
er nødvendig at leger som har gjennomført praktisk tjeneste et annet
sted, kan få utdanningen sin vurdert på de konkrete læringsmålene, slik
at hele eller deler av den praktiske tjenesten godkjennes.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre spesialistforskriften § 18 første ledd for
å åpne for at leger som har gjennomført praktisk tjeneste i et annet
EU-/EØS-land, etter søknad og konkret vurdering av læringsmål kan
få godkjent hele eller deler av den praktiske tjenesten som LIS1-tjeneste.»
Komiteens medlem
fra Pasientfokus vil peke på at hovedutfordringen først og
fremst er at det ikke er nok kapasitet på norske utdanningsinstitusjoner
til å utdanne nok leger. Det er behov for flere leger i landet,
og det betyr at norsk utdanningskapasitet bør økes. Dette medlem viser
til at legemangelen i Norge ikke er av ny dato. Over flere tiår
har utdanningskapasiteten vært for lav. Det har medført at vi i
Norge er avhengige av leger utdannet i utlandet. Ifølge Den norske
legeforening er hele 43 prosent av norske leger utdannet i utlandet.
Tradisjonen med å godkjenne leger utdannet i utlandet er derfor
etablert over år. Dette medlem viser
til at fri flyt av leger fra Norden og EU-/EØS-landene har vært
regelen heller enn unntak fra regelen, og er nedfelt i EØS-avtalen.
EU-/EØS-området utgjør ett arbeidsmarked. Leger utdannet i EU-/EØS-land har
rett til å søke arbeid i Norge, og dette medlem vil derfor understreke
behovet for avklaring av EØS-rettslige spørsmål rundt manglende
godkjenning og autorisasjon for leger utdannet i andre EU-/EØS-land.
Dette medlem viser til at
arbeidsinnvandring har skapt press på norsk arbeidsliv. Fri arbeidsinnvandring
har gitt uønskede konsekvenser – særlig der utenlandske arbeidstakere
tilbyr rimeligere priser. Dette medlem kan imidlertid
ikke se at leger utdannet i andre EU-/EØS-land skaper utfordringer
for norske leger – all den tid Norge mangler leger.
Dette medlem ser likevel problemer
med at leger utdannet i utlandet finner Norge attraktivt som arbeidsplass,
dersom det er slik at Norge dermed er med på å skape legemangel
i andre land. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det ble utdannet
11 leger i Norge per 100 000 innbyggere i 2017, mens gjennomsnittet
var 13 per 100 000 i OECD. Dette medlem mener at Norge i
det minste må ha som mål å utdanne et antall leger som er på linje
med gjennomsnittet i OECD.
Dette medlem viser til at
forslagsstillerne i Dokument 8:128 S (2021–2022) mener det er svært
uheldig at leger må ta såkalt «dobbel turnus». For å få «full» autorisasjon
med «rett til selvstendig virke» pekes det på at leger utdannet
i Danmark og Sverige må ta LIS1 og KBU, en dobbel autorisasjon. Dette medlem er
enig i at dette er uheldig for den enkelte, og at det i tillegg
er samfunnsøkonomisk og helsepolitisk problematisk at disse ressursene
ikke kan benyttes der det er behov for dem i helsetjenesten. Dette medlem peker
på at det er uhensiktsmessig all den tid leger udannet i Sverige,
Polen, Danmark og andre land i EU/EØS kan jobbe som vikaroverleger
i Norge.